جاباما
۱۰۶۴۹۰۴
۳۷ نظر
۵۵۴۴
۳۷ نظر
۵۵۴۴
پ

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

یبوست یکی از مشکلات شایعی‌ست که بسیاری از افراد تجربه‌ی آن را داشته‌اند. اگر از مصرف دارو‌های شیمیایی خسته شده‌اید می‌توانید از خوراکی‌های گیاهی برای درمان این مشکل استفاده کنید.

برترین‌ها: یبوست یکی از مشکلات شایعی‌ست که بسیاری از افراد تجربه‌ی آن را داشته‌اند. اگر بخواهیم با چند جمله ساده توضیح دهیم که یبوست چیست باید بگوییم که یبوست داشتن بدین معنی است که شکم سفت است و به سختی کار می‌کند. یا به عبارت دیگر حرکات روده خیلی کمتر از حالت طبیعی است. با اینکه یبوست مسئله خیلی جدی نیست، اما زمانی که فرد دوباره به حالت عادی برمی گردد، احساس بهتری دارد.

برای درمان یبوست راهکارهای بسیاری ارائه شده است. لیکن درمان خانگی یبوست بسیار موثرتر هستند. با ما همراه باشید تا خوراکی‌ها و گیاهان دارویی برای درمان یبوست را به‌شما معرفی کنیم.

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

یبوست علاوه بر درد شکمی، مشکلات زیادی را می‌تواند به‌وجود بیاورد، به همین دلیل حتما باید درمان شود. داروهای گیاهی و خوراکی‌های طبیعی، عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند که توصیه می‌شود ابتدا برای حل مشکلتان به‌سراغشان بروید. دکتر کرمانی چند داروی گیاهی را در رفع یبوست معرفی کرده است مانند:

ریشه گل ختمی

گل ختمی سرشار از موسیلاژ است برای همین هم یکی از ملین‌های طبیعی محسوب می‌شود. می‌توانید از ریشه‌‌ی خردشده‌ی آن دمنوش تهیه کنید و یا اینکه آن را بجوید.

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی سولفورافان است که می‌تواند از روده محافظت کند و گوارش را تسکین دهد. می‌توانید کلم بروکلی را می‌توانید در سالاد و یا در غذاها استفاده کنید.

ارجنگ

ارجنگ یکی از گیاهان دارویی شناخته شده با خاصیت ملین است که از عصاره پوستِ درختی با همین نام گرفته شده است. این عصاره باعث تحریک و حرکت روده‌ها می‌شود. می‌توانید دمنوش آن را استفاده کنید.

اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می‌کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است با دیگر ملین‌های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی از قبیل واکنش آلرژیک، حالت تهوع، معده درد و استفراغ داشته باشد.

ریواس

این گیاه نیز هم در پخت و پز و هم به صورت مستقیم برای از بین بردن یبوست استفاده می‌شود. این گیاه فقط باید به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

دمنوش زنجبیل

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

چای زنجبیل ممکن است یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های یبوست باشد. زنجبیل حاوی مواد بسیاری است که برای تحریک گوارش و جریان خون بسیار مفید هستند. وقتی دستگاه گوارش‌تان بهبود پیدا کند، اجابت مزاج‌تان تحریک خواهد شد. در نتیجه، یبوست‌تان خیلی زود از بین خواهد رفت.

سنا

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده، قبل از برخی از روش‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیر میوه این گیاه از برگ آن خفیف‌تر است. سنا را باید به صورت کوتاه مدت و دوزی که پزشک تعیین می‌کند استفاده کنید. استفاده بلند مدت و دوز بالای آن می‌تواند به کبد آسیب وارد کند.

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

نارون آمریکایی

این گیاه، سابقه بلند مدتی در درمان یبوست دارد. باعث تحریک اعصاب دستگاه گوارش و تولید مخاط می‌شود و یبوست را التیام می‌دهد. نارون آمریکایی حاوی مواد چسبنده‌ای است که مسیر گوارشی را می‌پوشاند. در نتیجه ممکن است جذب برخی دارو‌هایی را که همراه با آن استفاده می‌شود کاهش دهد.

علاوه بر این داروهای گیاهی، بعضی از میوه و خوراکی‌های طبیعی نیز در رفع یبوست موثر هستند مانند:

تمشک

تمشک یکی از غذا‌های سرشار از فیبر است و هر فنجانش حدود ۸ گرم فیبر دارد. فیبر حجم مدفوعتان را افزایش می‌دهد تا کمک کند غذا به نرمی در مسیر گوارش به حرکت درآید. بعلاوه فیبر باکتری‌های درون روده را برای گوارش بهینه تغذیه می‌کند.

پرتقال

پرتقال در این زمینه کمک زیادی می‌تواند به شما بکند. پرتقال مقدار زیادی ویتامین C دارد که به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند، فیبر دارد که به حجم گرفتن مدفوع کمک می‌کند و همچنین حاوی فلاونوئیدی به نام نارینجنین است که محققان می‌گویند مانند ملیّن عمل می‌کند. پرتقال را به صورت میان وعده یا در سالاد مورد استفاده قرار دهید.

آب

تامین آب بدن برای حرکت دادن روده‌ها ضروری است. بدون آب فراوان، مدفوع نمی‌تواند نرم شود و به راحتی در مسیر گوارش حرکت کند. جای تعجب نیست که چرا کم آب شدن بدن یکی از عوامل یبوست است. در روز همیشه به خاطر داشته باشید که آب بنوشید. می‌توانید با قطعات لیمو و خیار به آبی که می‌نوشید طعم اضافه کنید.

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

آب داغ معجزه می کند

یک لیوان آب داغ هر روز صبح انتخاب بسیاری خوبی برای بسیاری از کسانی است که از یبوست رنج می‌برند. قبل از خوردن صبحانه، یک لیوان آب گرم بنوشید. همچنین می‌توانید کمی نمک به آب گرم بیفزایید تا اثربخشی آن بیشتر شود. وقتی معده‌تان خالی است، آب گرم به پاکسازی تمام باکتری‌های بد و فعالیت عادی روده‌های‌تان کمک می‌کند. و در این صورت است که یبوست‌تان خیلی زود کاهش پیدا می‌کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل درمان طبیعی فوق‌العاده‌ای برای رفع یبوست است. این روغن حاوی اسیدهای چرب زنجیره‌ی متوسط است که به سلول‌های روده انرژي می‌بخشند و سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کنند، در نتیجه باعث اجابت مزاج می‌شوند.

کفیر

نوشیدنی‌های لبنی تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک هستند. کفیر ۱۰ برابر بیشتر از ماست پروبیوتیک دارد. پروبیوتیک‌ها در اصل غذای باکتری‌های درون روده هستند و کمک می‌کنند گوارشتان تقویت شود. کفیر و ماست‌های حاوی پروبیوتیک را به صورت میان وعده یا همراه با وعده‌های اصلی میل کنید.

سبوس گندم و قهوه، چای یا نوشیدنی‌های بدون کافئین

جای تعجب نیست که سبوس گندم به درمان یبوست و بهبود گوارش کمک می‌کند. لایه بیرونی دانه گندم حاوی فیبر است و هر فنجان آن ۲۵ گرم فیبر دارد. می‌توانید از سبوس گندم در پخت و پز استفاده کنید تا مزایایش به بدنتان برسد و اگر به تنهایی برایتان کارساز نبود یک فنجان قهوه یا چای را نیز اضافه کنید.

بادام

بادام‌ها سرشار از چربی‌های مفید برای قلب، پروتئین و فیبر هستند، اما این میزان منیزیم بالای بادام است که روده را هیجان زده می‌کند. منیزیم اسید معده را خنثی می‌کند و مدفوع را در روده به حرکت در می‌آورد. تنها یک مشت بادام (۲۸ گرم) حاوی ۲۵ درصد از منیزیم مورد نیازتان در طول روز است.

آلو سیاه

این التیام دهنده قدیمی یبوست نه تنها سرشار از فیبر است (۶ گرم فیبر در هر نصفه فنجان) بلکه حاوی دی هیدروکسی فنیل ایزاتین نیز می‌باشد، ترکیب طبیعی که روده را تحریک می‌کند و همچنین نوعیقند (سوربیتول) که اثر ملین دارد. بعلاوه آلو سیاه دو برابر موز حاوی پتاسیم است. اگر به اندازه کافی پتاسیم دریافت نکنید ممکن است دچار یبوست و خستگی شوید. آلو سیاه را به صورت مستقیم، در سالاد یا به همراه ماست میل کنید.

گیاهانی که برگ سبز دارند

اسفناج، برگ چغندر و کلم سرشار از مواد مغذی هستند که به فعال شدن دستگاه گوارش از جمله فیبر کمک می‌کند (یک فنجان برگ چغندر حاوی ۴ گرم فیبر است). منیزیم به منقبض شدن روده و پتاسیم که برای تنظیم تعادل مایعات و انقباض عضلات مفید است کمک می‌کند. این سبزیجات را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید و یا با روغن زیتون و سیر تفت دهید و میل نمایید.

روغن زیتون

روغن زیتون با تحریک دستگاه گوارش به دفع بهتر غذا کمک می‌کند؛ به همین دلیل اگر به صورت منظم از این روغن استفاده شود از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌شود. برای درمان سریع یبوست روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا مصرف شود.

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

لیمو

لیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک یک محرک قوی برای سیستم گوارشی به شمار می‌رود؛ علاوه بر این مصرف لیمو به دفع سموم و مواد هضم نشده باقی مانده در دیواره روده بزرگ نیز کمک شایانی می‌کند. آب لیمو هم در این راه می‌تواند برای درمان یبوست استفاده شود.

انجیر

انجیر در درمان سریع یبوست معجزه می‌کند. این میوه با دارا بودن مقدار زیادی فیبر در خود همانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. انجیر تازه و خشک هر دو برای این بیماری مفید هستند. اگر می‌خواهید نتیجه بهتر و سریع تری داشته باشید ۲ عدد بادام و انجیر خشک را در آب خیس کنید و پوست بادام‌ها را بگیرید. سپس آن‌ها را با هم مخلوط و خرد کرده و خمیر به دست آمده را با یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید. هر شب یک قاشق کافی است.

کنجد

دانه‌های کنجد سرشار از فیبر غذایی هستند. فیبر موجود در کنجد محتویات روده را نرم، حجم مدفوع را افزایش و دفع را آسان می‌کند. روزانه ۳۵ گرم کنجد برای خلاصی از شر یبوست کافی است. هم چنین با مصرف کنجد نوشیدن آب فراوان را نیز در اولویت قرار دهید.

روغن ماهی

مصرف روغن ماهی موجب تحریک روده به انجام فعالیت‌های عادی می‌شود. این روغن دارای اسید‌های چرب امگا ۳ است و این اسید‌ها برای گردش خون و سیستم گوارشی بسیار مفید و پرسود هستند.

آب سیب

درمان یبوست با ساده‌ترین خوراکی‌ها

آب سیب موجب نرم شدن مدفوع در روده می‌شود و بدین ترتیب عمل دفع را نیز بسیار راحت می‌کند. می‌توان روزانه یک الی دو عدد سیب را برای رهایی از شر این بیماری خورد.

شما هم مشکل یبوست دارید؟ تجربه‌ی شما برای درمان این مشکل چیست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اب گرم و لیمو ترش ناشتا جواب میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من آب گرم با سه عدد خرما میخورم جواب میده ، اب گرم بانمک و لیمو تروش رو آزمایش نکردم ولی خیلی از یبوست رنج میبرم ، اگر یه روز آب گرم و خرما نخورم یبوست میگیرم ،

    • بدون نام

      مطلب عالی هست،باتشکر از سایت خوب برترین ها

    • بدون نام

      عالی ..متشکرم بابت این اطلاعات...
      ولی زنجبیل کیلویی ۳۰۰ هزار تومان شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بابا شما چقدر سخت میگیرید یه تیکه کوچک شو بگیر قیمتش چقدر میشه مگه

    • بدون نام

      باپول یارانه میشه اینهاراخرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من همه این دارو گیاهی رو دارم

      • بدون نام

        کابینتم پر دارو گیاهی همه این داروها رو دارم هنوز مصرف نکردم

    • بدون نام

      درمورد سنا واقعا احتیاط کنید
      هرکسی باید اول علت یبوستش را پیدا کنه تا بهتر بتونه درمان کنه

      ممکنه از کم تحرکی باشه ویا کم آبی و ...
      واکنشهای بدن های مختلف به درمانها، متفاوت است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برگ سنا دارم متاسفانه میترسم استفاده کنم

      • بدون نام

        گل محمدی خشک بسابید و توی دوغ مصرف کنید البته اگر بشه حداقل نیمساعت بماند خیلی بهتره
        درمان فوری بدون ضرر
        توی ماست و یا چایی هم میشه مصرفش کرد

    • بدون نام

      شیر هم مناسب هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شیر به من نمیسازه

      • رضا

        شیر برای بعضی از ادمهای باعث یبوست میشه

    • بدون نام

      یه لیوان اب ولرم باذوتاقاشق چای خوری ابلیمو بایه قاشق غذاخوری عسل صبح ناشتا بخورین هم برا سلامتی هم برالاغری هم اینکه روده هاخوب کارمیکنن امتحان کنین ظرر نداره ازمن به شما نصیحت گوش کنید

    • بدون نام

      تمام اینها را خودمان هم می دانیم. فکر کردیم یک چیز جدیدی میگه. غیر از برگ سنا بقیه بی تاثیر هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برگ سنا درمان قطعی نیس و هربار استفاده تمام محتویات روده را خالی میکنه
        ودفعه بعد دفع سخت و مشکلتری بوجود میاد
        حتما همراه با گل محمدی باشه

      • بدون نام

        جدید اینه که با دست و اگه شد همراه با روغن زیتون شکم خود را در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. من این کار رو می‌کنم و کمی نتیجه داشته

    • بدون نام

      در همه موارد اگر دلیل اصلی یبوست ازبین نرود بعد از چند روز بدن عادت کرده و یبوست برمیگردد
      اول دلیل را پیدا کنید تا بتونید درمان کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین کاملا درسته.من خودم سالها این مشکلو داشتم و هرنوع دارویی رو هم که فکرشو بکنید امتحان کردم اما همه تاثیرش موقتی بود و بدن بعد مدتی عادت میکنه و تاثیر داروها از بین میره.علت اصلی ز نظر من عدم فعالیت و نشستنهای طولانیه.یه ورزش منظم حداقل پیاده روی روزانه خیلی خوبه به همراه مصرف 10 لیوان آب در روز و میوه و سبزی

      • بدون نام

        یک روش خیلی نزدیک به درمان قطعی ،با حوصله
        هربار بلافاصله بعداز صرف غذا برین دسشویی کمی بشینین و بلن شین،نسبت به بدن از سه روز تا یکهفته جواب میده و شکم کار میکنه
        منتها باید مرتب اینکارو انجام بدین و ترک نشود
        حتی منتظر جم شدن سفره نشین

    • بدون نام

      افرادی ک خیلی تند وسریع غذا میخورن ،بخاطر اینکه مواد غذایی با بزاق مخلوط نمیشه برای دفع مشکل دارن

      یا باید آرام غذا رو بجون و یا وسط غذا نصف لیوان آب بخورن

    • بدون نام

      خاکشیردر آبسرد همراه با یخ ،اسهال رو درمان میکنه
      و خاکشیر در آب جوش ویا جوشاندش یبوست را درمان میکنه ،البته زیاد نجوشه چون تلخ میشهدرحد یکی دو جوش کافیه

      خاکشیر یکی از بهترین درمانگرهای مشکلات معده،روده و حتی بواسیر و زخمهای مقعد
      منتها بایدمستمر تا رفع مشکل ادامه دهند،یکمی حوصله نیاز دارد

    • بدون نام

      ترخون هم مفیده
      دراین فصل خشکشو داخل ماست مصرف کنید

    • بدون نام

      کیوی هم مصرفش،تاثیر داره!

    • ک

      کدو حلوایی(همین کدو گرد بزرگا) شستشو دهنده و تمیز کننده معده و بخصوص روده و یکی ازمواد مفید در درمان یبوست هست
      الانم فصلشه و قیمت مناسب داره
      بخصوص باهاش آش درست کنید

    • بدون نام

      گل محمدی دم کنید بخورید،اسفرزه عالیع به شرطی که بعدش اب گرم بخوری دولیوان و آلووا که معرکس واسه یبوست امتحان کنید حتما

    • بدون نام

      خاکشیر با آب گرم ناشتا خیلی تاثیر داره...عمده ترین علت یبوست استرسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله درسته
        بایدوقتی آدم میره دسشویی وقت کافی برا کارش داشته باشه و از همه لحاظ در امنیت و آرامش باشه

    • بدون نام

      آب گرم در صبح عالیه. من یه مدت هم شبها ۱ قاشق روغن نارگیل میخوردم

      پاسخ ها

      • صادق

        پیاده روی وتحرک هم مهمه! سنابسیارخطرناکه وبعضی وقتهادلپیچه شدیدمیاره،

    • بدون نام

      به به ماشالا همه دکتر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برعکس

    • مهناز

      موقع صرف غذا، ی کمی روغن زیتون ب غذا اضافه کنید.خیلی خوبه
      مثلا توی سوپ، یا ب سالاد یا حتی ب بشقاب پلوی خودتون
      _چون ممکنه همه طعم روغن زیتون دوست نداشته باشن_
      باعث رفع خشکی روده میشه.

    • بدون نام

      سلام من بچه ام از2سالگی یبوس
      ت داشت چون شیر خش
      ک میخورد کلا توخونواده شوهرم ارثی هس یبوست دارن .بنده خداپسرم 1هفته هم بزورجیش میکرد هرچی گفتن براش انجام دادم شیر پاستوریزه ندادم برنج وموز وهرچی که بفکرتون برسه .هیچی جواب نداد جزشیاف.اونم گفتن عادت میکنه اگه استفاده کنی .ولی یه روز داشتم میخندوندمش دیدم داره تاثیر میزاره .الان 2ساله که میخندونم تا راحترمدفوعش دفع بشه .

    • بدون نام

      هیچ وقت نظر این همه دکترو یه جا ندیده بودم.

    • بدون نام

      اینی که میخام عرض کنم خدمتون با تیتر ارتباط نداره
      ولی ازونجایی ک بیشتر افراد دارای یبوست از سینوزیت و خلط پشت گلو رنج میبرن عرض میکنم...
      چای کهنه دم همراه با نمک را قرقره بدین و خیلی راحت از شرش خلاص بشین

      فوق العاده و سریع موڎـر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج