۱۰۵۴۵۰۵
۴۷ نظر
۵۰۳۰
۴۷ نظر
۵۰۳۰
پ

عادل بودن یا مزدک بودن؟ ماندن در وطن یا مهاجرت؟

در فضای مجازی بسیاری از کاربران با توجه به رفتاری که با عادل فردوسی‌پور می‌شود از او می‌خواهند از ایران مهاجرت کند، ولی رسانه‌های نزدیک به طیف اصولگرا مدام به عادل فردوسی‌پور هشدار می‌دهند که از سرنوشت مزدک میرزایی عبرت بگیرد.

روزنامه شرق : کمتر کسی در ایران پیدا می‌شود که داستان عادل فردوسی‌پور و صداوسیما، به‌طور ویژه، شبکه سه را نداند؛ مجری محبوبی که نزدیک به ۲۰ سال، دوشنبه‌ها برنامه پرمخاطبی به اسم «۹۰» را اجرا می‌کرد، به‌ناگاه با تغییر «جریان» در صداوسیما، در گوشه رینگ قرار گرفت و سرانجام هم اسفند ۱۳۹۷ برنامه‌ای را که برایش با جان و دل زحمت کشیده بود، از چنگش درآوردند.

عادل بودن یا مزدک بودن؟ ماندن در وطن یا مهاجرت؟

عادل که خود را در مواجهه با «جریان» نه «فرد» مشخصی می‌دید، ابتدا امیدوار بود ورق به سودش برگردد، ولی رفته‌رفته بیشتر با واقعیت روبه‌رو شد و پی برد دست‌کم در کوتاه‌مدت قرار نیست جایی برای او در شبکه سه باز شود. فردوسی‌پور از آن زمان تابه‌حال درباره اتفاقات عجیب‌و‌غریبی که منجر به کنار‌گذاشته‌شدنش شد، سکوت کرده و همین حالا هم می‌گوید ترجیح می‌دهد به این سکوت تلخ ادامه دهد.

بااین‌حال از زمانی که مسئولان وقت شبکه سه با او وارد جدل شده‌اند، شایعه‌ای آزاردهنده وجود داشته و دارد؛ شایعه‌ای که از پیشنهاد شبکه‌های ایرانی آن طرف آب به عادل فردوسی‌پور خبر می‌دهد. ابتدا تابستان سال گذشته بود که چنین خبری سروصدای زیادی به پا کرد؛ آن زمان عنوان شده بود که یکی از شبکه‌های مستقر در لندن حاضر است برای دراختیارداشتن عادل فردوسی‌پور، دستمزد نجومی بدهد. اگرچه ابتدا خیلی جدی رسانه‌ها عنوان می‌کردند که چنین موضوعی شایعه است، ولی از قرار عادل فردوسی‌پور بسته پیشنهادی را بازنکرده، پس فرستاده بود.

از آن تابستان تا همین حالا شایعاتی که خبر از مهاجرت عادل فردوسی‌پور می‌دهند، تمامی ندارد. او در ایران مورد بی‌مهری قرار گرفته بود و رقبای خارج‌نشین صداوسیما هم می‌خواستند هر طور شده شاه‌ماهی تلویزیون را بعد از ۲۰ سال اجرای موفق از چنگش دربیاورند؛ اما عادل مثل همیشه در پاسخ به این شایعات سکوت کرد.

این سکوت در حالی جریان داشت که مهاجرت مزدک میرزایی به یکی از همین شبکه‌ها زنگ خطر را با صدای بیشتری به صدا درآورد؛ خیلی‌ها هشدار دادند که بعد از مزدک، کاری نکنید تا عادل هم مجبور به ترک وطن شود؛ اما فردوسی‌پور امیدوار بود؛ او با خوش‌بینی روشنی به این فکر می‌کرد که جریانی که علیه او به راه افتاده، به خود می‌آید یا دست‌کم تغییر می‌کند و فضا برای بازگشت مجددش به شبکه سه فراهم می‌شود.

عادل بودن یا مزدک بودن؟ ماندن در وطن یا مهاجرت؟

جدایی او و برنامه‌اش از شبکه سه که طولانی‌تر شد، عادل پی برد بیش از اندازه خوش‌بین بوده است. او در همین مسیر تلاش کرد فضای جدیدی را امتحان کند و سراغ شبکه‌های خانگی در اینترنت برود. قرار بود برنامه‌ای جدید با همان فرمول ۹۰ را این‌بار بر بستر اینترنت بسازد و دوشنبه‌ها به دست مخاطبانش برساند، ولی فکرش را هم نمی‌کرد «جریان» مخالف آن‌قدر ریشه دوانیده باشد که مجوز ساخت چنین برنامه‌ای را هم به او ندهند. کسی که در تمام این مدت سکوت کرده و جنگیده بود، همین چند وقت پیش از شرایط و وضعی که برایش به وجود آورده بودند، برای اولین‌بار ابراز ناامیدی کرد.

عادل قبل از اینکه به صورت رسمی اعلام کنند برنامه جدیدش مجوزی نمی‌گیرد، به این موضوع پی برده بود؛ شاید به همین دلیل بود که او بحث مهاجرت از ایران را در یک ویدئوی کوتاه که به مناسبت دریافت جایزه دستاورد فارغ‌التحصیلان در مراسم آنلاین انجمن دانشگاه شریف پخش شده بود، پیش کشید و گفت امیدوار است افرادی که میهن‌شان را دوست دارند بتوانند اجازه فعالیت در کاری که توانایی‌اش را دارند، به دست بیاورد.

عادل بودن یا مزدک بودن؟ ماندن در وطن یا مهاجرت؟

او البته از این هم گفت که دیگر حرفی برای شاگردانش که راه چاره را در مهاجرت می‌دیدند، ندارد. «من همیشه سر کلاس‌هایم به بچه‌ها می‌گفتم آقا، خانم، مملکت را ترک نکنید... بمانید، تلاش کنید و بجنگید تا مملکت‌مان را بسازیم... بهمن ۹۷ که ترم جدید شروع شد، من این موضوع را مطرح کردم و کلی جر و بحث با بچه‌ها داشتم که بمانید و حداقل اگر از ایران می‌روید، برگردید و آنجا ماندگار نشوید.... اسفند ۹۷ من را به آن شکل عجیب و غریب و بدون هیچ توضیحی از شبکه کنار گذاشتند، بدون هیچ دلیل موجهی من را کنار گذاشتند. عید شد و اولین کلاس چهاردهم، پانزدهم فروردین بود، بچه‌ها گفتند استاد شما که می‌گفتید بمانید و مملکت را بسازید، شمایی که ماندی بیست‌و‌چند سال کار کردی؛ ۲۰ سال برنامه داشتی چه شد؟ پس الان حرفتان چیست؟ و راستش را بخواهید آن لحظه‌ها چیزی نداشتم بگویم.

امیدوارم بستری فراهم شود تا همه کسانی که میهن‌شان را دوست دارند، بتوانند در حوزه‌ای که دوست دارند کار و فعالیت کنند».همان صحبت‌های عادل کافی بود تا دوباره همان شایعات یک سال اخیر سر باز کند؛ از پیشنهاد‌های خارجی عادل سخن گفته شود و اینکه مسئولان قدر چنین فردی را نمی‌دانند و او هم مهاجرت می‌کند.


عادل پیشنهادی از تلویزیون‌های دیگر داشته است؟

این موضوع همچنان مبهم است؛ خیلی‌ها می‌گویند طرح چنین داستان‌هایی شایعه است و خبری از پیشنهاد تلویزیون‌های آن طرف آب به عادل فردوسی‌پور نیست. بااین‌حال آن‌هایی که با عادل بیشتر سروکار دارند تأیید می‌کنند که فردوسی‌پور دست‌کم سه پیشنهاد چرب از شبکه‌های ایرانی آن طرف آب داشته است.

عادل بودن یا مزدک بودن؟ ماندن در وطن یا مهاجرت؟

نیازی به جست‌وجوی زیاد نیست تا مشخص شود کدام شبکه‌ها سراغ عادل آمده‌اند یا دست‌کم باواسطه و غیرمستقیم پیشنهادشان را مطرح کرده‌اند. داشتن عادل فردوسی‌پور با آن عقبه در برنامه‌سازی و جذب مخاطب، رؤیای بسیاری از تلویزیون‌هاست. مورد مهم اینکه پاسخ عادل به این پیشنهاد‌ها منفی بوده است. البته خیلی‌ها می‌گویند پاسخ منفی عادل برگرفته از خوش‌بینی‌اش برای بازگشت دوباره به شبکه سه است، ولی آن‌هایی که دوباره از نزدیک با عادل سروکار دارند می‌گویند او علاقه‌ای به رفتن از ایران نداشته و ندارد.

چالش میهن‌پرستی

در فضای مجازی بسیاری از کاربران با توجه به رفتاری که با عادل فردوسی‌پور می‌شود از او می‌خواهند از ایران مهاجرت کند و به برنامه‌سازی و حرفه مورد علاقه‌اش در آن طرف آب بپردازد، ولی رسانه‌های نزدیک به طیف اصولگرا مدام به عادل فردوسی‌پور هشدار می‌دهند که از سرنوشت مزدک میرزایی و دیگر مهاجرت‌کرده‌ها عبرت بگیرد و ترک وطن نکند. این موضوع در حالی بیان می‌شود که از دیدگاه آن‌ها فضای ایجادشده برای عادل، «عادلانه» است و این مجری قدیمی نباید گلایه‌ای داشته باشد؛ اما فردوسی‌پور فارغ از دعوا و اختلاف‌نظر‌های موجود، ترجیح می‌دهد هرگز داستان مهاجرت را پیش نکشد.

عادل بودن یا مزدک بودن؟ ماندن در وطن یا مهاجرت؟

او در‌این‌بین «میهن‌پرستی» را مطرح می‌کند و می‌گوید تلاش می‌کند در کشورش کار کند. عادل همین دو شب پیش در لایو اینستاگرام خود با سروش صحت دوباره در پاسخ به مهاجرت احتمالی‌اش از ایران گفت: «من شخصا برای افرادی که ترجیح دادند از ایران بروند احترام قائلم، اما خودم عِرق وحشتناکی به وطنم دارم و تمام تلاشم این بوده که در کشورم کار کنم».
اینکه عادل سهوا از فعل گذشته درباره تلاش‌کردن استفاده کرده یا عمدا، مورد چندان بحث‌برانگیزی نمی‌تواند باشد، ولی می‌شود بخش دیگری از صحبت‌هایش را با همین حس میهن‌پرستانه‌اش تحلیل کرد. او در پاسخ به اینکه چه کار‌هایی دوست دارد انجام دهد، می‌گوید: «گزارشگری، اجرا و تهیه‌کنندگی». حالا نیاز به کوشش زیاد برای پی‌بردن به منظورش نیست؛ او از دو‌تای اول در ایران محروم است و سومی هم به برنامه فوتبال ۱۲۰ در شبکه ورزش گره خورده که تازه برای پخش مجدد آن هم ظاهرا با مشکل مواجه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران صدا و‌سیما باید عوض شوند مگر عادل چه خلاف شرعی انجام داده که بخششی در کار نیست؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزدک پیرمرد در ایران چه جایگاهی داشت؟ هر کس بره باید برای همیشه بره

      • گلسنگ

        بزرگترین گناهش محبوب مردم بودنه

      • بدون نام

        من که اصلا از فوتبال بدم اومد دیگه نگاه نکردم

      • بدون نام

        مزدک بودن زندگی در یک کشور بهتر

      • بدون نام

        ایران چیزی نداره عادل انقدر میگه عرق ملی

      • بدون نام

        گلسنگ گل گفتی... اینجا محبوبیت یعنی حذف.. هر که می‌خواهی باش. رئیس جمهور، کارمند و یا کارگر... الان آمار بگیرن نگاه کنند چند درصد مردم عادل رو میخوان.. قساوت قلب و حسادت تا این حد... کور شود چشمی که طاقت دیدن پیشرفت این مرد و شریف رو نداشت...

      • ابراهیم

        تو این مملکت اگه یه کم بزرگ بشی مورد عنایت قرار میگیری .....

      • شهاب

        تو هر گوشه این کشور کلی فردوسی پور ریخته تو هر سازمان و نهاد و ... یه عده نور چشمی راس راست میچرخن و خوب پول میگیرن یه جو هم تعهد و تخصص هم ندارند.. عده هم زیر دستی کل بار کاری اون سازمانو به دوش میکشن و نصف نور چشمیا هم حقوق نمیگیرن.

      • حسین کرد شبستری

        فراموش نکنیم این عادل دوست داشتنی بیشترین تاثیرگذاری را در کشور داشته و نگاه مردم را به فوتبال اصلاح کرده.
        اما نکته ی مهم اینه که اگر از کشور خارج بشه عملا امکان تهیه و تولید برنامه ای مشابه 90 رو نداره!
        مصاحبه ها
        حواشی فوتبال
        تماشاگران
        و ....
        داخل کشور بدون مجوز قابل انجام نیستند

        عادل جان صبر کن
        صبح دولتت خواهد دمید!

    • بدون نام

      هرکه جای عادل بود یه ساعت هم توایران نمیموند مدیران صدا و سیما کاری میکنن که هرچه نیروی خوب داریم مهاجرت کنند خودشون بمانند وجفنگ گفتنشون ۹۰ درصد مردم شبکه های تلویزیون ایران نگاه نمیکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من مزدك بودن رو ترجيح ميدم آدم يكبار زندگي خواهد كرد

      • بدون نام

        صلاح مملکت خویش خسروان دانند. مردم ما کِی یاد می گیرن تو زندگی هم دخالت نکنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • پویا رهگذر

      ایا شرط موندن برای شما ،دیده شدن به هر قیمتی از صدا و سیمای میلی ؟؟؟ مگه چند تا از دانشجوهای شما فرصت اینجور دیده شدن رو داشتن که تشویق کردی بمونن؟؟؟

      پاسخ ها

      • رضا خان

        زشت ترین و کثیف ترین کار اینه که ادم ها را با همدیگز مقایسه کنیم . ...

    • مجتبی

      سلام.عادل باید برگرده،واقعا متاسفام برای صدا و سیما بااین کاری که انجام دادن.عادل جاش تو قلبهاس.

    • مانا

      برای موندن تو مملکت خودت باید شرط بزاری ؟؟؟ باید برنامه tv داشته باشی ؟؟اینه اون چیزی که تو همه ی سالهی تدریست به دانشجوها گفتی ؟؟؟اگه کسی مثه شما این همه رسانه و توییت همراه نداشت چی ؟؟ باید بره دیگه.....

    • فریاد

      سلام متاسفم با عادل بشمارید چندتا دیگر سرمایه های صدا سیما با آن همه آتیه وعقبیه کاری از این سازمان دروغ گو باید در خانه بنشینم یا ترک وطن و مهاجرت کنند ....

    • بدون نام

      واقعا جای عادل ومزدک درگزارشگری بشدت احساس می شود معلوم نیست برخی این انکرالاصوات رابرای گزارشگری ازکجا پیداکرده اندمن بسیاری از مواقع صدای تلویزیون رامی بندم
      خدالعنت کندبانیان این تصمیم را

    • بدون نام

      واله مرغ صداسیما ی پا داره عادل هم بهتره بره سراغ زندگیش به شکلی دیگه

    • ژاسمن

      فقط فرار از این زندان

    • مهدی نعیمی

      عادل فردوسی درامدی که در ایران از برنامه نود داشت هر جا که برود این در امد نداره بهترین فکر میکن که در ایران بمان بهلخر یک روز هم مجوز برنامهش بگیر که دوباره برگرده هر کی از ایران رفتی اون محبوبهیت که توه ایران داره انجا نداره عادل فقط بخاطر این هس که مهاجرت نمیکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفیق تواول ازهمه انشاء واملاء نوشتن رویادبگیربعداظهارنظرکن

    • بدون نام

      وقتی یه جغله بچه و عقده ای مگذارند مدیر شبکه 3 و از وقتی که این اقا اومده شبکه3 کیفیت شبکه افت کرده

    • م

      این عادل اینطوری نگاش نکنید اب زیر کار هست

    • بدون نام

      چرا این فروغی رو عوض نمیکنن

    • بدون نام

      چقدر بدم میاد از میثاقی،عادل کجایی؟

    • بدون نام

      به نظر من اگر ایران به نفع عادل نبود ی لحظه اینجا نمی موند.

    • بدون نام

      ما که نفهمیدیم چرا ایشونو بیخود و بی جهت ممنوعالکار کردین؟لااقل به خودش توضیح بدین هر چند بعید میدونم دلیل قانع کننده ای داشته باشین.شما فقط افراد نخبه و وطن پرست و با دسیسه چینی بدنام و بعد اونها رو از کشور فراری میدین چون میدونید تنها همین ها هستن که میتونن ایرتنو از این وضع نجات بدن.اف بر شما باد

    • بدون نام

      اگر روسیه بیشتر پیشروی کرده بود الان این سوی ارس هم خاک ایران نبود و اگر جنگ نشده بود الان ارمنستان جزو ایران بود و.....
      مفهوم وطن آن قدرها هم ژنتیکی نیست یک قرار داد است. انسان هرجا مفید باشد و خودش لذت ببرد همانجا وطن است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • setareh

        من با اجازه جمله آخری رو کپی میکنم . حرفم از رو مسخره نیستا . جدی ..

    • بدون نام

      حق به حق دار میرسه دیرو زود داره ولی سوخت و سوز نداره فقط کمی صبر لازمه

    • امیر

      فرقی نداره. هم عادل و هم مزدک به هر حال، دیگه تو تلویزیون دروغگو و ناآزاد و بی‌کیفیت ایران نیستن.
      عادل به خاطر راست‌گویی و حقیقت‌جویی از کارش برکنار شد و مزدک به خاطر کیفیت و اعتبار و فعالیت در یه رسانه آزاد و معتبر، از این تلویزیون مسخره و حکومتی رفتن. هردوشون عزیز دل ایران و ایرانی هستن، مخصوصاً عادل گل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      ، ، ، ،،،

    • setareh

      واقعا جایِ عادل و مزدک خالیه ... فقط چند تا گزارشگر مزخرف داریم ....

    • بدون نام

      تک

    • بدون نام

      مدیران صدا و سیما مشکل دارند و نمی توانند علاقه مردم به عادل را ببینند

    • بدون نام

      یعنی خیلی تابلوئه، از اینکه فردوسی پور نرفته دارین می سوزید. با خودتون گفتین که با این مقالات تحریکش میکنیم یه کاری بکنه.

      پاسخ ها

      • عادل بمان داداش

        گیریم آدم مهاجرت کنه. آخرش چی؟ خدا صد سال تضینی بهت عمر میده. اونجا هم تصادف-کرونا-سرطان-اتفاقات -مردن و مریضی و درد هست . آدم چیز نقد رو ول نمی کنه بره خارج. آلمان خوبه برای یک آلمانی-تازه عادل که چند شغله هست و درامد داره از آموزش زبان و نویسندگی تو ایران . فوتبال هم بازی می کنه یادگاری امضا می کنه. عادل که جوان 25 ساله نیست تو هپروت باشه . الان یک پیج اینستاگرام بزنه درامد تبالیغش از تلویزیون میلی هم بیشتره

    • الیاس

      باید قبول کنیم یک سری آدم روانی ومریض دارای قدرت درهمه صنوف هستن که خیلی خطرناکن واگر اتحاد نداشته باشیم راحت مردم محبوب رو له میکنند که متاسفانه عادل دوست داشتنی وخبره هم ازاین امرمستثنا نبود

    • بدون نام

      هر دو اختیار دارند و حق انتخاب، با اهداف و نگرشهای متفاوت. نکته‌ی اصلی اینجاست که مشکل ریشه ای هست و در جایی دیگر

    • ح

      عادل ادم خودشونه مثل مهران مدیری، پشت پرده این داستان چیزی فراتر از این

    • بدون نام

      کل مملکت همینطور شده ،اگه درست کار کنی وقتی به مذاق مدیران بالاسریت خوش نیاد طوری رفته میکنند که شیطون هم کم میاره ، خدایا کی این شب سیه سفید میشه ، به دادمان برس.

    • بدون نام

      عادل خیلی حیفه لطفا ازش استفاده کنید بعدها پشیمان میشوید چرا کمی از همین الان به این موضوع فکر نمیکنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست مثل شجریان و هاشمی میخوان خانه نشین بشه تا بمیره. ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج