۱۰۷۰۵۲۲
۴ نظر
۵۲۹۵
۴ نظر
۵۲۹۵
پ

خودروی ژیان هم کلاسیک شد

برخی خودرو‌ها درگذر زمان و با توجه به همه‌گیری آن در برهه‌هایی از زمان گذشته، مجدد مورد توجه برخی کلکسیونر‌ها قرار می‌گیرد.

برترین‌ها: برخی خودرو‌ها درگذر زمان و با توجه به همه‌گیری آن در برهه‌هایی از زمان گذشته، مجدد مورد توجه برخی کلکسیونر‌ها قرار می‌گیرد. قطعا در اطرافتان دیده اید و یا ممکن است شما جز آن دسته افرادی باشید که علاقه‌مند به ماشین کلاسیک و خودرو‌های قدیمی هستید، اما خرید ماشین کلاسیک شاید در ظاهر کار عاقلانه‌ای نباشد!

خودروی ژیان هم کلاسیک شد

دلایل منطقی زیادی وجود دارد که از این کار صرف نظر کنید. شاید اگر این ماشین‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بودند، هنوز تولید آنان ادامه داشت و یا، بهتر نیست هزینه را صرف خرید ماشین جدیدی بکنید که از لحاظ کیفیت و کارایی مقرون به صرفه‌تر است؟

پس دلیل پرطرفدار بودن خودرو‌های کلاسیک چیست؟

طراحی بی نظیر و منحصر به فرد ماشین کلاسیک شاید اولین نکته‌ای باشد که می‌تواند هرفردی را جذب این خودرو‌های قدیمی کند. دقت و ظرافت در طراحی که همگی به صورت دستی و با مداد صورت گرفته است، اثری را خلق کرده که نشان دهنده ذوق و سلیقه خالق آن است که در پیشرفته‌ترین ماشین‌های امروزی هم نمی‌توان آن را یافت. این طراحی دستی باعث شده بود که تنوع ماشین‌ها به شدت زیاد شود و کمترین شباهتی بین دو ماشین وجود نداشته باشد.

طیف رنگ گسترده مورد استفاده در این ماشین ها، یکی دیگر از دلایل محبوبیت ماشین کلاسیک است. برخلاف آنچه امروزه، در خیابان‌ها و ماشین‌های امروزی می‌بینیم، استفاده از رنگ‌های متنوع در خودرو‌های کلاسیک جز مشخصه‌های بارز آنان بوده است.

تولید محدود و استفاده کمتر از ابزار صنعتی و تکنولوژی در ماشین و قطعات ماشین کلاسیک این فرصت را به علاقه مندان می‌دهد، که بتوانند از نزدیک اجزا و کارکرد ماشین را تجربه و لمس کنند.

قدرت موتور این ماشین‌ها قابل مقایسه با ماشین‌های امروزی نیست. امروزه به علت بهینه سازی در مصرف سوخت و انرژی قدرت موتور به شدت پایین آمده است، اما یکی از دلایلی که محبوبیت ماشین کلاسیک را زیاد می‌کند همین قدرت بالای موتور و توان خروجی و قابلیت تقویت آن‌ها است. همه ساله در سراسر دنیا مسابقاتی به نام Drag Racing برگزار می‌شود که طرفداران بی شماری دارد و درآن ماشین‌های کلاسیک با موتور‌های تقویت شده به رقابت می‌پردازند.

ماشین کلاسیک، بخشی از تاریخ را تشکیل می‌دهد، حس نوستالژی و حوادث تاریخی که در دل یک خودروی کلاسیک و قدیمی وجود دارد، ارزش آن را چند برابر می‌کند.

اکنون گویا خودروی ژیان هم به صف خودروهای کلاسیک پیوسته است. ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران‌خودرو تولید می‌شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲هزار تومان به فروش رفت، درحالی‌که پیکان ۱۷هزار تومان بود.

تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. ژیان در ایران برای خانواده‌های کم‌بضاعت‌تر تولید می‌شد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می‌رفت چرا که هل دادن ژیان در سربالایی‌ها کار آسانی نبود.

مشخصات فنی خودروی ژیان

  • حجم موتور: ۶۰۲ سی‌سی هواخنک، ۲ سیلندر و ۴ زمانه
  • قدرت موتور: معادل ۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰
  • بیشترین سرعت: ۱۱۸ کیلومتر در ساعت
  • وزن: معادل ۵۷۰ کیلوگرم
  • مصرف بنزین: حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حدود ۳۰ لیتر سوخت را نیز قادر است حمل نماید
  • گیربکس: ۴ دنده در جلو و یکی عقب
  • انتقال حرکت: دیفرانسیل جلو است و ترمزدستی نیز بر روی چرخ‌های جلو تعبیه شده است.
  • سیستم تعلیق: تعلیق Suspention این خودرو به‌صورت دو استوانه است که در زیر خودرو تعبیه شده است و نسبت به زمان خود بی‌نظیر است.

درباره ژیان ۱۱۰میلیونی

اکنون که خودروی ژیان هم به صف خودرو‌های کلاسیک پیوست مالک این خودرو آگهی این ژیان را در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته است.

خودروی ژیان هم کلاسیک شد

قیمت خودرو‌های کلاسیک چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت خودرو‌های کلاسیک به سال و تمیزی خودرو بستگی دارد؛ مثلاً خودرویی که رنگش فابریک است، آفتاب خورده نباشد و تودوزی‌اش سالم باشد، فرق دارد. خودرویی که قطعاتش اورجینال است، با خودرویی که قطعات آن تعویض شده، فرق می‌کند. حدود یک دهه پیش، ارزش خودرو‌های کلاسیک به اندازه‌ای پایین بود که مالک‌ها آن‌ها را به نحوی قیمت‌گذاری می‌کردند که صرفاً از سر خود باز کنند. با گذر زمان و تغییر فرهنگ جامعه، با آگاهی بیشتر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودرو‌ها و فعالیت‌های کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در راستای ترویج فرهنگ صحیح نگهداری از این خودروها، قیمت آن‌ها به سرعت افزایش یافت و تنها طی یک‌دهه در برخی موارد تا بیش از ۱۰ برابر بالا رفت.

خودروی ژیان هم کلاسیک شد

این روز‌ها تب خریدوفروش این خودرو‌ها حسابی داغ شده است، البته این خودرو‌ها هزینه‌های سنگینی روی دست صاحبان خود می‌گذارد، اما تعداد کسانی که دنبال خرید این خودرو هستند، این روز‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

٤٠‌هزار دلار قیمت موتور یک خودرو کلاسیک

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث می‌شود تعمیر و نگهداری خودرو‌های قدیمی و کلاسیک معمولاً به سختی انجام شود، مشکلات در تأمین قطعات یدکی آنهاست. قطعات خودرو‌های کلاسیک در داخل ایران وجود ندارد و مجبورید به صورت اینترنتی از کشور‌های مبدأ آن یعنی آلمان و آمریکا و فرانسه سفارش دهید تا بتوانید خودروی خود را تعمیر کنید. خریدن یک موتور خودروی قدیمی آمریکایی بین ٣٠ تا ٤٠‌هزار دلار برای شما آب می‌خورد. با این پول خیلی راحت می‌توانید یک خودروی صفر بخرید، اما علاقه به این خودرو‌ها به عنوان یک میراث ملی مانع این کار می‌شود.

دستمزد تعمیرکار آنتیک‌ها ٣برابر لوکس‌ها

تعمیرکارانی که تخصص لازم برای تعمیر خودرو‌های آنتیک و کلاسیک را داشته باشند، خیلی محدود است. به همین دلیل دستمزدی که بابت تعمیر از صاحب خودرو طلب می‌کنند، ٣برابر خودرو‌های معمولی و حتی لوکس است. مردم روی خودرو‌های جدید هیچ وسواسی به خرج نمی‌دهند و خیلی راحت تن به تعویض قطعات می‌دهند، اما اورجینال بودن در خودرو‌های کلاسیک مهم است و کسی که ارزش آن‌ها را بداند، به این راحتی حاضر به تعویض در و کاپوت و سپر و حتی قطعه‌های آن نمی‌شود.

٢٠٠ تا ٣٠٠‌میلیون تومان هزینه بازسازی یک خودرو

بازسازی با تعمیرات فرق می‌کند و با مطالعه و دقت باید انجام شود و اعمال سلیقه در آن معنایی ندارد و باید خودرو را به صورت اورجینال درآورد. بازسازی خودرو واقعاً گران تمام می‌شود و کارگران نیز دستمزد زیادی دریافت می‌کنند. گاهی بازسازی یک خودروی کلاسیک ٢٠٠ تا ٣٠٠‌میلیون تومان خرج روی دست صاحب آن می‌گذارد.

همچنین از آنجایی که ممکن است خودروی کلاسیک به دلیل نبود قطعه، مدت زمان بیشتری در تعمیرگاه معطل شود، تعمیرکار‌ها از قبول این چنین خودرو‌هایی سر باز می‌زنند؛ خصوصاً که رسم بر این است مالکان خودرو‌های قدیمی نیز، خود لوازم فروش خاصی را سراغ دارند که قطعات مورد نیاز خود را از او تهیه می‌کنند و از خریدن قطعه از لوازم‌فروش‌های دیگر خودداری خواهند کرد. این قضیه می‌تواند زمان مورد نیاز برای تأمین قطعه را افزایش دهد. همچنین با این که امروزه انواع آچار و ادوات لازم برای بازکردن قسمت‌های مختلف یک خودرو در هر تعمیرگاهی پیدا می‌شود، اما اصطلاحاً بددست‌بودن یا همان سخت بازشدن برخی از قطعات و تعمیر بعضی از خودرو‌ها باعث می‌شود تا تعدادی از تعمیرکاران و مکانیک‌ها از دست‌زدن به یک خودرو خودداری کنند که در رأس آن‌ها باید از خودرو‌های آمریکایی، آلمانی و انگلیسی نام ببریم. ضمن این که برخی تفاوت‌ها مثل نوع پیچ‌ها که به اسم رزوه آلمانی، رزوه آمریکایی و ژاپنی و گام رزوه پیچ‌ها که ممکن است درشت و کوچک باشد و… باعث می‌شود تا مکانیک‌ها از بابت این که ممکن است در تأمین برخی از این موارد لازم به مشکل برخورد کنند، از پذیرش این خودرو‌ها خودداری می‌کنند و به نوعی از این که بعداً به دردسر بیفتند، دوری خواهند کرد.

چه کسانی طرفدار‌های خودرو‌های کلاسیک هستند؟

قدیم بیشتر کسانی که از این خودرو‌ها خاطره داشتند، به آن‌ها علاقه نشان می‌دادند، اما حالا گویا جوان‌ها طرفدار‌های پروپاقرص این خودرو‌ها هستند و عروس و داماد‌های زیادی هم سراغ اجاره این خوردوها می‌روند. چهره‌های سیاسی، ورزشی و هنری از جمله کارگردان‌ها نیز از دیگر طرفداران این خودرو‌ها هستند.

خودروی ژیان هم کلاسیک شد

خودرو‌های کلاسیک پرطرفدار کدامند؟

کادیلاک و فورد موستانگ آمریکایی و مرسدس بنز آلمانی را می‌توان پرطرفدارترین خودرو‌های کلاسیک در بازار دانست که طرفدارانش حاضرند میلیارد‌ها تومان برای خرید آن پول پرداخت کنند. پدر خودروی کلاسیک ایران می‌گوید: خرید و فروش خودرو‌های آنتیک با عمر بالای ٥٠‌سال با قیمت‌های افسانه‌ای انجام می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      1352 همین اسباب بازی مونتاژداخل را به شیخ نشین ابوظبی صادر میکردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بگو درررررود درووود درود

    • بدون نام

      اینجورام نیس

    • بدون نام

      یک ویژگی خاص ژیان این است که اگر استارت آن خراب شود با استفاده از هندل مثل خودروهای بسیار قدیمی روشن می شود. زیر آرم سیتروئن در جلو پنجره آن محل استفاده از هندل است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج