جاباما
۱۰۴۹۴۶۷
۵۰۴۴
۵۰۴۴
پ

چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟

رنگ ستاره‎ها با هم فرق دارند و این یک پدیده واقعی است که ممکن است قبلا هم به آن توجه کرده باشید، ولی این تفاوت رنگ ستاره‎ها به چه چیزی مربوط می‏‌شود؟

روزنامه خراسان - مریم ملی: امشب موقع نگاه کردن به آسمان تاریک، به ستاره‌ها دقت کنید. به‌نظر شما ستاره‎ها به چه رنگ‎هایی دیده می‎شوند؟ چی؟ سفید و درخشان هستند؟ خب کمی دیگر دقت کنید! چندتا هم زرد دیدید؟ بعضی‌‏ها هم انگار نارنجی یا قرمزند؟ ستاره آبی کم‎رنگ هم پیدا کرده‎اید؟ خب خب خیلی هم عالی! اصلا نگران نباشید شما خیالاتی نشده‎اید اتفاقا چشم‎های شما دارد خیلی درست و دقیق می‎بیند.

چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟

رنگ ستاره‎ها با هم فرق دارند و این یک پدیده واقعی است که ممکن است قبلا هم به آن توجه کرده باشید، ولی این تفاوت رنگ ستاره‎ها به چه چیزی مربوط می‏شود؟ چه چیزی باعث می‎شود یک ستاره رنگی نزدیک به آبی داشته باشد و دیگری زرد یا نارنجی باشد؟ رنگ ستاره‎ها به دمای آن‎ها ربط پیدا می‎کند. احتمالا توی فیلم‎ها یا آزمایش‎های مدرسه دیده‎اید که وقتی یک تکه آهن را روی آتش می‎گیرند، آهن از رنگ تیره کم‎کم به نارنجی و زرد درمی‎آید و اگر این داغ کردن برای طولانی مدت ادامه پیدا کند، رنگش سفید می‌‎شود.

چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟

مشابه این اتفاق درون ستاره‎ها رخ می‌دهد. ستاره‎های مختلف عناصر متفاوتی در خود دارند، اما بیشترشان از هیدروژن، هلیوم، کربن و فلزات سنگین تشکیل شده‎اند. می‏‌دانیم که ستاره‎ها این عناصر را در واکنش‎های هسته‎ای می‎سوزانند و با انرژی تولید شده‎اش نور و گرما آزاد می‎کنند. بسته به این که چه عناصری در ستاره می‎سوزد، میزان انرژی آزادشده و حرارتی که تولید می‎شود، فرق دارد بنابراین میزان دمای ستاره بر رنگ آن هم تاثیر می‎گذارد؛ درست شبیه همان تکه آهن داغ‎شده. نکته جالب این جاست که برخلاف تصورتان زرد و نارنجی، رنگ‎های مربوط به دما‌های خیلی زیاد نیستند بلکه سفید و آبی نشان‎دهنده دمای خیلی‎خیلی زیاد در ستاره هاهستند و ستاره‎های زرد، نارنجی و قرمز، ستاره‎های به نسبت سردتر ‎ند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج