۱۰۶۰۴۵۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

نقدی بر رئیس‌جمهور شدن نظامیان در ایران

دکتر احمد نقیب زاده، استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امیدوار است در ایران چهره‌ای مدنی و دارای شایستگی‌های مدیریتی سکان اجرایی کشور را برعهده گیرد، گفت: «رئیس‌جمهور شدن یک فرد نظامی پیش از این و در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه سابقه داشته است، اما اینکه چگونه می‌توان ابزار نظامی‌گری را از یک رئیس‌جمهور نظامی گرفت، بستگی به قدرت جامعه مدنی و نهادهای مردمی دارد».

سایت دیده بان ایران: دکتر احمد نقیب زاده، استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امیدوار است در ایران چهره‌ای مدنی و دارای شایستگی‌های مدیریتی سکان اجرایی کشور را برعهده گیرد، گفت: «رئیس‌جمهور شدن یک فرد نظامی پیش از این و در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه سابقه داشته است، اما اینکه چگونه می‌توان ابزار نظامی‌گری را از یک رئیس‌جمهور نظامی گرفت، بستگی به قدرت جامعه مدنی و نهادهای مردمی دارد».

وی معتقد است لفظ این قضیه که فردی با سابقه نظامی در انتخابات شرکت کند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و ازقضا پیروز انتخابات هم شود، ایرادی به آن وارد نیست.

او می‌افزاید: «برای نمونه ژنرال آیزنهاور در ایالات‌متحده به ریاست جمهوری رسید و عملکردی که او از خود نشان داد وی را تبدیل به یکی از روسای جمهور محبوب در تاریخ آمریکا کرد. ژنرال دوگل نیز در فرانسه خدمات شایان توجهی داشت که نمی‌توان آن‌ها را منکر شد».

دکتر نقیب زاده اما درباره خطرات احتمالی ناشی از روی کار آمدن یک چهره نظامی معتقد است: «نظامیان معمولاً کار را چکشی و سریع پیش می‌برند که می‌تواند منجر به اشتباهات جبران‌ناپذیری شود».

وی با اشاره به ضعیف بودن جامعه مدنی در ایران و عدم توانایی بروز و ظهور نهادهای مردمی و مدنی در کشور رئیس‌جمهور شدن فردی با سابقه نظامی را به صلاح نمی‌داند و دلیل خود را اینگونه توضیح می‌دهد: «ما به خوبی می‌دانیم چهره‌های نظامی که صحبت از ورود آن‌ها به انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود، چه جریانی پشت سرشان قرار دارد و چه گروهی با روی کار آمدن آن‌ها قدرت خواهند گرفت. این موضوع خطر افراط‌گرایی را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به نارضایتی مدنی شود. به همین خاطر من امیدوارم ریاست جمهوری آینده به دست فردی مدنی و غیرنظامی با شایستگی‌های مدیریتی بیفتد».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صیادی

      نظامی ناخودآگاه تفکر و قاعده ی نظامی داره، کشور با پادگان نظامی خیلی فرق داره

    • عبدالمجید

      با سلام
      تا حالا خیلی‌ها می‌گفتند

    • بدون نام

      تاحالا دیده نشده ‌فردنظامی بکشورش خیانت کنه .اما ‌درعصرحاظر خیلی پیش اومده افراد تحصیل کرده در غرب.وقتی رییس دولت شده ‌قریب به اتفاق به ملت وکشورش خیانت ودرمسیر منافع .کشور های غربی سیاستهایش را تنظیم کرده .

    • بدون نام

      اتفاقا تو ایران تنها کسایی که درست کار کردند نظامیها بودند سیل زلزله کرونا دولت حسن که قرنطینه شده

    • بینام

      بنظر من بین بد وبدتر باید بد را انتخاب کرد من طرفدارقالیباف نبوده ونیستم ولی مدیریت ایشان را در هر حوضه ماموریتی بسیار خوب دیدم

    • بدون نام

      فقط نظامیها میتونن این مملکتو نجات بدهند

    • حقیقت

      راست میگه این دفعه یه وکیل رئیس جمهور شد دیدین چه خوب مملکتو اداره کرد

    • بدون نام

      رویای ژاک شیراک در ایران غير قابل تحقق است شكست خوردگان انتخابات پیشین جایگاهی ندارند

    • بدون نام

      کشور به رئیس جمهور باعرضه و مدیر تمام عیار نیاز دارد فرقی ندارد نظامی باشد یا غیر نظامی.

    • بدون نام

      دیگه کی رای میده چه نظامی چه غیر نظامی!!!!

    • بدون نام

      متاسفانه در کشور ما نظامی ها بیشتر طرف دولت را می گیرند تا ملت رابخصوص در رابطه با گرانی ها،اعتراضات مردمی.بخاطر همین زیاد قابل اعتماد نیستن در بین ملت.

    • سرداران آبی

      چه نطامی چه روحانی وچه غیره همه از به کرباسن ..کاری واسه مملکت و ملت انجام نمیدن چون نمیتونن انجام بدن.. کار از جاهای دیگ خراب و خرابتر .. آخه چرا همه گردن رییس جمهوری بخت بر گشته میزارن ؟؟.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج