۱۰۷۲۶۹۳
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

برگزاری ۷۴۷امین بزرگداشت مولانا در ترکیه

هفتصد و چهل و هفتمین مراسم بزرگداشت مولانا از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر در شهر قونیه کشور ترکیه برگزار شد.

خبرگزاری صبا: هفتصد و چهل و هفتمین مراسم بزرگداشت مولانا از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر در شهر قونیه کشور ترکیه برگزار شد.
برگزاری ۷۴۷امین بزرگداشت مولانا در ترکیه
مراسم بزرگداشت حضرت مولانا همه ساله به مدت هفت روز از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر در شهر قونیه برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌هایی که در این مراسم وجود دارد می‌توان به پخش موسیقی‌های عرفانی، حرکات سماع برای مدح پروردگار و همینطور سخنرانی‌هایی برای شناخت این شاعر بزرگ ایرانی اشاره کرد.
مراسم سماع را پیروان مذهبی مولانا هر شب در سالن مرکز فرهنگی مولانا برگزار می‌کنند که به صورت فرضی مرکزی را برای خورشید در نظر می‌گیرند و افرادی به دور آن همانند گردش سیاره‌ها روی مدار به دور خورشید می‌چرخند. حالت دست‌ها در حرکات سماع یکی به سمت بالا (آسمان) و دیگری به سمت پایین (زمین) قرار می‌گیرد که این معنای دریافت انرژی‌های مثبت از آسمان و دفع انرژی‌های منفی به سمت زمین است.
برگزاری ۷۴۷امین بزرگداشت مولانا در ترکیه
مراسم بزرگداشت مولانا در ماه دسامبر که ماهی سرد به شمار می‌رود، برگزار می‌شود اما این موضوع نتوانسته است از محبوبیت مراسم او بکاهد و هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. مولانا نه تنها در قاره آسیا و به اصطلاح شرقی‌ها بلکه برای تمام جهانیان به عنوان شاعری شناخته شده است.
۳۵ روزنامه نگار از رسانه‌های ۱۱ کشور جهان برای پوشش هفتصد و چهل و هفتمین سالگرد مراسم بزرگداشت مولانا شرکت کردند.
یک روز پیش از مراسم در نشستی مطبوعاتی که به صورت اینترنتی نیــز پخش می‌شد اسین چلبی بیست و دومین نواده مولانا ضمن خوشامدگویی به حاضران در هفتصد و چهل و هفتمین سالگرد درگذشت مولانا چند کلامی سخن گفت و به سولات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ گفت.
برگزاری ۷۴۷امین بزرگداشت مولانا در ترکیه
چلبی با اشاره به این موضوع که برای همه ما و بدون شک شخص حضرت مولانا سلامتی انسان بسیار مهم و اساسی است، تصمیم گرفته شد که مراسم امسال به صورت عمومی برگزار نشود تا از جان یکدیگر در برابر این ویروس محافظت و مراقبت کنیم.
او در پاسخ به پرسش پگاه موسوی ترانه‌سرای ایرانی درباره اهمیت مولانا به عنوان کسی که خون مولانا در رگ‌هایش جریان دارد، بیان کرد: مولانا شاعری ایرانی است که به زبان فارسی شعر نوشت و بعد از حرکت از بلخ به سمت ترکیه در نهایت در شهر قونیه از دنیا رفت. مولانا شاعری ایرانی است که فارسی نوشته و در قونیه به خاک سپرده شده اما او را باید یک چهره جهانی به حساب آورد که متعلق به تمام دنیاست.
برگزاری ۷۴۷امین بزرگداشت مولانا در ترکیه
وی افزود: مولانا مسیری ۱۰ ساله را از بلخ تا قونیه طی کرد و در این ۱۰ سال ۷۲ ملت را دید و تجربه کرد. پس او انسان را بسیار خوب می‌شناسد که می‌تواند آنقدر دقیق و موشکافانه از پنهان‌ترین لایه‌های وجود او سخن بگوید و سخنانش چه در شعر و چه در نثر نشان دهنده همین شناخت از انسان از منظر جامعه‌شناسی است.
برگزاری ۷۴۷امین بزرگداشت مولانا در ترکیه
حضرت مولانا فتنه، بدی و حسادت‌ها را از دل زدود
این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن و صدور پیامی از رجب طیب ارودغان رییس جمهور ترکیه به همین مناسبت آغاز شد که در این پیام تاکید کرد: علی‌رغم راهزنان عصر معاصر که چیزی جز کشتن نمی‌دانند، ما با حمل مشعل محبت که مولانا آن را شعله ور کرده است، ادامه خواهیم داد.
وی در ادامه تصریح کرد: حضرت مولانا فتنه، بدی و حسادت‌ها را از دل زدوده و راه برادری و عشق را به جهانیان آموخت. با اینکه حدود هشت قرن از درگذشت ایشان می‌گذرد اما میلیون‌ها انسان در جهان با زبان، آیین و فرهنگ مختلف از جهان بینی سرشار از عشق و دوستی او فیض برده و به آرامش می‌رسند.
سپس مصطفی شنتوپ رییس مجلس ترکیه در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت ۷۴۷ امین سالگرد درگذشت مولانا عنوان کرد: مولانا یک عارف است اما عارفی که نه تنها برای مسلمانان بلکه مسیحیان و پیروان سایر ادیان نیز محترم است. به نظر من، مولانا هویتی فراتر از شاعر بودن دارد و شعر به عنوان شکلی ادبی برای انتقال افکار و اصول در دست اوست.
برگزاری ۷۴۷امین بزرگداشت مولانا در ترکیه
وی اظهار کرد: ۱۳۰ مولوی‌خانه در سراسر جهان به عنوان یک مکتب با ارزش و کانون زیبایی‌شناسی، ادب و فضل فعالیت می‌کنند و قلب‌هایی را که پس از قرن‌ها در این دنیای تاریک با کلام او هم‌دم شده‌اند درخشان می‌کنند. دنیایی سرشار از رحمت برای همه مردم جهان آرزو داریم.
محمد نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در این مراسم بیان کرد: اگرچه مولانا ۷۴۷ سال پیش درگذشت، اما شعله‌ای که به جا گذاشت هنوز به اندازه کافی قوی است تا اختلافات را در سراسر جهان از بین ببرد و در نهایت همه را دور خود جمع کند.
وی در پایان با بیان اینکه مولانا یک زندگی منحصر به فرد به عنوان میراث بر جا گذاشت، خاطرنشان کرد: او آثار خود را نه برای یادبود بلکه برای پیروی از آن‌ها در زتدگی برای ما نوشت.
در انتهای این مراسم که به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا تنها با حضور ۳۵ خبرنگار برگزار شد گروه موسیقی صوفی قونیه، آیین سماع را اجرا کردند.
موضوع برنامه‌های امسال مراسم گرامیداشت مولانا «زمان احسان» است و بیت «این همه اوصافشان نیکو شود / بد نماند چونکه نیکو جو شود» به عنوان شعار مراسم امسال انتخاب شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج