۱۰۹۲۶۹۰
۵۸ نظر
۵۰۶۷
۵۸ نظر
۵۰۶۷
پ

با همین دست‌فرمان، پیچ بعدی تورم، ونزوئلاست!

شوک قیمت در بازار ارز، مسکن و خودرو خلاصه نشد و امسال بارها جهش قیمت میوه، روغن، مرغ و ... نیز خبرساز شد.

روزنامه توسعه ایرانی: شوک قیمت در بازار ارز، مسکن و خودرو خلاصه نشد و امسال بارها جهش قیمت میوه، روغن، مرغ و ... نیز خبرساز شد. بسیاری از کارشناسان در ابتدای سال و پیش از وقوع جهش نرخ ارز، نسبت به وقوع ابرتورم و ونزوئلایی شدن شرایط ایران هشدار دادند. حالا اما تورم از اقلام سرمایه‎ای به بازار اقلام مصرفی ورود کرده تا شرایط سخت‌تری پیش‌روی شهروندان باشد.

با همین دست‌فرمان، پیچ بعدی تورم، ونزوئلاست!

به عنوان مثال شوک قیمت در بعضی بازارهای کالاهای مصرفی مانند میوه در سال جاری به حدی بود که نرخ هر عدد از برخی اقلام میوه از جمله موز، نارنگی، انار و ... را به قیمت یک کیلوگرم آن در ماه‌های قبل رساند! این شوک‌های قیمتی در شرایطی رخ می‌دهد که پارسال عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی بارها اعلام کرد که تورم در سال ۹۹ به زیر ۲۰ درصد می‌رسد و البته در اوایل مهر امسال هم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هدف‌گذاری پیش‌بینی تورمی سال ۱۴۰۰ را ۲۲ درصد اعلام کرد.

او همچنین گفته بود که نرخ دلار به زیر ۱۵ هزار تومان می‌رسد و همتی نیز از دلار زیر ۲۰ هزار تومان سخن گفت.

اتفاقی که البته با نقد کارشناسان اقتصاد مواجه شد و بسیاری از آنها وعده‌های تورمی رئیس‌جمهوری و رئیس بانک مرکزی را غیرقابل تحقق دانستند. آنها به رشد خیره‌کننده نقدینگی در ماه‌های گذشته اشاره می‌کنند و معتقدند که نرخ تورم در سال ۹۹ رکورد می‌زند و البته برای سال ۱۴۰۰ هم اعتقاد دارند که معادلات پیش‌روی سیاست و اقتصاد کشور پیچیده‌تر و پرگره‌تر از همیشه است و با وجود ابهام‌های زیاد پیشبینی نرخ تورم و شرایط اقتصاد در سال ۱۴۰۰ را دشوار کرده است. شرایطی که می‌تواند با بازگشت امریکا به برجام و مهار کرونا امیدهای بهبود را پیش‌روی اقتصاد کشور قرار دهد و یا با بدبینانه‌ترین سناریوها مواجه شود و اقتصاد را به سمت شیب تند پرتگاه ببرد.

بر اساس گزارش معاونت اقتصادی مرکز آمار، ایران یکی از ۴ کشور پرتورم جهان است و ادامه این دست فرمان به گفته کارشناسان اقتصاد می‌تواند کشور را به سمت ونزوئلایی شدن پیش ببرد.

با همین دست‌فرمان، پیچ بعدی تورم، ونزوئلاست!

آخرین گزارش‌های آماری از نرخ تورم

آخرین گزارش از نرخ تورم امسال مربوط به نرخ تورم سالانه بهمن ماه است. خ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه١٣٩٩ به ٤٨,٢درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٣٩٩ با افزایش ۲ درصدی نسبت ماه گذشته به ٤٨,٢ درصد رسیده است؛ به بیان دیگر هزینه خانوارها در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به طور میانگین ۴۸.۲ درصد افزایش یافته‌است.

این نرخ برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۷.۲ و ۵۳.۶ درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه بهمن نیز به ٢,٥ درصد رسیده که در مقایسه با ماه گذشته، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. این عدد برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۲.۴ و ۳.۳ درصد بوده است. همچنین نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٤,٢ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این شاخص برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٤,١ درصد و ٣٥.٠ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١,٩ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

در بهمن ماه دهک‌های پایین درآمدی با افزایش هزینه بیش‌تری نسبت به خانوارهای با سطح درآمدی بالاتر همراه بودند. نرخ تورم ماهانه پایین‌ترین و بالاترین دهک درآمدی در این ماه به ترتیب برابر با ۳ و ۱.۹ درصد بوده‌است. بر اساس آمارهای رسمی در دی ماه این شاخص به ۳۲.۲ درصد رسید و نسبت به آذر، ١.٧ درصد افزایش داشت. نرخ تورم نقطه‌ای هم در این ماه به ۴۶.۲ درصد رسید که به این معناست که خانوار کشور به طور میانگین ۴۶.۲ درشد بیشتر از دی ماه ۹۸ برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

با همین دست‌فرمان، پیچ بعدی تورم، ونزوئلاست!

مدل پیش‌روی نرخ تورم تا پایان سال

در مجموع اینکه میانگین نرخ تورم در ۱۰ ماه ابتدای امسال بالاتر از ۳۷ درصد است که این رقم بالاترین میزان نرخ تورم 10 ماهه در دهه ۹۰ است.

اگر تورم نقطه به نقطه ٤٨,٢درصد در بهمن ماه را در نظر بگیریم، با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته حدود ۱ تا ۱.۵ درصد در ماه به نرخ تورم افزوده شده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه تا پایان سال ۹۹ به حدود ۴۹ درصد برسد که به این ترتیب و با این رقم سال ۹۹ نه تنها پرتورم‌ترین سال دهه ۹۰ که پرتورم ترین سال در ۲۵ سال اخیر است.

چرا تورم جهش داشت؟

درباره دلایل رشد نرخ تورم بارها کارشناسان اقتصاد به موضوع رشد نقدینگی اشاره کرده‌اند.

نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی در شهریور ماه به رقم ۳۵.۴ درصد رسیده که این رقم بالاترین نرخ ثبت شده از مهر ۹۳ تاکنون است.

البته باید تاکید کرد که دولت در سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های اخیر را پشت سر گذاشته است. سالی که به تعبیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری سخت ترین سال پس از انقلاب بوده است.

درحال‌حاضر پیش‌بینی نمی‌شود که کاهش سریع در نرخ تورم ایجاد شود و این نرخ بتواند به محدوده میانگین‌های بلندمدت در حدود ۲۰ درصد برسد. البته اگر اتفاقی مانند بازگشت امریکا به برجام رخ دهد و قیمت دلار دچار ریزش شود می‌توان انتظار داشت که در بازه‌های چند ماهه نرخ تورم سال آینده تا محدوده ۲۰ درصد کاهش داشته باشد

دولت در سخت‌ترین شرایط تحریمی با بحران جهانی کرونا مواجه شد و در حالی که درآمدهای نفتی به شدت سقوط داشت با تعطیلی گسترده کسب و کارها گزینه درآمدهای مالیاتی هم به حاشیه رفت.

با همین دست‌فرمان، پیچ بعدی تورم، ونزوئلاست!

این مساله موجب شد که دولت به صورت گسترده از منابع تنخواه بانک مرکزی استفاده کند. استفاده از ذخایر قانونی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت کرونایی به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده و افزایش نسبت پول به شبه پول به دلیل رشد سپرده‌های جاری و همچنین افزایش انتظارات تورمی از دلایل رشد نقدینگی در سال جاری بوده است. این مساله در شرایطی رخ می‌دهد که مجلس برای دومین سال پیاپی لایحه بودجه را بر مبنای چشم‌اندازهای غیرواقعی توصیف کرده و آن را رد می‌کند و از آن سمت برخلاف آنکه تصور می‌شد با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آینده سیاست خارجی و اقتصاد ایران امیدبخش خواهد بود سیگنال‌های کابینه بایدن چندان امیدوارکننده نبود و انتظارات تورمی دوباره به اقتصاد کشور بازگشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه معادلات پیچیده دیگری مانند احتمال خارج شدن ایران از پروتکل الحاقی برجام، وضعیت تحریم به ویژه برای فروش نفت، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و ... همه و همه گزینه‌های مجهول پیش روی اقتصاد کشور است همچنان شرایط نااطمینانی بالا خواهد بود. از طرف دیگر وضعیت مهار بیماری کرونا در امسال و سال آینده چندان چشم‌انداز روشنی ندارد و اخبار منتشر شده در این زمینه آنچنان خوشایند نیست. بنابراین تصور می‌شود که شرایط انتظارات تورمی و نااطمینانی حداقل تا خردادماه ۱۴۰۰ و زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر چندانی نداشته باشد و به همین دلیل تقاضای سفته‌بازی در اقتصاد بالا باشد.

با این حساب پیش‌بینی نمی‌شود که کاهش سریع در نرخ تورم ایجاد شود و این نرخ بتواند به محدوده میانگین‌های بلندمدت در حدود ۲۰ درصد برسد. البته اگر اتفاقی مانند بازگشت امریکا به برجام رخ دهد و قیمت دلار دچار ریزش شود می‌توان انتظار داشت که در بازه‌های چند ماهه نرخ تورم سال آینده تا محدوده ۲۰ درصد کاهش داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقا با همین فرمون داریم باسر میرییم داخل سطل اشغالی

      پاسخ ها

      • فامیل دور

        رای بی رای

      • حسین

        به خدا دیگه خسته شدیم از این همه گرونی

      • علی

        رای بی رای

      • بدون نام

        ونزویلا پاسپورتش به 130 کشور دنیا اعتبار دارد. می‌توانند بروند جای دیگر کار کنند. ما چی؟ افغانستان هم راهمون نمی‌دهند.

    • ژاله

      ما همین الان ونزوئلا رو رد کردیم و با فاصله مفلوک ترین کشور جهانیم،

    • رضا

      ونزوئلا رو که رد کردیم!!!! سرعت بالا بود

    • ع،ر

      الگوی‌کشور‌ومسئولان‌‌کره‌شمالی‌وونزئلا‌است
      چین‌وروسیه‌هم‌‌بما‌به‌چشم‌رعیت‌نگاه‌می‌کنند.

    • بدون نام

      بجاب اینهمه که تعریف میکنن چی گران شده چه چیزی قراره گران بشه چندنفر که احتکار میکنن وسط میدون شهر دار بزنن تا بقیه عبرت بگیرن همه جنسا رو بریزن بیرون .روغن میوه چع ربطی به تحریم داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • مظفر زرگنده

        ساده ای ها

      • بدون نام

        کیا احتکار می‌کنند خودشون هستن که احتکار میکنن
        یعنی میگی خودشون دار بزنن؟

      • بدون نام

        ترمزت نبره یه موقع بالا دار نری

    • بدون نام

      تحریم هم برداشته شود اوضاع مملک از این بهتر نمی شود چون قدرت و ثروت در دست کمتر از هزار نفر در ایران بیشتر نیست،که می توان بعنوان مثال نام برد،دولت و وزرا، استانداران، نمایندگان، و دولت سایه،،،، توده مردم هم کارای نیستند فقط بخاطر اینکه صحنه خالی نباشد در مراسمات شرکت میکنند پس تا ان هزار نفر عزم جدی نداشته باشند،اختلافات را کنار نگذارند،دزدی،اختلاس نکنند،اووووو اوضاع بهبود می یابد

    • م،ش

      مملکت مدیر میخواد. ...

      پاسخ ها

      • امیر

        کار از مدیر گذشته چون خود مردم هم بد شدن همه کلاهبردار و دنبال یه شبه پولدار شدن مثال بارزش بورسه مملکت قانون میخواد منتهی برای همه یه روز شکر نیست یه روز قند یه روز روغن با این دست فرمون جای ونزوئلا میگن ایران

    • بدون نام

      انشالله که بدتر از ونزوئلا بشه

      پاسخ ها

      • جانم فدای ایران

        ملت ایران مرده حساب میشن مرده های متحرک با مغز شستشو داده

    • مجتبی

      وما هم مثل بز نگاه میکنیم
      ببینیم آخرش مثل سومالی میشیم یانه

      پاسخ ها

      • پرنده‌باز آلکاتراز

        چرا ما اینقدر کِرِخت شدیم؟!!

      • ایران

        دقیقا بز رو خوب اومدی

    • بدون نام

      انشالله

    • بدون نام

      خداکنه هر چه سریعتر بمیریم مردمان ما یه جو غیرت ندارن نشستن جو بایدن براشون کاری انجام بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا با غیرت. تعریف مبارزه های آزادی بخشت رو همه جا شنیدم.
        بابا نیسان ماندلا، چه گوارا، پاتریس لولومبا،
        بابا گاندو، جواهر نعل لهرو.
        من فقط عاشق جریک هوی فضای مجازی هستم.

    • بدون نام

      عدم مدیریت . رانت و فساد . بیحالی دولت . بازرسی های شل و ول

    • مهران

      چرا ب این وضع افتادیم
      اونا ک خیلی فقیرن ب نظرتون چیکار میکنن با این اوضاع
      اونا ک ندارن بخورن چیکار میکنن
      اگر منم جیبم پر بود می‌گفتم مذاکره نکن ولی هزاران نفر مثل ما هستن لطفا ب فکر سفره مردم باشین.

    • محمد

      علی برکت الله

    • بدون نام

      کاربر ۴۶ :۸
      تومث اینکه یکی ازکاسبان تحریمی ؟که اینقد از ته دل دعا میکنی... هیچ ظلمی پایدارنخواهد ماند، انشالا که به یاری خداوند، به کوری چشم آنایی که نمیخوان شکوفایی کشور عزیزمون وببینند به زودی زود امید در دل مردم زنده خواهد شدوطعم شیرین زندگی را خواهند چشید،

    • بدون نام

      عجب

    • بدون نام

      من موندم با اين همه تورم و گران شدن تمامي اقلام بورس و سهام هر روز مياد پايين تر ...!!!! تجربه ثابت كرده هر وقت تورم هاي زيادي داشتيم سودهاي شركت ها چندين برابر شده است .

    • naser

      بالاخره ونزوئلاازدوستان ماست بایدشبیه اونابشیم

    • بدون نام

      خیلی وقته از ونزوئلا سبقت گرفتیمه...داریم باواختلاف خیلی اول میشیم

    • بدون نام

      اب هم ک یه جا بمونه گندیده میشه چه برسه به انسان ک ب قدرت مطلق برسه...وای ک چه گندی زده

      پاسخ ها

      • چارلی

        افرین خیلی خوب گفتی، فقط موندم از ایران چه چیز با ارزشی میخواد دیگه؟ ایران ویرانه ست، مغز بچه هامون تا چندین دهه دیگه شستشو داده شده، خودمووون كه نابود.

    • بدون نام

      دولت بی تدبیر

    • بدون نام

      باتشکراز۸/۳۰ بدون نام که شایدحرف دل نزدیک به ۸۰ ملیون نفررازده وزحمت انها را دراظهارنظر کم کرده باسخنرانی ووعده مشکل حل نخواهدشد ....

    • بدون نام

      باید هرچه زودتر از فرصت مذاکره با جوبایدن دموکرات که جنگ طلب هم نیست استفاده کامل کرد در غیر این صورت مملکت با مشکلات فلاکت باری مواجه خواهد شد

    • بدون نام

      سناریوچیدن قبل برجام همه چیزگرون کنن وتا مجبور بکنن برجام خرجام نافرجام امصاکنن وبعدش دوستان اصلاح طلبشون رای بیارن بازم هم۸سال سرکاروبدترهم کنن معامله باخارجیا به نفع اوناودولتیاهههه

    • بدون نام

      من رای نمیدهم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حوب که چی؟به قول حودتون رای دادن یا ندادن فرقی نمیکنه.ایده بهتری نداری؟

      • بدون نام

        پس بالاخره قبول کردن همه ی بدبختی ها به خاطر تحریم هاست ببین وقتی میگن آمریکا ابر قدرت هست یعنی. همین همه چیز مون به دلار مربوط میشه شما ببین کل قاره ی اروپا آمد پول واحد بوجود آورد. تا با دلار. مقابله کنه. نتونست. یورو از دلار. گرون تر هست. این خوب نیست. ...

      • بدون نام

        منم همینطور(رای بی رای)

    • بدون نام

      از ماست که بر ماست

    • بدون نام

      چقدر بدبخت شدیم که باید با کشور بحران زده ای مثل ونزوئلا قابل غیاث بشیم


      ....

    • بدون نام

      حداقل اونجا افسردگی ندارن آزادی دارند

    • بدون نام

      ولی بجاش امنیت داریم

    • بدون نام

      خدا به فریادمان برسه با این گرانی در سال ۱۴۰۰ چه کنیم

    • م ح ص

      وقتی دولت داخل کشور را به حال خود رها کند وهبچ کار مثبت اقتصادی انجام ندهد وبا تولید نقدینگی حقوق کارمندان را پرداخت کند تورم یک مسئله طبیعی است دولت روحانی از زمان روی کار آمدن ۱۲ برابر تولید نقدینگی داشته است و درست پول ملی هم ۱۲ برابر ارزش خود را از دست داده است

    • بی‌نام

      وقتی‌توجیبت‌هزارتومن‌هم‌پیدانشه
      مرغ‌کیلوهزاری‌هم‌برات‌گرونه
      اونی‌که‌داره‌زندگی‌میکنه‌........

    • بدون نام

      بدبختی ایران واگیر دار بود اونا هم گرفتن
      خخخخخخخ

    • بدون نام

      خدایامامردم فلک زده رونجات بده

    • بدون نام

      اقای روحانی میگن دلار ۱۵هزارتومن زیر دستش میگه زیر ۲۰هزاراومن معلوم نیست روحانی رئیس جمهورن یا این وزیر که فرمودن زیر ۲۰تومن دم خروس یا قسم حضرت عباس ها کدوم

    • بدون نام

      ونزوئلا رو رد کردیم قبل کره شمالی بود.

    • بدون نام

      تا زمانیکه این دولت بر قراره امیدی هست اگر متحجرین تندرو دست به کار بشن 10 نسل اینده هم در ایران بیچاره خواهند شد.

    • بدون نام

      متحجرین صد سال نتونند کاری برای مردم انجام بدن.

    • احمد

      مرگ بر روحانی

    • بدون نام

      نه برو برا بدبختیت دو بار رای بده

    • بی نام و نشان

      از ماست که بر ماست.. ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج