ظریف: بایدن تحریم‌ها را بدون شرط بردارد
۱۰۸۳۱۲۹
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
۳۲۹۵
وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای در یک نشریه به گزینه‌های پیش روی دولت جدید آمریکا پرداخت و نوشت که گام نخست دولت بایدن، باید تلاش برای جبران و نه تلاش برای سوء استفاده از میراث خطرناک شکست حداکثری ترامپ باشد.

خبرگزاری فارس: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر به انتخاب‌های پیش روی دولت جدید آمریکا اشاره کرد.

وی در این پیام توییتر نوشت: « دولت جدید آمریکا با انتخابی اساسی روبرو است: این دولت می‌تواند سیاست‌های شکست‌خورده قبلی‌ها را در پیش بگیرد و به مسیر تحقیر همکاری و حقوق بین‌المللی ادامه دهد. یا می‌تواند فرض‌های شکست‌خورده را رد کرده و صلح و آرامش را دنبال کند.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه پیام توییتری خود لینک مقاله خود در نشریه فارین افرز را منتشر کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای در مقاله‌ای در نشریه «فارین افرز» تاکید کرد دولت تازه‌وارد بایدن هنوز هم می‌تواند توافق هسته‌ای را نجات دهد، اما مشروط بر اینکه بتواند اراده سیاسی‌ای واقعی را در واشنگتن به منصه ظهور برساند تا نشان دهد که ایالات متحده حاضر است تا شریکی واقعی در تلاش‌های جمعی باشد. دولت بایدن باید با حذف نامشروط و کاملا مؤثر تمام تحریم‌هایی که از زمان روی کار آمدن ترامپ اعمال، بازاعمال یا ذیل برچسب تازه‌درآمده‌اند، آغاز کند.

متن ترجمه شدن مقاله وزیر امور خارجه ایران که توسط وزارت خارجه در اختیار قرار گرفته به شرح زیر است:

«در سال 2016 دونالد ترامپ به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داد که به باد دادن ثروت و جان آمریکایی‌ها در جنگ در غرب آسیا پایان دهد. با این حال، او در دوران کاری‌اش، ایالات متحده را بیش از پیش در این منطقه به دام انداخت و چنان به اختلافات دامن زد که اوضاع به نقطه‌ای رسید که یک حادثه کوچک می‌توانست به سرعت از کنترل خارج شده و به جنگی بزرگ منجر شود.

دولت جدید در واشنگتن با انتخابی بنیادین روبروست. یا می‌تواند سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ را در پیش بگیرد و به مسیر پست‌انگاری همکاری بین‌المللی و قوانین بین‌المللی ادامه دهد (بی‌اعتنایی‌ای که در تصمیم سال 2018 ایالات متحده به خروج یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک، معروف به توافق هسته‌ای که تنها سه سال پیش از آن توسط ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و اتحادیه اروپا امضا شده بود، بسیار مشهود بود). یا اینکه دولت جدید می‌تواند مفروضات شکست‌خورده گذشته را کنار گذاشته و ارتقاء صلح و مودت را در منطقه دنبال کند.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند با پایان دادن مؤثر سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» ترامپ و بازگشت به توافقی که سلفش آن را ترک کرد، در مسیری بهتر گام گذارد. در آن صورت، ایران نیز به اجرای کامل تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. اما اگر واشنگتن به جای این کار بر امتیازگیری اصرار کند، این فرصت از دست خواهد رفت.

برخی از سیاستگذاران و تحلیلگران غربی همچنان از «مهار» ایران سخن می‌گویند. اما بهتر است آن‌ها به یاد بیاورند که ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند در منطقه دغدغه‌های امنیتی، حقوق و منافع مشروعی دارد – درست مانند هر کشور دیگری. آن‌ها باید به جای تن دادن به این توهم کهنه که ایران نباید از حقوقی مشابه با دیگر کشورهای مستقل برخوردار باشد، اراده پذیرش آن دغدغه‌ها را داشته باشند. ما همواره به صراحت تمام بیان کرده‌ایم که به هر ابتکاری برای گفت‌وگوی منطقه‌ای که با حسن نیت طرح شده باشد، پاسخی مثبت می‌دهیم. برای ما، حسن نیت، حسن نیت به دنبال می‌آورد.

در جست‌وجوی الگویی (پارادایمی) جدید

حضور نظامی ایالات متحده در منطقه ما در دو دهه گذشته، خساراتی وصف‌ناپذیر بر جای گذاشته است، بی‌آنکه دستاورد چندانی داشته باشد. به نوشته مؤسسه امور عمومی و بین‌المللی واتسون، جنگ‌های پس از حملات یازده سپتامبر مستقیما به مرگ دستکم 800 هزار نفر منجر شده – و به صورت غیرمستقیم، به تلفاتی به مراتب بیشتر. از سال 2001، دستکم 37 میلیون نفر در این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

انتخاب‌های پیش‌رویِ دولت بایدن از دیدگاه ظریف

به واسطه تجاوزات و صادرات تسلیحاتی ایالات متحده، همسایگی ایران به نظامی‌ترین منطقه جهان بدل شده است. عربستان سعودی، با جمعیت بومی کمتر از 27 میلیون نفر، بزرگترین واردکننده جنگ‌افزار در جهان است و عمده این تسلیحات را نیز از ایالات متحده خریداری می‌کند. امارات عربی متحده، یکی دیگر کشورهای پیشتاز در خرید جنگ‌افزارهای آمریکایی، با وجود آنکه جمعیتی کمتر از 1.5 میلیون نفر دارد، در رده هشتم واردکنندگان تسلیحات در جهان قرار دارد. این کشورها با جنگ‌افزارهای خریداری‌شده بارانی از مرگ و خرابی بر سر شهروندان یمنی فرود آورده‌اند و کاخ سفید هم، ابتدا در دوران رئیس‌جمهور باراک اوباما برای این کار به آن‌ها چراغ سبز داد و بعد در دوران ترامپ برای آن‌ها چک سفیدامضا صادر کرد.

در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، واشنگتن تمایلش به درگیری را مستقیما تا دروازه ایران آورد. ژانویه سال گذشته، ایالات متحده سردار قاسم سلیمانی را ترور کرد و با این کار شرایط مشوش منطقه‌ای را که از خشونت‌های تروریستی به ستوه آمده بود، بیش از پیش بی‌ثبات کرد. این قتل، یک فرمانده برجسته در مبارزه علیه گروه به اصطلاح دولت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه را حذف کرد – و جنایتی نابخشودنی به فهرست طولانی تجاوزات ایالات متحده علیه ایران افزود.

ایالات متحده نمی‌تواند به سادگی خسارتی را که اقداماتش موجب شده، جبران کند. اما یک دولت جدید می‌تواند به یکی از خطاهای بزرگ دولت قبلی، یعنی خروج سال 2018 ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، بپردازد. آن رئیس‌جمهور ایالات متحده تلاش کرد تا یک دستاورد دیپلماتیک چندجانبه بزرگ را از میان بردارد و بعد با آغاز کارزاری از جنگ آشکار اقتصادی، مردم ایران را هدف قرار داد تا عملا ایران را به دلیل پایبندی به یک توافق مورد تأیید سازمان ملل متحد تنبیه کند. تحریم‌هایی که دولت ترامپ اعمال و بازاعمال کرده است، حتی واردات اقلام مورد نیاز برای مقابله با همه‌گیری کووید-19 را هم تقریبا ناممکن کرده است. اما این دشواری‌ها، نه ما را به تسلیم واداشت، نه به فروپاشی اقتصاد ما منتهی شد و نه محاسبات راهبردی ما را دستخوش تغییر کرد.

بلکه، همانطور که پیش از این همواره اینطور بوده و همواره همینطور خواهد ماند، فشار علیه ایران، نتایجی در تضاد کامل با آنچه در اصل مد نظر بوده به وجود آورده است. به عنوان نمونه، در سال 2005، ایالات متحده و متحدانش از ایران خواستند از حق غنی‌سازی اورانیوم صرف نظر کند و به نحوی غیرمنصفانه از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحده (علیه ایران) تحریم وضع کردند. با وجود آن فشار اقتصادی، ایران بین سال‌های 2005 تا 2012 تعداد سانتریفیوژهای خود را از 200 به 20000 دستگاه افزایش داد و بیش از 17000 پوند اورانیوم غنی‌شده در سطح 3.67 درصد و بیش از 440 پوند اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرد.

به همین ترتیب، کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ هم با گسترش منابع اورانیوم با غنای پایین ما از 660 پوند به 8800 پوند و ارتقاء سانتریفیوژهایمان از مدل قدیمی‌تر IR-1 به مدل به مراتب توانمندتر IR-6، مصادف شده است.

ترک توافق هسته‌ای از سوی ایالات متحده، یک چیز را ثابت کرد – اینکه امضای وزیر خارجه ایران، از امضای رئیس‌جمهور مبسوط الید ایالات متحده وزن بیشتری دارد. حتی اوباما هم نتوانست از تصویب تمدید ده ساله قانون تحریم‌های ایران در کنگره ایالات متحده ممانعت کند، که این نقض روشن همان توافقی بود که دولت او مذاکره کرده بود. بی‌اعتنایی ترامپ به تعهدات ایالات متحده – که نه فقط توافق هسته‌ای، بلکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که این توافق را تأیید کرده بود را هم نادیده می‌گرفت – این احساس را تقویت کرد که ایالات متحده یک شریک غیرقابل اتکاست.

بنابراین، بله، ایران از ماه می 2019، توانمندی‌های هسته‌ای خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است – اما این کار را در انطباق کامل با بند 36 توافق هسته‌ای انجام داده که به ایران اجازه می‌دهد «اجرای تعهداتش (ذیل توافق) را متوقف کند»، اگر طرف امضاکننده دیگر هم اجرای تعهداتش را متوقف کرده باشد. اگر دولت جدید ایالات متحده امیدوار است که جهت حرکت کنونی را تغییر دهد، باید فورا تغییر مسیر دهد.

حالا باید چه کرد؟

دولت تازه‌وارد بایدن هنوز هم می‌تواند توافق هسته‌ای را نجات دهد، اما مشروط بر اینکه بتواند اراده سیاسی‌ای واقعی را در واشنگتن به منصه ظهور برساند تا نشان دهد که ایالات متحده حاضر است تا شریکی واقعی در تلاش‌های جمعی باشد. دولت بایدن باید با حذف نامشروط و کاملا مؤثر تمام تحریم‌هایی که از زمان روی کار آمدن ترامپ اعمال، بازاعمال یا ذیل برچسب تازه‌درآمده‌اند، آغاز کند.

در مقابل، ایران تمام تدابیر جبرانی را که پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای اجرایی کرده، به عقب بازخواهد گرداند. پس از آن، اعضای باقی‌مانده برجام تصمیم خواهند گرفت که آیا ایالات متحده باید اجازه یابد که کرسی پشت میزی که در سال 2018 آن را ترک کرد، بازپس‌ بگیرد یا نه. بالأخره توافقنامه‌های بین‌المللی، درب‌های گردان نیستند و یک طرف نمی‌تواند بعد از آنکه بر اساس هوی و هوس به سادگی یک توافق مذاکره‌شده را ترک کرد، حق بازگشت خودکار به آن را داشته باشد - و از مزایای آن بهره‌مند شود.

ظریف: بایدن تحریم‌ها را بدون شرط بردارد

اگر واشنگتن یا متحدانش در اتحادیه اروپا، برای توافقی که در طول سالیان سال مذاکره، به دقت ساخته و پرداخته شده، مفاد تازه‌ای طلب کنند، این بازگشت به مخاطره خواهد افتاد. بگذارید در این خصوص صریح باشیم: تمام طرف‌های توافق هسته‌ای (از جمله ایالات متحده) توافق کردند تا به دلایلی کاملا عمل‌گرایانه گستره آن را به موضوعات هسته‌ای محدود کنند.

ما به دقت بر سر جداول زمانی محدودیت‌های اعمالی توافق مذاکره کردیم و ایران به واسطه همین جداول زمانی، پذیرفت که از بسیاری از منافع اقتصادی منتج از این توافق صرف نظر کند. سیاست‌های دفاعی و منطقه‌ای ایران موضوعی برای بحث نبودند، چراکه غرب حاضر نبود به مداخلات خود در منطقه ما، که چند دهه است به چنین آشوبی دامن زده، پایان دهد و ایالات متحده – و همینطور فرانسه و انگلستان – حاضر نبودند فروش پرسود جنگ‌افزار را، که بر آتش منازعه دمیده و منابع منطقه ما را تحلیل برده است، محدود کنند.

ایران به عنوان بخشی از مذاکرات هسته‌ای، محدودیت‌های پنج ساله و هشت ساله‌ای را به ترتیب بر خرید‌های دفاعی و موشکی خود پذیرفت. داد و ستد - و در حقیقت فداکاری‌هایی – که ما برای تحقق این توافق کردیم، نمی‌تواند از میان برداشته شود؛ نه حالا و نه هرگز. امکان هیچ بازمذاکره‌ای وجود ندارد. ایالات متحده نمی‌تواند اصرار کند که «آنچه برای من است، برای من است و آنچه برای توست، قابل مذاکره است» و خواست خود را بر ایران تحمیل کند.

جدا از موضوع هسته‌ای، ایران همواره آماده بوده تا در مورد مسائلی که منطقه ما را مشوش کرده است، گفت‌وگو کند. اما این مردم منطقه هستند و نه خارجی‌ها، که باید این موضوعات را حل و فصل کنند. نه ایالات متحده و نه متحدان اروپایی‌اش از حق ویژه‌ای برای رهبری یا پشتیبانی از گفت‌وگوهای آینده برخوردار نیستند. بلکه، منطقه خلیج فارس نیازمند یک ساز و کار منطقه‌ای برای تشویق دیپلماسی و همکاری و کاستن از ریسک سوء محاسبه و منازعه است.

ایران مدت‌هاست که از تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای حمایت می‌کند – از زمان قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1987 تا ابتکار صلح هرمز معروف به HOPE، که ایران در سال 2019 آن را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد.

در چنین مجمعی، کشورها می‌توانند با تدابیر اعتمادساز دغدغه‌های خود را برطرف کرده، گلایه‌های خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند و با مشارکت در تلاش‌های دارای منافع متقابل، مسائل مشترک را حل و از منافع جمعی حراست کنند. ابتکار صلح هرمز، پیش‌نویس آینده نیست – هر ساز و کار دائمی‌ای باید به صورت جمعی توسط تمام قدرت‌های منطقه‌ای به دست آید. اما این طرح پیشنهادی، نمایانگر خواست ایران برای داشتن جامعه‌ای قدرتمند، باثبات، آرام و شکوفا از کشورها و عاری از تحمیل هژمونی منطقه‌ای یا جهانی است.

چارچوب ابتکار صلح هرمز بر اصول مورد پذیرش جهانی بنا شده است. احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی از جمله این اصول است. دولت‌های مشارکت‌کننده متعهد می‌شوند که برای نمادهای تاریخی، مذهبی و ملی یکدیگر احترام قائل شده و از مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر اجتناب کنند.

درون آنچه ما آن را «جامعه هرمز» نامیده‌ایم، کشورها متعهد می‌شوند که مناقشات خود را به شکل صلح‌آمیز حل و فصل کرده و از مشارکت در ائتلاف‌ها یا هم‌پیمانی‌هایی علیه یکدیگر خودداری کنند. در اکتبر سال 2019، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران برای تمام کشورهای جامعه هرمز یعنی بحرین، کویت، عراق، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، نامه نوشت تا رسما آن‌ها را به پیوستن به این ابتکار دعوت کند. آن دعوتنامه هنوز روی میز است.

لازمه موفقیت ابتکار صلح هرمز یا هر ابتکار دیگری، آن است که دولت‌های منطقه – و قدرت‌های خارجی – واقعیات مشخصی را بپذیرند. در ابتدا این واقعیت که آینده منطقه می‌تواند و باید تنها توسط مردم این منطقه تعیین شود. هر رویکرد دیگری، محکوم به شکست است. به این منظور، غرب باید از سیاست سرپرستی یا حمایت کور از رفتار بد دولت‌های پیروش به نام مقابله با تهدید موهوم ایران، دست بردارد.

تمام دولت‌های ساحلی خلیج فارس، بدون استثنا، باید در هر ابتکار منطقه‌ای شامل شده و هم بازیگران منطقه‌ای و هم بازیگران خارجی باید حقوق ملی مشروع، منافع و دغدغه‌های امنیتی همه را پذیرفته و به آن احترام بگذارند.

غربی‌ها و خصوصا آمریکایی‌ها، اگر می‌خواهند از اشتباهاتی که همواره در گذشته مرتکب شده‌اند، اجتناب کنند، باید درک خود از ایران و منطقه را اصلاح کنند. آن‌ها باید حساسیت‌های مردم منطقه، به خصوص کرامت، استقلال و دستاوردهای ملی آن‌ها را شناخته و آن‌ها را محترم شمارند.

ما در این منطقه قادریم خود مسائل خود را حل کنیم، مشروط بر آنکه خارجی‌ها برای رسیدن به منافع کوتاه‌مدت یا کمک به پیش بردن اهداف مشتریان اخلاق‌ناشناس خود، دست به خرابکاری نزنند. در طول چهار سال گذشته، متأسفانه ما چندین بار در آستانه فاجعه قرار گرفتیم. ایران در طول این دوره، از خود خویشتنداری راهبردی به نمایش گذاشت، اما صبر ایرانی‌ها رو به پایان است و مصوبه‌ای که در ماه دسامبر در پارلمان ما تصویب شد، به وضوح این را نشان می‌دهد: این قانون جدید، ایران را ملزم می‌کند تا اگر تحریم‌ها تا ماه فوریه برداشته نشوند، غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و بازرسی‌های بین‌المللی را محدود کند.

پنجره فرصت برای دولت جدید ایالات متحده تا ابد بازنخواهد بود. ابتکار عمل صرفا بر عهده واشنگتن است. گام نخست دولت بایدن، باید تلاش برای جبران – و نه تلاش برای سوء استفاده – از میراث خطرناک شکست حداکثری ترامپ باشد. دولت بایدن می‌تواند با حذف تمام تحریم‌های اعمال‌شده از زمان به قدرت رسیدن ترامپ و تلاش برای ورود دوباره و پایبندی به توافق هسته‌ای سال 2015، بدون تغییر مفاد آن که حاصل مذاکرات مشقت‌بار است، آغاز کند. چنین اقدامی، موقعیت‌های تازه‌ای برای صلح و ثبات منطقه ما می‌گشاید.

برچسب ها:
انتشار یافته: 54
در انتظار بررسی:0
Germany
19:43 - 1399/11/03
درود برایران وایرانی درجایگاه قدرت وصلابت حرف زدن خط ونشان کشیدن خوی ایرانی است مریکا ثابت شد که مترسکی بیش نیست نصر من الله وفتح قریب
پاسخ ها
جو بایدنو
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
شوما
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
نصر من الله و فتح قریب
ننگ بر این بایدن مردم فریب
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
نطصرمن الله وفتح القریب...ننگ به هرکی آدم مردم فریب
بدون نام
United States of America
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
عجب !!! خخخخخخ
مات
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
نفست حقه دکتر
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
چشم امری باشه
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
تحریمو برداره بمب اتم درست کنید دنیا را نابود کنید ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
نصر و من الله ننگ بر اختلاسگرا
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
مسئولین محترم نظام
پس چرا زود رفتید و با امریکا مذاکره کردید و قلب هسته ای ایران رو داخل بتون کردید و الان هم میدونم در فکر مذاکره هستید
Iran (Islamic Republic of)
19:48 - 1399/11/03
نرود میخ اهنین بر سنگ برجام همینطور که نمایندگان وریس مجلس گفنتند مرده
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
میرود, اگه کاسبان بگذارند
ارباب شما
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
نوشابه با کیک هم میخوایی؟خجالت نکش
Iran (Islamic Republic of)
19:48 - 1399/11/03
درود بر ظریف مرگ بر دزد و غارتگر ننگ بر رانت خوار مرگ بر بی عدالتی
پاسخ ها
پاکدل
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
احسنت
بدون نام
United States of America
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
بگیر بخواب لحاف یخ کرد:
United States of America
20:19 - 1399/11/03
دیدگاه امیرکبیر بسیارهوشمندانه هست هم تهدیدکرد وهم راهکاررانشان داد
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
بیخیال نام و شهره بزرگ مرد ایران امیرکبیر رو الکی خرج نکن
بدون نام
United States of America
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
چقدر زود دستکو دمبک میزاری:خخ
Iran (Islamic Republic of)
20:55 - 1399/11/03
درود بر مغز متفکر دیپلماسی. اگر تند رو ها بزارن این بزرگمرد با درایت میتونه در عرصه جهانی بدون دغدغه. کشور را از این. رکود و بد بختی نجات بده. راهش هم توافق با کد خداست میشه با عقل وشعور با افتخار کشور داری کرد.
از شعار بی مورد بپرهیزیم. مردم در حال تلف شدن هستن
پاسخ ها
بدون نام
United States of America
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
آقا یکی اینو از برق بکشه لطفا:
Iran (Islamic Republic of)
20:59 - 1399/11/03
باشه اونم گفت باشه خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
21:00 - 1399/11/03
بالای بیست درصد سوخت هسته تولید کردین تحریم در راهه
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
مگه الان نیست
Iran (Islamic Republic of)
21:00 - 1399/11/03
اگه پولها رو آزاد کنه دوزارش نه به ملت میرسه نه آبادانی ایران مثل قبل نصیب از ما بهترون میشه بس بهتره تحریمها لغو نشه
Iran (Islamic Republic of)
21:01 - 1399/11/03
یادمه با ترامپ جرات نداشت اینطوری حرف بزنه
Iran (Islamic Republic of)
21:01 - 1399/11/03
برید بابا کی هستید به همه دستور میدین
Iran (Islamic Republic of)
21:02 - 1399/11/03
بایدن تقلب کرده حرفاش حرف نیست دیگه
Iran (Islamic Republic of)
21:03 - 1399/11/03
فکر میکنند هر کاری میخوان میکنند آمریکا هم کاری بهشون نداره
Iran (Islamic Republic of)
21:05 - 1399/11/03
خودشون رو دست بالا گرفتند شرط میذارن چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
21:08 - 1399/11/03
میره که بایدن تحریم را برداره..
Iran (Islamic Republic of)
21:08 - 1399/11/03
با یه میره بزرگ چطوری ظریف..
Iran (Islamic Republic of)
21:09 - 1399/11/03
چشم. منتظر بود شما بگی
Iran (Islamic Republic of)
21:13 - 1399/11/03
چقدر رودهدرازی به عبارتی حرافی می کند .بیچاره مقاله خوان فارین افرز ! کاملا مشخص است که ایشان مراحل آکادمیک ادبیات سیاسی را نه طی کردند و نه طی این دوران طولانی عمر کم برکتش تجربه اندوخته اند.!
Iran (Islamic Republic of)
21:32 - 1399/11/03
بایدان عزیز گفته نه تحریم بر میدارم نامه ای که به بیدن رسید از سوی ترامپ همکاری با عربستان سعودی هستش حالا اینا فکر برجام باشند
Iran (Islamic Republic of)
21:34 - 1399/11/03
چشم ممد جان ، امر دیگه ای باشه
Iran (Islamic Republic of)
21:46 - 1399/11/03
آقای ظریف ازچه جایگاهی صحبت میکنید
چی درچنته دارید؟؟؟
آیاقدرت داریم؟
اقتصادقوی داریم؟
مردم سالاری داریم؟
حمایت ازجامعه داریم؟
با جامعه بین المللی در تعامل هستیم؟
چی کی کجا .
مردحسابی شما وهمفکرانتون ما مردم این سرزمین رومسخره کردید. هیچ جایگاهی در سطح دنیانداریم اونوقت دستور میدی بایدن بدون قید و شرط تحریم رابردارد.
جای تعجب داره واقعا!
احتمالا شما وآقای روحانی باخنده های هرس درارتون جواب مردم و جامعه بین الملل رو میدید.
همیشه اینطور نخواهدماند
پاسخ ها
حافظ
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
کمی سیاست رو یاد بگیر، ڗست اصول گرایانه ات رو کنار بزار ، روی پروپاگاندای سیاسی اصول گرایان حرکت نکن بچه
Iran (Islamic Republic of)
21:49 - 1399/11/03
چشم حتما به بایدی میگم امر دیگه ای باشه
Iran (Islamic Republic of)
21:59 - 1399/11/03
احسنت کارش عالیه اما اگر عده ای بذارن
Iran (Islamic Republic of)
22:20 - 1399/11/03
خداوکیلی ما چجوری موندیم تو کشوری با همچین طرز تفکرایی
Iran (Islamic Republic of)
22:28 - 1399/11/03
یک قراردادتجاری کاملا بی واسته برای پنجاه درصد نیازمندیهاتون بی سروصدا باهشون ببندیدتا زانوامرتان را اطاعت خواهندکرداصلاخودما به یک ده نشده می شویم ابرقدرت خاورمیانه....خیرتون بایدبرسه.سفره را پهن کنید تمام...دلارمیشه هزارتومان
United States of America
22:42 - 1399/11/03
لطفا دیگه اسم امیرکبیر رو به لحن نکشید! این کجاش مثل امیرکبیره
Iran (Islamic Republic of)
22:56 - 1399/11/03
انشلا اقای قالیباف انتخاب بشه بارای بالای ۸درصد باجوبایدن مذاکره کنه او درسته.نه مذاکری روحانی.
Iran (Islamic Republic of)
23:43 - 1399/11/03
همه چیز با دوستی حل میشه اگه تندروها بزارند
Iran (Islamic Republic of)
00:03 - 1399/11/04
دست از این بازیها بردارید شما یک برگ بد تاریخ انقلاب هستید
Iran (Islamic Republic of)
01:36 - 1399/11/04
نصرمن الله و فتحون غریب
برو بینم بابا الکی خوش
همین دولت پدرملت رو دراوورده بابا
ننگتان باد شرمتان باد که دغدغه یه کشور ثروتمند شده
شکم مردمش
Iran (Islamic Republic of)
01:38 - 1399/11/04
مثل اینکه از الان میدونید رئیس جمهور بعدی کیه خخخخخخ
سیرک آباد
Iran (Islamic Republic of)
05:55 - 1399/11/04
ظریف کارش عالیه اما داخلی هایی کم نداریم که دلشون برای جنگ و تهدید و تحریم لک زده
دشمن ما ۸۰% مون داخلی هامونه، انگاری یسری داخلی ها توپ رو میندازن تو زمین خارجی ها، امان از نفوذ ، بعضی اصول گرایانی که تو زمین دشمن بازی میکنن
Iran, Islamic Republic of
10:52 - 1399/11/04
جناب ظریف تو بدون هیچ شرطی تحریمها را امضا" کردی از دیگران چه انتظاری داری ....
Iran (Islamic Republic of)
13:33 - 1399/11/04
لابد انتظار داری بگه چشم؟ کور خوندید!
Iran (Islamic Republic of)
13:37 - 1399/11/04
تحریم ها رو برداره که پولهای ایران بره تو حلقوم حزب الله؟
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج