جاباما
۱۰۵۱۵۵۱
۴۷ نظر
۶۲۷۰
۴۷ نظر
۶۲۷۰
پ

چالش شرم در اینستاگرام؛ کار خاک‌برسری مقابل بزرگ‌ترها

درباره تازه‌ترین چالش فضای‌مجازی که کاربران را به انجام کار‌های غیرمتعارف با بزرگ‌ترهایشان فرا می‌خواند.

روزنامه شهرآرا - محمدناصر حق خواه: شاید اولین باری است که هنگام نوشتن از یک سوژه، حتی نمی‌توانیم عنوان دقیق آن را برزبان بیاوریم و از این نظر یکی از اصول مهم روزنامه نگاری را که طرح دقیق و درست و شفاف موضوع بحث است، ناقص انجام می‌دهیم؛ اما اصل اولیه‌ای دیگر، یعنی اهمیت سوژه، آن قدر چشمگیر است که نوشتن از چالشی که یک هفته‌ای است در فضای مجازی به آن مبتلا شده ایم را واجب می‌کند.

چالشی که به جای تعریف دقیق عملی که در آن صورت می‌گیرد، از عبارت «انجام حرکت سخیف با بزرگ ترها» استفاده می‌کنیم. حرکت سخیفی که شاید مقصر اول و دوم و سوم آن خود انجام دهندگان این حرکت شرم آور باشند و مقصر آخرش یک شاخ مجازی که مردم را به انجام آن فراخوانده است.

چالش شرم در اینستاگرام؛ کار خاک‌برسری مقابل بزرگ‌ترها

باز هم بازی درجه یک سایت‌های شرط بندی

شاید تابستان سال ۱۳۹۳ بود که برای اولین بار واژه چالش در فضای مجازی و به تبع آن به مراودات روزمره مردم وارد شد. زمانی که فیس بوک دوران اوج خود را می‌گذراند و چالشی جهانی که به ایران هم رسیده بود، بین کاربران فیس بوک فراگیر شد. چالش ریختن آب سرد روی سر خود که در آن هر فرد از ۳ نفر دیگر درخواست می‌کرد و آن فرد هم این کار را می‌کرد و بعد هم ۳ نفر دیگر را به چالش دعوت می‌کرد و بسیاری از افراد سرشناس و البته کاربران عادی را به این چالش کشانده بود و افرادی که این چالش را می‌پذیرفتند، فیلم مفرح انجام این حرکت را در فیس بوک منتشر می‌کردند.

چالشی بامزه که هدف آن یادآوری اهمیت توجه به بیماران ALS و کمک خیریه به آنان بود. بعد از این چالش تا همین امروز ده‌ها چالش دیگر با گسترده شدن فضای مجازی در داخل و خارج ایران شکل گرفته و برای مدتی مردم را سرگرم یا توجه آنان را به موضوع مهمی جلب کرده است. روندی که در یکی دو سال گذشته و با ورود شاخ‌های بی سروپای مجازی وارد مراحل مشمئزکننده‌ای شده است.

چالش شرم در اینستاگرام؛ کار خاک‌برسری مقابل بزرگ‌ترها

از چالش گفتن یک حرف دروغ یا بی ادبانه جلو اهالی خانواده و فیلم برداری از واکنش آن‌ها تا چالش اعلام مجردبودن و تقاضا برای ورود به رابطه عاشقانه که وحید خزایی راه انداخت و چالشی که ساشا سبحانی برای یک نوع حرکت خاص ذکرنشدنی جلو دوربین و فرستادن فیلم آن به راه انداخته بود که البته این چالش چندین شب در لایو ساشا سبحانی هم به صورت زنده و مستقیم از سوی داوطلبان انجام می‌شد.

اما حرکتی که به تازگی یکی از شاخ‌های مجازی با نام میلاد‌حاتمی که مثل همه شاخ‌های ترکیه نشین در باند تبلیغ سایت‌های شرط بندی است و با عکس و فیلم گذاشتن از لحظات خصوصی زندگی شخصی اش به دنبال کننده میلیونی رسیده، راه انداخته است، روی همه چالش گذاران و چالش انجام دهندگان را سفید کرده است.

این چالش، مخاطبانش را به انجام حرکتی شرم آور با افراد خانواده با محور بزرگ تر‌ها و فرستادن فیلم این حرکت برای صفحه میلاد حاتمی دعوت می‌کرد تا او فیلم را در صفحه اش منتشر کند. حرکتی که جایزه آن یک، ۲، ۵ یا ۱۰ میلیون تومان پول است و به همین علت برای جذاب شدن فیلم‌ها و برنده شدن در این چالش، بزرگ تر‌ها سوژه‌های بهتری می‌شدند، چون به طبع خنده بیشتری می‌گیرند و خنده بیشتر هم به معنی انتخاب شدن و برنده شدن جایزه است.

اما این شاخ‌های بی سروپا که برای کسب درآمد و تبلیغ سایت‌های شرط بندی عروسک و بازیچه گردانندگان این سایت‌ها شده اند و به تبع آن عده دیگری را بازیچه خود قرار می‌دهند، گزینه درستی برای انتقادشدن نیستند، زیرا اوضاع آنان کاملا مشخص است و به توضیح نیاز ندارد که برای ۱۰۰ دنبال کننده بیشتر یا چند هزار دلار درآمد بالاتر چه کار‌هایی می‌کنند، بلکه اشکال کار از جای دیگری است.

چالش شرم در اینستاگرام؛ کار خاک‌برسری مقابل بزرگ‌ترها

به حماقت هایشان عادت می‌کنیم!

پیکان انتقاد‌ها اتفاقا نه به سوی شاخ‌ها که به سمت ماست، ما که در اینستاگرام به شدت درحال عادت کردن هستیم. عادت یعنی چه؟ یعنی اینکه به یک نفر با سطح پایین‌ترین کار‌های ممکن توجه می‌شود و ما، هم برای چند روزی خندیدن صفحه او را دنبال می‌کنیم و ویدئو‌ها و عکس هایش را نگاه می‌کنیم و برای دوستا نمان می‌فرستیم و هم از آن کار و از آن فرد بدمان می‌آید و با خودمان قرار می‌گذاریم که یکی دو هفته دیگر او را آنفالو کنیم، اما به تدریج دیدن کار‌های احمقانه او برای ما طبیعی می‌شود و هر روز به دیدن عکس و ویدئویی از او عادت می‌کنیم.

چالش شرم در اینستاگرام؛ کار خاک‌برسری مقابل بزرگ‌ترها

بعد او برای اینکه ما را که عاشق دیدن حماقت شده ایم، نگه دارد، به کارهایش درجه بالاتری از حماقت می‌بخشد، بعد برای اینکه دنبال کنندگانش بیشتر شوند، از دنبال کنندگان فعلی اش می‌خواهد تا چالشی به نام او انجام دهند و افرادی که برای تمسخر چندروزه او رفته بودند و حالا چند ماهی است که درگیر او شده اند، این چالش‌ها را انجام می‌دهند و کم کم به انجام این کار‌ها عادت می‌کنند و درجه چالش‌هایی که برایشان تعیین می‌شود هم به مرور بالاتر می‌رود.

کسانی که اگر چندماه پیش به آنان می‌گفتیم که تو روزی فیلمی از بدن یکی از اعضای خانواده خود را در صفحه‌ای با میلیون‌ها دنبال کننده پخش خواهی کرد، پوزخند می‌زدند یا عصبانی می‌شدند، حالا این قدر از این فیلم‌ها دیده اند که «عادت» کرده اند و این کار را که حالا «طبیعی» شده است، انجام می‌دهند. این افراد از ما دور نیستند، ما هم که با سرزنش و پوزخندی تلخ و نگاهی عاقل اندرسفیه درباره حرکت آنان می‌نویسیم و می‌خوانیم از آنان دور نیستیم، فقط کافی است عادت کنیم!

متاسفانه این چالش‌ها به‌اندازه‌ای شرم‌آور هستند که نتوانستیم عکس و ویدئویی از آن‌ها منتشر کنیم. در ادامه یک ویدئو از یکی از چالش‌ها برایتان آورده‌ایم که به نسبت دیگر چالش‌ها، قابلیت پخش داشت.

چالش شرم در اینستاگرام؛ کار خاک‌برسری مقابل بزرگ‌ترها
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ان شاالله خدا هممونو هدایت کند

      پاسخ ها

      • خائن

        یه موقعی میگفتن تهاجم فرهنگی ،الان اون نسلی که مورپ تهاجم قرار گرفته بودن دارن خودشون نشون میدن مخصوصا دهه هفتادی ها و هشتادی ،نودی ک دیگه نمیشه اسم اورد

      • بدون نام

        خدا ذلیلتون کنه که هر چیزی رو برای دو دقیقه خندیدن مضحکه میکنید من جای اون بابا بودم میزدم تو دهنش تا فیلمش قشنگتر بشه پسره ...

      • بدون نام

        پسر نبود دختر بود

    • فامیل دور

      هیچی بدتر از عادی شدن نیست متاسفانه با اومدن ماهواره و اینستاگرام به شدت داره قبح بعضی از مسائل می ریزه
      یه سری ایرانی تو خارج از کشور یه کاری میکنن که با توجه به فرهنگ اونجا شاید خیلی بد نباشه اما یه ایرانی که تو ایران اونو میبینه با توجه به فرهنگ و مهم بودن بحث خانوواده اصلا چیز خوبی نمی تونه باشه اما همین ادم با دیدن چندتا از این کارا کم کم قبح انجامشون براش از بین میره
      اینستا کثیف ترین اپ برای ایرانیاست باید بجای تلگرام اینستارو فیلتر می کردن

      پاسخ ها

      • بینام

        نظرت چیه بریم تو غار ژندگی کنیم چطور قبح پاکدستی و وجدان رو که از بین رفته رو نمیبینی الان تو آپارتمانهای ۵۰ ۶۰ متری ۵ نفر دارن زندگی میکنن

      • بدون نام

        بیایید مسائل رو قاطی نکنیم
        این دوستمون راست میگه
        بی هویتی و بی خانواده بودن تمدن نیست

      • بدون نام

        خب با اینستا سر ملت را گرم میکنن ولی با تلگرام آگاه میشدن

      • بدون نام

        دقیقا درسته

      • بدون نام

        ربطی به ماهواره نداره

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      سلام، همچین چالش های بی شرمانه ای فقط تو جامعه منحط ایران دیده میشه نه جوامع متمدن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جامعه ایران رومن وشماتشکیل میدیم!

      • علی.م

        ... همین الان برو یوتیوب ببین چند تا از این چالش های مسخره دیده میشه

    • بدون نام

      نظر استاد رائفی پور چیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول....خیلی خندیدم

      • بدون نام

        توظرفی که میوه نیست چغندر پادشاست

      • بدون نام

        امان از شهر بی شاعر ، امان از باده بی باده ، امان از سرو افتاده ، امان ازجای صد دشنه میان چین پیراهن ، امان از این همه رهزن براین درگاه مرگ آور ، امان از شعله آخر هجوم باد و خاکستر

      • رائفی پور

        همش کار اجنس

    • بدون نام

      علت اصلیش رواج بی خیالی و بی حیایی هست. پدر و مادر هم که اصلا براشون مهم نیست

      پاسخ ها

      • بینام

        وقتی پدر نتونه هزینه تحصیل دختره دانشجوشو تهیه کنه مانتو ۴۰۰ هزار تومنی دختروشه هر کی بخره دمشگرم کمکش کرده

      • بدون نام

        مانتو 400 هزار تومنی رو از کجا اوردی جانم. کسی هم که پول نداره بشینه درس بخونه بره دانشگاه دولتی. بی حیایی در هر صورت مردوده

    • بدون نام

      این چالش به خانواده ت بگی من حامله م تا واکنششون رو به اشتراک بذاری در حالیکه مجردی خیلی بی حیایی و زشته ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فیلمشو کسی داره؟؟؟

    • بدون نام

      این چالش ها شوخیه
      اما چالش شرم مسئولین با پدران مادران با شرمندگی بی پولی مستاجری گرفتاری جلوی فرزندانشون خیلی شرم بدتریه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه چیزو قاطی نکن با هم

      • بدون نام

        شوخی شوخی جدی میشه وقتی داشتی تو خیابون میرفتی یهو شلوارتو کشیدن پایین اونوقت بهت میگم

      • بدون نام

        1547
        برات اتفاق افتاده از تجربه ات بگو

    • بدون نام

      تخریب بیخودی ایسنتا باز چند میلیارد ادم دویستا کشور فقط ایران تو همه چی مشکل داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ظرفیتا کمه

    • بدون نام

      متاسفانه روز به روز داره بی حیایی و پرویی دختر پسرها مقابل پدر مادرهایشان درخانواده های ایرانی بیشتر میشه

      پاسخ ها

      • بینام

        دختر و پسریکه ۳۰ سالشونه وهنوز خونه پدر مادرشونن نه میتونند با این گرونیا خونه اجاره کنن و مستقل بشن ونه ازدواج دیگه همچیشون تو همون آپارتمان ۷۰ یا ۸۰ متری شنیده و دیده میشه

    • بدون نام

      قبل از اینکه انتقادی از براه اندازان این نوع چالشها بخواهیم داشته باشیم از بی شرمی و احمقی ملتی که تو این دام میوفتن باید انتقاد کرد از مسولینی باید انتقاد کرد که کشور را تو غم و ماتم فرو بردن از صدا و سیمایی باید انتقاد کرد که دروغ به خورد مردم میده اینجاست که یه مشت کم عقل از دست شماها به مار غاشیه هم پناه میبرنت پس اول یه سوزن به خودتون بزنید گرچه نرود میخ آهنی در سنگ برای جماعتی که خودشونو نماینده خدا میدونن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب حرفی زدی آفرین

    • بدون نام

      احترام به بزرگتر و حفظ حریم خانواده چیزی است که فرهنگ و دین و کشور و... نمی شناسد.ما داریم خط قرمزهایی را در این کلیپها و چالشها رد می کنیم که نمونه آن را حتی در فیلمهای غیراخلاقی هم نمی شود پیدا کرد.

    • داوودم

      والبته اون تعداد خانواده هایی که که من دیدم خودشون هم مشکلی نداشتن و بعد اینکه شلوار بابا یا مادرشون رو میکشیدن (با معذرت) براشون خنده دار بود یا دخترایی که میگفتن حامله شدن هم همینطور .

    • بی نام

      همش فکر میکنم جوونای ما برای چیه این مملکت ومردمش جنگیدن الکی پسر دسته گل خونش پایمال شد چقدر شهید دادیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون ها برای خدا جنگیدن

      • بدون نام

        باید عرض بکنم که فقط تنها کاری که بلد بودیم این بود که شهید دادیم
        تو مسائل فرهنگی و اجتماعی آنقدر نسبت به جوانان یا خشک یا بی تفاوت عمل کردیم که حالا اینم شده نتیجش

    • مسعود

      به جامعه ایران -اعم از پدر و مادر و فرزندان - میگم
      فکر نکنین اگه قبح یک سری مسائل بشکنه فقط بحث دینی مطرحه
      خیر شکستن قبح یک سری چبزا پیامدهای فاجعه باری برای همه اجتماع داره
      مواظب همدیگه باشین اگه ناهنجاری عادی بشه نتایجش دامن کل ما رو میگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی الان نگرفته.؟اوضاع بدتر از این هم هست؟

    • @

      مقصر پدرها و مادرها هستن.تا بچه دست چپ و راستشو تشخیص میده براش گوشی میخرن.بدون هیچ‌نظارتی اینستا و تلگرام و واتس آپم شده پارک محل همه چیز توش هست بدون هیچ نظارتی.آخه یه بچه تو اینستا چیکار داره.مشکل اول خانواده ها هستن.

    • بدون نام

      عدم احساس مسئولیت فردی و اجتماعی در جامعه گسترش پیدا کرده از مسئولان گرفته تا افراد اجتماع نسبت به دیگران هر کی فقط به فکر خودشه
      خب میخوای چه نتیجه ای دا شته باشه

    • پسر شجاع

      شبکه های اجتماعی دست گذاشتن رو بی ارزش کردن نهاد خانواده مستحکم ترین نهاد جامعه

    • افشین

      بی هویت شده این جامعه
      و البته ضدارزش
      که البته تک‌تک ما باهم تشکیل دهنده این جامعه‌ایم،
      مبارکمون باشه این واقعیت‌مون!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از روز اول گفتم نباید تلگرام فیلتر میشد.ولی باید اینستاگرام فیلتر میشد‌.از هرفساد و غیره و شایعه بگیر تا بی احترامی و ولنگاری ت

    • بدون نام

      بی اخلاقی فرهنگی پروژه فرهنگی کمیته ۳۰۰ هست که از سال ۱۹۶۷ بر ضد مردم دنیا شروع کرد. راه اندازی کمپانی های بزرگ فیلم های پورن نمونه ای از این دست کارهاست. هدف هم فقط همینه :چپاول ثروت دنیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج