جاباما
۱۰۶۲۴۵۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

آغاز نامرئی‌ترین لیگ دنیا

لیگ فوتبال بانوان ایران از فردا فصل جدید خود را با دو تفاوت نسبت به فصول قبل آغاز می‌کند؛ تعداد تیم‌ها کمتر شده و حجم مشکلات بیشتر!

روزنامه همشهری: لیگ فوتبال بانوان ایران از فردا فصل جدید خود را با دو تفاوت نسبت به فصول قبل آغاز می‌کند؛ تعداد تیم‌ها کمتر شده و حجم مشکلات بیشتر!

فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان از امروز آغاز می‌شود. کاش می‌شد از هیجانی که بازیکنان دارند، نوشت. از کری‌هایی که برای هم می‌خوانند؛ کری برای قهرمانی، برای خانم گل شدن، دروازه‌بان یک بودن و... کاش می‌شد از بحث‌هایی که سر پیراهن‌های جدیدشان به راه انداخته‌اند نوشت. کاش می‌شد از هوادارانی نوشت که برای تماشای بازی‌ها روزشماری می‌کنند، از نقشه‌هایی که برای رفتن به ورزشگاه دارند و از غرهایی که سر سرد بودن سکوها و دور بودن ورزشگاه می‌زنند، از بحثشان که کجا و چطور بلیت بخرند، یا در خانه کدام‌شان دسته‌جمعی بازی‌های حساس را از تلویزیون تماشا کنند و... اما از این خبرها نیست. خبرها و حرف‌ها همان همیشگی‌ها هستند. مشکل از کرونا نیست، کرونا هم نبود چیزی تغییر نمی‌کرد. لیگ نه تماشاگری دارد که سکوها را پر کنند و نه صحنه‌ای از بازی‌ها در تلویزیون پخش می‌شود که کسی بخواهد برای تماشایش برنامه‌ریزی کند. صحبت بین بازیکنان هم همان صحبت‌های همیشگی است؛ گلایه از امکانات باشگاه‌ها، استرس‌هایی که برای ماندن در لیگ داشته‌اند، دستمزدهایی که کفاف خرج روزانه‌شان را هم نمی‌دهد، ... اینجا وضعیت مثل همیشه است و قرار نیست تغییری کند. حتی کرونا هم روی مدل برگزاری لیگ تأثیری نگذاشته است.

بازی به شرط سکوت

فاطمه اردستانی بعد از فسخ قرارداد با وچان مجبور شد به سپاهان برود. او طبق قراردادش حق ندارد درباره این موضوع حرف بزند.

فاطمه اردستانی فصل پیش برای وچان بازی کرد و قرار بود این فصل هم در این تیم کردستانی باشد، اما یکباره قراردادش را فسخ کرد. او تنها بازیکنی نبود که قراردادش با وچان فسخ شد، اما گفته می‌شود تنها بازیکنی است که مجبور شده برای این فسخ غرامت بدهد و نزدیک به ۱۵درصد قراردادی را که با این تیم بسته بود به‌عنوان جریمه پرداخت کند. اردستانی حاضر نیست در این‌باره حرف بزند: «یکی از بندهای قراردادم با سپاهان این است که درباره وچان حرفی نزنم.» گفته می‌شود رفتن اردستانی به سپاهان هم از سر اجبار بوده است؛ نه اینکه خود او مشکلی با این باشگاه داشته باشد، بلکه شرط وچان برای فسخ قرارداد این بوده که او اجازه دارد فقط با سپاهان قرارداد ببندد. این موضوع هم جزو مواردی است که به باشگاه وچان مربوط می‌شود و اردستانی نباید درباره‌اش حرف بزند.

با این حال، او کتمان نمی‌کند که دوست داشته در ورامین بازی کند؛ در شهر محل زندگی‌اش. بعد از جدایی اردستانی از وچان صحبت از این بود که او حتی اگر مجبور شود به جای فوتبال، فوتسال بازی کند، ترجیح می‌دهد در ورامین و کنار خانواده‌اش باشد: «می‌خواستم این کار را بکنم، ولی ورامین امسال تیمی ندارد. هر بازیکنی دوست دارد برای تیم شهرش بازی کند. ورامین تیم فوتبال ندارد و می‌خواستم فوتسال بازی کنم، ولی تیم فوتسال ستارگان ورامین هم امسال منحل شد.» برای هافبک تیم ملی که در ورامین بزرگ شده و شرایط مالی باشگاه‌ها در این شهر را می‌داند، انحلال یک تیم یا نبود باشگاه‌هایی که در این شهر در ورزش زنان سرمایه‌گذاری کنند، موضوع عجیبی نیست، اما او متعجب است که چرا در پایتخت هیچ باشگاهی از فوتبال زنان حمایت نمی‌کند: «تهران، شهری با این عظمت که پایتخت ایران است، هیچ تیمی در لیگ فوتبال زنان ندارد و نمی‌شود از ورامین توقع داشت که تیم بدهد.

تهران این همه باشگاه بزرگ دارد؛ پرسپولیس، استقلال، پیکان و سایپا. چرا هیچ‎کدام حاضر نمی‌شوند در لیگ زنان تیمداری کنند؟» اردستانی خودش به این سؤال جواب می‌دهد: «در ایران تمرکز همه روی فوتبال مردان است. اگر فوتبال زنان هم در رسانه‌ها دیده شود، باشگاه‌ها هم ترغیب می‌شوند برای آنها هزینه کنند. باشگاه وقتی اسپانسر می‌شود، می‌خواهد دیده شود. حداقل این است که اسم باشگاه روی پیراهن بازیکن ثبت می‌شود و از تلویزیون همه می‌بینند، اما اسپانسری که از زنان حمایت می‌کند، جایی دیده نمی‌شود.» فصل‌ پیش بعضی از باشگاه‌ها بازی‌های حساس تیمشان را از صفحه اینستاگرام باشگاه زنده پخش کردند، اما بیشترین بیننده بازی‌ها تماشاگرانی بودند که به ورزشگاه می‌رفتند.

امسال لیگ زنان این فرصت دیده شدن را هم از دست داده است. اردستانی می‌گوید: «در بعضی از بازی‌های حساس ۱۰۰نفر به ورزشگاه می‌آمدند، با وجود کرونا آنها هم دیگر نیستند که ما را ببینند. البته همیشه تماشاگران لیگ فوتسال از لیگ فوتبال بیشترند. به هر حال فوتسال زنان سابقه بیشتری دارد، قهرمان آسیا شده و باید هم بیشتر از فوتبال دیده شود.» این فصل بیشتر تیم‌ها بازیکنانشان را معرفی کرده‌اند و لباس‌های جدیدشان را به نمایش گذاشته‌اند، اما سپاهان علاقه‌ای ندارد که اتفاقات باشگاه رسانه‌ای شود. به گفته اردستانی، باشگاه حتی به بازیکنان گفته که هیچ اتفاقی را در صفحه اینستاگرامشان به اشتراک نگذارند.

خبری از قرنطینه نیست

بازی‌ها طبق روال سال‌های گذشته رفت و برگشت برگزار می‌شود. اما امسال تیم‌ها در دو گروه مسابقه می‌دهند و بعد به پلی‌آف می‌روند. کرونا هزینه بیشتری را به باشگاه‌ها تحمیل کرده، باشگاه‌هایی که فقط هزینه می‌کنند و جایی برای دیده شدن ندارند. گلاره ناظمی، مسئول برگزاری لیگ زنان می‌گوید تیم‌ها موظف هستند ۲۴ساعت قبل از شروع بازی، جواب منفی تستشان را به فدراسیون بدهند. تیمی که قرار است با اتوبوس از شهر خودش به شهر دیگری برود و برنامه‌ای هم برای قرنطینه ندارد، می‌تواند از شر کرونا در امان باشد؟ ناظمی می‌گوید: «اگر اینطوری فکر کنیم، ما هم نباید سر کار برویم. سعی همه این است که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. کسی نمی‌خواهد مریض شود و همه مراقبت می‌کنند.»

لیگ‌ یک نداریم، انصراف هم آزاد است

امسال فدراسیون فوتبال با هدف حمایت از زنان فوتبالیست به باشگاه‌ها اعلام کرد که اگر به‌خاطر کرونا شرایط حضور در لیگ را ندارند، می‌توانند امسال از حضور در لیگ انصراف دهند. البته به این باشگاه‌ها اعلام شد نگران از دست دادن امتیاز لیگ برتری‌شان نباشند و فصل بعد که مشکل کرونا حل شود، می‌‌توانند دوباره به لیگ برگردند. بلافاصله ۲باشگاه آویسا خوزستان و آذرخش زاگرس شیراز از این فرصت استفاده کردند و گفتند امسال در لیگ شرکت نمی‌کنند. تصمیم این ۲ باشگاه با اعتراض زنان خوزستانی و شیرازی روبه‌رو شد. به‌هرحال هم مربیان و هم بازیکنان این ۲تیم یک سال بیکار شده‌‌اند.

بوشهری‌ها هم این فصل در خطر حذف‌شدن بودند. سینا، اسپانسر فصل پیش بوشهری‌ها بود اما گفته شد که امسال امتیاز باشگاه به کنگان داده می‌شود. کنگان در فاصله ۲۰۰کیلومتری بوشهر است و این موضوع دردسرهای بازیکنان را برای حضور در تمرینات بیشتر می‌کرد. با اعتراضات و پیگیری بازیکنان، بالاخره هیأت فوتبال بوشهر تیم را با نام سارگل در لیگ حفظ کرد. ضمن اینکه هر سال لیگ‌یک قبل از لیگ برتر برگزار می‌شد و ۲تیم اول می‌توانستند سهمیه لیگ برتر را بگیرند اما این فصل به‌خاطر کرونا لیگ‌یک برگزار نشد و هیچ تیمی هم از لیگ برتر سقوط نکرد. سپیدار قائمشهر که از مدعیان صعود به لیگ برتر بود، جدی‌ترین معترض به این تصمیم فدراسیون فوتبال بود.

ملوان؛ جلوتر از همه

ملوان امسال دیرتر از بقیه برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کرد اما در عوض انزلی‌چی‌ها یک نوآوری جالب داشتند. آنها در معرفی لباس این فصل باشگاه، تیزری آماده کرده بودند که در این تیزر ۲نفر از بازیکنان زن هم در کنار مردان حضور داشتند. این کاری بود که آنها به تقلید از باشگاه‌های اروپایی انجام دادند. ملوانی‌ها در انتشار اخبار تیم زنان فعال‌تر از دیگر باشگاه‌هایی هستند که سایت دارند. گزارش تصویری از تمرینات، اخبار لحظه‌به‌لحظه از اتفاقات فصل نقل و انتقالات و... اخباری است که به‌طور مرتب برای هواداران ملوان و علاقه‌مندان تیم بانوان این باشگاه مخابره می‌شود.

عکس‌های زیبایی که از تمرینات این تیم در کنار دریای خزر به‌دست رسانه‌ها می‌رسد ازجمله جذاب‌ترین تصاویری است که علاقه‌مندان فوتبال را با فوتبال بانوان در ایران مرتبط می‌کند. قوی سفید انزلی امسال هم یکی از جذاب‌ترین تیم‌های لیگ بانوان است. محدثه تجا، سرپرست ملوانی‌ها اعتقاد دارد حضور پژمان نوری به‌عنوان یک فرد فوتبالی بیشترین نقش را در دیده‌شدن بانوان این باشگاه داشته است. تجا در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهد: «چه امسال و چه سال گذشته اوضاع برای ملوان متفاوت بوده است. به جرأت می‌توانم بگویم باشگاه هر کاری برای دیده‌شدن تیم آقایان داشته، برای ما هم انجام داده و دلیل اصلی این ماجرا هم کسی نیست جز پژمان نوری که خودش فوتبالی است. »

ورود آقایان ممنوع

در ۲فصل اخیر عکاسان و خبرنگاران مرد اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را داشتند. هرچند در بعضی از شهرها سختگیری‌هایی می‌شد اما در بیشتر شهرها، منعی برای ورود آنها وجود نداشت. بعضی از تیم‌ها از مشاور فنی مرد کمک می‌گرفتند و در بازی‌های حساس هم مدیران عامل باشگاه‌ها تماشاگر بازی بودند. اما از چند بازی آخر فصل پیش، یکباره همه مردان را از ورزشگاه‌ها بیرون کردند. گفته می‌شود حراست وزارت ورزش در هر بازی نماینده‌ای دارد و اجازه ورود هیچ مردی را به ورزشگاه نمی‌دهد. علاوه بر این، امسال هم خبری از پخش مسابقات فوتبال زنان نیست، نه در تلویزیون و نه در هیچ جای دیگری. بعد از پخش اینترنتی بازی‌های لیگ بسکتبال، این سؤال برای هواداران فوتبال پیش آمد که قرار است لیگ فوتبال زنان هم دیده شود؟ اما گلاره ناظمی می‌گوید فعلا خبری نیست: «پخش اینترنتی هم نیاز به گرفتن مجوزهای خاص دارد. فعلا که این مجوزها گرفته نشده است.» فصل پیش بعضی از بازی‌های لیگ فوتبال از رادیو گزارش شد. پخش نشدن بازی‌ها از تلویزیون یکی از مسائل اصلی بازیکنان است.

آنها می‌گویند سختی بازی با لباس‌های پوشیده را به جان می‌خرند تا دیده شوند اما این فرصت برایشان فراهم نمی‌شود. بازیکنانی که تجربه بازی در کشورهای همسایه و مسلمان را دارند، بیشتر از بقیه شاکی‌اند و گلایه دارند که چرا تلویزیون بازی‌هایشان را پخش نمی‌کند. آنهایی که در لیگ عراق بازی کردند می‌گویند عراق از سال۱۳۹۴ که لیگ را شروع کرد، پخش تلویزیونی داشت. لیگ فوتبال زنان عربستان از سال گذشته آغاز شد و یکی از شبکه‌های تلویزیونی بازی زنان را پخش می‌کند. در کویت هم که فوتسال قوی‌تر از فوتبال است، بازی‌های مهم پخش می‌شود. در افغانستان هم لیگ فوتبال از سال پیش برگزار می‌شود و بازیکنان این کشور هم سهمی از برنامه‌های تلویزیونی دارند. تنها در ایران است که فوتبال زنان نه در تلویزیون و نه در شبکه‌های اینترنتی دیده نمی‌شود.

اف.سی.هالیوود در کردستان

بعد از نقل‌و‌انتقالاتی که انجام شد، ابتدا به‌نظر می‌رسید وچان مدعی اصلی قهرمانی این فصل باشد. نماینده کردستان در فصل نقل‌و‌انتقالات بهترین‌ها را جذب کرد. زهرا قنبری، مهاجم سرشناس و خانم‌گل چند دوره لیگ از شهرداری بم جدا شد و به وچان رفت. این مهم‌ترین انتقال فصل بود. وچان قرارداد زهرا خواجوی، گلر شماره‌یک لیگ و رکورددار کلین‌شیت را هم تمدید کرد. خریدهای دیگر و بازیکنانی که با باشگاه قراردادشان را تمدید کردند، این پیام را برای دیگر مدعیان داشت که وچان برای قهرمانی بسته شده است.

اما یکباره 5بازیکن قراردادشان را فسخ کردند و از کردستان رفتند! خواجوی، فاطمه اردستانی، منا حمودی، سرشین کمانگیر و مرضیه نیکخواه بازیکنان سرشناسی بودند که وچان را ترک کردند و باشگاه هم هیچ توضیحی نداد که چرا این اتفاقات افتاده است. بازیکنان هم به شرط سکوت، موفق شده بودند قراردادشان را فسخ کنند. به این ترتیب تیمی که برای قهرمانی بسته شده بود و می‌توانست بعد از چند فصل جام را از چنگ شهرداری بم خارج کند، تضعیف شد .

سایت‌ها فعالند؟

بیشتر باشگاه‌هایی که در فوتبال زنان فعال هستند، سایت ندارند. سپاهان، ذوب‌آهن و ملوان که باشگاه‌های قدیمی هستند و در لیگ مردان تیم دارند، تنها باشگاه‌هایی در فوتبال زنان هستند که سایت دارند. سایت باشگاه‌ها اخبار زنان را هم پوشش می‌دهد. شهرداری بم هم اعلام کرده است که به‌زودی سایت باشگاه را راه‌اندازی می‌کند.

حاشیه‌های یک قرارداد ۳۰۰میلیونی

امسال فدراسیون برای فوتبال بانوان سقف قرارداد تعیین نکرد و صحبت از این بود که مبلغ قراردادهای بازیکنان افزایش قابل توجهی داشته است. حتی سر مبلغ یکی از بازیکنان جنجال به پا شد. یکی از نشریات محلی در کردستان نوشته بود که زهرا قنبری با قرارداد 300میلیونی به وچان آمده و حتی باشگاه خانه‌ای را با قیمت 100میلیون تومان برای او رهن کرده است. البته نه باشگاه و نه خود قنبری واکنشی به این اخبار نداشتند. نه‌تنها آنها بلکه هیچ‌یک از باشگاه‌ها و بازیکنان درباره قیمت‌ها شفاف‌سازی نکردند اما واکنش‌ها به قرارداد 300میلیونی جالب بود.

یکی از چهره‌های فوتسال گفته بود که دادن این پول به فوتبالیست‌ها عادلانه نیست، چرا که فوتسال قهرمان آسیاست ولی بازیکنانش با مبالغ کمتر در لیگ بازی می‌کنند. اما چهره‌های فوتبال بستن این قرارداد را به نفع فوتبال می‌دانند. آنها در جواب به فوتسالی‌ها گفته بودند این پول فقط به یکی دو بازیکن داده شده است و بازیکنانی در لیگ فوتبال هستند که حتی زیر 10میلیون تومان دستمزد می‌گیرند، پولی که با آن حتی نمی‌شود یک جفت کفش استوک خرید.

بهترین مربی چند؟

دستمزد مربیان زن تفاوتی با دستمزد بازیکنان ندارد. آنها هم مثل بازیکنان شفاف نمی‌گویند که دستمزدشان چقدر است. اما گفته می‌شود گران‌ترین مربی را بم دارد. مرضیه جعفری که از فصل اول مربی شهرداری بم بود، در همه این دوره‌ها مربیگری این تیم را به‌عهده داشته است. با 7قهرمانی که او برای بم به ‌دست آورده، طبیعی است که او بیشتر از همه پول بگیرد. اما چقدر؟ رقم خیلی بالا نیست، حرف از 120 تا 130میلیون تومان است. بقیه مربیان هم 100میلیون تومان و یا کمتر از آن می‌گیرند.

سپاهانی‌ها نمی‌خواهند دیده شوند؟

این فصل بیشتر تیم‌ها سعی کرده‌اند بازیکنانشان را معرفی کنند. حتی تیم‌هایی مثل همیاری ارومیه که فصل‌های پیش در انتهای جدول بودند و تنها تلاششان این بود که به رده‌های پایین‌تر سقوط نکنند، با هوادارانشان در ارتباط بوده‌اند، به آنها خبر داده‌اند که قرارداد کدام بازیکن را تمدید کرده‌اند، خرید جدید داشته‌اند، کدام بازیکن جدا شده و... اما در این چند هفته هیچ خبری از سپاهان نبوده است.

مدعیان زیاد شده‌اند؟

در 12دوره گذشته لیگ برتر شهرداری بم با 7قهرمانی پرافتخارترین تیم است اما به‌نظر می‌رسد امسال این تیم کار راحتی برای قهرمانی نداشته باشد. وچان کردستان، ملوان انزلی، سپاهان و ذوب‌آهن تیم‌هایی هستند که گفته می‌شود خودشان را در حد قهرمانی می‌دانند. فقط قهرمانی نیست که مدعیان زیادی دارد. سال گذشته سمیه خرمی و هاجر دباغی خانم گل شدند. الهام فرهمند و مریم وحید بهترین پاسورها. زهرا خواجوی هم بهترین دروازه‌بان بود. آنها امسال در تلاشند تا بهترین‌های پست خودشان باشند. سال گذشته بم بهترین خط دفاع را هم داشت.

گروه‌بندی مسابقات

گروه یک: شهرداری بم، سپاهان، هیأت فوتبال البرز، ذوب‌آهن و همیاری ارومیه
گروه۲: وچان کردستان، شهرداری سیرجان، ملوان، پالایش گاز ایلام و سارگل بوشهر

برنامه هفته اول

جمعه ۷ آذر
- ذوب‌آهن اصفهان - نماینده البرز، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
- همیاری آذربایجان غربی - شهرداری بم، ورزشگاه شهید باکری ارومیه
-سارگل بوشهر - ملوان انزلی، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر
-پالایش گاز ایلام - وچان کردستان، ورزشگاه عدالت ایلام

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج