۱۰۷۲۹۳۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ورزش با تماشاگر، شاید نیمه دوم ۱۴۰۰

لیگ برتر فوتبال کشورمان از هفته بیست‌ویکم فصل نوزدهم تحت‌تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و حتی در فصل‌گذشته این زمزمه به‌گوش می‌رسید که با توجه به فاصله امتیازی پرسپولیس با سایر تیم‌ها این لیگ با مشخص شدن قهرمان مختومه اعلام شود تا فرصت برای اندیشیدن و پیدا کردن راه‌حل برای برگزاری فصل جدید رقابت‌ها به‌وجود بیاید.

روزنامه فرهیختگان: لیگ برتر فوتبال کشورمان از هفته بیست‌ویکم فصل نوزدهم تحت‌تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و حتی در فصل‌گذشته این زمزمه به‌گوش می‌رسید که با توجه به فاصله امتیازی پرسپولیس با سایر تیم‌ها این لیگ با مشخص شدن قهرمان مختومه اعلام شود تا فرصت برای اندیشیدن و پیدا کردن راه‌حل برای برگزاری فصل جدید رقابت‌ها به‌وجود بیاید، اما درنهایت با بررسی‌های موارد مختلف قرار بر این شد که بازی‌های لیگ برتر با ارائه پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شود و تیم‌های لیگ برتری بعد از رقابت با یکدیگر شکل و شمایل جدول لیگ را رقم بزنند و عمده‌ترین دلیلی که باعث شد با تعطیلی لیگ برتر موافقت نشود، انتخاب تیم‌های راه‌یافته به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و همچنین مشخص کردن چهره تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ دسته اول کشور بود.

حالا با راهکارهایی که وزارت بهداشت در یک‌ماه اخیر درنظر گرفته شرایط کرونا در کشور روند آرام‌تری به‌خود گرفته و روزبه‌روز از تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر این ویروس منحوس کاسته می‌شود تا شرایط برای انجام فعالیت‌های ورزشی بهتر از قبل شود.

در پروتکل‌ها حضور تماشاگران پیش‌بینی نشده است

ستاد مبارزه با کرونا در ورزش با هدف نظارت بر امور بهداشتی و شرایط بهداشتی رقابت‌ها و تمرینات تیم‌های مختلف ورزشی فعالیت خود را آغاز کرد و با تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای رشته‌های مختلف ورزشی، در زمان لازم اجازه برگزاری اردوها، تمرینات و رقابت‌های مختلف ورزشی را صادر می‌کند.

در نقاط مختلف دنیا وضع به این شکل است که با تغییر وضعیت کرونا در جامعه، شرایط در ورزش نیز تغییر می‌کند و حتی در برخی رقابت‌ها حضور تماشاگران با پروتکل‌های خاص امکان‌پذیر می‌شود، اما حالا که کشور ما با قوانین سختگیرانه چندهفته اخیر موفق به کنترل این ویروس شده و وضعیت قرمز کرونایی را در کشور به رنگ نارنجی رسانده، هنوز هم تصمیم‌گیری‌ها درخصوص ورزش به‌روز انجام می‌شود و حتی در این شرایط که تعداد مبتلایان به کرونا تا حد زیادی پایین آمده، ورزشی مثل اسکی اجازه بازگشایی ندارد و همچنان شاهد بسته بودن پیست‌های اسکی در سطح کشور می‌باشیم.

یکی از مواردی که پیش‌بینی می‌شد با بهبود شرایط کرونا در کشور مجوز می‌گیرد، حضور تماشاگران در رقابت‌های مختلف ورزشی و به‌خصوص فوتبال بود، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا در ورزش ورود تماشاگران هنوز پیش‌بینی نشده است.

گفتنی است ستاد مبارزه با کرونا در ورزش به‌صورت مقطعی درخصوص موارد مختلف ورزشی تصمیم‌گیری می‌کند و فعلا حضور تماشاگران در رقابت‌های مختلف ورزشی به‌صورت پیشنهاد هم مطرح نشده است.

ورزش با تماشاگر؛ شاید نیمه‌دوم 1400

با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته شاهد این هستیم که رفته‌رفته و به‌صورت کاملا کنترل‌شده و با حداقل ظرفیت تماشاگران ورزشی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را به‌دست می‌آورند، این سوال مطرح می‌شود که در کشور ما تا چه زمان باید در انتظار اعطای مجوز برای حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها بود.

در این خصوص یکی از مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی به «فرهیختگان» گفت: «ما فعلا نمی‌توانیم به موضوع حضور تماشاگران در ورزشگاه فکر کنیم، چراکه ما وضعیت ثابتی در کرونا نداریم. ممکن است امروز به‌سمت جامعه‌ای نارنجی یا زرد در زمینه کرونا پیش‌رفته باشیم، اما این شرایط را نمی‌توانیم پایدار تصور کنیم و ممکن است در آینده‌ای نزدیک این شرایط بهتر یا خدای ناکرده بدتر شود.»

تولید واکسن کرونای ایرانی یا وارد کردن یکی از واکسن‌های خارجی که به مرحله بهره‌برداری رسیده تا چه میزان می‌تواند ورزش دوستان را امیدوار کند که در آینده‌ای نزدیک حضورشان در ورزشگاه عملی شود؟ مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی معتقدند شرایط واکسیناسیون ویروس کرونا بسیار خاص است و نمی‌توان گفت که به‌محض رسیدن واکسن و انجام واکسیناسیون جامعه‌ای عاری از این ویروس را خواهیم داشت. همان‌طور که در انگلیس اقدام به واکسیناسیون مردم کردند، اما یک ویروس کرونای جهش‌یافته و قوی‌تر پیدا شده که بار دیگر موجی از نگرانی را در دنیا ایجاد کرده است.

به این ترتیب و طبق بررسی‌ها شاید اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنیم، در خرداد سال آینده این واکسن به عرضه عمومی برسد و به ازای هر نفر ۲ دوز نیز باید تزریق شود. با این شرایط بعید است که مردم تا پایان سال ۱۴۰۰ هم از دست این ویروس رهایی پیدا کرده باشند.

حضور تماشاگر در لیگ بیستم؛ امری شبیه به محال

در بین ورزش‌ها فوتبال‌دوستان شرایط ویژه‌تری دارند و آنها علاقه‌مندی بیشتری برای حضور در ورزشگاه‌ها از خود نشان می‌دهند. اما طبق شنیده‌های «فرهیختگان» از ستاد مبارزه با کرونا، حضور تماشاگران در استادیوم‌های فوتبال برای لیگ بیستم موضوعی است که بیشتر به محال شبیه است. با توجه به اینکه این موضوع ریسک بالایی دارد و می‌تواند تبعات سنگینی برای جامعه داشته باشد، بعید است که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا در ورزش تا پایان لیگ بیستم برنامه‌ای برای حضور تماشاگران در ورزشگاه داشته باشند و عملا برای دیدن هواداران فوتبالی در ورزشگاه‌ها حداقل باید تا ابتدای لیگ بیست‌ویکم منتظر ماند.

وضع اقتصادی؛ تفاوت تماشاگران ایرانی و خارجی

اینکه چرا در کشورهای مختلف دنیا رفته‌رفته حضور تماشاگران آزاد می‌شود، اما در ایران این اتفاق به بحث و بررسی هم نرسیده، موضوعی است که شاید برای خیلی‌ها جای سوال داشته باشد. مسئول مذکور در فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال به «فرهیختگان» گفت: «ما نمی‌توانیم تماشاگران کشورمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم.

در کشور ما افرادی با توان اقتصادی ضعیف اکثریت جمعیت تماشاگران ورزشی را تشکیل می‌دهند. با این شرایط آیا ما می‌توانیم مانند کشورهای اروپایی از هواداران‌مان بخواهیم که برای هر بازی یک روز قبل از زمان برگزاری تست کرونا بدهند و با نتیجه منفی این تست در ورزشگاه حاضر شوند؟» او ادامه داد: «کنترل این موضوع به‌شدت سخت است و بعید است در توان تماشاگران باشد که برای هر بازی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه تست PCR بپردازند و این تفاوت‌هاست که باعث می‌شود ما در کشور فعلا به حضور هواداران فکر هم نکنیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج