جاباما
۱۰۴۹۵۰
۴ نظر
۵۲۷۷
۴ نظر
۵۲۷۷
پ

کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

حتما فیلم آرواره را دیده اید؛ فیلمی که به گفته کارشناسان سینمایی باعث شد، بسیاری حتی از حمام رفتن هم واهمه داشته باشند! حالا وقتی به او لقب آرواره داده باشند، مشخص است که باید بازیکنی ترسناک باشد که هست. مهاجمان بسیاری مقابلش ناکام مانده اند و خط دفاع بارسلونا بدون او همچون پنیر بلغاری قابل برش و تکه تکه شدن است.

مجله تماشاگر: حتما فیلم آرواره را دیده اید؛ فیلمی که به گفته کارشناسان سینمایی باعث شد، بسیاری حتی از حمام رفتن هم واهمه داشته باشند! حالا وقتی به او لقب آرواره داده باشند، مشخص است که باید بازیکنی ترسناک باشد که هست. مهاجمان بسیاری مقابلش ناکام مانده اند و خط دفاع بارسلونا بدون او همچون پنیر بلغاری قابل برش و تکه تکه شدن است.

شروع

۱۵ ساله بود که در تیم نوجوانان محلی پوبلا ده سگور به عنوان دروازه بان بازی می‌کرد. قد و قواره اش اینگونه بود که او را درون گل می‌گذاشتند، اما به خاطر آسیب دیدگی از ناحیه کتف مجبور شد، پست اش را عوض کند. مربی او را به نوک حمله فرستاد.

کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

کارلس پویول درباره دوران جوانی و بازی فوتبال می‌گوید: «پدر و مادرم دوست نداشتند که من فوتبالیست شوم. آن‌ها دل شان می‌خواست که درس بخوانم و به تحصیلات بپردازم.» او بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ در این تیم محلی توپ زد و زمانی که مشخص شد کارلس قطعا در آینده می‌تواند موفق شود، سر از بارسلونا درآورد. بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ در تیم جوانان بارسا توپ زد و در سال ۱۹۹۶ به تیم بارسلونای سی پیوست.

سی و بی

پس از یک سال حضور نه چندان درخشان در تیم بارسلونای سی، توانست به بارسلونای بی برود. آنجا بود که فرصت بیشتری برای بازی پیدا کرد و توانست خودی نشان بدهد.

تیم‌های پایه اسپانیا

در سال ۱۹۹۵ میلادی و در حالی که در تیم جوانان بارسا توپ می‌زد، به تیم ملی زیر ۱۸ سال اسپانیا دعوت شد. برای این تیم ۳ بازی انجام داد و ۵ سال بعد در سال ۲۰۰۰ به تیم زیر ۲۱ سال دعوت شد و در همین سال در تیم زیر ۲۳ سال هم حضور داشت و به المپیک سیدنی هم رفت و آنجا مدال نقره دریافت کرد.

ورود به تیم اصلی

در سال ۱۹۹۹ و در حالی که هنوز عضو تیم ب بارسلونا بود به خواست لویی فان خال به تیم اصلی رفت و نشان داد که پتانسیل‌های بالایی در خط دفاعی دارد. در سال ۲۰۰۰ کارلس پویول یکی از بازیکنان تاثیرگذار و مهم آبی اناری‌ها بود و همان سال هم توسط خوسه آنتونیو کاماچو به تیم ملی اسپانیا دعوت شد.

روش بازی

پویول در زمین بازی با کسی شوخی ندارد. مهاجمان بزرگی مقابلش قرار گرفته و ناکام مانده اند. او بسیار محکم و قلدر در زمین می‌جنگد، خشن نیست، اما محکم بازی کردنش برای مهاجمان ترسناک است. رئیس کلینیک پزشکی بارسلونا درباره مدافع تنومند تیم می‌گوید: «او قدرت بدنی بسیار بالا و عکس العمل‌های سریعی دارد. از نظر فیزیکی او بی نظیر است.»

کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

هواداران باشگاه به او لقب «دیوار» داده اند. میگوئل آنخل نادال که مدتی با او همبازی بوده درباره اش می‌گوید: «کارلس بازیکنی کامل است که بسیار عالی بازی می‌کند. از همه مهمتر اینکه او به پیراهنش افتخار می‌کند.»

از او به عنوان یک لیدر هم یاد می‌کنند. او معمولا بیشتر از سایرین تمرین می‌کند. هرگاه تمرینات بارسا به پایان می‌رسید، پویول به کارش ادامه می‌داد. او حتی روز‌های تعطیل هم تمرین می‌کرد. در سال ۲۰۱۰ گفت: «من تکنیک روماریو، سرعت اورمارس و قدرت کلایورت را ندارم، اما از آن‌ها بیشتر تلاش می‌کنم. من مثل دانش آموزان باهوش نیستم، اما وقتی امتحان می‌دهم، در پایان نمره قبولی دریافت می‌کنم.» از کارلس پویول به عنوان قلب بارسلونا نیز یاد می‌شود.

جرارد پیکه مدافع ملی پوش بارسلونا هم می‌گوید: «او بازیکنی است که اگر ۳- صفر پیش باشید و ثانیه‌های بازی در حال سپری شدن باشد، سر شما فریاد خواهد کشید که چرا حواست جمع بازی نیست! حتی اگر ۴- صفر عقب باشیم او بر این باور است که توانایی بردن داریم.»

مو‌ها

مدل مو‌های پویول در نوع خودش جالب است. او را همیشه با این مدل مو در فوتبال می‌توان دید. روز‌های نخست، لویی فان خال فشار زیادی وارد می‌کرد که پویول موهایش را کوتاه کند. برخی لقب تارزان را به او داده اند که شاید بخشی از این نام مستعار به مدل مو‌های کاپیتان بارسا برگردد.

کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

مهمترین گل

پویول در دوره بازی‌های ملی اش تنها ۳ گل به ثمر رسانده است. نخستین گل ملی پویول در روز ۱۷ آوریل ۲۰۰۲ و در بازی دوستانه مقابل ایرلند شمالی در بلفاست به ثمر رسید. اسپانیایی‌ها آن بازی را ۵- صفر بردندکه پویول گل چهارم را زد. در روز یازدهم اکتبر ۲۰۰۸ پویول دومین گل ملی اش را زد. در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و در زمین استونی پویول گل سوم که آخرین گل لاروخا بود را مقابل میزبانش به ثبت رساند، اما سومین گل ملی پویول مهمترین آن بود.

روز ۷ ژوئیه ۲۰۱۰ و در دیدار نیمه نهایی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ مقابل آلمان پویول با پرشی جانانه بالاتر از مدافعان آلمانی ضربه سری زد که دور از دسترس مانوئل نویر به تور دروازه مانشافت چسبید تا اسپانیا آن بازی را برده و راهی بازی نهایی شود.

حامی مالی

کارلس پویول زیاد اهل بازی کردن فیلم تبلیغاتی و حضور در پوستر‌ها نیست، اما همه می‌دانیم که بخش عمده‌ای از درآمد‌های بازیکنان فوتبال از حامیان مالی است که انتظار دارند بازیکنان برایشان تبلیغ کنند. اصلی‌ترین حامی مالی پویول، شرکت نایک است.

به همین دلیل قراردادش با نایک باعث شد که این شرکت تولیدکننده ورزشی، کفش‌هایی با نام پویول را تولید کند. کفش‌هایی که گفته می‌شود اختصاصی فینال لیگ قهرمانان اروپا است.

ساعت اختصاصی

یک شرکت تولید کننده ساعت، مدلی را تولید کرد که نامش مخفف اسم و فامیل کارلس پویول بود: «Carles PuyoliSaforcada» یا همان CPS.

کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

پیام به کودکان سرطانی

در روز جهانی مبارزه با سرطان، پویول با انتشار پیامی حمایت خود را از مقابله با سرطان اعلام کرد و گفت که در کنار این مبارزه قرار دارد. او به خانواده‌هایی که اعضایشان با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند نیز دلگرمی و امیدواری داد. پویول در صفحه خود در شبکه اجتماعی این عکس را کار کرد.

اهل مطالعه

می‌گوید زیاد اهل بیرون رفتن و گردش نیست: «بیشتر دوست دارم مطالعه کنم. برای همین خانه بهترین جا برای من است.» با اینکه به نظر می‌رسد با این روحیات آدم خوش مشرب و خونگرمی باشد، اما برخوردهایش آرام و مودبانه است. بی حاشیه، متین و آرام.

خودرو

قرارداد باشگاه بارسلونا با شرکت آئودی باعث شد که ستارگان این تیم هر کدام صاحب یک مدل خودرو از آئودی شوند. کارلس پویول هم یک دستگاه آر اس ۶ گرفت و از آن هم در سطح شهر استفاده می‌کند.

کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

خداحافظ کاپیتان

مهم نیست طرفدار اسپانیا یا بارسلونا باشی. مهم نیست که بازیکن مورد علاقه ات چه کسی باشد؛ مهم این است که فوتبالدوست باشی و درک کنی که کارلوس پویول چه بازیکنی بود و در چه سطحی فوتبال بازی می‌کرد. آن وقت است که از رفتن اش ناراحت می‌شوی و حتما می‌گویی که دنیای فوتبال در حال از دست دادن یک ستاره دیگر است.

کاغذ دیواری

وقتی آوازه بارسایی‌ها تمام دنیا را برداشت و آن‌ها با سرمربیگری خوسپ گواردیولا دنیا را درنوردیدند، بسیاری از کودکان و نوجوانان شیفته ستارگان آبی اناری شدند. عشق به کارلس پویول برای نوجوانان و جوانان فوتبالدوست حد و مرزی نمی‌شناخت؛ بنابراین عده‌ای هم دست به کار شدند تا این علاقه تبدیل به یک کاسبی شده و به اتاق کودکان راه پیدا کند. مدل‌هایی از طراحی می‌تواند اتاق کودکان را تبدیل به یک ورزشگاه فوتبال کند!

دیدار با الگو

پویول از این که ریوالدو را دیده و با او عکسی به یادگار گرفته هیجان زده است. او از ریوالدو به عنوان یک الگو نام می‌برد. عکس این ۲ در رختکن بارسلونا یادآور خاطرات زیادی است. ۲ بازیکن از ۲ نسل متفاوت که ستاره بزرگتر قصد خداحافظی ندارد، اما پویول به فکر بازنشستگی افتاده است!

مصدومیت

او بار‌ها مصدوم شد و تیغ جراحان را تجربه کرد. آخرین مورد، تابستان گذشته بود که زانویش را جراحی کرد. او از هوادارانش که نگران وضعیت مصدومیت اش بودند تشکر کرد.

کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

رابطه خوب با مسی

یکی از کسانی که رابطه خوبی با لیونل مسی دارد، کارلس پویول است. این ۲ به هنگام رونمایی از پیراهن‌های جدید فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ لالیگا یک عکس یادگاری فوق العاده با هم گرفتند تا دوستی شان را بیشتر ثابت کنند.


کارلس پویول؛ کاپیتان همیشگی بارسا

مسی پس از آنکه شنید پویول در پایان فصل از بارسلونا جدا خواهد شد، گفت: «حتما تصمیم سختی بوده و مدت زمان زیادی برای اتخاذ آن فکر کرده است. غیبت او در بارسلونا حس خواهد شد و ما به طور حتم در رختکن نیز چنین احساسی خواهیم داشت. برای او آرزوی موفقیت می‌کنم.»

خیریه

کارلوس پویول در امور خیریه هم دستی دارد، ضمن شرکت در مراسم مختلف و جمع آوری کمک‌ها و هدایای مردمی، چندی پیش یک چک به ارزش ۱۰۰ هزار یورو به سازمان صلیب سرخ اهدا کرد.

افتخارات

از آنجا که کارلس پویول تنها در بارسلونا بازی کرده، بخش مربوط به افتخاراتش هم ۳ قسمت بیشتر نیست! یکی مربوط می‌شود به افتخارات پرشمارش در بارسلونا، یکی به تیم ملی و دیگری به افتخارات شخصی.

حضور در ایران

کارلس پویول در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، به بهانه بازی یاران و اسپانیا، به دعوت عادل فردوسی پور به ایران آمد تا در ویژه برنامه مربوط به این بازی، حضور داشته باشد، البته بینندگان هیچوقت کارلس را در شبکه ۳ ندیدند، چون به دستور مدیر جوان این شبکه، حضور پویول روی آنتن صدا وسیما ممنوع شد، اتفاقی که اختلافات بین فردوسی پور و فروغی را تشدید کرد.

بارسلونا

قهرمانی در لالیگا: 5-2004، 6-2005، 9-2008، 11-2010، 13-2012

قهرمانی در کوپا دل ری: 12-2011 . 9-2008

نایب قهرمانی در کوپا دل ری 11-2010

قهرمانی در سوپرجام اسپانیا: 2005، 2006، 2009، 2010 و 2013

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا: 6-2005، 9-2008 و 11-2010

قهرمانی در سوپرجام اروپا: 2009 و 2011

نایب قهرمانی در جام باشگاه های جهان 2006


اسپانیا

قهرمانی در جام جهانی: ۲۰۱۰

قهرمانی در جام ملت های اروپا: ۲۰۰۸

کسب مدال نقره در بازی های المپیک: ۲۰۰۰

کسب مقام سوم در رقابت های جام کنفدراسیون ها: ۲۰۰۹


افتخارات شخصی

بازیکن سال لالیگا: 2001

حضور در تیم منتخب مجله ورزشی اسپانیا: 2-2001، 3-202، 5-2004، 6-2005

حضور در تیم منتخب یوفا: 2002، 2005، 2006، 2008، 2009 و 2010

بهترین مدافع باشگاهی اروپا: 2006

فیفا فیف پرو: 2007، 2008 و 2010

تیم منتخب ستارگان جام جهانی: 2010

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      بازیکنی مثل پویول خیلی کم پیدا میشه.اصلا تیم بارسا خصوصا بارسای گواردیولا دیگه پیدا نخواهد شد واین سیاهچال تو کهکشان فوتبال تا اخر دنیا خواهد ماند.

    • دختر آسمان

      خیلی مطلب خوبی بود ممنون

    • رویا ساز

      دلم برای اون روزای فوتبال تنگ شده

      پاسخ ها

      • زمانی

        همیشه دلمون واسه گذشته تنگ میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج