جاباما
۱۰۶۱۰۷۰
۳ نظر
۱۱۲۱۷
۳ نظر
۱۱۲۱۷
پ

استفاده از دستمال توالت؛ خوب یا بد

استفاده از دستمال توالت کاملا مرسوم شده است و شاید کمتر کسی از آن استفاده نکند. درست است که استفاده از دستمال توالت مزایای بسیار دارد، اما اگر نحوه‌ی صحیح استفاده و نکات مهمی درباره‌ی دستمال را در نظر نگیریم، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

برترین‌ها: رعایت بهداشت فردی از بروز بیماری ها پیشگیری می کند. بسیاری از افراد روش صحیح بهداشت فردی را نمی دانند و در برخی موارد این موضوع زمینه ای برای ورود باکتری و میکروب به بدن فرد را فراهم می کند. یکی از موارد رعایت بهداشت فردی استفاده از دستمال توالت می باشد. عدم استفاده درست از دستمال توالت باعث بروز بیماری های دستگاه تناسلی مخصوصا در زنان می شود.

عفونت های قارچی یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در زنان می باشد که در برخی موارد از حساسیت بیش از حد فرد به بهداشت ناحیه تناسلی ناشی می شود. عواملی در ایجاد این عفونت نقش دارند از جمله استفاده زیاد از مواد شوینده مانند صابون، مایع ، ژلهای خوشبو کننده ، دستمال های طرح دار و معطر می باشد. درست است که استفاده از دستمال توالت مزایای بسیار دارد، اما اگر نحوه‌ی صحیح استفاده و نکات مهمی درباره‌ی دستمال را در نظر نگیریم، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

استفاده از دستمال توالت؛ خوب یا بد

حتما شما هم بارها از متخصصان شنیده اید که باید برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی در ناحیه تناسلی، خودتان را پس از رفتن به دستشویی، خوب خشک کنید تا محیط گرم و مرطوبی برای رشد قارچ ها در این ناحیه به وجود نیاید اما باید نظر گرفت که ناحیه تناسلی، جزو حساس ترین مناطق پوستی است که می تواند به سرعت و شدت با هر نوع محرک خارجی مانند دستمال کاغذی، تحریک شود. متاسفانه، بسیاری از خانم ها به صورت وسواس گونه ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود بعد از رفتن به دستشویی دارند که این مسئله می تواند مشکلات پوستی مختلفی را در ناحیه تناسلی آنها ایجاد کند.

از دستمال توالت استفاده کنیم یا نه؟

در جواب این سوال باید گفت که خشک کردن ناحیه تناسلی برای جلوگیری از ایجاد قارچ بسیار مفید است، اما چگونگی این کار مهم است. ناحیه تناسلی جزو حساس‌ترین مناطق پوست است و می‌تواند به راحتی با هرنوع محرک خارجی مانند مواد شوینده عطری یا دستمال کاغذی تحریک شود. روزنامه خراسان در این‌باره نوشت: متاسفانه بسیاری از ما هنگام خرید دستمال توالت فقط به ظاهر زیبا یا عطر خوش آن توجه می‌کنیم، در حالی‌که مهم‌ترین مشکل این است که مواد و ترکیب‌های موجود در دستمال‌های کاغذی، جزو مواد آلرژن است به خصوص اگر از نوع عطری باشد که این حساسیت زایی چندین برابر می‌شود. البته قابل ذکر است این حساسیت‌ها و مشکلات بیشتر در خانم‌ها رخ می‌دهد.

یک تذکر مهم که پزشکان بسیار بر روی آن تاکید دارند، منع خرید دستمال‌ توالت به‌صورت فله‌ای می‌باشد. دستمال‌های توالت را حتما از مکان‌ و برندهای شناخته‌ی مورد تایید خریداری کنید. زیرا دستمال‌های فله‌ای مشخص نیست در کجا بسته‌ندی می‌شوند و از سلامت آن‌ها هیچ اطلاعی در دسترس نیست. به‌همین خاطر می‌تواند به‌دلیل بهداشتی نبودن باعث ایجاد مشکل شود.

استفاده از دستمال توالت؛ خوب یا بد

چه نوع دستمالی را انتخاب کنیم؟

بیشتر دستمال‌های کاغذی در برگیرنده فرمالدئید و مواد تشکیل دهنده فعال هستند و برخی از دستمال‌های کاغذی معمولا آلوئه ورا، لوسیون، الکل، فسفات، کلر، پروکسید، عطر، رنگ و دیگر مواد را هم در خود دارند که همه این افزودنی‌ها می‌تواند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک در پوست شود و نواحی مربوطه را تحریک کند و یا حتی باعث مشکلات دیگری شود.

بنابراین بعد از این‌که متوجه شدید تحریک و حساسیت پوستی شما به دلیل استفاده از دستمال کاغذی است، مصرف آن را متوقف کنید و به سراغ دستمال‌های کاغذی بروید که مطمئن هستید مواد افزودنی زیادی به آن‌ها اضافه نشده است. توجه به این نکته ضروری است که دستمال‌های کاغذی نازک‌تر و بدون بو، به احتمال زیاد مواد افزودنی زیادی ندارند. اگر بهترین نوع از دستمال کاغذی را پیدا کنید، قطعا از شر خارش، سوزش و حساسیت پوست خلاص خواهید شد.

استفاده از دستمال توالت؛ خوب یا بد

چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد؟

متاسفانه برخی از خانم‌ها عادت دارند که تمام قسمت‌های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط‌ها را به‌شدت با دستمال کاغذی خشک کنند که این رفتار، بیشتر به رفتاری وسواس‌گونه شبیه است تا بهداشتی. تماس مداوم دستمال کاغذی با مخاط ناحیه تناسلی به‌مرور زمان باعث ایجاد ضایعاتی شبیه به زگیل تناسلی خواهد شد. پُرز‌های دستمال توالت نیز در صورت کشیدن زیاد بر روی اندام تناسلی باقی می‌ماند و می‌تواند باعث بروز مشکل شود.

جالب است بدانیم استفاده از دستمال‌ توالت رنگی و معطر بسیار مضر است و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. مانند:

عفونت مجاری ادراری: استفاده از دستمال‌های توالت رنگی و معطر باعث تحریک ناحیه واژن در خانم‌ها می‌شود که ممکن است به عفونت‌های مجاری ادراری بینجامد. دیگر مواد به کار رفته در دستمال توالت نیز ممکن است باعث تحریک پوستی، خارش یا حتی بروز واکنش‌های حساسیتی شود. الکل، فسفات، کلر، پروکسید‌ها و ویژگی‌های آنتی‌باکتریال و نیز فرمالدئید و عوامل فعال جزو مواد خطرناک به شمار می‌روند.

سرطان گردن رحم: این نوع دستمال توالت تأثیر مستقیم روی سیستم تناسلی زنان دارد و استفاده از خطر بروز سرطان گردن دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

مشکلات مقعدی: دستمال‌های توالت معطر و رنگی همچنین ممکن است موجب التهاب و خارش در ناحیه مقعد شود. از سوی دیگر، رنگی که در این دستمال‌ها به کار رفته مانع از تشخیص وجود احتمالی خون در ادرار یا مدفوع می‌شود. از آنجایی که وجود خون در مدفوع از علائم شایع سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود، استفاده از این نوع دستمال‌ها می‌تواند رنگ خون را پنهان کند و فرد آن را با رنگ دستمال اشتباه بگیرد بنابراین تشخیص بیماری به تأخیر می‌افتد.

عفونت‌های قارچی: محققان ارتباط قوی را بین استفاده از دستمال‌های توالت رنگی و بروز عفونت‌های قارچی کشف کرده‌اند و متخصص زنان در مواجهه با مبتلایان به عفونت‌های قارچی در ابتدا در مورد استفاده از این نوع دستمال‌ها سوال می‌کنند.

استفاده از دستمال توالت؛ خوب یا بد

استفاده از جایگزین مناسب

وقتی دستمال کاغذی برایتان یک آلرژن محسوب می‌شود، می‌توانید از جایگزین دستمال‌کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید. استفاده از حوله‌های سفید و نخی مناسب است. شما می‌توانید خودتان را در منزل با این حوله‌ها خشک کنید و شب به شب آن‌ها را برای استفاده روز بعد، بشویید. استفاده از حوله یک‌بار مصرف، تنظیف یا گاز‌های استریل مناسب است.

حذف لباس زیر نامناسب

گاهی برخی از ما به‌دلیل استفاده از لباس‌های زیر پلاستیکی یا نامناسب، دچار مشکل می‌شویم. در این صورت می‌توان با حذف این لباس‌ها و استفاده از لباس زیر نخی که جاذب رطوبت است مشکل را برطرف کرد.

نحوه استفاده صحیح از دستمال

انتخاب دستمال توالت مناسب یا جایگزین آن یک مسئله است و نحوه استفاده از آن هم مسئله‌ای دیگر و به همان اندازه با اهمیت. متاسفانه برخی افراد عادت دارند که تمام محل مورد نظر را به شدت و با فشار، با دستمال کاغذی خشک کنند، در حالی که این کار نه تنها توجیه علمی و بهداشتی ندارد بلکه باعث ایجاد ضایعاتی در این قسمت خواهد شد که پاپیلوماتوز نامیده می‌شود.

این ضایعات به صورت دانه‌هایی ریز بروز می‌کند و اغلب بدون درد، سوزش یا خارش است، اما امکان انتقال آن به همسر یا در صورت زایمان طبیعی، خطر انتقال آن به نوزاد وجود خواهد داشت. در بسیاری از موارد پاپیلوماتوز در صورت قطع استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی، کم‌کم از بین می‌رود.

استفاده از دستمال توالت؛ خوب یا بد

۱. برای خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از شست وشوی ناحیه تنها قسمت‌های خارجی ناحیه تناسلی و کنار پا‌های خود را خشک کنید.

۲. هر نوع دستمالی باید روی این قسمت‌های حساس، فقط گذاشته و برداشته شود. کشیدن دستمال روی ناحیه باعث ایجاد تحریک و حساسیت خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدون این جنس پاک همیشه احساس میشه خشک نشدی

    • بدون نام

      خشک کردن بدن بعد از دستشویی رفتن به مراتب بهداشتی تر و تمیزتر از خشک نکردن است ، خصوصا برای خانمها که خودشان همین طوری مستعد هزارتا عفونت و درد و مرض ان
      من به شخصه از وقتی از کاغذ توالت استفاده کنم به مراتب سالم تر بودم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرين به تو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج