جاباما
۱۰۹۰۳۲۵
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

اگر کم خونی دارید این خوراکی‌ها را نخورید

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، کم خونی فقر آهن شایع‌ترین و گسترده‌ترین اختلال تغذیه‌ای در جهان است. اما دریافت کافی آهن از رژیم غذایی صرفاً محدود به خوردن غذا‌های غنی از آهن نیست. بین سطح آهن، آهن موجود در غذا و توانایی بدن در جذب آن رابطه پیچیده‌ای وجود دارد.

انتخاب: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، کم خونی فقر آهن شایع‌ترین و گسترده‌ترین اختلال تغذیه‌ای در جهان است. اما دریافت کافی آهن از رژیم غذایی صرفاً محدود به خوردن غذا‌های غنی از آهن نیست. بین سطح آهن، آهن موجود در غذا و توانایی بدن در جذب آن رابطه پیچیده‌ای وجود دارد.

در اینجا نمونه‌هایی از خوراکی‌هایی را ذکر کردیم که با آهن تداخل دارند:

قهوه

قهوه ممکن است در جذب و احتمالاً حتی ذخیره آهن در رژیم غذایی تداخل ایجاد کند. در حالی که کافئین نقش کمی در این اثر دارد، اما به نظر می‌رسد عامل اصلی آن پلی فنول‌ها باشد (به این معنی که قهوه بدون قهوه از این امر مستثنی نیست). نوشیدن قهوه حداقل یک ساعت قبل از غذا تأثیر کاهش مصرف آهن را کاهش داده و اطمینان حاصل می‌کند که هنوز می‌توانید از بسیاری از فواید پلی فنول برای سلامتی بهره‌مند شوید.

تخم مرغ

در حالی که زرده تخم مرغ به طور طبیعی غنی از آهن است، تخم مرغ حاوی پروتئینی به نام فسویتین است که مقدار زیادی آهن را به هم متصل می‌کند و باعث می‌شود کمتر برای هضم غذا در دسترس باشد. فسویتین موجود در تخم مرغ همچنین ممکن است از جذب آهن از غذا‌های دیگر جلوگیری کند. خبر خوب این است که اسید اسکوربیک - ویتامین C - به آزادسازی آهن کمک می‌کند، بنابراین یک لیوان آب نارنج همراه با املت صبحگاهی می‌تواند به شما کمک کند.

شیر

به نظر می‌رسد کلسیم موجود در لبنیات در جذب آهن تداخل ایجاد می‌کند، اما خوشبختانه به نظر می‌رسد این اثر کوتاه مدت باشد. از آنجا که کلسیم یک قسمت اساسی از یک رژیم غذایی سالم است، بهترین راهکار برای مقابله با کم خونی، مصرف لبنیات (و غذا‌های غنی شده با کلسیم) چند ساعت قبل یا بعد از وعده‌های غذایی غنی از آهن است تا مزایای هر دو را به حداکثر برسانید.

چای

چای مانند قهوه سرشار از پلی فنل و تانن است که ممکن است در جذب آهن در رژیم غذایی تداخل ایجاد کند. با کمال تعجب، یک مطالعه نشان داد که این تأثیر نه تنها در چای سیاه، بلکه در چندین چای گیاهی، به خصوص نعناع فلفلی و بابونه دیده می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه یکی از چندین گیاه و ادویه جات حاوی پلی فنول است که نشان داده شده در دوز‌های بالا، جذب آهن را مهار می‌کند. کورکومین ترکیبی در زردچوبه است که به آهن متصل می‌شود و به نظر می‌رسد وقتی ذخیره آهن کم باشد، اثر آن بیشتر می‌شود. از آنجا که زردچوبه بعضاً به عنوان مکمل برای اثرات ضد التهابی استفاده می‌شود، امکان ایجاد یا تشدید کم خونی فقر آهن را دارد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج