۱۰۷۶۳۰۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مرور جهان ورزش در ۲۰۲۰؛ سالِ اشک و کمی لبخند!

سال ۲۰۲۰ یکی از آن سال‌هایی بود که هیچ‌کس ناراحت تمام‌شدن‌شان نیست. یکی از آن سال‌هایی که همه آرزو می‌کنند زودتر تمام شوند و بروند پی کارشان.

روزنامه توسعه ایرانی: سال ۲۰۲۰ یکی از آن سال‌هایی بود که هیچ‌کس ناراحت تمام‌شدن‌شان نیست. یکی از آن سال‌هایی که همه آرزو می‌کنند زودتر تمام شوند و بروند پی کارشان. در این سال، اتفاق‌های ناخوشایند زیادی به وقوع پیوستند و حالا همه امیدوارند ۲۰۲۱ سال کاملا متفاوتی باشد. از دست دادن دو چهره شاخص یعنی کوبی برایانت و دیگو مارادونا، بزرگ‌ترین ضربه‌‌های دنیای ورزش در این سال به شمار می‌رفتند. سالی که البته برای برخی‌ها هم بد و ناامیدکننده نبود و عده‌ای را به چند آرزوی بزرگ و دیرینه رساند.

خداحافظ کوبی

اولین بار وقتی متوجه کابوس سال ۲۰۲۰ شدیم که خبر وحشتناک سرنگون شدن هلی‌کوپتر کوبی برایانت را شنیدیم. اسطوره لیکرز و یکی از بهترین بسکتبالیست‌های تمام تاریخ برای دیدن یک مسابقه سوار هلی‌کوپتر معروفش شد و دیگر هرگز از آن هلی‌کوپتر پیاده نشد. کوبی به همراه دختر بزرگ و چند همراهش جان سپرد تا دنیای بسکتبال یکی از بهترین‌هایش را از دست بدهد. برایانت بزرگ در بازنشستگی به سر می‌برد اما هنوز رویاهای بزرگ زیادی در سر داشت. تماشای قهرمانی دوباره لیکرز در ان.بی.ای، آرزویی بود که برایانت به اندازه کافی برای دیدنش صبر نکرد. بدون شک این غم‌انگیزترین فصل تاریخ ان.بی.ای به شمار می‌رفت.

ویروس و کابوس

در سال ۲۰۲۰، کرونا بدجوری به جان ورزش افتاد. همه آماده بودند تا چند تورنمنت ملی مهم را تماشا کنند اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. ویروس کرونا هم یورو ۲۰۲۰ را کنسل کرد و هم ثانیه‌شمار شروع المپیک را حداقل یک سال عقب انداخت. حتی در آمریکای جنوبی هم رقابت‌های کوپا آمه‌ریکا لغو شد تا کووید ۱۹ ضربه بزرگش را به ورزش زده باشد. این ویروس تاثیر چشمگیری هم روی فوتبال داشت. اول اینکه مسابقات فوتبال برای چند ماه به تعطیلی کامل کشیده شدند. پس از آن هم فوتبال در استادیوم‌های خالی دنبال شد. دیدارهای لیگ قهرمانان هم به جای فرمت همیشگی، به صورت متمرکز در لیسبون برگزار شدند. فوتبال قبل و بعد از ویروس کرونا تفاوت‌های بزرگی داشت. برای مثال قانون همیشگی سه تعویض جای خودش را به پنج تعویض در جریان هر مسابقه داد.

پایان انتظار در آنفیلد

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های ورزشی ۲۰۲۰، پایان انتظار هواداران لیورپول برای قهرمانی دوباره تیم‌شان در لیگ برتر بود. قرمزها در ۳۰ سال گذشته نتوانسته بودند این عنوان را به دست بیاورند و به همین خاطر با شوخی‌های بی‌رحمانه‌ای از سوی رقبا روبه‌رو می‌شدند اما این قهرمانی سرانجام اتفاق افتاد و تیم کلوپ در اوج اقتدار، جام را تصاحب کرد. تقریبا از همان شروع فصل لیگ برتر، مشخص بود که آنها فقط با قهرمانی راضی خواهند شد.

در میانه‌های فصل گاهی زمزمه نیمه‌تمام ماندن بازی‌ها به گوش می‌رسید و این مساله بیشتر از هر کسی برای طرفداران لیورپول آزاردهنده بود اما مسابقه‌ها در نهایت ادامه پیدا کردند و سرانجام این لیورپول بود که با فاصله‌ای قابل توجه نسبت به حریفان، قهرمان این فصل فوتبال انگلیس لقب گرفت. یورگن کلوپ به ۳۰ سال انتظار برای بردن جام در بین لیورپولی‌ها پایان داد.

تحقیر تاریخی، تراژدی مسی

بدون هیچ شک و تردیدی، عجیب‌ترین نتیجه فوتبالی سال ۲۰۲۰، برتری «هشت-دو» بایرن برابر بارسلونا بود. نتیجه‌ای که در کنار برد هفت - یک آلمانی‌ها روبه‌روی برزیل، در ردیف عجیب‌ترین نتایج تاریخ فوتبال قرار گرفت. این بازی از چارچوب لیگ قهرمانان در پرتغال برگزار می‌شد. جالب اینکه بارسلونایی‌ها بلافاصله پس از دریافت گل اول، گل تساوی را به ثمر رساندند و برای دقایقی خوب بازی کردند اما از یک جایی به بعد، کنترل بازی به طور کامل از دست‌شان خارج شد.

همین اتفاق کافی بود تا یک رسوایی بزرگ برای کیکه ستین و تیمش رخ بدهد. آنها در لیسبون به معنای واقعی کلمه تحقیر شدند و همین ماجرا کافی بود تا لئو مسی با ارسال بوروفکس، خواهان ترک بارسلونا باشد. همه چیز برای جدایی لئو آماده بود اما باشگاه در نهایت اجازه این جدایی را صادر نکرد. ستاره آرژانتینی عملا در یک قدمی جدایی قرار گرفته بود و هواداران بارسا لحظات سختی را سپری می‌کردند اما او در نهایت برای یک فصل دیگر در بارسا باقی ماند. در این سال عجیب و پرماجرا، اتفاق‌های زیادی برای بارسا رخ داد. سالی که در آن لوئیس سوارز تیم را با اشک ترک کرد و رییس باشگاه نیز در یک همه پرسی، از کار برکنار شد.

زرد، بنفش... و مشکی!

از دست رفتن دو دوست نزدیک لبران جیمز یعنی کوبی برایانت و چادویک بوزمن، موجب شده که فوق‌ستاره دنیای بسکتبال بارها ۲۰۲۰ را بدترین سال ممکن برای زندگی‌اش بداند. با این حال در زمین بسکتبال، این سال برای جیمز سال فوق‌العاده‌ای بود. او با یک نمایش درخشان دیگر توانست لیکرز را پس از سال‌ها قهرمان رقابت‌های ان.بی.ای کند. حضور در ۹ فینال در ۱۰ سال گذشته ان.بی.ای نیز حالا به یک دستاورد تاریخی برای این ستاره تبدیل شده است. حال و هوای رقابت‌های بسکتبال آمریکا، امسال با همیشه متفاوت بود. بازی‌ها به صورت متمرکز در دیزنی لند برگزار شدند و فصل ان.بی.ای کاملا تحت تاثیر کرونا قرار داشت. البته به جز کرونا، یک اتفاق دیگر هم دیدارهای این فصل را از همیشه متفاوت‌ کرد.

ماجرای کشته شدن یک فرد سیاهپوست به دست پلیس آمریکا و پخش شدن فیلم معروف «نمی‌توانم نفس بکشم» به شدت روی بسکتبالیست‌ها اثر گذاشت. تا پایان فصل ان.بی.ای شعارهایی در حمایت از برابری نژادی پشت پیراهن بازیکن‌ها درج شدند و شروع تک تک دیدارها نیز پس از یک دقیقه سکوت رقم خورد. در سال ۲۰۲۰ ان.بی.ای یک تریبون قدرتمند برای فریاد برابری‌خواهی بود. اگر شکست خوردن دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال بدانیم، باید اعتراف کرد که بسکتبالیست‌ها در این انتخابات سهم عمده‌ای داشته‌اند. حتی خود لبران جیمز به شکل آشکاری از بایدن حمایت کرد و در نهایت شکست بزرگ رییس جمهور فعلی آمریکا را جشن گرفت.

اولین بار وقتی متوجه کابوس سال ۲۰۲۰ شدیم که خبر وحشتناک سرنگون شدن هلی‌کوپتر کوبی برایانت را شنیدیم. اسطوره لیکرز و یکی از بهترین بسکتبالیست‌های تمام تاریخ برای دیدن یک مسابقه سوار هلی‌کوپتر معروفش شد و دیگر هرگز از آن هلی‌کوپتر پیاده نشد

غوغای بزرگ هانسی

بهترین تیم ورزشی سال ۲۰۲۰، بایرن‌مونیخ بود. تیمی که در اوج اقتدار در تک تک جام‌ها قهرمان شد و حسابی قدرتنمایی کرد. فصل برای مونیخی‌ها در اوج بحران کلید خورد و به نظر می‌رسید که آنها حتی نمی‌توانند بوندس‌لیگا را ببرند اما همین تیم با حضور هانسی فلیک به عنوان سرمربی، احیا شد. بایرن در لیگ داخلی همه رقبا را کنار زد و پس از بردن بوندس‌لیگا، جام حذفی را هم فتح کرد. آنها در لیگ قهرمانان بارسا را هم در شکستند و در نهایت با شکست دادن پی اس جی قهرمان اروپا شدند. فلیک سال ۲۰۲۰ را با یک پنج‌گانه تاریخی به پایان برد اما در میان بهت و حیرت همگان در نهایت عنوان بهترین مربی سال جهان را به دست نیاورد. این عنوان به یورگن کلوپ تعلق گرفت و البته این انتخاب، سروصدای بسیار زیادی در دنیای فوتبال به پا کرد.

لواندوفسکی بهترین است

اگرچه هانسی فلیک جایزه بهترین مربی سال را نبرد اما فیفا جایزه بهترین بازیکن سال را به رابرت لواندوفسکی تقدیم کرد. ستاره‌ای که یک سال رویایی و شگفت‌انگیز را پشت سر گذاشت و با بایرن، فاتح همه چیز شد. بدشانسی بزرگ لوا در این سال، برگزار نشدن مراسم توپ طلا بود. به دلیل ماجراهای کرونا، برای اولین بار فرانس فوتبال تصمیم گرفت مراسم توپ طلا را لغو کند. خیلی‌ها بلافاصله به فرانس فوتبال اعتراض کردند و خواهان انجام مراسم شدند اما در نهایت سال ۲۰۲۰ بدون اهدای توپ طلا به هیچ بازیکنی به پایان رسید. این هم یکی دیگر از آن ماجراهای عجیب سال ۲۰۲۰ بود.

اگر اهالی فوتبال بخواهند تنها یک اتفاق را از سال ۲۰۲۰ پاک کنند، بدون شک انتخاب آنها مرگ مارادونا خواهد بود. اسطوره‌ای که در ۶۰ سالگی، جانش را از دست داد و دنیای فوتبال را در یک ماتم بزرگ فرو برد

خبیب بدون شکست رفت

خداحافظی چهره افسانه‌ای دنیای مبارزه از یو.اف.سی، یکی دیگر از اتفاقات مهم سال ۲۰۲۰ بود. خبیب نورماگمدوف در تصمیمی غیرمنتظره، مبارزه را برای همیشه کنار گذاشت. خبیب در سال ۲۰۲۰ تنها یک مسابقه انجام داد و در آن نبرد به مصاف جاستین گیجی رفت. همان‌طور که تصور می‌شد، خبیب این بازی را برد اما در پایان بازی به شکل غیرمنتظره‌ای از دنیای مبارزه خداحافظی کرد. این بیست و نهمین رقابت حرفه‌ای او بود و جالب است بدانید که خبیب در هر ۲۹ مسابقه برنده بوده است. او در حالی از دنیای مبارزه رفت که هرگز طعم شکست را نچشیده بود.

تاوان دوپینگ سازمانی

یکی دیگر از خبرهای مهم امسال، به نقره داغ شدن ورزش روسیه مربوط بود. این کشور برای مدت چهار سال از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم بود اما امید داشت که دادگاه عالی ورزش این رای را لغو کند. این اتفاق اما در نهایت رخ نداد و دادگاه عالی ورزش تنها این حکم را به دو سال محرومیت کاهش داد. با این وجود ورزشکاران اهل روسیه شانس حضور در رقابت‌های بین‌المللی را تا دو سال از دست داده‌اند. روسیه نمی‌تواند در المپیک ۲۰۲۱ و جام جهانی ۲۰۲۲ شرکت کند. این اتفاق برای کشوری که خودش میزبان دوره قبلی جام جهانی بوده است، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

بدرود دیگو

اگر اهالی فوتبال بخواهند تنها یک اتفاق را از سال ۲۰۲۰ پاک کنند، بدون شک انتخاب آنها مرگ مارادونا خواهد بود. اسطوره‌ای که در ۶۰ سالگی، جانش را از دست داد و دنیای فوتبال را در یک ماتم بزرگ فرو برد. دیگو یکی از بهترین ستاره‌های تمام ادوار به شمار می‌رفت. یک نابغه که البته زندگی‌اش به اندازه فوتبالش هنرمندانه نبود. با این حال او تاثیر چشمگیری روی فوتبال گذاشت و از دست دادنش، میلیاردها نفر را در دنیا در غم و اندوه فرو برد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج