۱۰۷۶۲۹۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سرمربیگری یک زن برای نخستین‌بار در NBA

سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات ورزشی بزرگی بود. این روند حتی تا آخرین ساعات این سال هم ادامه پیدا کرد.

روزنامه اعتماد: سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات ورزشي بزرگي بود. اين روند حتي تا آخرين ساعات اين سال هم ادامه پيدا كرد. چهارشنبه شب براي نخستين بار يك زن به عنوان سرمربي در رقابت‌هاي بسكتبال NBA حضور پيدا كرد.

وقتي گرگ پوپووويچ، سرمربي تيم سن‌آنتونيو اسپرز پس از مشاجره با داور در كوارتر دوم بازي با لس‌آنجلس ليكرز از زمين بازي اخراج شد، او به كمك خود بكي هامون اشاره كرد و گفت بايد هدايت تيم را به عهده بگيرد. هامون بعد از بازي گفت: «او مستقيما به من اشاره كرد و گفت تيم در اختيار توست. اين يك معامله بزرگ بود. يك لحظه بسيار مهم.»

اين مربي بسكتبال افزود: «اين يك كار عادي بود. بازيكنان عادت كرده‌اند كه صداي مرا حين تمرينات بشوند. در تمرينات گرگ بازي درون تيمي راه مي‌اندازد و هدايت يكي از دو تيم را من بر عهده مي‌گيرم. بنابراين بازيكنان به نوعي عادت دارند كه توصيه‌هاي مرا در بازي بشنوند يا ببينند من چه چيزهايي روي تخته مي‌كشم و چه دستوراتي مي‌دهم.»

با اين وجود در طول بازي اسپرز با ليكرز حضور هامون تبديل به يك نقطه عطف نشد و ليكرز با حساب ۱۲۱ بر ۱۰۷ به پيروزي دست پيدا كرد. لبرون جيمز فوق ستاره تيم لس‌آنجلس ليكرز بعد از بازي گفت: «اين چيز واقعا زيبايي است كه صداي او را در حين بازي مي‌شنيديم. اينكه او چطور بازيكنان را صدا مي‌كند. هامون علاقه زيادي به بازي بسكتبال دارد. پس به او تبريك مي‌گويم. به ليگ هم اين اتفاق را تبريك مي‌گويم.»

هامون كه حالا ۴۳ ساله است در درفت از كلورادو اخراج شد، اما ۱۶ سال توانست در ليگ زنان بسكتبال امريكا بازي كند. جايي كه او ۶ بار به تيم آل‌استار راه پيدا كرد. او دو بار نيز موفق شد به تيم نخست منتخب ليگ در سال‌هاي ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ راه پيدا كند. او پس از اينكه جايي در تيم ملي امريكا در رقابت‌هاي المپيك ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ پيدا نكرد (يا تلاش نكرد كه به دست آورد) با گرفتن شهروندي كشور روسيه به عنوان بازيكن اين تيم در رقابت‌هاي المپيك شركت كرد و به مدال برنز المپيك پكن دست يافت. هامون چندين سال هم در ليگ بسكتبال روسيه و در تيم‌هاي زسكا موسكو و اسپارتاك موسكو به بازي پرداخت.

هامون هنگامي كه بعد از المپيك ۲۰۱۲ با هواپيما به خانه برمي‌گشت كنار گرگ پوپووويچ نشسته بود. او به ياد مي‌آورد كه اين مربي از او پرسيد: «بنابراين اگر تو در جايگاه دستيار من قرار بگيري و من از تو چيزي بپرسم تو حقيقت را به من خواهي گفت؟» و هامون جواب داده: «نمي‌دانم اگر نمي‌خواهي حقيقت را بفهمي چرا از من سوال مي‌كني؟» و پوپووويچ گفت: «خب من يك نيمكت پر از مردان بله قربان‌گو نمي‌خواهم.»

در سال ۲۰۱۳ هامون رباط صليبي پاره و به‌طور ناگهاني از دنياي حرفه‌اي بسكتبال خداحافظي كرد. هنگامي كه او در حال ريكاوري بود به عنوان كارآموز دوره مربيگري در تيم اسپرز را سپري كرد. در سال ۲۰۱۴ پوپووويچ به‌طور رسمي او را به عنوان نخستين كمك‌ مربي زن در تاريخ بسكتبال امريكا استخدام كرد.

در آن زمان هامون درباره پوپووويچ گفت: «راستش فكر نمي‌كنم پوپووويچ به اينكه من يك زن هستم، اهيمت خاصي بدهد. اين براي من مهم است، زيرا من نمي‌خواهم استخدام شوم تنها به اين خاطر كه زن هستم.» هامون در سال ۲۰۱۴ سرمربي تيم بسكتبال زنان لاس‌وگاس اسپرز بود و توانست عنوان قهرماني را در رقابت‌هاي تابستاني به دست آورد. در آن سال نقاط عطف ديگري در ورزش زنان رخ داده بود.

در ماه نوامبر آن سال سارا فولر از دانشگاه واندربيلت اولين زني شد كه در يك بازي در فصل عادي ليگ در يكي از كنفرانس‌هاي ۵‌گانه فوتبال كالج توپ زد و موفق به گلزني هم شد. كيم نگ اولين بعد از اينكه به عنوان مديرعامل ميامي مارلينز انتخاب شد، يك سمت مهم در اتحاديه بيسبال مردان امريكا به دست آورد. آليسا ناكن از تيم سانفرانسيسكو جاينتز اولين زني لقب گرفت كه در ليگ‌هاي بزرگ اين بازي به مربيگري مي‌پرداخت. تيم بوستون رد ساكس هم بيانكا اسميت را به عنوان نخستين مربي زن در ليگ نوجوانان به خدمت گرفت. او نخستين مربي زن سياهپوست اين ورزش لقب گرفت.

پيگيري‌هاي حرفه‌اي هامون در ليگ اين گمانه‌زني‌ را به وجود آورد كه او روزي در ليگ مردان سمت سرمربي را به دست خواهد آورد. گزارش شده وي نامزد چندين شغل مهم در گذشته بوده است؛ از جمله سرمربيگري اينديانا پيسرز. ديونته موري بازيكن تيم اسپرز بعد از بازي گفت: «آينده براي او روشن است. من اميدوارم كه او به حرفه‌اش پايبند باشد و تسليم نشود. يك روز ممكن است اتفاق بيفتد. ممكن هم هست اتفاق نيفتد. چه كسي اين را مي‌داند؟ اما قطعا او در مسير درستي قرار دارد.»

هامون كه سعي داشت نشان دهد تنها بر كارش متمركز است بعد از بازي گفت: «من در حال حاضر همراه بچه‌هاي تيم هستم. تلاش براي فهميدن اينكه بهترين راه براي كمك كردن به آنها چيست.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج