کشف جدید درباره مبارزه بدن با ویروس کرونا
کتاب لند_2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
تازه ترین مطالعات نشان می دهد که "میکروبیوم" موجود در روده فرد می‌تواند در مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از علائم شدید آن نقش داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران: به نقل از دیلی میل، تلاش‌ها و تحقیقات برای کشف رمز و راز ویروس کرونا که بیش از ۹۱ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده، ادامه دارد. در جدیدترین بررسی‌های نشان داده شده است که "میکروبیوم" موجود در روده فرد می‌تواند در مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از علائم شدید آن نقش داشته باشد.

هر فرد یک مجموعه منحصر به فرد از باکتری‌ها را در روده خود دارد که نقش‌های مختلفی از جمله در تعدیل پاسخ ایمنی ایفا می کند.

رابطه عملکرد روده با ویروس چیست؟

تحقیقات انجام شده در کره جنوبی نشان می‌دهد کسانی که از عملکرد ضعیف روده رنج می‌برند بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند، زیرا کمبود میکروب‌های سالم باعث می‌شود ویروس به راحتی سلول‌های دستگاه گوارش را آلوده کند.

همچنین در تحقیقات دیگری در دانشگاه چینی هنگ کنگ مشخص شده است که افراد مبتلا به کرونا دارای ترکیب میکروبیوم "بسیار تغییر یافته" هستند.

محققان هنگ کنگی خون، مدفوع و سوابق بیماران آلوده به "Covid-۱۹" را در ماه‌های فوریه و مه ۲۰۲۰ بررسی کردند. آن‌ها همچنین نمونه‌هایی از ۷۸ فرد فاقد "Covid-۱۹" را که قبل از همه گیری در مطالعه میکروبیوم شرکت داشتند، جمع آوری کردند.

کشفی عجیب در مورد ویروس کرونا

پاسخ‌های سیستم ایمنی

این مطالعه به این نتیجه رسید که میکروبیوم روده ممکن است با تعدیل پاسخ‌های ایمنی میزبان در میزان شدت کرونا نقش داشته باشند.

بر اساس مقاله تحقیقی منتشر شده در مجله Gut، نویسندگان همچنین دریافتند که بیماران Covid-۱۹ دارای سطوحی از باکتری‌های استفاده شده در روده خود هستند که برای تعدیل پاسخ ایمنی فرد شناخته می‌شوند.

یک ویژگی ترسناک کرونا

علاوه بر این، نمونه‌های خون نشان داده است که این نقص میکروبی همچنین با سطوح بالاتر سیتوکین ها، یعنی مولکول‌های کوچکی که بخشی طبیعی از پاسخ ایمنی هستند، ارتباط دارد، اما در صورت عدم تنظیم صحیح، می‌تواند باعث آسیب شود.

ویژگی خطرناک کرونای حاد این است که سیستم ایمنی بدن پس از عفونت با ویروس کرونا تبدیل به حالت نارسایی می‌شود و در موارد شدید به سلول‌ها و بافت‌های سالم حمله می‌کند.

اگر وضعیت بیمار به این مرحله برسد، مداخله در آن دشوار است؛ به همین خاطر اکنون، جلوگیری از هجوم سیتوکین ها، به کانون اصلی آزمایش‌ها بر روی داروی ویروس کرونا تبدیل شده است.

کشفی عجیب در مورد ویروس کرونا

تشدید عفونت

این مطالعه یک مطالعه مشاهده‌ای بود و نمی‌توانست تعیین کند که آیا "Covid-۱۹" میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد یا یک میکروبیوم ضعیف باعث عفونت شدیدتر می‌شود.

محققان آزمایشگاه فعل و انفعالات میکروبی انسانی در دانشگاه کره جنوبی داده‌های مطالعات مختلفی را بررسی کردند که تأثیر سلامتی ضعیف روده برویروس کرونا را تبیین می‌کند.

دکتر هینام استنلی کیم رئیس این تحقیق، معتقد است که اکنون شواهد محکمی برای اثبات این ادعا وجود دارد که میکروبیوم روده نقشی اساسی را در پاسخ ایمنی به عفونت SARS-CoV-۲ ایفا می‌کند.

سلامتی و رژیم غذایی فرد

دکتر کیم خاطرنشان می‌کند که یک روده ناکارآمد ممکن است شدت عفونت را تشدید کند، زیرا سطح پایین میکروبی دسترسی ویروس کرونا را به سطح دستگاه گوارش و اندام‌های داخلی آسان می‌کند.

وی همچنین توضیح داد: "به نظر می‌رسد ارتباط واضحی بین میکروبیوم روده تغییر یافته و کرونای حاد وجود دارد. " میکروبیوم روده بسیار حساس است و بسته به سلامتی، رژیم غذایی و محیط فرد واکنش نشان می‌دهد.

افراد مسن خطرناک‌ترین گروه هستند

دانشمندان در حال مطالعه بیشتر هستند، اما آنچه معروف است افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، چاقی و دیابت هستند، میکروبیوم نامتعادلی دارند.

دکتر کیم گفت: افراد مسن بیشتر از دیگران براثر ابتلا به کرونا می‌میرند. مرکز کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده نیز اعلام کرده است که افراد بالای ۸۵ سال ۶۳۰ برابر بیشتر از افرادی که بین ۱۸ تا ۲۹ سالگی هستند در معرض مرگ براثر ویروس کرونا قرار می‌گیرند؛ زیرا غالبا عملکرد میکروبیوم آن‌ها ضعیف است.

بهمن پور_داخلی1