۱۰۴۸۵
۱ نظر
۵۰۲۹
۱ نظر
۵۰۲۹
پ

میانگین تحصیلات کارگردانان زیر دیپلم است...

«شیش و بش» فیلم شریفی است!

کارگردان «شیش و بش» با بیان این که سعی کردم فیلمی آبروند بسازم، گفت: «سن پطرزبورگ» از روی «شیش و بش» برداشته شده است..!/ در دنیا سینما، مد را می‌سازد، اما در ایران سینما پیرو مد است.

کارگردان «شیش و بش» با بیان این که سعی کردم فیلمی آبروند بسازم، گفت: «سن پطرزبورگ» از روی «شیش و بش» برداشته شده است.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شیش و بش» در قالب دهمین برنامه خانه فیلم فردوس با حضور «بهمن گودرزی» (کارگردان)، «آیدین ظریف» (طراح صحنه و لباس)، «قاسم جعفری» (میهمان ویژه) و «محمد رضا لطفی» مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

گودرزی: هفتاد درصد به آن چیزی که می‌خواستم رسیدم

بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست «محمدرضا لطفی» با این پرسش از «بهمن گودرزی» جلسه را آغاز کرد که شما پس از سال‌ها دستیاری و ساخت شش تله فیلم، اولین فیلم سینمایی خود را ساختید. «شیش و بش» چقدر به ایده آل‌تان در سینما نزدیک بود که وی پاسخ داد: هفتاد درصد به آن چیزی که می‌خواستم رسیدم.

وی ادامه داد: من سینما را با مخاطب دوست دارم،اما سعی کردم فیلمی آبرومند بسازم، «شیش و بش» ممکن است صد در صد تفکر من در سینما نباشد،اما قطعا جزء الویت‌های دوم و سوم من به حساب می‌آید.

«شیش و بش» فیلم شریفی است!


جعفری: میانگین تحصیلات کارگردانان زیر دیپلم است

در ادامه این نشست، «محمد رضا لطفی» خطاب به «قاسم جعفری» پرسید که قبل از این که وارد بحث فیلم «شیش و بش» شویم یک سوال از شخص شما دارم و آن اینکه شما زمانی سریال‌هایی می‌ساختید که پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون محسوب می‌شد و پس از آن به ساخت فیلم‌هایی با مخاطب انبوه روی آوردید و بعد از آن به سمت ساخت فیلم‌هایی شخصی‌تر و دلی‌تر روی آوردید. علت این چرخش صد و هشتاد درجه‌ای چه بود که وی هم پاسخ داد: باید قبول کرد که امروزه مخاطبان تلویزیون به شدت افت کرده است و علت آن هم اعمال سلیقه‌های شخصی است و به نوعی تلویزیون با فرزندان خود قهر کرده است.جهت تعریف از خود نمی‌گویم، اما در جایی می‌خواندم که نوشته بود سه کارگردان در تلویزیون برند هستند. «مهران مدیری»، «رضا عطاران» و من.

جعفری ادامه داد: در واقع ما از فرزندان تلویزیون بودیم، اما الان ما سه نفر چرا دیگر در تلویزیون نیستیم؟

پس از این پاسخ «لطفی» از «قاسم جعفری» نظرش را درباره فیلم «شیش و بش» جویا شد و وی هم اذعان داشت: من این فیلم را دوبار دیده‌ام. به نظر من «شیش و بش» فیلم شریفی است و آب نمی‌بندد.

وی در ادامه افزود: من با «بهمن گودرزی» بیش از ده سال کار کرده‌ام و او سال‌ها دستیار و مشاور من بود. سطح سواد او را می‌دانم و این را می‌دانم که وی انسان با سوادی است،او جزء معدود کارگردانانی است که تحصیلات آکادمیک دارد و متاسف هستم این را بگویم که اگر از تحصیلات کارگردانان ما میانگین بگیرند به چیزی زیر دیپلم می‌رسیم.

جعفری ادامه داد: متاسفانه این روزها در سینما ما با آثاری طرف هستیم که توهین به مخاطب هستند،نمونه بارز آن همین فیلم «آژانس ازدواج» است که این روزها بر پرده سینماهاست.واقعاً من با دیدن فیلم‌هایی از این دست که نام بردم شرم می‌کنم که بگویم من کارگردان هستم. سینمای ما واقعاً به فیلم‌هایی احتیاج دارد که مخاطب با آن آشتی کند و حداقل به شعور مخاطب توهین نکند.

«شیش و بش» فیلم شریفی است!


ظریف: همین که صنف ما زنده است، معجزه است

برپایه این گزارش، در ادامه این نشست «محمد رضا لطفی» از «آیدین ظریف» پرسید که به نظر شما در سینمای ایران که معمولاً از خانه‌هایی که مسکونی هستند به عنوان لوکیشن و از لباس خود بازیگر به عنوان لباس فیلم استفاده می شود، چقدر مقوله طراحی صحنه و لباس جدی گرفته می‌شود؟ که وی در پاسخ اظهار داشت: متاسفانه تهیه‌کننده‌های ما معمولاً موقع برآورد فیلم به این مقوله که می‌رسند حسابی صرفه‌جویی می‌کنند و همین که صنف ما زنده است و نفس م‌ کشد خود معجزه است و قبول دارم این موضوعی که شما به آن اشاره کردید به عنوان یک معضل در صنف ما وجود دارد.

سپس «محمدرضا لطفی» مجدداً از «آیدین ظریف» سوال کرد که به راستی چرا رشته‌ایی که در هالیوود همتای کارگردانی در یک فیلم دارای اهمیت است، در سینمای ایران تا این حد نادیده گرفته می‌شود که وی پاسخ داد: سینمای ما با هالیوود قابل مقایسه نیست چون ما در ارگان‌های دیگر هم با آن سیستم فیلمسازی قابل مقایسه نیستیم و نباید این توقع را از سینمای ایران داشت. باید به این نکته اشاره کنم که در هالیوود تیمی پنج نفره و گاهی بیشتر مسئوولیت طراحی صحنه و لباس را برعهده می‌گیرد.

گودرزی: قاسم خانی و الوند «ساندویچ سرد» را بازنویسی کرده بودند

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست مجری برنامه توضیح داد که ساخت این فیلم مراحل زیادی را سپری کرد.ابتدا نام فیلم «ساندویچ سرد» بود و فیلمنامه هم چیز دیگری بود،سپس پای «پیمان قاسم خانی» و «خشایار الوند» به عنوان بازنویسان فیلمنامه به پروژه باز شد و بعد هم به ناگهان نام فیلم به «شیش و بش» تبدیل گشت و گفته شد که نویسنده این فیلم «محمدرضا گلزار» است.

وی سپس از «بهمن گودرزی» سوال کرد که اگر امکان دارد درباره این مسیر طی شده توضیح بدهید کهوی هم پاسخ داد: در ابتدا فیلمنامه‌ایی در دست داشتیم با نام «ساندویچ سرد» که از علاقه من خیلی دور و آن را دوست نداشتم، برای همین تصمیم گرفتیم بازنویسی آن را به «پیمان قاسم خانی» و «خشایار الوند» بسپاریم.

گودرزی ادامه داد: آن‌ها آمدند و کار را بازنویسی کردند در نیمه‌های راه بودیم و هنوز فیلمنامه بطور کامل شکل نگرفته بود که «محمدرضا گلزار» به گروه ما پیوست و گفت من فیلمنامه‌ای دارم که به قصه شما نزدیک است، با آمدن فیلمنامه «محمد رضا گلزار»، «پیمان قاسم‌خانی» درگیر نوشتن سریال «ساختمان پزشکان» و «خشایار الوند» درگیر نگارش «قهوه تلخ» بودند و برای همین نتوانستد به ما ملحق شوند و من خودم بازنویسی را انجام دادم و حدود شصت درصد از «شیش و بش» و اولیه بکار گرفته شد و در نهایت از «ساندویچ سرد» فقط بیست درصد ماند.

گودرزی: «سن پطرزبورگ» از روی «شیش و بش» برداشته شد!

در ادامه این نشست پس از این پاسخ «محمد رضا لطفی» از «بهمن گودرزی» این سوال را پرسید که پرحاشیه‌ترین بحث این روزها درباره «شیش وبش» شباهتش به فیلم «سن پطرزبورگ» است،شما چه پاسخی به این حرف دارید که وی هم در پاسخ، گفت: فیلمنامه «شیش و بش» قبل از «سن پطرزبورگ» نوشته شده بود و معتقدم که «سن پطرزبورگ» از روی «شیش و بش» برداشت شده است، البته اینکه دو فیلم از لحاظ موضوعی به هم نزدیک باشند نه چیز بدی است و نه چیز عجیبی و در همه جای دنیا هم این اتفاق رخ می‌دهد،اما نمی‌دانم چرا این فیلم را با ضعیف‌ترین اثر آن کارگردان مقایسه می‌کنند، در حالی که «سن پطرزبورگ» با یک پروسه طولانی و هزینه زیاد ساخته شد.

مجری و منتقد جلسه در ادامه توضیح «بهمن گودرزی» پاسخ داد که اصلاً بحث ضعیف یا قوی بودن فیلم نیست و کاری به جایگاه فیلم نداریم،اما به هر حال در فیلم شما عناصری وجود دارد که شباهتش با «سن پطرزبورگ» را غیر قابل‌انکار می‌کند، مثل وجود دو رفیق،مثل حضور خواهر یکی از این دو دوست، مثل لو دادن نقشه یک گنج توسط یک پیرمرد دم مرگ و خیلی چیزهای دیگر که باعث طرح این موضوع می‌شود و گودرزی هم در پاسخ، بیان داشت: ببینید در واقع ما کار خودمان را کردیم و گروه «سن پطرزبورگ» هم کار خودشان را کردند. قبول دارم که یکسری شباهت‌ها بوده و هست،اما ما این قصد را نداشتیم که بخواهیم از روی فیلمی کپی برداری کنیم و حتی در مرحله پیش تولید هم از بعضی موارد که کار را زیباتر هم می‌کرد به دلیل همین شباهت‌ها گذشتیم و در مرحله تدوین هم کار را به «مستانه مهاجر» سپردیم که تدوین گر «سن‌پطرزبورگ» هم بود تا این شباهت‌ها از فیلتر ایشان هم عبور کند.

«شیش و بش» فیلم شریفی است!


جعفری: طراحی صحنه خوب فیلم یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است

بنابراین گزارش، در ادامه نشست «محمد رضا لطفی» از «قاسم جعفری» سوال کرد که اگر بخواهید یک نقطه ضعف و یک نقطه قوت درباره «شیش و بش» بگویید به چه چیزی اشاره می‌کنید که وی هم پاسخ داد: درمورد نقطه ضعف باید بگویم همان طور که شما هم اشاره کردید به نظر من حضور شخصیت خواهر باعث شده تا فیلم را با «سن پطرزبورگ» مقایسه کنند و اگر من بودم این شخصیت را عوض می‌کردم که «بهمن گودرزی» هم بلافاصله پاسخ داد: در «سن پطرزبورگ» علاقه‌ایی بین خواهر و دوست برادر خواهر ایجاد می‌شود و ما در این فیلم آن را حذف کردیم تا این شباهت از بین برود و اگر دقت کنید در فیلم ما علاقه‌ای بین کاراکترها به وجود نمی‌آید.

جعفری در ادامه توضیح داد: اما در مورد نقطه قوت فیلم باید به طراحی صحنه فیلم اشاره کنم و بگویم همان طور که در ابتدای جلسه هم بحث شد، ما از لحاظ انتخاب لوکیشن‌ها قدرت انتخاب زیادی نداریم و خانه‌هایی که به عنوان لوکیشن استفاده می شود را در اکثر فیلم‌ها می‌بینیم،اما طراحی صحنه این فیلم طوری بود که من با این که در اکثر این لوکیشن‌ها قبلا کار کرده بودم،اما آن را نشناختم و این هنر طراح صحنه است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که ما سینمای بسیار فقیری داریم و واقعا امسال «محمدرضا گلزار» و «بهمن گودرزی» باعث می‌شوند تا چراغ سینما روشن نگه داشته شوند،آن هم در شرایطی که سینمای ما رو به ورشکستگی است و جدیدا هم سینما داران اعلام کرده‌اند که از عهده پرداخت پول برق و گاز و آب سالن‌هایشان برنمی آیند، در چنین شرایطی امسال این آدم‌ها کمک بزرگی به سینما هستند خدا را شکر که «شیش و بش» کم فروشی نمی‌کند.

ظریف: در دنیا سینما، مد را می‌سازد، اما در ایران سینما پیرو مد است

بنابراین گزارش، در ادامه مجری برنامه خطاب به طراح صحنه و لباس فیلم درباره انتخاب لباس «محمدرضا گلزار» توضیح خواست و عنوان کرد که بعضاً می‌گویند این بازیگر خودش تعین می‌کند که چه لباسی را بپوشد و در این فیلم هم ما شاهد این هستیم که لباس‌هایی که برای شخصیت «محمد رضا گلزار» انتخاب شده بود اغراق شده شیک و خوب بود و به کارکتر او در فیلم نمی‌خورد و ظریف توضیح داد: در مورد سوال دوم شما باید بگویم که لباس‌هایی که برای شخصیت «سام» که نقش آن را «محمدرضا گلزار» بازی می‌کرد در نظر گرفته بودیم دقیقا همان چیزی بود که ما می‌خواستیم و بر اساس آن،این کارکتر را طرحی کرده بودیم.از یاد نبرید که ما با این لباس‌ها می‌خواستیم نشان بدهیم که او فردی است اغراق شده که تیپ‌اش خوب است و به خود می‌رسد، چون از راه همین خوش تیپی و خوش‌پوشی بیزنس می‌کند و سر دیگران را شیره می‌مالد!

وی ادامه داد: اما در مورد سوال اول باید بگویم که «محمدرضا گلزار» در هیچ کجای این فیلم تعیین نکرد که چه بپوشد و تمام لباس‌ها انتخاب ما بود، تنها اینکه «محمد رضا گلزار» محبت کردند و تعدادی از لباس‌هایش را همراه خودش در روز تست لباس آورد و لباس‌ها زیر نظر من انتخاب شد و او کوچکترین دخالتی در این مورد نکرد.

بنابراین گزارش، در ادامه «محمد رضا لطفی» از «آیدین ظریف» این سوال را پرسید که به این موضوع هیچگاه فکر نکردید لباسی که به سوپراستاری در اندازه های «محمد رضا گلزار» در یک فیلم به تن می‌کند ممکن است تبدیل به مد شود که او هم پاسخ داد: در همه جای دنیا این سینما است که مد را می‌سازد اما در ایران این سینما است که از مد پیروی می‌کند و بعد از «قیصر» هنوز سینما نتوانسته است مدساز شود.

«شیش و بش» فیلم شریفی است!


گودرزی: عده‌ای سعی در خراب کردن گلزار دارند

در ادامه این نشست، «محمد رضا لطفی» خطاب به «بهمن گودرزی» گفت که آیا قبول دارید که فیلم شما یک فیلم اجتماعی با نگاه طنز است که وی هم پاسخ داد: به شدت با حرف شما موافق هستم و لطفی در ادامه پرسید پس چرا در تبلیغات فیلم سعی می‌کنید به مخاطب بگویید که با فیلمی کاملا طنز طرف هستند که وی پاسخ داد: اتفاقا در بسیاری از موارد از ما ایراد می‌گیرند که چرا تبلیغات فیلم اینقدر جدی است و ما فکر می‌کنیم که طنز در فیلم وجود ندارد که در نهایت «محمد رضا لطفی» با نظر کارگردان مخالفت کرد و آن را نپذیرفت.

در ادامه مجری و منتقد برنامه از «بهمن گودرزی» درباره حاشیه‌های به وجود آمده به واسطه حضور «محمدرضا گلزار» سوال کرد و از وی خواست تا این موضوعات را باز کند و او هم در پاسخ گفت: متاسفانه شایعه‌هایی شکل گرفته مبنی بر اینکه «محمدرضا گلزار» بازیگران این فیلم را انتخاب کرده و یا اینکه او کارگردان مخفی «شیش و بش» بوده تا من فیلم اولم را بسازم و... اما باید این را بگویم که «محمد رضا گلزار» آنقدر حرفه‌ای هست که بداند در کاری که به او ربط ندارد دخالت نکند. وی ادامه داد: «محمد رضا گلزار» جزء معدود افرادی است که مردم به خاطرش بلیط می‌خرند و به سینما می‌آیند،اما بعضی‌ها سعی در تخریب این فرد دارند.واقعا امثال «محمد رضا گلزار» بسیار کم هستند چون بار اقتصاد سینما را روی دوش می کشند.

در ادامه این بحث «قاسم جعفری» هم توضیح داد که به نظر من «محمد رضا گلزار» کم حاشیه‌ترین بازیگر ایران است،اما خیلی‌ها دوست دارند که او را خراب کنند.

جعفری: مصطفی زمانی آرزویش است که روزی به محبوبیت گلزار برسد

در ادامه جلسه، پرسش‌هایی از سوی حاضرین در جلسه مطرح گردید و گودرزی و ظریف و بعضا جعفری به آنها پاسخ دادند که در این میان فردی از «بهمن گودرزی» سوال کرد شما که در این فیلم نشان دادید قابلیت بازی گرفتن از بازیگرها را دارید و بعضا کاراکترهایی مثل «شهنام شهابی» و «میرطاهر مظلومی» اینقدر خوب و روان از آب درآمده‌اند چرا «محمدرضا گلزار» باید اینقدر بد بازی کند و چرا این بازیگر مانند امثال: «بهرام رادان» و «مصطفی زمانی» تلاش نمی‌کند تا جایگاه بازیگری‌ا‌ش را ارتقا بخشد؟ که گودرزی در پاسخ این فرد گفت: این که «محمدرضا گلزار» بد یا خوب بوده سلیقه شماست و «بهرام رادان» هم کلی فیلم دارد که در آنها معمولی بوده است و اگر ضعفی در فیلم در مورد بازی هریک از بازیگران وجود دارد که شخص من باز می‌گردد.

«قاسم جعفری» هم در ادامه این بحث عنوان کرد که این موضوع اصلا درست نیست و مقایسه غلطی است،شخصی مثل: «مصطفی زمانی» آرزویش است که روزی مثل «محمدرضا گلزار» به این درجه از محبوبیت در بازیگری برسد.

«شیش و بش» فیلم شریفی است!

لطفی هم توضیح داد: اساسا در همه جای دنیا استار بودن با بازیگر خوب بودن دو مقوله جدا از هم است و شخصی مثل «محمد رضا گلزار» بیشتر یک سوپر استار است تا بازیگر خوب و خودش هم هیچ ادعایی در بازیگری ندارد و این را می‌داند و دقیقا هم به همین دلیل است که در جایگاه خود موفق عمل کرده و توانسته تا تنها بازیگری باشد که مخاطب را به سینما بکشد.

منبع: فارس

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

«شیش و بش» فیلم شریفی است!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ریحانه

      از فیلمی که توش گلزار بازی کرده باشه بدم میاد بس که سرد و مسخره بازی می کنه
      همون بهتر که بره گیتارشو بزنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج