جاباما
۱۰۶۴۰۸۷
۶۸۸۸
۶۸۸۸
پ

لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟

لیفت لثه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای این نوع از اختلالات لثه‌ای باشد. بسیاری از افراد از پایین بودن بیش از حد لثه‌ی خود ناراضی هستند و این موضوع زیبایی لبخند آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

برترین‌ها: طرح لبخند یکی از موضوعات است که ارفادی زیادی به آن توجه می‌کنند. فاکتورهای زیادی در طرح لبخند دخیل هستند که فرم لثه یکی از آن‌هاست. لیفت لثه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای این نوع از اختلالات لثه‌ای باشد. 
به طور کلی لیفت لثه به دو روش انجام می‌شود. روش اول به کمک تیغ جراحی و روش دوم لیفت لثه با لیزر برای بالا بردن لبه های لثه است. با روی کار آمدن روش‌های دندانپزشکی با لیزر ، استفاده از تیغ جراحی در دندانپزشکی‌ها کمتر شده است و بسیاری از خدمات مربوط به دندانپزشکی با لیزر انجام می‌شوند.

لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟

در ادامه این مطلب با برترین‌ها همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با لیفت لثه، چگونگی انجام آن، مزایا و معایب آن با شما در میان بگذاریم و بگوییم این عمل برای چه کسانی مناسب بوده و چه کسانی گزینه مناسبی برای انجام این عمل نمی‌باشند.

لثه نرمال و غیر نرمال چگونه است؟

اولین نشانه لثه های سالم این است که سفت و صورتی باشد. لثه ی سالم و بدون عیب باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • رنگ یک لثه معمولی می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً به رنگ صورتی مرجانی یا سایه ای تیره تر از صورتی است.
  • یک بافت لثه سالم ملتهب نیست و بنابراین احساس راحتی در اطراف دندان های خود دارید.
  • شکل یک لثه سالم معمولاً به صورت هرمی یا لبه چاقو به نظر می رسد. لثه ها باید از منحنی دندان پیروی کنند.
  • بافت لثه به طور معمول دارای بافت جامد است و ممکن است ظاهری برجسته داشته باشد.
  • لثه نرمال و سالم، در هنگام مسواک زدن خونریزی نمی کند.
  • یکی دیگر از نشانه های لثه سالم وقتی است که دندان های شما در جای خود محکم است. دندان های بزرگسال باید به اندازه کافی محکم باشند و در جای خود خم نشوند.

لیفت لثه یا کانتورینگ لثه چیست؟

جراحی لیفت لیفت لثه یا کانتورینگ لثه یک جرایح در حوزه زیبایی است که برای اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود. این جراحی معمولا برای افرادی که دارای لبخند لثه‌ای هستند گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

 

به طور کلی لیفت لثه با دو روش مختلف انجام می‌پذیرد. روش اول استفاده از تیغ جراحی برای بالا بردن لثه می‌باشد و روش دوم استفاده از لیزر برای بالا کشیدن لثه می‌باشد. هر دو روش به نوبه‌ی خود دارای مزایا و معایب منحصر به خود می‌باشند، اما در حال حاضر استفاده از لیزر در خدمات دندانپزشکی رواج بیشتری دارد و بسیاری از دندانپزشکان نیز برای انجام عمل لیفت لثه از لیزر استفاده می‌کنند.

انواع لیفت لثه

این عمل به دو صورت انجام می‌شود که در ادامه‌ به شرح هر کدام از روش‌های آن خواهیم پرداخت:

1: جراحی لثه

روش جراحی لثه که با نام جنجیوکتومی نیز شناخته می‌شود به برداشتن بافت اضافی و حجیم شده لثه اشاره دارد که هم با لیزر و هم با تیغ جراحی و برش انجام می‌شود. از این روش برای تغییر و اصلاح خط لثه، پایین یا بالا بردن و یا تغییر شکل آن استفاده می‌شود همچنین برای درمان عفونت لثه و جلوگیری از گسترش آن هم صورت می گیرد.

2: افزایش طول تاج دندان با لیزر

اگر فردی دندان‌های کوتاه و لثه بلندی داشته باشد، برای اصلاح این مورد از عمل افزایش طول تاج دندان (crown lengthening) استفاده می‌شود. روش افزایش طول تاج دندان شامل برداشتن لثه اضافی و در صورت نیاز بافت استخوانی حمایت کننده برای نمایان شدن مقدار بیشتری از تاج دندان است. این عمل در مواردی انجام می شود که بافت اضافی لثه به نحوی دندان ها را می پوشاند که دندان ها برای صورت کوچک به نظر می رسند. این روش همچنین می تواند خط ناهموار لثه را تراز کند.

لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟

 3 علت مهم برای انجام لیفت لثه

در بسیاری از موارد، لیفت لثه یک روش انتخابی است و از نظر پزشکی ضرورت ندارد. در این موارد عمل لیفت به منظور بهبود ظاهر لثه، دندان یا لبخند انجام می شود. اما در افرادی که به بیماری پریودنتال مبتلا هستند، لیفت (کانتورینگ) لثه می تواند یک گزینه درمانی باشد. در عمل لیفت لثه معمولا موارد زیر اصلاح می شود:

  1. لبخند لثه ای
  2. زیاد بودن بافت لثه
  3. عقب رفتن لثه ها

مراحل انجام عمل لیفت لثه چگونه است؟

هنگامی که بیمار برای انجام عمل لیفت لثه اقدام می‌کند، در جلسه اول درمان مورد معاینه قرار خواهید گرفت. طی این جلسه، دندانپزشک اطلاعات کاملی در ارتباط با عمل لیفت لثه، چگونگی انجام آن و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه خواهید شد در اختیارتان قرار خواهد داد و خواسته‌هایتان را خواهد شنید. برخی از دندانپزشکان در همان جلسه اول درمان، با خودکار، محلی را که لثه پس از لیفت قرار خواهد گرفت را نشان می‌دهد تا بیمار از نتایجی که باید انتظارشان را داشته باشد، آگاهی یابد. مراحل انجام عمل لیفت لثه شامل موراد زیر میشوند:

قبل از جراحی لیفت لثه

ابتدا دندانپزشک اقدام به تصویربرداری با اشعه ایکس می کند زیرا با این کار وضعیت استخوان نسبت به دندان تعیین و مقدار بافتی که باید برداشته شود مشخص می شود. این مقدار معمولا بسیار کم است (2 میلی متر یا کمتر).

 نحوه عمل لیفت لثه

کانتورینگ لثه ها توسط پریودنتیست یا دندانپزشک زیبایی انجام می شود. این عمل سرپایی و یک مرحله ای است و معمولا در مطب انجام می شود. قبل از شروع، از بی حسی موضعی برای بی حس کردن لثه استفاده می شود. معمولاً سقف دهان را بی حس می کنند، تا امکان لبخند زدن برای بیمار فراهم باشد و دندانپزشک بتواند نتایج را بررسی کند. عمل بدون درد است اما ممکن است با از بین رفتن بی حسی درد خفیفی ایجاد شود. برای از بین بردن بافت اضافی و بازسازی خط لثه از چاقوی جراحی استفاده می شود و بخیه ها برای ثابت نگه داشتن بافت لثه به کار می روند. اگر لثه عقب نشینی کرده باشد و قرار باشد لثه اضافه شود، بافت پیوندی از قسمت دیگری از دهان (معمولاً از کام دهان یا لثه مجاور دندان آسیب دیده) برداشته می شود. این بافت پیوندی در اطراف دندان محکم می شود تا خط لثه بازسازی شود

لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟

 طول عمل لیفت لثه

طول مدت عمل بسته به وسعت کانتورینگ و میزان بازسازی مورد نیاز متفاوت است، اما به طور کلی حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

ویدیو انجام لیفت لثه و کامپوزیت ونیر به صورت همزمان

لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟

مزایا و معایب لیفت لثه

لیفت لثه می تواند از طریق کاهش بافت های لثه و تنظیم خط لثه، ظاهر لبخند فرد را بهبود بخشد. در ادامه به چند مورد از مزایا و معایب لیفت لثه می پردازیم:

مزایای لیفت لثه

  • برطرف نمودن عدم تناسب و تقارن لثه‌ها (فرم‌دهی لثه‌)
  • بهبود یافتن ظاهر دندان‌ها و بیشتر دیده شدن آن‌ها
  • درمان برخی از بیماری‌های شایع لثه
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه
  • نتایج دائمی لیفتینگ لثه
  • طول درمان کوتاه‌مدت

معایب لیفت لثه

با تمام مزایای گفته شده، لازم به ذکر است که این روش نیز مانند سایر روش‌های درمانی، معایبی را نیز به همراه دارد. برخی از اصلی‌ترین معایب لیفت لثه به شرح زیر می‌باشند:

  • ممکن است بدن بیمار به داروی بی‌حسی واکنش نشان دهد
  • تورم و سوزش کوتاه مدت پس از انجام لیفتینگ

مراقبت‌های بعد از انجام لیفت لثه

بعد از انجام لیفت لثه، انجام مراقبت‌هایی می‌تواند سبب گردد که شما نتیجه بهتری از جراحی گرفته و در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود یابید. برخی از این مراقبت‌ها به شرح زیر هستند:

  • تا چند روز پس از انجام لیفت لثه بهتر است از خوردن غذاهای سفت و تند بپرهیزید. خوردن این نوع غذاها می‌تواند باعث تحریک لثه‌ها شود.
  • بهتر است تا چند هفته پس از لیفت لثه از انجام حرکات ورزشی و تحرکات بسیار زیاد بپرهیزید. این اعمال می‌توانند تورم لثه‌ها را با خود به همراه داشته باشند.
  • تا چند هفته بعد از لیفت لثه، از نخ دندان استفاده نکنید. نخ‌های دندان می‌توانند با لثه شما برخورد کرده و آن را تحریک نمایند.
  • تا بهبود کامل لثه‌ها، به هنگام مسواک زدن دقت کنید. تا حد امکان سعی کنید مسواک با لثه برخورد نداشته باشد.
  • دهانشویه‌های مخصوصی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و بعد از لیفت لثه استفاده نمایید.

لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟

چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام عمل لیفت لثه می‌باشند؟

به طور کلی می‌توان گفت که انجام عمل لیفت لثه برای تمام کسانی که با عدم تناسب لثه روبه‌رو هستند، مناسب می‌باشد. کاندیدا‌های دیگری نیز برای انجام این جراحی وجود دارند که به شرح زیر می‌باشند:

  • کسانی که با گذر زمان دچار تحلیل لثه شده‌اند.
  • افرادی که به دلیل دندان قروچه در خواب دچار ساییدگی دندان و بزرگی لثه‌ها شده‌اند.
  • کسانی که لب بالایی باریک‌تری دارند و این موضوع سبب گشته لثه آن‌ها بیشتر نمایان کند.

لازم به ذکر است در برخی موارد، لیفت لثه همزان با کامپوزیت دندان یا لمینت دندان‌ها انجام می‌پذیرد تا ظاهری زیبا به دندان‌های فرد بیفزاید و در نتیجه آن فرد صاحب لبخندی زیباتر شود.

لیفت لثه برای چه کسانی موثر نیست؟

 این جراحی برای بسیاری از افرادقابل انجام است  اما برخی نیز کاندید مناسبی برای انجام این جراحی نیستند. به طور مثال کسانی که لثه‌های بزرگی دارند و طول دندان‌های آن‌ها بسیار کوچک است نمی‌توانند گزینه مناسبی برای این جراحی باشند.همچنین افرادی که دندان‌هایی با  ریشه‌های ضعیف دارند، کاندید خوبی برای انجام لیفتینگ لثه به حساب نمی‌آیند. انجام جراحی لیفت لثه می‌تواند برای این دسته از افراد آسیب زا باشد.

آیا در لیفت لثه از بخیه استفاده می شود؟

 بستگی به عمل بیمار دارد ولی اگر نیاز باشد در برخی موارد بخیه هم استفاده می شود زیرا برخی اوقات برای انجام لیفت لثه و برای میزان نگه‌داشتن بافت آن در بهترین حالت ممکنه، لازم است از برش لثه‌ توسط لیزر یا چاقو استفاده شود و طبیعی است که پس از آن و به‌منظور جوش خوردن سریع‌تر این بافت، از بخیه استفاده می‌کنند.

مراقبت های بعد از برداشتن بخیه لیفت لثه

لازم است پس از کشیدن و برداشتن بخیه‌ها توسط دندان‌پزشک، برای بهبودی کامل لثه و جلوگیری از عفونت به توصیه های زیر عمل کنید: 

  • مصرف داروهای توصیه‌شده را ادامه دهید.
  • خونریزی لثه در ساعات اولیه پس از عمل متداول است، اما در صورت ادامه‌دار شدن آن حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • رعایت کلیه نکات بهداشتی و مراقبت‌های پس از جراحی و کشیدن بخیه‌ها، به ایجاد لثه‌هایی زیباتر کمک می‌کند مانند شستشو با دهان‌شوبه
  • صرف غذاهایی با دمای معمولی، موجب بهبودی سریع‌تر و قوام بهتر شکل لثه‌ می‌شود.

لیفت لثه (کانتورینگ) چیست و طی چه مراحلی انجام می شود؟

قیمت لیفت لثه

بدیهی است که هزینه جراحی لیفت لثه نیز مانند سایر جراحی‌ها به عوامل مختلفی از جمله روند درمانی که باید مورد استفاده قرار گیرد، بستگی دارد. برخی دیگر از عوامل موثر بر قیمت لبفت لثه به شرح زیر می‌باشد:

  • میزان پیچیدگی عمل
  • روش درمانی مورد استفاده
  • مکان قرارگیری کلینیک دندانپزشکی
  • انجام دادن درمان‌های دیگر همزمان با آن

قیمت دقیق این جراحی بسته به عوامل گفته شده و پس از معاینه بیمار تعیین می‌شود. در صورتی که بیمار تمایل داشته باشد، می‌تواند همزمان با انجام لیفت لثه، کامپوزیت یا لمینت نیز انجام دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج