جاباما
۱۰۴۵۵۲۵
۴۳ نظر
۵۲۱۳
۴۳ نظر
۵۲۱۳
پ

آقاجون، مامان‌جون یا حامدجون، زری‌جون؟!

انتخاب عنوانی مناسب برای صدا زدن پدر و مادر همسر می‌تواند باعث افزایش محبت بین زوج‌ها شود.

روزنامه خراسان - فریبا البرز: گاهی در روابط بین زن‌و‌شوهر به خصوص در اوایل زندگی مشترک، مسائلی به وجود می‌آید که شاید در ظاهر خیلی ساده به نظر برسد، اما همین موارد می‌تواند به اختلاف نظر گاه جدی تبدیل بشود و دردسر‌هایی برای دو طرف به وجود بیاورد. یکی از این موارد که معمولا در ابتدای دوران عقد و ازدواج به وجود می‌آید، این است که زن و شوهر جوان نمی‌دانند پدر و مادر همسر خود را با چه عنوانی خطاب کنند؟ عناوین مختلفی وجود دارد از مامان و بابا گرفته تا آقاجون، مامان‌جون یا حامدجون، زری‌جون! بله، بعضی‌ها اسم کوچک پدر و مادر همسرشان را صدا می‌زنند. در ادامه نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

آقاجون، مامان‌جون یا حامدجون، زری‌جون؟!

خیلی با خانواده همسر صمیمی نشوید

دوران عقد بیش از آن‌که دوران خوشحالی، هیجان و جذابیت باشد دوران آشنایی است، آشنایی واقعی. شاید در دوران خواستگاری آشنایی صورت گرفته باشد، اما در دوران عقد دو طرف وارد زندگی یکدیگر می‌شوند، وارد خانواده و زندگی جدیدی که تفاوت زیادی با قبل از آن دارد. نکته اول و مهم‌ترین توصیه‌ام به زن و شوهرها، این است که به طور کلی قرار نیست با خانواده همسر خیلی صمیمی شویم، یک ارتباط درست و قابل احترام هم کافی است.

به هر حال خانواده‌های دختر و پسر تفاوت‌هایی دارند که گاه سبب اختلاف می‌شود بنابراین همین اندازه که بتوانیم این رابطه را درست مدیریت کنیم که نه خانواده‌ها و نه رابطه دو نفره آسیب ببیند بلکه به کیفیت روابط کمک کند، کافی است. طبعا هر کسی که ازدواج می‌کند، فرقی نمی‌کند چه دختر و چه پسر، هر کدام‌شان انتظار دارند که همسرشان به عنوان عضوی از خانواده جدید پذیرفته شود و خانواده شان فرد جدید را قبول کنند و همسرش هم خانواده او را دوست داشته باشد.

این حالت ایده‌آل است، اما همیشه و برای تمام ازدواج‌ها به خصوص از همان لحظه اول، این حالت مطلوب به وجود نمی‌آید. بهتر است جوانان وقتی ازدواج می‌کنند نظر و دیدگاه واقع‌بینانه‌ای در این باره داشته باشند. وقتی به زندگی دید واقع‌گرایانه داشته باشند، طبعا با مشکلات راحت‌تر کنار می‌آیند.

گفتن مامان و بابا، بار عاطفی سنگینی دارد

انتخاب بعضی افراد برای صدا زدن پدر و مادر همسرشان، واژگان مامان و باباست که باید توجه کرد بار عاطفی سنگینی را با خود حمل می‌کنند. نمی‌توان از دختر یا پسر تازه وارد این توقع را داشت که از این کلمات برای صدا زدن پدر و مادر همسرش استفاده کند. طبیعتا این الزام هم از طرف زن یا شوهر برای دیگری منطقی نیست.

به خصوص اگر خانواده‌ای عروس یا داماد جدید را به هر دلیلی قبول نداشته باشند، هرگز حس خوبی از این کلمات دریافت نمی‌کنند و چه بسا حتی به این شکل خطاب کردن‌شان هم رضایت ندهند. از سوی دیگر دختر یا پسر هم اگر احساس همدلی و عشق و محبت از مادر و پدر همسر دریافت نکرده باشند، نمی‌توانند به آن‌ها مامان و بابا بگویند.

آقاجون، مامان‌جون یا حامدجون، زری‌جون؟!

فرهنگ خانواده طرف مقابل هم مهم است

در این بین، برای انتخاب عنوان مناسب، مسئله فرهنگی را که بین خانواده‌ها و اقوام مختلف وجود دارد، نباید نادیده گرفت. در برخی فرهنگ‌ها از لفظ حاج خانم و حاج آقا استفاده می‌کنند. در بعضی شهرستان‌های جنوبی، عمه و عمو می‌گویند. بعضی‌ها آقاجون، مامان جون صدا می‌زنند و بعضی‌ها هم یک جون به آخر اسم پدر یا مادر همسر اضافه می‌کنند. به هر حال هیچ قانون نوشته شده‌ای در این باره وجود ندارد. گرچه با الفاظ صمیمی‌تر می‌توان دریافت محبت بیشتری را انتظار داشت به شرطی که فرهنگ خانواده طرف مقابل، آن را بی ادبی نداند.

با همسرتان مشورت کنید

همچنین توصیه می‌شود زن و شوهر هر کدام نظر خود را مبنی بر این‌که دوست دارد همسرش، پدر و مادر او را چگونه خطاب کند، بیان کند و درخواست خودش را فقط بگوید بدون هیچ اجبار و تهدیدی. ممکن است همسرش با این نظر موافق یا مخالف باشد. اگر موافق بود که بسیار عالی، اما در صورت مخالف بودن اوقات تلخی کردن و انتقام گرفتن (مثلا او هم خانواده طرف مقابل را با عناوین خوب صدا نزند و ...) رفتار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. مشورت در این زمینه بین زن و شوهر که شاید شناخت کمتری از ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی خانواده یکدیگر داشته باشند، کارگشا به نظر می‌رسد.

آقاجون، مامان‌جون یا حامدجون، زری‌جون؟!

اهمیت این عناوین را دست کم نگیرید

درست صدا زدن پدر و مادر همسر و انتخاب عنوانی مناسب برای آن‌ها، نه تنها باعث می‌شود به شما علاقه‌مند شوند، بلکه باعث افزایش محبت بین زوج هم می‌شود. وقتی خانمی می‌بیند شوهرش، پدر و مادر او را با عناوینی که بعد از مشورت با یکدیگر درباره‌شان به جمع بندی رسیدند، صدا می‌زند، قطعا خوشحال خواهد شد و ناخودآگاه حس بهتری به شوهرش پیدا خواهد کرد. به عنوان نکته نهایی باید توجه کرد که کوچک‌ترین مسائل در زندگی مشترک با کمی بررسی و تحقیق درباره‌شان نه تنها تبدیل به مشکل نمی‌شوند بلکه مایه احساس خوشبختی دو طرف خواهند شد.

نظرشما در این‌باره چیست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پدر شوهر اقای محمدزاده
      مادر شوهر میناخانوم
      تماااام.

      پاسخ ها

      • سحر

        مثلا تو خونه دارین صحبت میکنین یا سر سفره میگین آقای محمدزاده ؟

      • بدون نام

        حامد جون و زری جون ؟!!!! خخخخخ به نظرم همین عالیه

      • بدون نام

        عروسم به من میگه مادر .... اما کاشکی یه کمی حرمت من و پسرم رو نگه میداشت .
        خدا همه جوونا رو به راهی که خودش می پسنده هدایت کنه .

    • راد

      من موافقم دامادم منو مامان صدا میکنه من بدم نمیاد ادم حس میکنه یک بچه ی دیگه هم داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پدر خانم را آقا صدا میکنم
        مادر خانم را هیچ وقت صدا نمیکنم

      • بدون نام

        بله فقط بلدین داماد رو تحویل بگیرین

    • بهنام

      مادر زن: مامانش
      پدرزن:علی آقا
      خانمم: مهرداد(پسر بزرگم)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مهرداد کیه اصن متوجه نشدیم

      • بدون نام

        ینی خانمتو با اسم پسرت صدا میکنی
        واعجبا

      • مینا

        تا قبل از اینکه مهرداد به دنیا بیاد چی صداش میکردی؟

    • بدون نام

      من مادر شوهرم رو مادر صدا می زنم پدرش هم به رحمت خدا رفته.

      پاسخ ها

      • خوزستانی

        من مادر شوهرم زن عمو صدا میزنم
        پدر شوهرمم ک فوت کردن کلا قبل از اینکه
        من عروسش بشم فوت شده بود

      • بدون نام

        حیف مادر که به مادر شوهر بگی

      • بدون نام

        پدرشوهرم عموم هست بخاطر همین واسه من تغییر نکرده همون عمو جان و زن عموجان صداشون میزنم

    • بدون نام

      من همیشه مادرشوهرم رومادر حسین یعنی شوهرم صدامیکردم بااین که زن خوبی بود واحترام زیادی براش قائل بودم اما هیچ وقت نتونستم مادر صداشون بزنم

    • فامیل دور

      از بکار بردن کلمه مامان بابا برای پدر مادر طرف مقابل رو نمی پسندم.. ادم یه پدر مادر داره دیگه این عناوین رو نباید برای دیگران به کار ببره.. ترجیح میدم از عناوینی مثه حاج اقا یا حاج خانم یا اسم طرف به همراه لفظ اقا یا خانم استفاده کنم...

      پاسخ ها

      • مینا

        من به مادرشوهرم حاج خانوم میگفتم تا اینکه بعدا متوجه شدم از این لفظ خوششون نمیاد و حس غریبگی داره براشون.از اون به بعد صداشون میکنم مامان.

    • بدون نام

      هرکدام رو به اسم خودش با پسوند آقا و خانم

    • بدون نام

      کم کم دارید اینا رو هم از فرهنگ اصیل ایرانی ها دور می کنید. به جای اینکه طبیعت رو با خودت تطبیق بدی خودت رو با طبیعت تطبیق بده. این اصل روانشناسی رو فراموش نکن. گفتن پدر و مادر یا بابا و مامان دل ها رو نزدیک می کنه و ایجاد صمیمیت می کنه...

      پاسخ ها

      • بی نام

        منتظر باش روزی که همین افراد بین تو و فرزند خودشان دقیقا حامی فرزند خودشان باشند نه تو. اون موقع هم این اصل روانشناسی را میگی؟ لفظ مادر و پدر یعنی یک دنیا گذشت و فقط برازنده مادر و پدر خود هر فرد است و این کلمات جایگاه دومی ندارند.

    • بدون نام

      مادر شوهر مامان بزرگ صدا میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا منفی من هم سن نوه هاش هستم

    • دنیا

      با شوهرم هفت پشت غریبه ایم ولی ب مادرشوهرم میگم عمه

    • بدون نام

      همسرم مادرم رو شما صدا میکنه.در برخی مواقع هم انقدر منتظر میمونه که مادرم یه نگاه بهش بندازه تا بتونه دوباره شما خطابش کنه.منم که کلا پدرشوهر و مادرشوهر ندارم که دغدغه ی صدا زدنشونو داشته باشم.

    • باران. آبادان

      من که فعلا مجردم.. اما خب چون تو خوزستان معمولا به مادر زن اگر نسبتی نداشته باشه میگن عمه (یعنی بزرگ) به منظور خواهر پدر دوماد و عروس نیست... پس من اگر نزدیک نباشه میگم عمه ولی فامیل باشه
      خاله فلانی(مثلا خاله زهرا)
      پدر داماد و عروس هم معمولا خوزستان نسبت نباشه میگن عمو...
      پس پدر شوهرم میشه عمو....
      کلا خوزستان زیاد سخت نمیگیرن..
      در مقابل پدر شوهر معمولا به عروس به عربی همیشه موقع صدا کردنش میگه بابا(یوبا)...
      ممنون از برترین ها

    • بدون نام

      من از مادر شوهرم بدم میاد خیلی خیلی زیاد برای همین نگاش نمی کنم چه برسه صداش کنم اونم از من بدش میاد یر به یر میشیم

    • بدون نام

      به نظرمن بزگترها نعمتند
      وقتی از دست بدی می فهمی چهدمهربانی رو از دست دادی
      حال اگر حرفی میزنند بخاطر عق بی حد نسبت به فرزندشون هست ،
      شما ببخشید

    • محمد

      با مادر خانومم فاصله سنی 10 ساله دارم.
      پدر خانوم و مادر خانومم هر دو شون حج واجب رفتن.
      به مادر خانومم میگم حاج خانوم ، خانومم میگه مادرم از این لفظ خطاب قرار گرفتن بدش میاد ،مثل قبل بهش بگو مادر.
      به پدر خانومم هم تا قبل از حج میگفتم علی آقا که الان بشدت اعتراض دارند که چرا شان و منزلت ایشان را رعآیت نمیکنم و حاج آقا خطابشون نمیکنم.
      خلاصه با 46 سال سن موندم چطور ترک عادت کنم

    • بدون نام

      من امروز میشه چهار سال که ازدواج کردم اما نمی دونم چی صدا کنم ی سری میگفتم حاج خانم اما حالا ب طور سریع و نانفهموم میگم مادر اخه از این لوس بازیا خوشم نمیاد...پشت سرش میگم فاطمه اما با بچه هام که میخوام در مورد حاج خانوم صبحت کنم میکم مامان جونی

    • بدون نام

      من واقعا مادر شوهر پدر شوهرمو دوست دارم و بابا و مامان صدا شون ميكنن شايد بعضيا بگن چه لوس هيچكس جاي پدر و مادر خود آدمو نميگيره اين درست ولي باور كنيد اونا هم البته اگه خوب باشن مثل بابا و مامان خودمون هستن

      پاسخ ها

      • منصوره

        صبر کن . اگر روزی بین شما و فرزندانشان حرف یا مشاجره ای پیش اید پشتیبان تو نیستند. دقیقا ازفرزندشان دفاع میکنن. اون موقع میفهمی که تو بچه انها نیستی و غریبه ای. من اینو با تمام وجود حس کردم و مادرشوهرم سر مساله ای که حتی دخترش مقصر بود بازهم از او دفاع میکرد. و من جای خالی مادر فوت شده ام را با تمام وجود حس کردم و فهمیدم که چقدر یتیم هستم.

      • بدون نام

        نه اینجور نیست من پدرشوهرم همیشه طرفدار عروسهاش بود..روحش شاد..وقتی ازدنیا رفت بزرگترین حامی خودمو تو خانواده شوهرازدست دادم..ولی درموردمادزشوهر قبول دارم همیشه طرفدارپسرهاشون هستن

    • بدون نام

      من به مادر شوهرم میگم خاله
      به پدر شوهرم میگم دایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وا اصلا خوب نیست خاله و دایی؟لا اقل خاله و عمو

    • دانیال

      نفسم و جونم و عشقم تمام! :)

    • الا

      ددی و مامی!

    • بدون نام

      من پدرشوهر مادرشوهرم رو مامان و بابا صدا میکنم، حس خوبیه ، چون واقعا همدیگه رو دوست داریم
      هم خودم راحتم هم فکر میکنم اونا هم دوست دارن
      از اون بیشتر شوهرم حس خوبی داره
      من برای اون هرکاری میکنم

    • مامان نگار

      من مادرشوهرم رو از همون ابتدا مامان صدا کردم،پدرشوهرم رو هم بابا
      نه سالی هست که ازدواج کردم،راضی ام هستم از عکس العمل هاشون
      یکسالی میشه که مادر شدم و به زبان دخترم مادر شوهرم شدن مامانی و پدر شوهرم هم شدن باباجون
      از اینم راضی ام،اونا هم هر دو خوشحالن
      خدا سایه بزرگ ترهارو رو سرمون حفظ کنه،ان شاءالله

    • بدون نام

      من که به مادر شوهرم گفتم مادرجون اما پشیمون هستم ارزش این هم احترام نداشت، مادری دیدین که خودش از بچه ش بیشتر دوست داشته باشه بعضی مادرا مادری نمیکنن

    • علی

      پدر زن :عمو
      مادر زن:زن عمو..

      خداوند هر دو را رحمت کند بعداز 17-18سال که در کتارشون با احترام و عزت زندگی کردیم ما را تتها گذاشتن ورفتن..روحشون شاد.
      *البته بنده ترک زبان هستم دربیشتر موارد پیرامونم هم که دیدم از این واژه ها استفاده میکنن..

    • حیف اسم زیبای مادر که به مادرزن بگیم

      بهنام

    • بدون نام

      مثل زیزی گلو اسمها رو بیان کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج