۱۰۷۲۲۱۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

فکری به روش استراماچونی برمی گردد؟

استقلال در فصل نوزدهم به شدت در خط حمله تیمی تیغ‌دار و گلزن بود. آبی‌ها در فصلی که گذشت هیچ تیمی را از گزند مهاجمان خود مصون نگذاشتند و با گلزنی‌های پی‌درپی خط آتشی تحسین‌برانگیز را پدید آوردند.

روزنامه ایران ورزشی: استقلال در فصل نوزدهم به شدت در خط حمله تیمی تیغ‌دار و گلزن بود. آبی‌ها در فصلی که گذشت هیچ تیمی را از گزند مهاجمان خود مصون نگذاشتند و با گلزنی‌های پی‌درپی خط آتشی تحسین‌برانگیز را پدید آوردند.

این ویژگی نه فقط در لیگ برتر بلکه در لیگ قهرمانان آسیا نیز حفظ شد و استقلال در این عرصه نیز تیمی رعب‌آور بود که می‌توانست اغلب رقبای آسیایی خود را مغلوب کند.

شاید اگر استقلال از خط دفاعی منسجم سود می‌برد؛ هم در لیگ برتر و هم در لیگ قهرمانان آسیا به دستاورد بزرگتری می‌رسید اما استقلال به واقع در دفاع تیمی با مشکلاتی مواجه بود که همین نقص سبب شد از کسب جام‌های متعدد جا بماند.

خیلی‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات استقلال در بخش دفاعی را بازی با ۳ بازیکن می‌دانستند اما از سویی بازی با همین روش بود که اسباب هجومی‌ترشدن استقلال را هم فراهم می‌کرد و در واقع این شیوه بازی به شکل شمشیر دو لبه‌ای عمل می‌کرد که هم تیم را تحت تأثیر قرار می‌داد و هم رقبا را.

در فصل جاری تغییراتی در بخش دفاعی استقلال انجام شده است و فکری به خوبی توانسته ساختار دفاعی استقلال را ترمیم کند. حضور مرادمند و نادری و در کنار آنها جذب بازیکنی همچون محمد نادری تحولاتی در خط دفاع استقلال ایجاد کرده است. در چارچوب دروازه نیز رشید مظاهری در کنار سید حسین حسینی قرار گرفته تا پست دروازه‌بانی نیز تقویت شود به همین دلیل استقلال از ظرفیت‌های بهتری در بخش‌های دفاعی خود سود می‌برد و بعید نیست اگر دوباره با همان روش ۳دفاعه که در زمان استراماچونی به کار گرفته می‌شد، استفاده کند عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد؛ کما اینکه اکنون می‌بینیم استقلال از حیث دفاعی تیم به مراتب بهتری از فصل پیش تشکیل داده است.

استقلال هر اندازه در خط دفاع خود قابل اتکا است اما در خط حمله نگران‌کننده پیش می‌رود و با توجه به شرایطی که در خط حمله ایجاد شده هیچ بعید نیست که فکری در فرصت مناسب به همان روشی بازگردد که در زمان استراماچونی به اجرا گذاشته می‌شد.

آن زمان استقلال از ۳ دفاع متمرکز سود می‌برد. ۴ یا ۵بازیکن هم همواره در خط میانی حضور داشتند و دیاباته و قایدی نیز ارکان اصلی خط حمله را تشکیل می‌دادند.

در واقع خود دیاباته هم یکی از ستون‌های بازی با روش ۲-۵-۳ یا ۳-۴-۳ بود. بازیکنی که شاید نبودش بیشتر سرمربی استقلال و همکارانش را به سمت بازی محتاطانه‌تر (بازی با چهار دفاع متمرکز) سوق داد اما بازگشت دیاباته به خط حمله می‌تواند تغییراتی را هم در خط دفاع ایجاد کند و فکری را به سوی بازی با همان روش‌های فصل پیش سوق دهد.

فکری قبل از شروع لیگ هرگز اعلام نکرد که تیمش قطعاً با چه روشی به میدان خواهد رفت. او در بازی‌های تدارکاتی گاهی با چهار دفاع تیمش را چیدمان کرد و گاهی نیز از ترکیب سه دفاعه بهره گرفت.

با این حال از زمانی که لیگ شروع شده تا کنون، استقلال همواره با روش چهار دفاع راهی میدان شد که نشان داد سرمربی استقلال علاقه و گرایش بیشتری به این سیاق تاکتیکی دارد.

با این حال استقلال فکری اکنون در جاده‌ای قرار گرفته که بروز هر نوع تغییری در آن محتمل است. در واقع سرمربی استقلال قصد دارد به هر شکل ممکن تیمش را بهبود ببخشد و تدابیری بیندیشد که استقلال هم از لحاظ امتیازگیری موفق باشد و هم بازی جذابی داشته باشد. در واقع سرمربی استقلال از انعطاف‌پذیری کافی برای هر نوع تغییری در شیوه بازی تیمش برخوردار است و اینکه در مصاحبه اخیر نیز تأکید کرده تا آخر می‌جنگم، نشات گرفته از اصرار و علایق او برای ساختن استقلالی بهتر است. به همین دلیل دور از ذهن نیست که ناگهان استقلال با همان روشی بازی کند که پیش‌تر می‌دیدیم و تیمی هجومی‌تر باشد.

فکری حتی یک شماتیکی از ترکیب استقلال با روش‌های استراماچونی را در ذهن خود ساخته است. او در این راه احتمالاً از مرادمند، دانشگر و نادری در خط دفاع ۳ نفره خود استفاده خواهد کرد.

در خط میانی نیز ریگی، مهدی‌پور و یکی از میان شجاعیان یا رضاوند را خواهیم دید. در کناره‌ها نیز میلیچ (در چپ) و غفوری و موسوی در راست گزینه هستند و در خط آتش دیاباته، قایدی و مطهری.

به هرحال دست فکری برای انتخاب هر تاکتیکی باز است و او به واسطه آشنایی بسیاری از بازیکنانش با روشی که فصل پیش به کار گرفته می‌شد قادر است هر زمان این تاکتیک را اجرا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اریوبرزن..

      استقلال تا زمانیکه سیستم استرا ماچونی نباشه هیچ نتیجه ایی نمیگیره فقط سیستم 352 تمام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج