۱۰۸۵۱۱۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نمایش جام باستانی گیلان با قدمت ۲هزار سال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: «جام رشی» گیلان با قدمت ۲ هزار ساله در آیین افتتاح موزه صیادی به نمایش در می‌آید.

تسنیم نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: «جام رشی» گیلان با قدمت ۲ هزار ساله در آیین افتتاح موزه صیادی به نمایش در می‌آید.

مسعود حلاج‌پور اظهار داشت: یکی از خاستگاه‌های صیادی در گیلان شهر پره‌سر بوده و«پره» به معنی جایی است که در گذشته صیادان در آن صیادی می‌کردند.

نمایش جام باستانی گیلان با قدمت ۲هزار سال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان عنوان داشت: صید و صیادی در گیلان و به‌ویژه منطقه پره سر علاوه بر قدمت بسیار زیاد نقش مهمی در زندگی مردم داشته است.

حلاج‌پور افزود: در این راستا احداث موزه صید و صیادی شهر پره سر با هدف حفظ این هویت تاریخی در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت.

وی گفت: در موزه صید و صیادی در شهر پره سر ابزار آلات و اشیای صیادی تاریخی که در کاوش‌های باستان‌شناسان در دریا به دست آمده و ابزاری که در گذشته صیادان از آن استفاده می‌کردند جمع‌آوری می‌شود.

حلاج‌پور از قرارگیری قایق «تنه درختی» در موزه مذکور خبر داد و افزود: در گیلان در گذشته از قایق‌هایی تحت عنوان «تنه درختی» استفاده می‌شد که این قایق‌ها حدود ۳ هزار سال در تاریخ گیلان قدمت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: یکی از هویت‌های تاریخی صیادی استان گیلان «جام رشی» بوده که با حدود ۲ هزار سال قدمت اکنون در موزه ملی ایران باستان تهران قرار دارد.

وی افزود: در این جام تمام اصول و فنون مربوط به گذشته صیادی در گیلان و تاریخ صیادی در سپیدرود اعم از نوع ابزار مورد استفاده، نحوه صیادی و انواع ماهی‌های صید شده با نقوش زیبا ترسیم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در نمایشگاهی که در سال‌های اخیر در کشور اسپانیا برگزار شده بود از نقوش ترسیم شده در این جام برای مزین کردن سالن نمایشگاه استفاده کردند.

حلاج‌پور افزود: در این راستا رایزنی‌هایی با موزه ملی ایران باستان در تهران صورت گرفته که در آیین افتتاح موزه صید و صیادی در پره سر، «جام رشی» به مدت یک الی ۲ روز به نمایش گذاشته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج