۱۰۹۳۴۱۳
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

نبود داوطلب در رشته‌های دستیاری پزشکی

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی در سخنانی با اشاره به موانع و مشکلات نیروی انسانی حوزه پزشکی به‌خصوص جوانان گفت: «فشارهای بیش از حد امید و انگیزه را از این نسل گرفته و بسیاری در مسیر مهاجرت قرار گرفته‌ یا به کارهای دیگر روی آورده‌اند.»

شرق:‌ دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی در سخنانی با اشاره به موانع و مشکلات نیروی انسانی حوزه پزشکی به‌خصوص جوانان گفت: «فشارهای بیش از حد امید و انگیزه را از این نسل گرفته و بسیاری در مسیر مهاجرت قرار گرفته‌ یا به کارهای دیگر روی آورده‌اند. همچنین بسیاری از رشته‌های دستیاری بدون داوطلب شده‌اند؛ چون اجبار به طی مسیر طرح‌های متعدد و طولانی خارج از مرکز و جدایی از خانواده با شرایط کاری سخت، تاب و تحمل را از جامعه جوان پزشکی گرفته است».

محمدرضا ظفرقندی که در بیست‌وهشتمین مجمع عمومی این حزب صحبت می‌کرد، در شروع سخنان خود گفت:‌ «امروز در حالی بیست‌و‌هشتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی را برگزار می‌کنیم که حدود ۳۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد. این انجمن در تمام این سال‌ها در کنار مردم و از گروه‌های مؤثر و فعال جبهه اصلاحات در عرصه‌های مختلف بوده و در فراز‌و‌نشیب‌های تاریخی و سیاسی و در آزمون‌های سخت، همواره در مسیر سبز امید و برای اصلاح امور گام برداشته است».

ظفرقندی افزود:‌ «در سالی که گذشت توفان سهمگین پاندمی کرونا، جامعه بشری را با بحرانی عظیم مواجه ساخت و صدها هزار انسان را به کام مرگ کشید. نحوه مقابله و مدیریت این بحران در کشورهای مختلف نمونه بارزی از اهتمام و احترام حکومت‌ها به حقوق انسان‌ها و سلامت مردم در آن کشورها بوده و شاخص‌هایی چون میزان ابتلا، تعداد مرگ‌و‌میر، نسبت تعداد تست به جمعیت و تأخیر در تهیه واکسن، در ارزیابی مدیریت کرونا، نشانگر عملکرد واقعی حاکمیت‌هاست.

توجه و رسیدگی به عواقب و تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌های روانی ناشی از این بحران در کنار تأمین سلامت مردم از مهم‌ترین اموری است که در یک حکمرانی خوب با تکیه بر اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی و استفاده از نهادهای مدنی، خرد جمعی و تخصص دانشمندان مورد اعتماد مردم قابل‌حل‌وفصل خواهد بود».

وی همچنین افزود:‌ «قطع زنجیره این بیماری که صرفا از طریق تهیه فوری و بدون تأخیر واکسن معتبر برای مردم و گروه‌های آسیب‌پذیر میسر است، باید فارغ از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک به‌عنوان مقوله‌ای حیاتی و مصلحتی ملی در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد. باید با احترام به دانش بشری و خردمندانه بپذیریم که پاندمی کرونا به مرزها و سیاست‌ها احترام نمی‌گذارد و تا همه در امان و سلامت نباشند، هیچ‌کس در امان نخواهد بود».

نبود داوطلب در رشته‌های دستیاری پزشکی

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت‌: «‌اینک پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 قرار گرفته‌ایم. ما به یاد داریم که از ابتدا پایه و اساس این انقلاب، اتکا و اعتماد به مردم و خواست اصلی مردم، آزادی و جمهوریت و تأمین قاعده حکومت بر اساس رأی آزاد مردم بوده است.

امروز این دایره که هرروز تنگ‌تر و جمع محدودتری را شامل می‌شود. با این نگرش امکان حضور و تنوع افکار و آرا در انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان از بین رفته است و این نوع نظارت انگیزه شرکت و مشارکت را به حداقل رسانده است». وی افزود‌: «به اعتقاد انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، گسست نسلی و بحران اعتماد و کاهش سرمایه اجتماعی که ناشی از این‌گونه رفتارهاست، بزرگ‌ترین بحران امروز کشور ایران است.

امروز آنچه مهم و علاج واقعه است «دولت منتخب همه جوانان و متکی به آرای عامه مردم و معتقد به تقدم مصالح ملی بر همه امور دیگر است». فراموش نکنیم ماندگاری درخشان و یاد نیک دولت محمد مصدق و محمد خاتمی به خاطر اتکا به آرای مردم و جوانان این مرز‌و‌بوم و بسط آزادی‌ها و حرکت در جهت منافع و مصالح ملت بوده است».

ظفرقندی در ادامه همچنین تأکید کرد:‌ «شوربختانه و غمگنانه، امروز هم هر‌چند تکراری اما باید گفت: نیاز حیاتی امروز و فردای ملت ایران گسترش عدالت، رفع فقر و بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد رفاه، معیشت متناسب و درخور شأن ایرانیان است. پیش‌نیاز قطعی اصلاح امور اقتصادی و اجتماعی، ایجاد صلح، ثبات، آرامش و حرکت در چارچوب‌های علمی و تخصصی بر اساس منافع ملی است.

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی همچنین اظهار کرد:‌ «اگرچه نفس انتخابات در فضای دموکراسی اهمیت ویژه‌ای دارد ولی مهم‌تر از آن کیفیت و میزان مشارکت مردم و تدارک حضور تفکرات مختلف و تضارب آرا در انتخابات است. آینده کشور در گرو اصلاح شرایط موجود و حرکت به‌سوی گفتمانی آزاد، رشد اقتصادی ملموس و توجه به خواسته‌های عموم مردم به‌ویژه جوانان کشور است.

اصلاح ساختارها و بازنگری قانون اساسی در جهت پاسخ‌گو‌کردن همه مسئولان نیاز قطعی امروز و فردای مردم و کشور ایران است. مهاجرت جوانان و نخبگان و خروج سرمایه‌های اصلی کشور فریادی است که باید شنیده شود و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد». محمدرضا ظفرقندی در بخش پایانی صحبت خود نیز گفت: «در حیطه پزشکی و سلامت مردم هر سه ضلع به هم پیوسته مثلث اصلاح و بهبود امور شامل ساختار نظام سلامت، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی ماهر، نیازمند توجه ویژه و ترمیم فوری نقاط ضعف است.

عدم تطابق رشد هزینه‌ها و تورم با سهم سلامت از GDP و عدم تکافوی بودجه‌های تخصیص‌یافته به بیمه‌ها در آینده نزدیک به تخریب قواعد اقتصاد سلامت و کاهش کیفیت خدمات و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های بخش سلامت خواهد انجامید. علی‌رغم تأکید مکرر برنامه‌های توسعه و قوانین مصوب سازوکار نظام ارجاع و پزشک خانواده و قاعده‌مندکردن هزینه‌های بخش سلامت از طریق فرایند ارجاع و پرونده الکترونیک و ناکارآمدی سیستم در عمل و اجرا، پیشرفت فرایندهای اصلاحی و قانونی را کند و در بسیاری از امور متوقف کرده است.

نیروی انسانی ارزشمند حوزه پزشکی به‌ویژه جوانان پرتلاش این بخش که سرمایه‌های اصلی این مملکت هستند، با موانع بسیار و فشار بیش از حد امید و انگیزه را از دست داده و بسیاری در مسیر مهاجرت پرخسارت و بعضی به کارهای دیگر روی آورده‌اند. بسیاری از رشته‌های دستیاری بدون داوطلب شده‌اند.

اجبار به طی مسیر طرح‌های متعدد و طولانی خارج از مرکز و جدایی از خانواده با شرایط کاری سخت نوعی بیگاری است که امروز تاب‌و‌تحمل را از جامعه جوان پزشکی سلب کرده است. اصلاح و رفع موانع و مشکلات فوق و حرکت علمی در جهت مبانی قانونی و تحکیم ضوابط ساختاری نظام سلامت و امید و ایجاد انگیزه برای کادر خدوم درمان ضرورت امروز نظام سلامت است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی نظارتی بر تاسیس کلینیک زیبایی نیست و قارچ گونه همه فارغ‌التحصیلان پزشک عمومی میزنن به کار زیبایی، آینده بهداشت درمان کشور فاجعه خواهد بود بی شک.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج