۱۰۸۳۷۳۲
۲۸ نظر
۵۰۳۸
۲۸ نظر
۵۰۳۸
پ

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

در این مطلب، برخی از بزرگترین سرقت‌های تاریخ را مرور می‌کنیم با ذکر این نکته که هرکدام از این افراد با اعمالشان باعث مرگ مستقیم هزاران شهروند بی‌گناه شده‌اند و هرکدام از این منابع عظیم مالی می‌توانست زندگی صد‌ها هزار انسان را تا حد قابل لمسی بهتر کند.

برترین‌ها - آرمان رمضانی: از همین اول بگویم دارید اشتباه فکر می‌کنید. اگر با شنیدن عبارت سرقت‌های بزرگ تاریخ به نگهبان بانک و سارق مسلح زخمی فکر می‌کنید، به اندازه کافی باتجربه نیستید. جسی و جیمز یا بانی و کلاید را فراموش کنید. برای وارد شدن به لیست بزرگترین سرقت‌های تاریخ به غیب کردن حجم بسیار بزرگی پول آن‌هم در مقیاس صنعتی احتیاج دارید. برای همین سرقت چند اسلحه و تعدادی ماشین تیزرو به کارتان نخواهد آمد. اینجا شما به تشکیلاتی با ارتباط‌هایی در بالاترین سطح سیاسی و اقتصادی و البته کشور‌هایی درحال توسعه با دولت مرکزی ضعیف احتیاج دارید.

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

در ادامه برخی از بزرگترین سرقت‌های تاریخ را مرور می‌کنیم با ذکر این نکته که هرکدام از این افراد با اعمالشان باعث مرگ مستقیم هزاران شهروند بی‌گناه شده‌اند و هرکدام از این منابع عظیم مالی می‌توانست زندگی صد‌ها هزار انسان را تا حد قابل لمسی بهتر کند.

سرقت بزرگ در صنعت معدن

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

سال‌های زیادیست که در جمهوری دموکراتیک کنگو، شرکت‌های ناشناس نفتی، معادنی باارزش را تنها با پرداختن یک شانزدهم ارزش واقعی صاحب می‌شوند. این شرکت‌های دارای رانت پس از فروختن این ثروت‌های ملی به قیمت اصلی، در هر معامله پولی گزاف به جیب می‌زنند. بر اساس اسناد رسمی، کشور کنگو تنها بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ طی پنج معامله اینچنینی رقمی بالغ بر ۱.۳۶ میلیارد دلار ضرر کرده است. ضرری که از مجموع بودجه سلامت و آموزشِ این کشور در سال ۲۰۱۲ بزرگتر است.

بد نیست بدانید جمهوری دموکراتیک کنگو، از نظر شاخص توسعه انسانی آخرین کشور و از نظر مرگ و میر کودکان، کشور ۶ تا مانده به آخر دنیا است. در این کشور ۷ میلیون کودک به مدرسه نمی‌روند و با وجود کمک‌های زیاد جهانی، کنگو شاهد یکی از بدترین شرایط سوءتغذیه در جهان است.

سرقت بزرگ قطار

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

هرچند که امروز ۳.۴ میلیون دلار پول هنگفتی به حساب نمی‌آید، اما این رقم در سال ۱۹۶۳ و زمانی که از قطار پست سلطنتی انگلیس سرقت شد، رقمی باورنکردنی به نظر می‌رسید. جالب است بدانید این سرقت را ۱۷ مرد تنومند، تنها با در اختیار داشتن میله فلزی انجام دادند. همه این ۱۷ سارق جز رانی بیگز و چارلز ویلسون خیلی زود دستگیر شدند و به زندان افتادند.

فردیناند مارکوس

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

رئیس جمهور سابق فیلیپین، فردیناند مارکوس فردی به شدت حریص بود. منابع آگاه اعتقاد دارند مارکوس از طریق وام‌های دولتی، رشوه، اختلاس و تصاحب شرکت‌های خصوصی رقمی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار را صاحب شده است. این رئیس جمهور سابق، بیشتر این ثروت را به بانک‌هایی در کشور‌های دیگر منتقل یا در بازار ملک و مسکن در آمریکا سرمایه گذاری کرده است. این سیاستمدار فاسد درنهایت با فشار تظاهرات مردمی از قدرت کنار گذاشته شد و در سال ۱۹۸۹ در هاوایی و در تبعید مرد. تا به امروز مقامات رسمی موفق به بازگرداندن بیش از ۴ میلیارد از ثروت مارکوس به کشور فیلیپین شده‌اند.

ژنرال سانی آباچا

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

ژنرال سانی آباچا در طول ۵ سال حکمرانی بر نیجریه، بین ۳ تا ۵ میلیارد از درآمد‌های این کشور آفریقایی را تصاحب کرد. آباچا که در سال ۱۹۹۸ بر اثر حمله قلبی درگذشت بخش بزرگی از این پول را به سادگی و بصورت نقد از بانک مرکزی نیجریه و تحت عنوان پروژه‌های امنیت ملی دریافت کرد. هرچند که در سال‌های اخیر سیاستمداران نیجریه بخش کوچکی از این ثروت را به کشورشان بازگرداندند، اما هنوز سرنوشتِ رقم قابل توجهی از این پول نامعلوم است. وکلای نیجریه‌ای دلیل این امر را سرمایه‌گذاری‌های متعدد آباچا در شرکت‌هایی در سراسر دنیا می‌دانند.

ژان کلود دووالیر

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

شاید از نظر سرقتِ بزرگترین سهم ازدرآمد یک کشور، ژان کلود دووالیر یا "بچه دکتر" در بالاترین رتبه بایستد. اعتقاد‌ها بر این است که این رئیس جمهور سابق کشور فقیر هائیتی در سال‌هایی که در قدرت بوده است رقمی بالغ بر ۱.۷% تا ۵.۴% تولید ناخالص ملی هائیتی را هر سال دزدیده است. بر اساس اعلام بانک جهانی با اینکه سال‌ها از زمان مسئولیت او می‌گذرد، هنوز تحقیقات برای بازگرداندن این ثروت به هائیتی در جریان است.

صدام حسین

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

این دیکتاتور عراقی برای ثروتمند شدن راهی بینهایت آسان را انتخاب کرد. بر اساس اسناد، صدام حسین، پسر و حسابدار شخصی‌اش را همراه دستخطی به نزد رئیس بانک مرکزی عراق فرستاد. در این دستخط این حاکم بدنام تقاضای ۹۲۰ میلیون دلار آمریکا و ۹۰ میلیون یورو پول کرده بود. شما فکر می‌کنید رئیس بانک مرکزی چاره‌ای جز پرداخت پول داشت؟

اوراق قرضه انگلیسی

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

ساعت ۹.۳۰ صبح روز دوم می ۱۹۹۰، فرستاده دولتی جان گدارد خیابانی در لندن را می‌پیمود. در همین زمان یک سارق به زور چاقو چمدان جان را دزدید. حتما دارید فکر می‌کنید چرا کسی باید تاریخ این اتفاق بی‌اهمیت را یادداشت کند. چمدانی که جان گدارد در آن روز حمل می‌کرد شامل ۲۹۲ میلیون پوند اوراق قرضه دولتی بود. اوراقی که بدون نیاز به تایید هویت حامل آن، تقریبا به همان خوبی پول نقد بود. سارق این چمدان البته آن‌قدر‌ها که فکر می‌کنید هم خوش‌شانس نبود. جسد این زورگیر سطح پایین خیلی زود توسط پلیس انگلیس درحالی کشف شد که گلوله‌ای جمجمه‌اش را شکافته بود.

الکساندر آندروییچ پانین

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

الکساندر آندروییچ پانین معروف به گریبودمون، مسئول صدمات بدافزار "اسپای‌آی" شناحته می‌شود. این بدافزار در مجموع به ۱.۴ میلیون رایانه نفوذ کرد و تمام اطلاعات محرمانه از جمله حساب‌های بانکی، رمز‌های عبور، کارت‌های اعتباری و اطلاعات محرمانه را به سرقت برد. براساس گفته‌های مقامات رسمی آمریکا، پانین به بازار خرید و فروش اطلاعات شخصی رونقی بی‌سابقه بخشید. حتما می‌پرسید او در نهایت چقدر دزدید؟ بنا بر حجم وسیع اطلاعات، تخمین دقیق غیرممکن است، اما ارزش اطلاعات دزدیده شده توسط الکساندر آندروییچ پانین را صد‌ها میلیارد دلار برآورد می‌کنند.

برنی مِدوف

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

برنی با جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار، بیشتر تبهکاران دیگر لیست را به تازه‌کارانی شبیه می‌کند. روش کلاه‌برداری او استفاده از حقه‌ای، معروف به پونزی بود. برنی مدوف سرمایه‌های کلانی با وعده بازپرداخت سود زیاد جذب می‌کرد و با ادامه این روند با پول سرمایه‌گذاران جدید طلب سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر را پرداخت می‌کرد. او البته در این بین سهم کلان خودش را فراموش نمی‌کرد. زمانیکه بالاخره سرمایه‌گذاران شروع به سوال پرسیدن کردند؛ خانه پوشالی شرکت مدوف فرو ریخت. او به خاطر حجم بزرگ کلاه‌برداری به ۱۵۰ سال حبس محکوم شد.

سرقت بزرگ نفتی

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

در سال ۲۰۱۱ شرکت‌های تابعه شل و ای‌ان‌آی مبلغی بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار به دولت نیجریه پرداخت کردند. این پرداخت در ازای خرید یک میدان عظیم نفتی انجام گرفت که تخمین زده می‌شد ۹ میلیارد بشکه نفت در خود جای داده است. اندکی پس از دریافت ۱.۱ میلیارد دلار، دولت نیجریه همین مبلغ را به حساب یک شرکت نفتی گمنام واریز کرد که بعد‌ها مشخص شد رئیسش وزیر نفت نیجریه دن ایته‌ته است. جالب است بدانید با ۱.۱ میلیارد دلاری که بین دو شرکت شل و ENI و دن ایته‌ته رد وبدل شد امکان واکسیناسیون تمام کودکان زیر ۵ سال کشور نیجریه وجود داشت. شرکت‌های بزرگ نفتی شل و ENI در کشور‌های ایتالیا، هلند و بریتانیا درگیر تحقیقات جدی قضایی هستند.

زیمنس

خیلی عجیب و مُهیج؛ بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ

برای پیدا کردن بزرگترین فساد‌های مالی باید سراغ بزرگترین شرکت‌های دنیا برویم. بر اساس اسناد کشف شده شرکت آلمانی زیمنس صد‌ها میلیون دلار رشوه به ده‌ها کشور پرداخت کرده است. بر اساس گزارش مقامات رسمی آمریکا پرداخت رشوه بخشی از روند معمول کار این شرکت به حساب می‌آمد. شرکت زیمنس در نهایت به دلیل فساد مالی تنها برای جرم رشوه محکوم به پرداخت ۱.۶ میلیارد دلار شد که در آن زمان بزرگترین رقم جریمه برای یک شرکت در تاریخ دو کشور آلمان و آمریکا به حساب می‌آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد رضا

      جای ایران تو این فهرست به شدت خالی بود که اکه بود صدر جدول ماله ما بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ افرین

      • بدون نام

        یعنی این دزدیا عادیه.همه جا هست.فقط تو ایران اتفاق
        نمیفته
        سر خودمون شیره میمالیم

      • بدون نام

        هیچکدوم راحت تر از صدام ملعون نبود

      • حسین کرد شبستری

        عزیزانی در کشور ما هستند که در این زمینه صاحب سبک هستند:
        از اون کسی که ساختمان دادگستری را فروخت !
        تا همین اواخر بابک جان و لواسانات و ....

      • بدون نام

        اگه در این کشورها بخشی از سرمایه کشور به سرقت رفته ،. سرزمین من چندین بار شخم زده شده....

    • علی 11

      ما خودمون بزرگتر از اینا داریم، حتی میتونیم اگه کسی خواست صادر کنیم، زیاداااا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ دمت گرم

    • بدون نام

      از کشور خودمون نمیگی چرا ؟ یه کمم از خودی ها تعریف کن برامون

    • بدون نام

      دزدی های که تو ایران شده ودارد می‌شود اینقدر بزرگه باور نکردنی که به عقل انسان امروزی قد نمی‌ده که باورش کنه یادی ازش کنه یا محاکمه ای کنه فقد باید خندید که سکته نکنی

    • بابک و شرکا

      بابک از ایران ۶ میلیارد دلار!
      خاور از ایران
      البته اگه دلار خاور رو ۳ تومن فرض کنیم
      ۱ میلیارد دلار
      بگگگگم؟اینا کوچیکاشن

    • حمید برخوردار

      بزرگ ترین دزدی جهان توری بورس ایران انجام شد از جیب مردم عادی

    • بدون نام

      ابنا که میگی ی شوخیه واسه ما ... تو ایران به اینا میگن دله دزد ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پخخخخخخ واقعا

      • بدون نام

        خخخخ دستت درست

    • بدون نام

      دکل نفتی ایران یادت رفت!!!!!

    • بینام

      دکل نفتی خودمون رو یادت رفته بنویسی

    • بینام

      ۷۰۰میلیارد دلار پول زمان احمدی نژاد رو چرا نمیگی؟

      پاسخ ها

      • پارسا

        سرقت دکل نفتی فراموش نشود

    • بدون نام

      اینها باید در کشور خودمان دوره های تکمیلی ببینند

      پاسخ ها

      • بی نام

        این رقمهای را که گفتید برای ایرانمان رقمی نیست ما اگر از هیچ لحاظی دردنیا اول نشدین شکر خدا در اختلاس ودزدی مقام اول جهان را کسب کردیم

    • بدون نام

      صدام مرد خوبی بود و اختلاس نکرد بزرگترین دزدیها و اختلاسها تو ایران خودمونه از اونها هم مطلب بذارید

    • بدون نام

      بزرگترین دزدی تاریخ فقط ایران بوده و هست، و خواهدبود

    • بدون نام

      خاوری چقدر بود؟

    • بدون نام

      تو ایران حتی معلوم نمیشه کی چقدر دزدی کرده واقعا

    • بدون نام

      به قول دوستان اینا آفتابه دزدی ایران چی مسئولینش چی

    • اشی

      آقا آقا آقا دکل دکل دکل ن ن ن ف ف فت ت ت یییییییئئییییی

    • بدون نام

      دیگه خیلی هز ایران تعریف نکنیم چش بزنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج