۱۰۸۸۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

گزارش تصویری

اسپایدرمن ۱۰۰ میلیون پوندی!

ماه مه سال پیش مقامات فرانسوی و دوستداران هنر با شنیدن خبر سرقت از موزه هنر مدرن در پایتخت این کشور که روبروی برج ایفل واقع شده، دچار ترس شدند.

سارق پنج تابلو سرقتی از ماتیس، پیکاسو و مودیلیانی به ارزش 100 میلیون پوند، «اسپایدرمن» نام دارد.


یکی از مظنونان این سرقت هنری از انداختن تابلوها در سطل زباله خبر داد، این تابلوها احتمالا توسط ماشین حمله زباله له شده‌اند.

ماه مه سال پیش مقامات فرانسوی و دوستداران هنر با شنیدن خبر سرقت از موزه هنر مدرن در پایتخت این کشور که روبروی برج ایفل واقع شده، دچار ترس شدند.

سارق نقاب بر چهره داشت و موفق شده بود پنج نقاشی را از قاب خود جدا کند و بعد هم فرار کند.

درست کار نکردن سیستم امنیتی و خواب‌آلودی سه نگهبان موزه همگی به سارق کمک کردند تا او به همراه با تابلوهای «کبوتری با منقار سبز» اثر سال 1911 پیکاسو، «Pastoral» اثر سال 1906 هنری ماتیس، «درخت زیتون در نزدیکی ایستک» اثر سال 1906 ژرژ باروک، «زنی با بادبزن» اثر سال 1919 آمادئو مودیلیانی و «طبیعت بیجان با مدادشمعی» اثر سال 1922 فرنان لژه فرار کند.

اسپایدرمن ۱۰۰ میلیون پوندی!
تابلو پیکاسو

اداره ثبت آثار ناپدیدشده هنری در لندن این سرقت را « به سبک پلنگ صورتی » خواند و افزود: «این سرقت با توجه به ارزش آثار، شیوه سرقت و اهمیت و جایگاه موزه یکی از بزرگترین دزدی‌های هنری تاریخ است.»

شهرداری پاریس ارزش آثار را بالغ بر 100 میلیون یورو اعلام کرد، اما متخصصان هنری ارزش آثار را دوبرابر این مبلغ می‌دانند.

بیش از یک سال طول کشید تا نیروی پلیس بتواند سه مظنون این پرونده را دستگیر کند. یکی از این سه سارق و دو نفر دیگر هم‌دستان او هستند.

اسپایدرمن ۱۰۰ میلیون پوندی!
«طبیعت بیجان» اثر لژه

طبق گزارش‌های پلیس در روزنامه «دومانش» یکی از هم‌دستان مردی 34 ساله و تعمیرکار ساعت است که نامش جاناتن بی. است، او ادعا کرده وقتی پلیس دو هم‌دستش را دستگیر کرد او «ترسیده و نقاشی‌ها را در سطل زباله» اندخته است.

پلیس به این ادعا شک دارد، هرچند نمی‌تواند این ادعای «اسف‌بار» را به کل رد کند. نابودی این آثار برجسته ضربه‌ای ترمیم‌ناپذیر بر پیکر میراث هنری جهان می‌زند.

اولین مظنون پرونده که دستگیر شد مردی اهل صربستان به نام ورجان تی. 43 ساله بود که به «اسپایدرمن» شهرت دارد. او سال پیش مدتی پس از این سرقت بزرگ به دلیل یک سرقت هنری کوچک دستگیر شده بود و در زندان به سر می‌برد.

این مرد در بازجویی‌ها گفت از یکی از پنجره‌های موزه پیچ گوشتی داخل موزه می‌اندازد و چند شب بعد برای سرقت فقط تابلو لژه به موزه می‌رود و پس از باز کردن پیچ‌های قاب و جدا کردن نقاشی متوجه می‌شود سیستم امنیتی کار نمی‌کند.

اسپایدرمن ۱۰۰ میلیون پوندی!
«درخت زیتون» اثر باروک

سارق صربستانی که «شیفته هنر» است از فرصت استفاده می‌کند و یک ساعتی در موزه می‌چرخد و هیچکدام از 30 دوربین امنیتی متوجه او نمی‌شوند. او به راحتی چهار تابلو دیگر را هم زیر بغل می‌زند. سارق در این مورد گفت: «از بین چهار اثر تابلو مودیلیانی زیباتر است.»

ورجان تی. به پلیس گفت او تابلو لژه را برای مردی 56 ساله به نام ژان-میشل سی که دلال آثار هنری است به سرقت برده است. تی. در حال فروش آثار هنری سرقتی دیگری دستگیر شده بود.

قرار بوده سارق مبلغ 40 هزار یورو برای سرقت لژه بگیرد، اما چون این مبلغ را نگرفته دلال را لو داده است.

دلال این ادعا را رد کرد و گفت سارق بدون اطلاع او آثار هنری را در مغازه او گذاشته است. دلال هم آثار را به یک تعمیرکار ساعت داده. این تعمیرکار ساعت در حراجی‌های هنری چهره شناخته‌شده‌ای است. حالا تعمیرکار هم می‌گوید آثار را روانه سطل زباله کرده است.

موزه‌های هنری فرانسه در چند سال گذشته به دلیل شیوه‌های ضعیف امنیتی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. چند ماه پیش از این سرقت بزرگ، مردی در روز روشن وارد گالری در مارسی شد و تابلویی از دِگا را زیر بغل زد و فرار کرد.

اف‌بی‌آی تخمین می‌زند میزان گردش مالی سالانه بازار فروش آثار هنری سرقتی سه میلیارد دلار و در دفتر پلیس بین‌الملل نام 30 هزار اثر هنری سرقتی ثبت شده است.

منبع: خبرآنلاین

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

اسپایدرمن ۱۰۰ میلیون پوندی!



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج