۱۰۵۶۳۹۸
۳۰ نظر
۵۳۷۵
۳۰ نظر
۵۳۷۵
پ

درباره نماد واقعی تهران؛ آزادی، فراتر از میلاد

حکایتی خواندنی از اولین نماد تاریخی تهران. بنایی بلند و سفید رنگ به‌نام برج آزادی.

روزنامه همشهری - فرزانه ابراهیم‌زاده: روزنامه‌های عصر روز ۲۴ مهرماه ۱۳۵۰ در کنار گزارش‌های تکمیلی از جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، عکس اول خود را به تصویری از بنایی بلند و سفیدرنگ اختصاص دادند که در سه‌راه مهرآباد تکمیل شده بود؛ بنایی که مهندس جوان ۲۴ ساله‌ای آن را طراحی کرده و قرار بود یادمان این جشن باشد، اما برای سال‌ها نمادی از تهران شد؛ «برج آزادی».

درباره نماد واقعی تهران؛ آزادی، فراتر از میلاد

محمدرضا پهلوی که بدون هیچ آیینی و تنها با خواندن سوگند پادشاهی در شهریور ۱۳۲۰ بر تخت سلطنت نشسته‌بود، بعد از تثبیت قدرتش در دهه ۴۰ و بالا رفتن ثروت کشور به‌خاطر سهم بیشتر از درآمد نفت، تصمیم داشت تا ایران را هر چه بیشتر در صدر خبر‌ها بیاورد. او در سال ۱۳۴۵ در ششمین سال تولد ولیعهدش، آرزوی دیرینه خود، یعنی جشن تاجگذاری را در کاخ گلستان انجام داده و فرح پهلوی، مادر ولیعهد را به‌عنوان نایب‌السلطنه انتخاب کرده‌بود.

اما این جشن آنطور که می‌خواست و به زعم وی شکوه و عظمت باستانی ایران را برای قدرت‌نمایی در منطقه پرآشوب خلیج‌فارس و در میان کشور‌های آسیایی نمایش‌نمی‌داد. شاه سودای تبدیل ایران به مهم‌ترین کشور منطقه و حتی آسیا را در سر می‌پروراند؛ رؤیایی که باید با نمایش شکوه و تمدن قدیم و جدید ایران پیوند می‌خورد. ایده برگزاری جشن‌هایی در ستایش سلطنت در ایران در اواخر دهه ۳۰ مطرح شد، اما کمبود منابع مالی مستمر، آن را تا سال ۴۵ به تعویق انداخت و در نهایت بعد از مدت‌ها برنامه‌ریزی قرار شد در مهرماه ۱۳۵۰ در تهران برگزار شود.

همان نیمه دوم دهه ۴۰، هیأتی انتخاب شد تا برای برگزاری هر چه بهتر این جشن‌ها برنامه‌ریزی کند. ایده‌های بسیاری همراه با ردیف بودجه‌های مفصل تنظیم شد. جدا از برگزاری جشن‌ها و دعوت از مهمان‌ها، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته برگزاری، ساخت یادمانی برای برگزاری این جشن بود. ابتدا تصمیم گرفته شد تا بنایی را به شکل طاق‌نصرت، با اعتباری بالغ بر ۶ میلیون تومان در غرب تهران که مهم‌ترین ورودی پایتخت بود بسازند.

طرح آن را نیز «امیرنصرت منقح» و «یوسف شریعت‌زاده» تهیه کردند، اما بعد از اینکه قیمت نفت افزایش پیدا کرد و دست دولت در تخصیص اعتبارات، قدری بازتر شد، برنامه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله را نیز مفصل‌تر کردند. اعلام شد که طرح طاق‌نصرت به اندازه کافی عظمت ندارد و تصمیم گرفتند بنای عظیم‌تری بسازند. در شهریور ۱۳۴۵ فراخوان یک مسابقه معماری در روزنامه‌ها درج شد و شورای مرکزی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله تهیه طرح ساختمانی به نام «شهیاد آریامهر» را به مسابقه گذاشت و از معماران دعوت کرد که طرح‌های خود را تا دهم آبان ۱۳۴۵ به دبیرخانه تحویل دهند.

در میان طرح‌های ارائه شده، طرحی از یک جوان ۲۴ ساله فارغ‌التحصیل دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران در رشته معماری به اسم حسین امانت، با آنچه در ذهن طراحان جشن‌ها بود تناسب زیادی داشت. این طرح که البته بعد‌ها تغییرات کوچکی کرد برجی بلند بود که با استفاده از نشانه‌های معماری ایران در دوره‌های مختلف تاریخی طراحی شده و در کنار نماد‌های مدرن، نشانی از گذشته باشکوه تاریخی ایران به‌خصوص در زمینه معماری داشت. طرح امانت با وجود جوانی او بسیار جسورانه و البته بسیار گسترده بود و همین باعث می‌شد تا ساخت آن را با مشکلاتی مواجه کند.

درباره نماد واقعی تهران؛ آزادی، فراتر از میلاد

برخی از کارشناسان تاریخ معماری با بدبینی معتقدند که نقش هوشنگ سیحون به‌عنوان استاد امانت و یکی از داوران این مسابقه در انتخاب طرح او را نمی‌توان نادیده گرفت. امانت پیش از شرکت در این مسابقه، طرحی شبیه آن را در دانشگاه آماده کرده و نمره خوبی هم از آن گرفته بود. در کنار این، طرح‌های دیگری که در این مسابقه شرکت کردند هم هنوز موجود است و نشان می‌دهد که جسارت امانت برای طراحی این برج بیش از دیگران است.

مهم‌ترین منبع الهام امانت جدا از استفاده از المان‌های معماری ایرانی در دوره‌های مختلف، طاق‌ضربی‌های ایرانی بود که روی چهارپایه استوار شده‌است. این پایه‌ها در امتداد خود پیچ‌خورده و داخل بنا به یک گنبد هرمی شکسته ختم‌می‌شوند. بدین‌ترتیب کل بنا به یک گنبد می‌رسید. حسین امانت در گفت‌وگویی که سال ۸۵ انجام داده گنبد را دستاورد بزرگ معماری ایران و مظهر نبوغ معماران این سرزمین دانسته است. بنا دارای ۲ قوس بزرگ رو به شرق و غرب است و حالتی دروازه‌گونه دارد.

قوس زیرین به شکل هلالی و ملهم از ایوان مدائن است و قوس بالایی به شکل جناغی با الهام از معماری دوران اسلامی ساخته شده. بدین‌ترتیب ۲ دوره بزرگ معماری تاریخی ایران در برج آزادی با هم تلفیق شده‌اند. اما انتخاب طرح، تازه اول راه بود و مشکلات زیادی برای تکمیل این برج وجود داشت. مهم‌ترین مشکل این سازه به‌دلیل بزرگی و گستردگی آن، انتخاب پیمانکاری بود که اجرایش کند.

با بررسی‌های زیاد سرانجام شرکت «مَپ» به مدیریت «محمد پورفتحی» برای این کار انتخاب شد که با مهندسان ایرانی و اروپایی فعالیت می‌کرد. سرپرست کارگاه ساخت‌وساز نیز ایرج حقیقی بود. محل قرار‌گرفتن برج نیز اهمیت زیادی داشت. این برج باید در جایی ساخته می‌شد که علاوه بر اینکه از نقاط مختلف تهران قابل‌مشاهد باشد دروازه این شهر هم به شمار آید؛ هرچند که از ابتدا، غرب تهران برای ساخته‌شدن این یادمان قطعی شده‌بود.

درباره نماد واقعی تهران؛ آزادی، فراتر از میلاد

غرب تهران راه ورودی و دسترسی این شهر به مرز‌های غربی بود. از آنجا که نگاه حکومت در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بیشتر متمایل به غرب بود، این خود نمادی از تمایل به این ایده محسوب می‌شد. از سوی دیگر محل ساخت این برج باید نزدیک فرودگاه مهرآباد، به‌عنوان مهم‌ترین ورودی تهران برای مسافران غربی می‌بود تا نخستین تصویری که از تهران و ایران در ذهن بیاورند، این نماد یا یادمان باشد که اتفاقا زمین مناسبی هم در سه‌راه مهرآباد وجود داشت.

این منطقه و روستایی نزدیک به آن از دوران ناصرالدین‌شاه به مهرآباد معروف بود. روستایی که بعد‌ها فرودگاه بین‌المللی تهران را در آن ساختند متعلق به معیرالممالک بود که به‌عنوان مهریه آن را پشت قباله عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین‌شاه انداخت و برای همین به مهرآباد معروف شد. سه‌راه مهرآباد با گسترش تهران، غربی‌ترین نقطه شهر بود و در ابتدای خیابان آزادی کنونی قرار داشت که به‌عنوان اصلی‌ترین محور غربی - شرقی شهر، غرب تهران را به دماوند در حد شرقی تهران می‌رساند. سازه برج چنان طراحی شده بود که از زاویه دید آن کوه دماوند دیده شود.

۱۱ آبان ۱۳۴۶ شاه و امیرعباس هویدا نخست‌وزیر و نیک‌پی شهردار وقت به محل ساخت این برج رفتند و با دفن دو لوح طلایی و نقره‌ای شبیه تخت جمشید این برج را کلنگ زدند. عملیات ساخت برج از اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۸ آغاز شد و به‌مدت ۱۸‌ماه تا مهر ۱۳۵۰ طول کشید. تا چند روز قبل از جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، بخش‌هایی از کار مانند سنگفرش میدان و جمع‌آوری داربست‌ها به پایان نرسیده بود. هزینه ساخت این برج با احتساب ساماندهی و طراحی میدان پیرامون برج ۴۵ میلیون تومان شد.

درباره نماد واقعی تهران؛ آزادی، فراتر از میلاد

مساحت زیربنای این میدان حدود ۷۸ هزار مترمربع و بنای آن به‌صورت دروازه‌ای به ارتفاع ۴۵ متر است که ۵ متر آن زیر زمین قرار دارد. طاق برج از زمین ۲۳ متر فاصله دارد و دارای ۸ بخش مجزاست. عرض پایه این بنا ۶۴ متر و ساخت آن ۳۰‌ماه زمان برده‌است. در محوطه میدان حدود ۶۵ هزارمترمربع طراحی شده و در ساخت این برج ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ به‌کار رفته است. نکته جالب اینکه سنگ‌های نمای بنا که از معدنی در جوشقان آورده شده بود با تناسب خاصی در کنار هم قرار‌گرفتند؛ تناسبی که در آن زمان به وسیله کامپیوتر محاسبه شد.

برج در ابتدا فقط به‌عنوان یادمان به افتتاح رسید، اما در سال‌های بعدی با توجه به طراحی‌های تکمیلی در طبقات پایین‌تر تبدیل به فضای نمایشگاهی و موزه و سالنی برای اجرای کنسرت شد. برج آزادی در آستانه ۵۰ سالگی است و در این ۵ دهه شاهد اتفاقات تاریخی بسیاری از جمله انقلاب اسلامی بوده که در نهایت نیز نام این برج و میدان اطرافش را از شهیاد به آزادی تغییر داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نگین

      امثال سیحون، امانت، دیبا که نماد های معماری ایران و تهران رو طراحی کردن الآن ازشون یاد نمیشه، ولی افرادی که ویلا و آپارتمان رو لاکچری طراحی میکنن به عنوان معماران معاصر ازشون یاد میشه، مثل مهدی زاده، تغابنی، مجدآبادی و...

    • Xlarge

      اینم اون ساخته
      شما الکی مصادره نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برج شهیاد مردم یادشون نرفته

      • بدون نام

        روحش شاد، دوران اقتدار ایران.
        افسوس

    • بدون نام

      فقط شهیاد رو عشقه

      پاسخ ها

      • ح

        شهیاد زیباترین نام

      • محمدرضا

        شاه سودای تبدیل ایران به مهم‌ترین کشور منطقه و حتی آسیا را در سر می‌پروراند
        ا

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایا خبر دارید اقای خلخالی میخواست اول انقلاب برج را تخریب کند ،چون اسمش میدان شهیاد بود ،....

      • بدون نام

        روحش قرین رحمت الهی هزاران بار

    • بدون نام

      عالی بود ممنون از برترینها

    • بدون نام

      تو متن این مهم که میخواستیم تبدیل به قدرت اول منطقه بشیم اما الان چی شدیم

    • وطنم . ای شکوه جاویدان

      واقعا نماد ایران میدان شهیاد(آزادی) است و نه برج میلاد
      اسامی مهندسان بنام ایران چون قبل از انقلاب بوده اند نامی ازشون برده نمیشه.
      مهندس کامران طباطبایی دیبا
      مهندس هوشنگ سیحون
      مهندس داریوش بوربور
      مهندس عبدالعزیز فرمانفرمائیان
      مهندس حسین امانت
      مهندس بهرام شیردل
      مهندس سید هوشنگ صدر ( پایه گذار شهرهای ابوظبی، دبی، دوست و همکار مهندس کامران دیبا)
      مهندس علی اکبر صارمی
      مهندس فرهاد احمدی
      مهندس سید هادی میرمیران

    • بینام

      چه باشکوه

    • بدون نام

      زیبا

    • بدون نام

      حیف و دریغا. از ایران قدیم...

    • یوسف

      چرا از بالا نگاه می کنی شکل صلیبه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما فک کن شکل صلیب باشه مشکلش چیه؟ صلیب نماد عیسی مسیحه اسمشم که در قرآن اومده توهم بر ندارید

    • بدون نام

      الان داره دچار تخریب میشه و هر ارگان مسئولیش رو میندازه گردن اون یکی انقدر که مسئولیت پذیرند!

    • ناشناس

      سنگ این بنای زیبا از معادن جوشقان قالی آورده شد در حالی این شهر که از توابع اصفهان است هنوز از محرومیت های زیادی رنج می برد. کوه ها و معادن آن غارت شد بدون اینکه این ثروت خدادادی سودی برای مردم شهر داشته باشد.

    • حسین

      درود بر همه کسانی که به فکر پیشرفت ایران در جهان بودند

    • بدون نام

      من شانس این را داشتم که داخلش را ببینم، واقعا زیباست. از چیزهای نادرش هم اینکه وقتی پایینش وامیستی، اصلا صدای ترافیک میدان را نمیشنوی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جدا؟ خوشبحالتون منم خیلی دوست داشتم ببینم

    • منصوری

      چند سال پیش رفتم ایلام و در نزدیکی ایلام کوهی رو دیدم به نام قلاقیران که برج ازادی بسیار به اون شبیه است به احتمال زیاد طرح اولیه ازادی از اون کوه گرفته شده ، سرچ کنید تا متوجه شباهت بشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشتر منو یاد آرامگاه کوروش انداخت ولی تقریبا شبیه

    • بدون نام

      الان هم هر چی داریم از همون خدابیامرزه

    • سید صادق

      سلام
      فکر سربازا باشید
      من خودم اسفند اموزشی بودم
      صد و بیست نفرو انداختن تو یه سوله چهل روز کورونا گرفتم اومدم خونه
      هم خودمو نابود کرد هم خانوادمو
      صد تا دکتر و پزشک و هروز بیمارستان و
      آدم نمیدونه درد دلشو به کی بگه شکایتشو پیش کی ببره
      سلامتی من و مادرم دیگه برمیگرده
      سره کی سره چی
      هوای سربازارو داشته باشید . تو این اوضاع وحشتناک . خیلی خیلی خیلی وضع پادگان ها خوب نیست!

    • بدون نام

      چه باشکوه

    • بدون نام

      24 ساله های اون زمان طرح برج میدادن 24 ساله های الان بیکارو علاف و دربدر هستند ! در ضمن مقایسه برج شهیاد با برج میلاد واقعاً اوج بدسلیقه ای هست ! این بنا نیاز به مرمت و بازسازی وسیعی داره تا همچنان نماد تهران و به نوعی نماد ایران باقی بمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برج میلاد واقعا هیچی نداره در مقابل آزادی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج