جاباما
۱۰۹۴۸۵۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تمسخر حمله آمریکا به سوریه توسط پمپئو

وزیر خارجه دولت ترامپ حمله هوایی ارتش آمریکا به شرق سوریه را به سخره گرفت.

جماران: وزیر خارجه سابق آمریکا تجاوز هوایی شب گذشته آمریکا به اراضی سوریه را مورد تمسخر قرار داد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» رئیس سابق آمریکا در واکنش به خبر انجام حمله هوایی پنتاگون به اراضی سوریه گفت: «فقط امیدوارم کویر را بمباران نکرده باشند.»

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز افزود که آمریکا باید از نیروهای خود محافظت کند و بازدارندگی به وجود بیاورد.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در واکنش به این حمله تصریح کرد: «من نمی‌دانم که آن‌ها چه چیزی را هدف قرار دادند یا به دنبال چه اهدافی بودند. فقط امیدوارم کویر را بمباران نکرده باشند. امیدوارم واقعا به دنبال چیزی رفته باشند که ایالات متحده آمریکا را تهدید کرده است. وگرنه بی‌فایده است.»

تمسخر حمله آمریکا به سوریه توسط پمپئو

این در حالی است که پنتاگون اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی چندین حمله به شرق سوریه در واکنش به حملات اخیر به کارمندان آمریکایی در عراق داشتند.

رویترز نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید کرد که این حملات، چندین تاسیسات را در ایست نظارتی مرزی تخریب کرد که گروه‌های "مورد حمایت ایران" از آنها استفاده می‌کردند.

دو مسئول آمریکایی نیز که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با این حمله هوایی موافقت کرده است.

این حمله بعد از حملات راکتی اخیر به مواضع آمریکایی در عراق انجام شد.

پنتاگون در بیانیه‌ای گفت که "چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی که مورد استفاده شماری از گروه‌های مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا بود" تخریب شد.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که هفت بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) بر مجموعه کوچکی از ساختمان‌ها در یک گذرگاه غیررسمی مرزی که محل قاچاق سلاح بود، افکنده شد.

نیویورک تایمز می‌گوید که جو بایدن صبح پنجشنبه دستور حمله را صادر کرده است؛ در حالی که وزیر دفاع وی به بندر سن دیگوی کالیفرنیا رفته بود تا از ناوهواپیمابر نیمتز که اخیرا از خلیج فارس بازگشته است، بازدید کند.

این اولین اقدام نظامی دولت بایدن است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه واقع در بریتانیا که با تکیه بر شبکه ای از منابع مطلع اوضاع سوریه را زیر نظر دارد گزارش داده است که در این حمله ۱۷ تن کشته شده‌اند این در حالی است که برخی منابع گفته فقط یک نفر د راین حمله کشته شد و شماری زخمی شدند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: "این اقدام متناسب نظامی همزمان با تدابیر دیپلماتیک انجام شد که شامل رایزنی با شرکای ائتلاف بود. این عملیات حامل این پیام صریح است: پرزیدنت بایدن برای حفاظت از پرسنل آمریکا و ائتلاف بیکار نخواهد نشست. در همین حال، ما به شکلی حساب شده عمل کرده‌ایم که هدف آن رفع تنش از وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق است."

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به کالیفرنیا سفر کرده است به خبرنگاران گفت ایالات متحده در این حمله به طور "حساب شده" عمل کرده و افزود: "ما به عراقی‌ها اجازه دادیم تا تحقیق کنند و اطلاعات جمع آوری کنند که این در تعیین هدف نهایی برای ما بسیار مفید بود."

مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که پنتاگون چند هدف بزرگ تر را به عنوان گزینه احتمالی پیش روی جو بایدن قرار داده بود اما رئیس جمهوری آمریکا در نهایت کوچک‌ترین گزینه را انتخاب کرد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی ناشناس می گوید این عملیات نمایش کوچکی از حمله هوایی بود. به گفته این منابع، دولت آمریکا تصمیم گرفت که در سوریه دست به تلافی بزند تا از پیامدهای دیپلماتیک نامطلوب در عراق جلوگیری شود.

خبرگزاری رویترز هم می‌نویسد که این حمله ظاهرا محدود بوده و از آنجا که به جای عراق در سوریه انجام شده به دولت عراق فضای لازم را برای انجام تحقیقات درباره حمله روز ۱۵ فوریه می‌دهد.

مقام‌های دولت بایدن حملات راکتی به اربیل، در منطقه کردستان عراق، را محکوم کردند، با این حال می‌گفتند هنوز به طور قطعی نمی‌دانند چه کسی مسئول آن است.

در همین حال، یک مقام وزارت خارجه روسیه، حمله شب گذشته پنتاگون به خاک سوریه را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و غیرقابل قبول دانست و یک سناتور روس نیز گفت که این اقدام آمریکا، تنها وخامت اوضاع در منطقه را افزایش خواهد داد.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، تنها باعث افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و آسیب رسیدن به روند آغاز شده عادی سازی اقدام واشنگتن و ایران در چارچوب احیای توافق هسته‌ای خواهد شد.

این سناتور روس به خبرنگار نووستی گفت: «حوادث عجیبی در حال رخ دادن است که چهار کشور آمریکا، ایران، عراق و سوریه را درگیر می‌کند و تنها یکی از آنها، یعنی ایالات متحده آشکارا از توان نظامی و تحریم علیه سایر کشورها استفاده می‌کند.»

به گفته کاساچوف، این اقدامات در شرایطی رخ می‌دهد که جزییات حمله موشکی اخیر به "منطقه سبز" بغداد و افرادی که مسئولیت این اقدام را دارند، مشخص نیست.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه که نامش فاش نشده نیز به این خبرگزاری گفت، مسکو قاطعانه حمله شب گذشته که آمریکا به خاک سوریه انجام داده را محکوم می‌کند و معتقد است که این اقدام نقض ضوابط حقوق بین الملل و اقدامی غیرقابل قبول محسوب می‌شود.

این مقام روس، با تأکید بر اینکه ایران و سوریه مشترکاً علیه تروریست‌های داعشی در حال مبارزه هستند، ادامه داد: «این حمله به خاک یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد انجام شده و آشکارا نقض ضوابط حقوق بین الملل و غیرقابل قبول است. اکنون باید مشخص شود که این حملات به چه اهدافی اصابت کرده است.»

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت که ایالات متحده آمریکا فقط چند دقیقه قبل از انجام حملات هوایی به شرق سوریه این حملات را به مسکو اطلاع داد.

در تحولی دیگر،«وانگ ون پین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تجاوز هوایی آمریکا به شرق سوریه از همه طرف های مربوطه خواست که حاکمیت، سلامت و استقلال اراضی سوریه را مورد احترام قرار دهند و از پیچیده تر شدن اوضاع در این کشور اجتناب کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج