اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۵۷۶۴۳
۲۶ نظر
۵۰۱۲
۲۶ نظر
۵۰۱۲
پ

دردسر تازه با بخشنامه جدید مهریه

اخیرا ریاست قوه قضاییه در بخشنامه ای به دادگاه ها ابلاغ کرده است که ابتدا به ساکن از «اجرای مهریه مندرج در سند ازدواج» خودداری کرده و آنها را به واحدهای ادارات ثبت اسناد ارجاع دهند. بخشنامه ای که به نظر می رسد مشکل تازه ای برای خانواده های درگیر طلاق ایجاد کند.

امید سلیمی‌بنی در خبرآنلاین نوشت: اخیرا ریاست قوه قضاییه در بخشنامه ای به دادگاه ها ابلاغ کرده است که ابتدا به ساکن از «اجرای مهریه مندرج در سند ازدواج» خودداری کرده و آنها را به واحدهای ادارات ثبت اسناد ارجاع دهند. بخشنامه ای که به نظر می رسد مشکل تازه ای برای خانواده های درگیر طلاق ایجاد کند.

بخشنامه ای که اخیرا به دادگاه ها ابلاغ شده درباره به اجرا گذاشتن مهریه از سوی خانمها علیه شوهرشان حکم کرده که اگر خانمی خواهان مهریه است «لازم است بدواً به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کند تا با توقیف دارایی زوج بتواند حقوق شرعی و قانونی خود را به عنوان مهریه دریافت کند. ثبت اسناد و املاک در صورت عدم حصول نتیجه در شناسایی و توقیف اموال مدیون پس از گذشت ۶ ماه از زمان درخواست اجراییه، گواهی برای محاکم قضائی صادر می‌کند. با عنایت به وضعیت مالی مدیون (زوج) موضوع خواسته زوجه بررسی و حکم مناسب صادر می‌شود.»

دردسر تازه با بخشنامه جدید مهریه

این بخشنامه همچنین می گوید: «چنانچه مرجع مذکور نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام نماید، متعهد سند می‌تواند با انصراف از اجرای مفاد سند به محاکم دادگستری رجوع کند.»

این بخشنامه در شرایطی ابلاغ شده است که در حال حاضر انفجار قیمت طلا و سکه باعث شده است مردهایی که مهریه بدهکار هستند، با مشکلات بسیار زیادی از جمله اقساط سنگین مهریه مواجه شوند و خانمهای طلبکار مهریه هم ناراضی هستند که چرا ضمانت اجرای محکمی برای سند رسمی ازدواج (نکاحیه) وجود ندارد که به صورت یکجا، مهریه را از شوهر بدهکار اخذ کند. یکی از علل وضعیت نابسامان محاکم خانواده در اجرای سند نکاحیه و مطالبه مهریه، در هم ریختن وضعیت اقتصادی بازار به خصوص بی تعادلی در بازار طلا است که به صورت سنتی، مهریه تعداد زیادی از زنان ایرانی است.

در نهایت، به نظر می رسد بخشنامه اخیر که به محاکم تکلیف کرده راسا حق ندارند پرونده مهریه را دریافت کرده و به جریان بیندازند. در عوض، طلبکاران مهریه (خانمها) به ادارات ثبت ارجاع می شوند که عموما با کمبود نیروی انسانی، تجهیزات و فضای اداری روبرو هستند و در نتیجه چندان دور از ذهن نیست که نارضایتی این بخش از مراجعان دستگاه قضاییه از دادگاه های خانواده به ادارات ثبت اسناد منتقل شده و در نهایت، مشکلات این بخش از جامعه نه تنها کم شود، بلکه با انباشت در بخش دیگری از دستگاه قضایی، حل ناشده باقی بماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      برادر به خدا اگر کسی رو داشته باشید سه صوت عموی همسرم معاون مدیر کل ثبت واسناد هست دوروزه جلوی حقوقمو بست وهر روز هم براش مهریه شو میبره به روز رسانی میکنه عدالت کجا

    • مریم

      باید مهریه روبدن اگه ندادن باید برن زندان.چون حقشونه چون مردا پررو هستن شدیدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خانم خودتون نمیبینید چند درصد زنان خیانت میکنند؟ با گرون شدن طلا مهریه شان را به اجرا میگذارند.!

      • بدون نام

        شما خوبی لابد

    • بدون نام

      خیلی دور از ذهن نیست ولی کارهای بدون کارشناسی فقط این ازش در میاد خودشون خسته نکنند بالاخره مردم از دستورات اینا بیزار شدند

    • بدون نام

      میفرمایید نظر ارسال کنید.ارسال میکنیم بدلیل مستند بودن منعکس نمی کنید.برای مثال عرض می کنم مهریه یک هدیه و صداق است که در قران اشاره شده و نه صرفا پول یاپشتوانه مالی برای زن!مهریه مهرورزی و صداق، صداقت و تضمین بقای رندگیست که متاسفانه در طول زمان و به اشتباه جایش را به زر و زیور و پول و....داده است.برای همین برکت از برخی زندگی های زناشویی رخت بربسته.تبعات اینچنین نگرشی به مهریه،امتناع پسران جوان از ازدواج است و خواهد بود.برای کسب پول و درامد و مستمری لطفا رنج کار وتلاش را بخود هموار نمایید.میل داشتید چاپ کنید

    • امید

      والا کاری کردید با مردا کا جرآت زن کرفتن ندارن اینقدر بها به خانما دادید که تا حرف اقا بزنه سریع پاش به دادگاه باز میشه و نمیشه زندگیرو ساخت..مهریه رو تبدیل به پول کنید مثل جنوب که مهریه بالا ۱۵ میلیون نیست

    • موسوی ن

      ابتدا باید سکه به عنوان مهریه از زوجین حذف شود.
      جوانی که صدملیون پول برا برگذاری عروسی خودش نداره، چراباید حداقل ۱۰۰سکه یابه نرخ امروز۳ملیاردتومان به همسرش بده کارباشه؟
      و......

    • بدون نام

      این جور خبراست که از صد جوان یکی بخواد ازدواج کنه این خبرها نمیزاره و نتیجه اش میشه دخترای متولد ۵۶ که هنوزم مجردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو نگران خودت باش

    • بدون نام

      تنها حقی که زنان در قوانین ایران دارند مهریه ست و اگه با انواع سدها میخوان بی معنیش می کنند همون بهتر که زنها ازدواج نکنند و به جای شوهر دنبال شغل باشند.پدرها هم باید ارث برابر به دختر و پسر بدهند . کمبود جمعیت رو هم از کشور دوست و برادر افغانستان جبران کنید

    • بدون نام

      بهترین کار ممکنو کرده درود ب شرفت اقای رییسی

    • ماوشما

      مهریه نه چماقیه، خانمی که فقط بعداز15 روز ازعقد مهریه اش رابه اجراگذاشته کدام مهررابه شوهرش داشته که بابتش سکه های سیزده میلیون تومانی می خواهد؟؟

    • بدون نام

      سلام آقای رئیسی. .با عرض سلام خسته نباشید. ..این آقایان عزیز.خیلی .گناه دارن ازکجا مهریه بدن ......با کرونا ی شهر...کارگر بدبخت با روزی 70تومن در میاره.....پول مرغی هم نیست.....ک مهریه بدن....هیچ کس نمی تواند..مهریه بدهد.....خیالتون راحت.

    • بدون نام

      من 50سال سن دارم
      خداروشکر که ازدواج نکردم
      مگه دیونه باشد آدم با این گرانی

    • بدون نام

      مطالعه مهریه از طریق واحد اجرای ثبت،در ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم اشاره شده و مدتها است که در بسیاری از شهرهای کشور در حال اجرای است. بنابراین بخشنامه چیز جدیدی نیست که نسبت به آن واکنش شده است.بلکه قانون است که از مدتها قبل در حال اجراست.

    • بدون نام

      ازدواج درشرایط کنونی
      حماقت است مساوی مرگ

    • بدون نام

      ازدواج شروع بدبختی

    • بنده خدا

      متاسفانه جامعه طرف زن سالاری داره میره

    • بدون نام

      بهترین کار اینه مهریه همون اول با عقل و منطق و با توجه به شرایط مالی داماد تعیین بشه و همون موقع عقد پرداخت بشه
      مهریه شده عین چماق

    • بدون نام

      بدون اصلاح قانون نمیشه برای محاکم تعیین تکلیف کرد

    • بدون نام

      این وسط زن بدبخت سرگردون از این اداره به اون اداره و اینجوری کمک به اون نامردی که زن رو جون به لب کرده و به طلاق رسونده تا زن بدبخت همین پشتوانه رو هم ببخشه از سر ناچاری و بره ...

    • زینب و صلاح

      من مهریم یه درخت انار و پیاده روی اربعین
      313شاخه گل نرگس و 3131شاخه نبات

    • بدون نام

      بنظرم باید مهریه رو متتناسب با زیادی سال هایی که زندگی کردن پرداختت کنن. اینطوری بعضی زنا واسه چاپیدن مردا باشون ازدواج نمی کنن و طلاق نمی گیرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره واقعا خانمی که پنحاه سال زندگی کرده زحمت کشیده بچه بزرگ کرده چیزی از اموال شوهر نصیبش نمیشه چون مهریه اش در گذشته کم بوده.
        ولی کسی که فقط یک ساعت ازعقدش گذشته مرد بیچاره رو تا اخر عمر بدهکار میکنه .

    • بدون نام

      موضوع مهریه باید به طریقی حل بشه وگرنه مردا از ازدواج فرار می کنند و جمعیت کم میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج