۱۰۵۱۴۹۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

خباز: شکایت ما از احمدی‌نژاد چه شد؟

با وجود اینکه چند ماه تا انتخابات سال ۱۴۰۰ باقی مانده است، اما عده‌ای از اصولگرایان زودتر از موعد شروع به برنامه‌ریزی برای انتخابات کرده و همچنین با تخریب دولت سعی دارند تمام مشکلات را بر گردن روحانی بیندازند...

آرمان ملی: با وجود اینکه چند ماه تا انتخابات سال ۱۴۰۰ باقی مانده است، اما عده‌ای از اصولگرایان زودتر از موعد شروع به برنامه‌ریزی برای انتخابات کرده و همچنین با تخریب دولت سعی دارند تمام مشکلات را بر گردن روحانی بیندازند، اما با موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب و حمایت از دولت روحانی بسیاری از موضع خود پایین آمدند.

همچنین درباره افزایش قیمت بنزین و اتفاقات بعد از آن با محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

فــکر مــي‌کنيد مجموعه سران قوا چگونه بايد کشور را مديريت مي‌کردند تا اتفاقات تلخ آبان 98 در کشور رخ نمي‌داد؟

اگر مجلس شوراي اسلامي پيشنهادات دولت را درباره گران شدن بنزين رد نمي‌کردند، آن‌وقت سران ۳ قوه مجبور نبودند براي افزايش قيمت بنزين به صورت شخصي تصميم‌گيري کنند. مجلس شوراي اسلامي تنها مرکز قانونگذاري در کشور است که اگر به وظيفه خود عمل نکند باعث مي‌شود مجموعه نظام تصميم ديگري بگيرند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در سال ۹۸ که سال انتخابات بود، فقط به فکر راي‌آوردن در انتخابات اسفند ماه بودند، اما بايد براي رفع مشکل مردم تصميم‌گيري مي‌کردند نه اينکه تمام تمرکزشان فقط براي انتخابات سال ۹۸ باشد.

وقتي که مجلس دهم براي افزايش قيمت بنزين تصميم‌گيري نکرد رهبر معظم انقلاب به سران ۳ قوه پيشنهاد کردند که با جمع‌بندي يکديگر براي افزايش قيمت بنزين تصميم‌گيري کنند. سران ۳ قوه هم با برگزاري جلسات خصوصي تصميم گرفتند که بنزين آزاد را به ليتري ۳ هزار تومان افزايش دهند.

به نظر من مجلس خود بايد وارد اين موضوع مي‌شد تا کار به سران ۳ قوه کشيده نشود. مجلس شوراي اسلامي به وظيفه خود در قبال افزايش قيمت بنزين درست عمل نکرد و سران ۳ قوه هم مجبور به افزايش قيمت بنزين شدند.

من بارها تاکيد کردم که سازمان صداوسيما با مسئولان ذيربط بايد به مردم اطلاع‌رساني کاملي مي‌کردند و کاملا مردم را توجيه و دلايل افزايش قيمت بنزين را بيان مي‌کردند، اما اين اتفاق رخ نداد. آنها براي اينکه مبادا مردم هيجان‌زده به سمت پمپ‌هاي بنزين بروند اطلاع‌رساني لازم و کافي را انجام ندادند.

خباز: شکایت ما از احمدی‌نژاد چه شد؟

بعد از اين اتفاق که بدون اطلاع‌رساني و در ساعت 12 شب قيمت بنزين را افزايش دادند مردم با يک شوک غيرقابل باوري روبه‌رو شدند. اين شوک افزايش يکدفعه قيمت بنزين موجب اتفاقاتي شد. بخش‌هاي مختلف بايد قبل از افزايش قيمت بنزين توضيحاتي را به مردم ارائه مي‌کردند. مردم را از شرايط کشور قانع مي‌کردند و با يک شيب ملايم قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي را گران مي‌کردند .

اين را من خدمت شما عرض کنم که در برنامه 5 ساله مجلس هفتم شوراي اسلامي افزايش قيمت بنزين در دستور کار آن مجلس قرار داشت. در مجلس هفتم نمايندگان برنامه‌ريزي کرده بودند که ساليانه 10 درصد دولت موظف است که قيمت حامل‌هاي انرژي را افزايش دهد و درآمد آن را صرف طبقات ضعيف جامعه و تامين اجتماعي کشور کند.

اگر در گذشته اجازه مي‌دادند که سالي 10 درصد قيمت بنزين افزايش پيدا مي‌کرد آن وقت ديگر شاهد افزايش قيمت بنزين در سال 98 نبوديم و همچنين مردم اعتراضي نمي‌کردند.

حالا همه اين اتفاقات اقتصادي که از اول سال 98 موجب شده بود که به مردم سختي زيادي تحميل شود. توجه کنيد تا وقتي که اعتراض مسالمت‌آميز در کشور رخ مي‌دهد طبيعتا قابل کنترل است و مردم هم اجازه اعتراض مسالمت‌آميز را خواهند داشت.

مانند حال حاضر جامعه که روزي يک يا دو اعتراض مسالمت‌آميز در جلوي مجلس‌شوراي‌اسلامي رخ مي‌دهد و مردم هم بعد از اعتراض محل تجمع را ترک مي‌کنند. وقتي عده‌اي با قصد تخريب و ناامن کردن خيابان‌ها ،آتش زدن بانک‌ها و فروشگاه‌هاي مختلف در جامعه وارد اعتراضات مسالمت‌آميز مردم شدند، اين نکته را مردم بايد توجه کنند که بايد در تجمعات مسالمت‌آميز خود با افرادي که سوءاستفاده مي‌کنند، برخورد شود.

طبيعتا نيروي انتظامي بعد از اين اتفاقات براي آرامش خيابان‌ها با همکاري بسيج وارد خيابان‌ها شدند، اما بعد از آن عده‌اي هم دنبال آن سوءاستفاده بودند. حالا نيروهاي نظامي بايد در اين شرايط افراد خبره خود را براي کنترل اعتراضات به خيابان‌ها بفرستند. براي امنيت جامعه و برخورد با برخي سوءاستفاده‌کنندگان نيروي انتظامي بايد با اقتدار وارد مي‌شد.

فـــکر مــي‌کنيد چند درصد کشته‌شدگان آبان ۹۸ بي‌گناه بودند؟

اگر يادتان باشد دبير شوراي امنيت ملي کشور به خانه کساني که توسط گلوله‌ها فوت کرده بودند رفت و با خانواده‌هاي اين مردم عزيز گفت وگو کرد. دبير شوراي امنيت ملي در گفت وگو با خانواده‌هاي کشته‌شدگان آبان ماه سال 98 علنا اعلام کرد که برخي از کشته شدگان افراد بي‌گناهي بودند که البته صحبت‌هاي دبير شوراي امنيت ملي در اين رابطه حتي از تلويزيون هم پخش شد.

صحبت آخر من درباره آبان اين است که وجود چندين اشتباه موجب حوادث تلخ آبان 98 شده است. اميدوارم از اين به بعد اگر مردم اعتراضي داشتند مانند مقابل مجلس شوراي اسلامي که بسيار مسالمت‌آميز اعتراض مي‌کنند، رفتار کنند و از مسئولان هم حتما تشريف مي‌آورند و صحبت‌هاي آنها را گوش مي‌دهند تا شاهداتقاقات تلخي نباشيم.

چرا مجلس يازدهم به جاي رسيدگي به مشکلات مردم وارد مسائل حاشيه‌اي و درگيري با دولت شد؟

اگر کسي حداقل عقلانيت را داشته باشد حتما بايد متوجه شرايط نامناسب جامعه ايران باشد. شرايط جامعه ما طوري نيست که درگير فحاشي، توهين، تهمت، تشنج در مجلس شوراي اسلامي که مرکز قانون‌گذاري است، شويم.

چرا بايد بعضي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عليه دولت منتخب مردم به اين شکل غيرقابل قبول برخورد کنند. عده‌اي تندرو که اسامي آنها مشخص است و بسياري هم آنها را مي‌شناسند در زمان انتخابات مجلس يازدهم در کليپ‌هاي انتخاباتي خود هم علنا مي‌گفتند که حتما با نشستن بر صندلي بهارستان رئيس‌جمهور روحاني را استيضاح و عزل مي‌کنيم.

اينجا مشخص است که برخي نمايندگان براي رفع مشکلات مردم به بهارستان نرفته‌اند و فقط براي مطالبات شخصي، حزبي و گروهي خود به بهارستان با اقليت آرا راه يافته‌اند. نمايندگان اصولگراي مجلس مي‌خواهند تمام شکست‌هايي که در اين دوره برايشان اتفاق افتاده است را بر سر رئيس‌جمهور تلافي کنند و دولت را زمين بزنند.

اين نمايندگان مجلس مي‌دانند که مشکلات اقتصادي کشور ما زير ساختي است و با صحبت‌هاي بي‌ربط و شعار اين مشکلات قابل حل نيست. اگر مشکلاتي که در کشور گريبانگير مردم شده است قابل حل شدن به اين راحتي بود مطمئنا نمايندگان دوره دهم مجلس تصميمات بهتري نسبت به مجلس يازدهم مي‌گرفتند و آنها بيشتر از نمايندگان تندرو مجلس يازدهم که فقط کشور را به حاشيه مي‌برند براي حل مشکلات کشور تلاش کردند.

به‌خاطر اينکه کشور با مشکلات زيرساختي عديده‌اي روبه‌رو است و حتي 10 تا مجلس قبلي هم براي حل مشکلات کشور بسيار مشکل داشته‌اند. نمايندگان مجلس يازدهم به دنبال حاشيه‌سازي و تفرقه نباشند و فقط به حل مشکلات مردم بپردازند. بايد به فکر زيرساخت‌هاي کشور بود تا مشکلات مردم حل وفصل شود.

نمايندگان مجلس يازدهم چون قول داده بودند که با حضورشان در بهارستان مشکلات مردم را حل مي‌کنند در حال حاضر بسيار دچار سردرگمي شده‌اند که مشکلات مردم به اين راحتي قابل حل نخواهد بود. عده‌اي از نمايندگان قديمي اصولگراي مجلس مي‌دانستند که مشکلات مردم به زودي قابل حل نخواهد بود، اما براي اينکه هر روز در کشور صداي مجلس شنيده شود با سر و صداي بي‌مورد قصد داشتند طوري به مردم نشان دهند که فکر مشکلاتشان هستند، هر موقع که فرصتش را داشتند بهانه‌اي براي استيضاح رئيس‌جمهور پيدا مي‌کنند.

بعضي از نمايندگان مجلس مدام از استيضاح روحاني صحبت مي‌کردند در صورتي که استيضاح رئيس جمهور موجب خوشحالي دشمنان و تفرقه در ميان کشور مي‌شود. اگر اصولگرايان دلسوز جامعه هستند بايد از هر صحبتي که باعث تشنج در شرايط کشور شود خودداري کنند.

3 گروه است که از تشنج در داخل کشور خوشحال مي‌شوند . اولين کشوري که از تشنج در جامعه خوشحال مي‌شود، آمريکاست. 40 سال است با ملت ايران دشمني دارد و کشور دومي که آماده اختلافات داخلي در کشور است رژيم صهيونيستي است که دشمن ابدي ما خواهد بود و البته فراموش نکنيم که منافقين سال‌هاست براي اختلافات در کشور برنامه‌ريزي مي‌کنند، بنابراين نمايندگان تندرو مجلس اگر حداقل عقلانيت را داشتند اين صحبت‌هاي بي‌موقع را انجام نمي‌دادند.

چطور يک نماينده مجلس جرأت مي‌کند رئيس‌جمهور را به اعدام محکوم کند. اصلا رئيس جمهور نه، شما براي مردم عادي هم نمي‌توانيد حکم اعدام ببريد. اعدام شدن هر شخصي مسير قانوني دارد. نمايندگان مجلس نهايت مي‌توانند بگويند از رئيس‌جمهور شکايت دارند. در مجلس هشتم از رئيس‌جمهور وقت آقاي احمدي‌نژاد ما شکايت کرديم که البته هنوز هم به جايي نرسيده است.

انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه مي‌بينيد؟ آيا اصلاح‌طلبان شانسي براي پيروزي در انتخابات دارند؟

رئيس‌جمهور چه اصولگرا باشد چه اصلاح‌طلب تغيير چنداني در وضعيت کشور رخ نخواهد داد. يعني اين صحبت‌هايي که اصولگرايان براي مردم دارند که يک شب راه 100ساله را خواهيم رفت اين چنين نخواهد بود. اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندي براي انتخابات 1400 نرسيده‌اند، اما حتما در انتخابات پرشکوه شرکت خواهند کرد. پيشنهاد من به اصلاح‌طلبان اين است که يک ليست آماده کنيد و برنامه خود را براي مردم شرح دهيد تا مردم بدانند به چه کسي بايد راي بدهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مولوی

      شما چه کاری هستید بشینی سرجان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج