۱۰۷۳۶۰۹
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

لطفا موفق شوید آقای مهدوی‌کیا!

در برنامه ۵ ساله دوم قصد داشتیم با همین بچه‌هایی که خودمان تربیت کردیم به رده بزرگسالان وارد شویم. الان آن‌ها شرایط ۱۶، ۱۷ سال را دارند. ما از دسته ۳ کشور شروع می‌کنیم.

روزنامه اعتماد: «در برنامه ۵ ساله دوم قصد داشتيم با همين بچه‌هايي كه خودمان تربيت كرديم به رده بزرگسالان وارد شويم. الان آنها شرايط ۱۶، ۱۷ سال را دارند. ما از دسته ۳ كشور شروع مي‌كنيم. مدل تيم‌هايي مثل هوفنهايم يا لايپزيش كه از دسته سوم شروع كردند و حالا به دسته اول فوتبال آلمان و فوتبال اروپا وارد شده‌اند. ما همين روش را در پيش گرفته‌ايم و در حال اجرا هستيم.

از دسته سوم با محصولات آكادمي خودمان شروع خواهيم كرد و تيم الان تشكيل شده است. اين بچه‌ها الان چند بازي دوستانه با تيم‌هاي دسته دوم و سوم انجام داده‌اند. با تيم‌‎هاي ليگ يك هم بازي كرده‌ايم و شرايط بسيار خوبي داريم. در برنامه ۵ سال دوم اين هدف را داريم كه به سطح اول فوتبال ايران برسيم كه همان ليگ برتر است.»

اينها بخشي از اظهارات مهدي مهدوي‌كيا كاپيتان سابق تيم ملي فوتبال ايران و رييس آكادمي كيا است كه چند ماه پيش بر زبان آورد. آمادگي كيا از همان موقع به دنبال خريد يك سهميه در دسته سوم باشگاه‌هاي ايران بود كه اين كار با خريد سهميه تيم درياي بابل انجام شد. البته اين خريد بدون حاشيه هم نبود و برخي طرفداران تيم دريا نسبت به فروش سهميه شهرستان بابل و احتمالا خارج شدنش از استان اعتراض داشتند. به هر ترتيب آكادمي كيا نام خودش را به عنوان يكي از تيم‌هاي حاضر در ليگ دسته سه مطرح كرد و در قرعه‌كشي مسابقات در گروه سوم در كنار تيم‌هاي نيكان مهر تهران، نفت ايرانيان تهران، عقاب تبريز، ستارگان آژند آذربايجان، كانياو اشنويه، كاويان نقده، شهداي گروس بيجار، خورشيد مهر قروه، جام‌جم بيله‌سوار، ذوب‌آهن اردبيل و گرين كشاورز نهاوند قرار گرفت تا پروژه ۵ ساله دوم كيا رسما آغاز شود.

آكادمي كيا يكي از معدود تيم‌هايي است كه براساس علم روز فوتبال دنيا در ايران تاسيس شده و در حال طي كردن مدارج موفقيت است. آنها در رده‌هاي پايه به موفقيت‌هاي زيادي رسيده‌اند و طبق گفته مهدوي‌كيا ۱۱ تا از بازيكنان تيم ملي نوجوانان پيراهن آكادمي كيا را بر تن دارند. حالا آنها بايد تلاش كنند در يك مسير متفاوت و در مواجهه با تيم‌هاي بزرگسال و در رقابت‌هاي ليگ، خودشان را نشان بدهند. كاري كه بسيار سخت و پر پيچ‌وخم به نظر مي‌رسد، چراكه شرايط حاكم بر ليگ‌هاي دسته پايين فوتبال ايران به هيچ عنوان از قواعد مرسوم فوتبال پيروي نمي‌كند.

مهدي مهدوي‌كيا تاكيد زيادي روي ساختار و استفاده از علم فوتبال دارد. با اين حال او بايد تيمش را در مسابقاتي به ميدان بفرستد كه اتفاقات در آن حرف اول را مي‌زند. هيچ‌كس در حال حاضر نمي‌تواند منكر وجود مسائل عجيب و غريب از قبيل شرط‌بندي و جادوگري و اين‌جور مسائل در ليگ‌هاي دسته پايين شود. در كنار اين مسائل نبود زمين‌هاي باكيفيت و امكانات نامناسب از ديگر دلايلي است كه ليگ‌هاي دسته سه تا يك ايران را از سطح كيفي مطلوب دور و دورتر مي‌كند. سوال اينجاست كه آيا بچه‌هاي آكادمي كيا مي‌توانند از روش‌هاي اصولي خود در فوتبالي نااصولي استفاده كنند؟ آيا آنها مي‌توانند بر شرايط غلبه كنند يا شرايط به گونه‌اي پيش خواهد رفت كه مهدوي‌كيا بي‌خيال مي‌شود و كنار مي‌كشد؟

بياييد اميدوار باشيم كه آنها بتوانند اين كار را بكنند. اميدوار باشيم كه كاپيتان سابق تيم ملي و موشك هامبورگ همان‌طوركه در زمان بازي كردنش هيچ‌وقت پا پس نكشيد، اين‌بار هم تحت هيچ شرايطي تسليم نمي‌شود. با احترام به همه تيم‌هاي ليگ دسته سه و آرزوي موفقيت براي تك‌تك‌شان مي‌توانيم ادعا كنيم موفقيت آكادمي كيا تنها موفقيت يك تيم نيست بلكه موفقيت يك آلترناتيو براي فوتبال بي‌ در و پيكر فعلي ايران است.

حتما مي‌دانيد كه سال‌هاست كارشناسان فوتبال از بزرگ و كوچك هر بار در مورد مشكلات فوتبال ايران اظهارنظر كرده‌اند گريزي هم به تيم‌هاي پايه و سرمايه‌گذاري روي تيم‌هاي رده‌هاي سني زده‌اند. همه متفق‌القول هستند كه يكي از راه‌حل‌هاي مشكلات فوتبال ايران ورود بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري روي تيم‌هاي پايه و بهره بردن از متدهاي جديد روز دنياست؛ كاري كه در ايران تعداد كمي از افراد در حال انجامش هستند و معروف‌ترينش آكادمي كياست.

اگر برنامه ۵ ساله دوم كاپيتان سابق تيم ملي با موفقيت و با اصرار بر اصول فوتبال به موفقيت ختم شود ما را جري مي‌كند كه آكادمي كيا را تبديل به چماقي بر سر كساني كنيم كه نمي‌خواهند بپذيرند كار اصولي در فوتبال ايران جواب مي‌دهد. تبديل شدن آكادمي كيا به لايپزيش ايران نقطه قوتي است براي هر كسي كه ادعا دارد كار كردن روي تيم‌هاي پايه و سرمايه‌گذاري روي كودكان در يك پروژه چندساله هم به موفقيت فوتبالي منتج مي‌شود و هم سود مالي به بار مي‌آورد. تصور كنيد وقتي از همين حالا برخي تيم‌هاي مطرح ايران دنبال تور كردن ستار‌ه‌هاي تيم مهدوي‌كيا هستند، هنگامي كه آنها به سنين بزرگسالي برسند و در ليگ برتر پا به توپ بشوند چه مشتري‌هايي پيدا خواهند كرد.

از آن طرف اگر خداي نكرده برنامه‌هاي مهدوي‌كيا به نتيجه نرسد تنها يك معني دارد: كار اصولي در فوتبال ايران جواب نمي‌دهد. آن روز، روز عيد مديران فوتبال نابلدي است كه معلوم نيست با چه رابطه‌اي وارد فوتبال شده‌اند. روز عيد كارچاق‌كن‌ها و دلال‌ها و جادوگران و بازي‌ دربيارهاست. آنها احتمالا بادي به غبغب خواهند انداخت و در حالي كه سرشان را تكان مي‌دهند، مي‌گويند: «آقا مهدوي‌كيا چش ماست ولي اين سوسول‌بازيا توي فوتبال ايران جواب نميده. اگه آقا مهدي ميومد سراغ خودم كمك مي‌خواست واسش يه تيم مي‌بستم سر دو سال بره ليگ برتر.» آن وقت همه اهالي واقعي فوتبال بايد سكوت پيشه كنند و مستطيل سبز را بسپارند دست اهل فنش! بايد قيد فوتبال پايه و سرمايه‌گذاري و پشتوانه‌سازي را بزنند. بايد بپذيرند كه بهترين شيوه اداره فوتبال همين شيوه‌اي است كه امروز در جريان است.

مهدي مهدوي‌كيا مي‌گويد، از ۵ سال پيش استعداديابي در مناطق محروم فوتبال ايران را آغاز و در اين راه هزاران نفر را استعداديابي كرده است. آكادمي كيا در اين ۵ سال به هزاران كودك و نوجوان كه موفقيت را تنها از طريق رابطه، شانس يا داشتن استعداد خيلي خيلي واضح قابل دسترسي مي‌ديدند فرصت ديده شدن داده است. مهدوي‌كيا در اين راه بدون داشتن اسپانسر و تنها از طريق منابع مالي خودش اين بچه‌ها را تا اروپا هم برده و به تيم‌هاي ملي رده‌هاي سني ايران رسانده است.

موفقيت اين بچه‌ها به نوعي مي‌تواند همه كودكان و استعدادهاي آينده فوتبال ايران را اميدوار كند. اميد به اينكه آكادمي‌هاي ديگري در ايران با الگوبرداري از آكادمي كيا شكل خواهد گرفت و اين يعني فرصت برابر براي همه. اميد به اينكه ديگر كسي در سن ۳۰ سالگي نمي‌گويد اگر من توي اروپا به دنيا مي‌آمدم الان فوتباليست موفقي شده بودم. اميد به اينكه هر كس به ميزان استعدادش چهره مي‌شود. اميد به اينكه فوتبال ايران كم‌كم از شكل سنتي خود خارج و به سمت حرفه‌اي شدن حركت مي‌كند. پس به خاطر همه اينها و به خاطر همان بچه‌هاي محروم ولي اميدوار و به خاطر فوتبال ايران لطفا موفق شويد آقاي مهدوي‌كيا.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر مرد بزرگ مهدوی کیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج