اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۵۱۰۳۴
۷۴ نظر
۵۰۱۱
۷۴ نظر
۵۰۱۱
پ

راغفر: با تقلب در بورس از مردم کلاهبرداری کردند

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در انتقال نقدینگی در نهایت این منابع به حساب‌های بانکی وارد شد و اساسا یکی از اقداماتی که در پی رشد بازار سرمایه انجام شد نجات بانک‌های ورشکسته بود و در حالی به بانک‌ها اجازه دادند وارد بازار سرمایه شوند که بسیاری از آنها ورشکسته هستند.

ایلنا: حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا درباره اتفاقاتی که برای سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه رخ داد و به گفته عده‌ای ردپای خصوصی‌سازی‌های ناکارمد و غیرقانونی را در آن می‌توان دید، اظهار داشت: طبق اصول و قواعد، سهام شرکت‌هایی مانند پتروشیمی‌ها باید به صورت محدود عرضه شود تا عرضه سهام آنها برای افرادی فرصت‌های سوءاستفاده ایجاد نکند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هدف مسئولان کنترل بازار باشد و مدیریت این شرکت‌ها در دست خودشان باقی بماند.

وی ادامه داد:‌ اگر این اتفاق‌ها افتاده باشد به معنای این است که تعمدی در کار بوده و روشن است که چه سهمی را چه کسانی می‌توانند خریداری کنند اما در بسیاری از کشورهای دنیا برای عرضه سهام شرکت‌های خاص سقف می‌گذارند تا سهام به صورت عمده توسط یک نفر خریداری نشود.

راغفر: با تقلب در بورس از مردم کلاهبرداری کردند

وی با تاکید بر اینکه در ایران قوانین و قواعد بازار سرمایه و سهام شفاف و روشن نیست، اظهار داشت: یکی از دلایل انحراف از برنامه‌ها همین عدم شفافیت است که باعث بروز این اتفاقات در بازار می‌شود یعنی برای افراد و گروه‌هایی فرصت‌های متفاوت فراهم می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بسیاری از این تحولات صورت گرفته پیامدهای گسترده‌ای برای کشور دارد ادامه داد: در سال‌های آینده پیامدهای امروز بازار را خواهیم دید و این پیامدها در آینده خود را نشان می‌دهند.

راغفر افزود: معتقدم یکی از تفاوت‌های فاحش بازار سرمایه کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته همین موضوع برهم ریختگی قواعد و مقررات و عدم شفافیت فعالیت‌ها است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه عدم قوانین و مقرراتی که حافظ منافع خریداران سهام هستند می‌تواند فرصت‌های سوء استفاده‌های بسیار بزرگ علیه منافع مردم را رقم بزند، گفت: آنهایی که صاحبان قدرت هستند به اطلاعات خاص دسترسی دارند و می‌توانند با دسترسی به اطلاعات ناهمسانی که مردم عادی از آنها آکاهی ندارند به شدت به نفع خودشان استفاده کنند. علت اصلی هم نبود شفافیت در بازار و نبود سازوکارهای پیگیری حقوقی تقلب‌ها و دستکاری‌ها در بازار است که می‌تواند به حقوق سهامداران به شدت آسیب برساند.

راغفر درباره ادامه ریزش‌ها در بازار سرمایه گفت: علت سقوط بازار سرمایه حبابی است که شش ماه گذشته ایجاد شد و صعود آن تصنعی بود و در انتظارات مردم دستکاری پدید آمد و این رشد به دلیل واقعیت صنایع کشور نبود.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا بازار سهام آینه تولید است و وقتی که کشورمان با رکود جدی مواجه است سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه در این شرایط حتی سهام بنگاه‌های ورشکسته هم افزایش یافت. این نشان می‌دهد عوامل غیراقتصادی در رشد شاخص موثر بوده و در آن زمان مردم برای ورود به بازار سهام به تبلیغات دولت اعتماد کردند.

راغفر ادامه داد: دولت بازار را سازماندهی کرده بود که سهام شرکت‌های بزرگ و بنیادها وارد بورس شوند و در این زمینه تبلیغات گسترده‌ای هم انجام شد. طبیعی است که عرضه کنندگان این سهام یعنی شرکت‌های حقوقی این انتظار را داشتند به دلیل همین تبلیغات گسترده قیمت سهام‌شان افزایش پیدا کند و در گام اول همه آنها وارد بازار شدند و همراهی کردند اما وقتی این رشد بی‌سابقه ادامه داشت و شاهد بزرگتر شدن حباب بودیم دریافتند که این وضعیت بازار نمی‌تواند ادامه‌دار باشد به همین دلیل از بازار خارج شدند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا کسانی که نقدینگی خود را در آن شرایط از بازار خارج کردند رانت اطلاعاتی داشتند گفت: مساله رانت اطلاعاتی در این جریان بسیار مهم است اما نباید فراموش کنیم که این ذات بازار سرمایه است به همین جهت بورس را کازینو و قماربازی می‌دانند.

راغفر تاکید کرد:‌ طبیعی است آنهایی که قواعد قمار را بهتر بلدند از برندگان بازار سرمایه هستند و عموم مردمی که به دنبال آنها وارد بازار می‌شوند و اطلاعات کافی را ندارند از بازندگان خواهند بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه البته این اتقاقات در تمام دنیا افتاد و مختص ایران نیست، اظهار داشت: در سال 1929 وقتی بازارها سقوط کردند خریداران اصلی راکفلرها بودند که در آن زمان به جمع‌آوری سهام با قیمت بسیار نازل اقدام کردند و وقتی که اقتصاد شروع به بازسازی کرد این گروه صاحبان ثروت‌های عجیب و غریب بادآورده شدند.

راغفر با اشاره به ضرورت نظارت بر بازار سرمایه گفت: به طور قطع بازاری که سازماندهی ندارد و شفاف هم نیست و هیچ نظارتی بر عملکرد آن وجود نداشته، احتمالات دستکاری در آن و ایجاد انتظارات کاذب در جامعه وجود دارد.

وی تاکید کرد: گفته می‌شود در مقطعی موتورها و برنامه‌هایی تهیه و تعبیه کردند که کار آنها ایجاد تقاضای کاذب در بازار بود و وقتی که مردم می‌دیدند در بازار تقاضایی شکل گرفته شروع به خرید سهام می‌کردند و در آخر روز بخشی از این افراد از بازار خارج می‌شدند که این جریان باعث می‌شد قیمت‌های کاذبی در بورس ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وقتی نظارت‌های قانونی شفاف و روشنی برای این موضوعات وجود نداشته و ندارد این شایعات هم گسترده می‌شود و اعتماد عمومی را نسبت به کارکرد بازار از بین می‌برد.

وی گفت: نکته دیگر این است که اساسا هدف اصلی بازار سرمایه تجهیز منابع و هدایت آن به سمت تولید است اما بسیاری از بنگاه‌های حاضر در بازار را می‌بینیم که در حد یک تابلو هستند و هیچ فعالیتی در آن شکل نگرفته است. بنابراین منابع بسیار بزرگی که در بازار تجهیز شده وارد چرخه تولید نشده و اتفاقا این منابع به چرخه سفته‌بازی و سوادگری ورود پیدا کردند و همین عامل باعث افزایش دلالی و سفته‌بازی در بازارهای سکه، ارز، زمین و ... شد که در نهایت به زیان منافع عموم مردم بود.

راغفر ادامه داد: موضوع دیگر این است که اساسا مگر چند درصد از مردم امکان ورود به بازار سرمایه را دارند و باید به این نکته توجه داشت که جمعیت بزرگی از طبقات جامعه ظرفیت ورود به بازار را نداشتند اما در هزینه و زیان‌های آن شریک شدند.

وی تاکید کرد: اگر یک دستگاه قضایی مستقل و مقتدر و آشنا به مسائل اقتصادی وجود داشت باید به این موضوع ورود می‌کرد و جلوی این کلاهبرداری‌ها در بازار سرمایه را می‌گرفت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در ایران نهادها و تشکل‌هایی برای نظارت بر این عملکردها وجود دارد اما کار نمی‌کنند، گفت: یکی از دلایل عدم ورود این تشکل‌ها به جریان این تخلف‌ها در بازار سرمایه عدم آگاهی ناظران و نمایندگان قوه قضائیه است.

وی گفت: دادستان به عنوان نماینده منافع مردم می‌داند برای جلوگیری از آسیب رسانی به منافع جامعه در بازار سرمایه ورود کند و این پرسش را داشته باشد که برندگان این فساد شکل گرفته چه کسانی هستند و در اثر کلاهبرداری و اقدامات خلاف قانون و قواعد رفتاری در بازار سهام چه کسانی آسیب دیدند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه از این اتفاقات در بسیاری از کشورها رخ داده اما نظارت و برخورد جدی باعث قطع این جریان‌ها شده است، گفت: در کشورهای دیگر هم قصد و برنامه انجام این کالاهبرداری‌ها و دستکاری‌ها در بازار سرمایه وجود دارد اما از ترس برخورد ناظران و عواقب آن بروز پیدا نمی‌کند و کسی جرات این اقدامات غیرقانونی را ندارد.

وی گفت: اما نظارت‌های دستگاهی در بازار سرمایه و سهام ایران وجود ندارد و اگر هم ناظری باشد عملکرد آن ناکارآمد است.

راغفر با تاکید بر اینکه باید دید برندگان شاخص دو میلیون واحدی بازار سرمایه چه کسانی بودند، گفت: باید دید چه سکانی و چه گروه‌هایی در این افت و خیز سهام منتفع شدند و از آن مهتر اینکه دولت نماینده چه گروه‌هایی است.

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت در شرایط کنونی نماینده منافع مردم نیست بلکه نماینده گروه خاصی است که در مدار قدرت و ثروت حضور دارند بنابراین در برابر اقداماتی که صورت گرفته سکوت کرده است.

راغفر با تاکید بر اینکه در این رشد بی‌سابقه سهام شرکت‌ها بزرگترین برندگان بانک‌ها بودند، گفت: در انتقال این نقدینگی در نهایت این منابع به حساب‌های بانکی وارد شد و اساسا یکی از اقداماتی که در پی رشد بازار سرمایه انجام شد نجات بانک‌های ورشکسته بود و در حالی به بانک‌ها اجازه دادند که وارد بازار سرمایه شوند. بسیاری از آنها ورشکسته هستند و بانکی که زیان انباشته چند ساله دارد به یک باره قیمت سهام آن چند برابر شد. در این شرایط معلوم نیست بانک‌ها این منابع را صرف چه کاری کردند.

راغفر تاکید کرد: اگر بانک‌ها این منابع را وارد بازارهای سوداگرانه کرده باشند به طور قطع به زیان منافع عموم و کل اقتصاد است و متاسفانه دولت هم این جریان را ترغیب کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط که بورس نیست سکه دلار هم کلاهبرداری میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینارو همه میدونن درد اینجاس که کسی نیس جلوی این فاسد ها بایسته

      • بدون نام

        مرگ بر باعث و بانیش

      • بدون نام

        جیب همه رو زدن چند میلیون معترض بزودی

      • بدون نام

        دو ماهه هنگی میدن به هسته کارگزاری نمیذارن شاخص نماد بره بالا

      • بدون نام

        خودرو .گوجه.خیار.سیبزمینی. میوه.کاغذ.برجام وغیره...هم راه های درآمد آقای روحانی شده

      • ایرانی

        دقیقا و پرسش اصلی اینه که چرا امثال آقای راغفر بموقع حرف نمیزنن و همیشه بعد وقوع فلاکت حرفهای کارشناسی میزنن ... نوشدارو بعد مرگ سهراب ... یعنی سخنرانی بعد غارت مردم !!!؟؟؟

      • بدون نام

        این آقا همون کسی هست که دائما نطق و مصاحبه میکرد که بورس حباب داره ولی هیچوقت نگفت ارز و طلا و سکه و خودرو و ... حباب داره چرا چون احتمالا خودش دلال همین چیزاس

      • بدون نام

        کاربر ایرانی ایشون و اقتصاددان های دیگه می گفتن ولی همه مست بودن که روزانه نصیبشون می شد کسی گوش نمی کرد

    • انسانم آرزوست

      دقیقا ،
      حالا سوال اینه این جامعه واقعا اسلامیه ؟! میشه کلا اسم اسلام رو خراب نکنید و ذره ای هم شده از خدا بترسید ؟!

      پاسخ ها

      • ابراهیم

        بگو یه مورد از خدا ترسیده باشن

      • علی

        نه بابا ما در کشور جمهوری اسلامی زندگی می کنیم
        باید نواقص گفته شود تا عیب ها برطرف شود

      • م ش

        ما همش میگیم مسئولین اسلامی عمل نمی کنن یه سئوال برام پیش میاد که مردم این جامعه چقدر اسلامی عمل می کنن؟

      • بدون نام

        علی آقا کلا همش نقصه کدوم مورد کجا برطرف شده

    • بدون نام

      نه بابا خخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • یک ایرانی ( کاربر قدیمی )

        دروغه . فردا تکذیبه خخخخت

    • امپراطورشاهرود

      سلطان فقط دکترراغفر. ای کاش همه مثل توبودند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم، احسنت

      • بدون نام

        دقیقاا

      • بدون نام

        اين يارو تا حالا اصلا بورس وارد نشده كه الكي داره نظر ميده . هزار تومن هم نياورده تو بورس.

    • بدون نام

      دولت هم با دلالان دستش توی یک کاسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت ما که خودش دلالی بیش نیست

    • شریفات

      گول خوردن رفت کسری دولت ردیف شد

    • بهرام

      تو این انفسا مردم از روی طمع طمع و طمع و تشویق روحانی بود که این خطا را کردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم پی این بودن ک ی طوری تو این زندگیه سگی پول درارن. وگرنه اون رده بالاها ک سود و عسل بورس رو خوردن .

    • من

      تو این مملکت به هر که بگن پالون خرو ساف کن دزد و خیانت کار از اب در میاد

    • عباس

      این دزدی و سکوت شرم اور مسولان بالای کشور در حافظه تاریخ بر جای خواهد ماند.

    • یاحق

      حالا دولت با دلار ۵۰ روبرو خواهد شد و چوب فریبکاری مردم را در اعتراضات اختمالی خواهد دید چون همه میلیادر بی پول شدن وقتی ماشنشان خراب بشود هزینه تعمیر نخواهند داشت و خیلی چیزهای دیگر امکان خرید دیگر وجود ندارد بزودی انقلاب در انقلاب خواهد شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منکه خیلی نگران آینده هستم بدجور زندگی در انتظارمون هست خدا ازشون نگذره

      • بدون نام

        انشالله هر چه زودتر

      • بدون نام

        بابا یه دفعه تکلیفمون معلوم بشه همش دروغ و ریا و رانت و فساد و دزدی و قتل و غارت

    • ع،ر

      باتقلب‌وحقه‌بازیهامدام‌درحال‌دزدی‌از‌مردم
      هستند‌.واقعآ‌قوه‌قضاییه‌باید‌‌پیگیر‌این.
      دزدیها‌وسواستفاده‌از‌اعتماد‌مردم‌را‌بگیرد
      بعد‌توقع‌سرمایه‌گذاری‌از‌خارجیها‌داشته‌باشیم

    • بی طرف

      الی برکت الله

    • بدون نام

      همین اقایی که باهاش مشکل دارید و درباره کافور مسخره اش کردید به خودتون هم ربط داره دقیقا به مردم تذکر دادن چندماه قبلش این نقشه شوم رو که وارد بورس نشوید منتهاش منفعت طلب هایی مثل جراید به نرخ روز تبلیغ کردند؟!
      ببخشید که ناراحت می شوید!

    • بدون نام

      تا زوده قوه قضائیه باید وارد بشه و حق ملت رو از رانتخواران بگیره

      پاسخ ها

      • یک ایرانی ( کاربر قدیمی )

        کی ؟ بیداری ؟

    • بدون نام

      آقای راغفر! شما درست میگین. اینا همشون دستشون تو یه کاسه است، چه دولت، چه مجلس ! فقط حرف زدن و هیچ حمایتی نکردن، چون خودشون ذینفع بودن! فقط این وسط مردم بیچاره و ساده و فقیر، فقیرتر شدن! ولی این پولها خوردن نداره، چون با اغفال بدست اومده و قطعا تاوانش رو خواهند داد!

    • بدون نام

      بورس، فقط رانت و فساد و تقلبه!!! انواع تقلب توش صورت میگیره، لطفا بررسی کنید!

    • بدون نام

      هر بلایی سر این ملت میاد حقشه از بس خبیث و بدذاته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلاصه و مفيد. واقعيته.

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باعث و بانیش خود مردم هستند

    • بدون نام

      یک مشت دزدشدن متولی ،اقتصادان بیچاره ملت مالشان در بور به یغما رفت آن موقع یک مسئول بلند پایه هم پی گیر نشد.،......چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      فقدخداجوابشون بده همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آورین

    • جمشید

      مثلا اینجا کشور اسلامی هست.یک درصد هم آدم فکر کلاهبرداری به این بزرگی نبود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبش اینه کسی که ملت کشوررحم نمیکنه چراوچطوردلش باس افغانیامیسوزه چه کاسه ای زیرنیم کاسس اینوبگوصدهامیلیارددلارهزینه وصررشون میدن ومیگن باافتخاربه جزملیونهاشعل که اشغال کردن بیکارهههههههه

    • بدون نام

      با این بورس چه زندگی هایی را از هم پاشوندید نابود کردید یکیش زندگی خواهر خودم
      چرا اینکار می کنید چرا اینقدر بی برنامه اید چرا با زندگی ۸۰ میلیون انسان بازی می کنید

    • بدون نام

      واقعا از قوه قضاییه انتظار میرود موضوع را بررسی کند و در مورد خروج افراد قبل از ریزش تحقیق کند تا رانت خواران اطلاعاتی شناسایی و مجازات شوند

    • Hashem

      واقعا چرا قوه قضائیه ورود نمی‌کند... در سقف قیمت‌ها انداختن ب مردم الان بعد از 80 درصد ریزش حتی حاضر نیستند یک برگ از سهام خودشون را خریداری کنند چرا؟!!

      پاسخ ها

      • ق.ع.ق

        ببخشید وقتی رئیس بورس مجبور میکنند باید تا اطلاع ثانوی بازار منفی کنی و دولت کم آورده مجبور میشوند نفت به مردم بفروشند یا بورسی کنند چه می شود کرد.این بورس نیست قمارخانه است.

    • بدون نام

      آقای راغفر درست نشانه گیری کروه اید اما دزد اصلی و اصل دولت بی عرضه بی تدبیر است این سرمایه در بازار رورس حق ناس است به خدا خوش نمی گذره کسی که به امیدی آمده سرمایه گذاری بکنه آنهم اینطوری چپاولگری بکنندآه و نفرین مردم دامن دزدان رو خواهد گرفت.

    • بدون نام

      ژنهای خوب پولهایی را که از بانکها برداشته بودند بارها وارد بازار سرمایه و مسکن و سکه و دلار کردند و هزاران میلیارد به جیب زدند جالبه در شروع رشد بازار به بهانه خرابی سامانه ؛دسترسی مردم عادی را برای خرید سهام قطع می کردند تا در انتهای بازار بهشان بفروشند!
      اختلاسهای چندصد هزار میلیاردی در این دولت کم نیست

    • بدون نام

      روحانی مچکریم نابودمیکنی ایران وایرانی

    • hm

      پولامون نابود شد نمیدونم باید به کی بگیم یکی جوابگو نیست مسئولین خودشون به نفهمی زدند

    • عباس

      دولت مردم را فریب داد زمین مسکونی ام را فروختم و پولش را سهام خریدم و تمام پولم رفت خدا لعنت کند باعث و بانی اینکار هر روز نفرینشان میکنم

      پاسخ ها

      • علی

        به دعوت رئیس جمهور طلای خانومم را فروختم و تیر ماه به پس اندازم اضافه کردم و اوردم تو بورس تا الان پنجاه در صد از آورده ام رفته.

    • احمد

      بیشتر سرمایه زندگیم تو بورس از بین رفت ... امیدوارم تو همین دنیا خفت و خواری باعث و بانیش رو ببینم

    • کارگر

      به.خدا.حق.من.کارگر.باسه.تا.بچه.خوردن.دارن.چکار‌.کنم.درد.دلم.به.کی.بگم.کار.خوبی.نکردن.چرا

    • ننه فرانکی

      خداپدرتوبیامرزه توی ایران چی شفاف هست که این یکی شفاف باشه

    • بدون نام

      بورس آخرین امید دولت و کسری بودجه بود بعد از انتخاب دوباره ترامپ فاتحمون خونده است. بنزین 7 هزارتومنی. گازوئیل 3 هزار تومنی باور کنید نخندید

    • بدون نام

      شک نکن

    • بدون نام

      مردم رو به سمت بورس اوردن ، سرمایه هاشون رو گرفتن چون میدونند مثل بانک و موسسه نیست که بتونی از کسی یا جایی شکایت کنی.هرچند که در اون مورد هم پولهای مردم رو پس ندادند.دزدی مودبانه و با کلاس

    • از اصفهان

      وقتی تورم بی حساب کتاب تو کشور هست. هر عاقلی سعی میکنه اگر سود نمیکنه حداقل ارزش سرمایه اش را حفظ کنه. اما این اقایون با این مملکت داریشون حتی 1 راه باقی نذاشتن
      تورم حداقل 60 -70 درصده سود بانکی 18 درصد!یعنی گذاشتن پول تو بانک کار نمیکنه. طلا بخری بدبخت میشی دلار بخری بدبخت میشی بذاری تو بورس بدبخت میشی.
      فقط و فقط زمین و ماشین مونده.ماشین که قرعه کشی میکنن زمینم جوابگوی سرمایه های کوچیک و متوسط نیست.
      سوال من اینه : بدتر از این ممکنه مملکت داری؟

    • بدون نام

      مگر صنايع خودروسازي رشد داشته كه پرايد شده 150 ميليون ايا اين حباب نيست ؟
      پس بورس هم حباب نبود

    • بدون نام

      مردم بايد ضررشان را مطالبه كنند

    • بدون نام

      غیر قابل باوره بی وجدانی تا چه حد

    • بدون نام

      مردم نادانند به دیگران ربطی ندارد ...

    • بدون نام

      خداروشکر همه جوره ورشکسته ایم که البته تقصیرآمریکاست.خخخخخخخ

    • عبدالرحمن

      دیگه دیره راغفر باید همون اول میگفتی!

    • بدون نام

      چاقو دسته خودشو نمی بره

    • بدون نام

      ولی معما چون حل شود اسان شود.اقای راغفرچرا این حرف ۶ ماه پبش نزدید.الان میگید که بچه ۱۵ ساله هم دیگه فهمیده!!!

    • بدون نام

      یکی از عوامل اصلی فساد وتورم درایران بانگ ها هستند هرخلافی سر نخ ان به بانگ برمیگردد از اختلاس ودزدی اموال مردم تا افت شاخص بورس وغیره

    • بدون نام

      یک عده میگویند ملت مقصرند که در بورس سرمایه گذاری کردند ، چرا ملت ؟ دولت خبیث است چون نرخ دلار و سکه دستکاری میکنه قیمت ها رو بالا میبره ملت بدبخت برای اینکه ارزش داراییش پایین نیاد و بدبخت تر از این نشه گول میخوره و مردم در تمام دنیا اگر تورم بشه همین عکس العمل را دارند معنی اقتصاد مقاومتی را هم فهمیدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج