۱۰۹۶۰۶۹
۵۰۷۸
۵۰۷۸
پ

لیگ چین چگونه ویران شد

شاندونگ، فاتح جام حذفی چین سه هفته پیش به‌دلیل تأخیر در پرداخت دستمزد‌ها از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد.

روزنامه ایران ورزشی: شاندونگ، فاتح جام حذفی چین سه هفته پیش به‌دلیل تأخیر در پرداخت دستمزدها از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد.

یکشنبه بود که اعلام شد جیانگسو سونینگ، قهرمان سوپرلیگ چین، در صورت پیدا نکردن یک مالک جدید منحل خواهد شد. چهره فوتبال در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا دارد به‌سرعت تغییر می‌کند.

این باشگاه متعلق به غول خرده‌فروشی چین، یعنی «سونینگ» است که در سال ۲۰۱۶ هم باشگاه اینتر را خریداری کرد. این انحلال نشان‌ می‌دهد باشگاهی که کمی پیش‌تر و در سال ۲۰۱۹ تلاش کرده بود گرت بیل را از رئال‌مادرید بخرد، چقدر سریع دچار فروپاشی شده است.

آنها نتوانستند بیل را جذب کنند اما تیم جیانگسو که در سال ۲۰۲۰ قهرمان لیگ چین شد، الکس تکسیرا، بازیکن برزیلی را در اختیار داشت. لیورپول در سال ۲۰۱۶ می‌خواست او را با قیمت ۵۰میلیون یورو جذب کند. آنها پیش‌تر یک بازیکن برزیلی دیگر، یعنی رامیرس را هم داشتند که در سال ۲۰۱۶ از چلسی با قیمت ۲۵میلیون پوند خریده بودند.

سال ۲۰۱۶ در واقع نقطه اوج لیگ چین بود و این تهدید وجود داشت که توازن فوتبال در دنیا به‌هم بریزد. آرسن ونگر، مربی وقت آرسنال در آن هنگام گفته بود دستمزدهای بالای چینی‌ها می‌تواند باعث شود آنها رقیب جدی باشگاه‌های اروپایی در جذب بازیکنان بااستعداد شوند. ونگر گفت: «این زنگ خطر است، اینکه پیشنهادهای چینی‌‌ها باعث شود پیشنهادهای اروپایی‌ها هم تغییر کند. شما با این موضوع نمی‌توانید رقابت کنید.»

سال‌ها پیش لیگ چین دچار مشکل قمار، تبانی و فساد بود اما توانست احیا شود و در سال ۲۰۱۲ بود که دیدیه دروگبا و نیکولا آنلکا به‌عنوان نمادهای شروعی تازه به شانگهای شینهوا پیوستند. این انتقالات نشان از قدرت روزافزون لیگ چین می‌داد. سیدو کیتا هم راهی دالیان آربین شد و لوکاس باریوس و یاکوبو هم به گوانگژو اورگرانده و گوانگژو R&F رفتند. تاکشی اوکادا، سرخیو باتیستا و مارچلو لیپی هم به‌عنوان مربی به لیگ چین پیوستند.

در سال ۲۰۱۳ دیوید بکام اولین سفیر بین‌المللی لیگ و گوانگژو دومین باشگاه چینی شد که فاتح لیگ قهرمانان آسیا می‌شود. آنها در سال ۲۰۱۵ هم این قهرمانی را تکرار کردند. تکسیرا، رامیرس، الکساندر پاتو، پائولینیو، اسکار، کارلوس توس، هالک و جان اوبی میکل در سال‌های بعد راهی چین شدند. فابیو کاناوارو و لوییز فلیپه اسکولاری هم به چین رفتند. سوپرلیگ چین از نظر مالی تبدیل به غول جذب بازیکن شده بود. اما همه‌گیری ویروس کرونا روی لیگ چین هم تأثیر بسیاری گذاشت و ترک‌هایی که در سال‌های گذشته پدیدار شده بود در ۱۲ ماه اخیر تبدیل به بحران‌هایی جدی شد.

تکسیرا پس از قهرمانی جیانگسو حاضر نشد قرارداد جدیدی امضا کند و سونینگ که با لیگ برتر انگلیس بر سر از دست دادن حق پخش این مسابقات در چین دچار مشکلات حقوقی شده است، اخیراً به مقامات باشگاه اعلام کرد تمرکزش را روی صنعت خرده‌فروشی می‌گذارد و از دیگر بازارها دست می‌کشد. ژانگ جیندونگاس، مالک سونینگ گفت: «ما باید توجه‌مان را معطوف زمین نبرد اصلی‌مان کنیم. ما کاملاً روی صنعت خرده‌فروشی تمرکز خواهیم کرد و صنایع بی‌ربط را بدون هیچ درنگی تعطیل می‌کنیم.»

شاندونگ لوننگ، فاتح جام حذفی چین هم سه هفته پیش به‌دلیل تأخیر در پرداخت دستمزد بازیکنان از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد. اگر جیانگسو نتواند مالک جدیدی پیدا کند، آنها هم از این مسابقات کنار خواهند رفت. جای شاندونگ در لیگ قهرمانان را شانگهای SIPG می‌گیرد که در فصل ۲۰۲۰ سوپرلیگ چین چهارم شد. تیانجین تایگرز، دیگر تیم چینی هم در آستانه فروپاشی است. شرکت دولتی تیانجین تدا که مالک این باشگاه است، دست از سرمایه‌گذاری کشیده است. بازیکنان این باشگاه ۱۰ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. این باشگاه از سال ۱۹۹۹ در لیگ چین حضور دارد.

همین سال گذشته بود که تیانجین تیانهای، رقیب تایگرز، که زمانی کاناوارو را به‌عنوان مربی و پاتو و اکسل ویتسل را به‌عنوان بازیکن داشت، اعلام ورشکستگی کرد. شو یوهوی، مالک سابق آنها دستگیر شد و به زندان افتاد و باشگاه از نظر مالی به بن‌بست رسید. آنها البته حالا در دسته‌های پایین‌تر بازی می‌کنند اما از سوی دیگر، اولین باشگاه چینی که فاتح لیگ قهرمانان آسیا شد، یعنی لیائونینگ هم در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها منحل شد. مقامات فوتبال چین با وجود مقاومت هواداران به‌دنبال جلوگیری از گردش بی‌رویه پول در لیگ هستند. آنها اعلام کرده‌اند در آغاز فصل ۲۰۲۱ باشگاه‌های حرفه‌ای حق ندارند اسم اسپانسرهای‌شان را روی تیم‌های‌شان بگذارند و از لوگو آنها بهره ببرند، به این ترتیب باشگاه‌ها توان مالی کمتری پیدا خواهند کرد.

در دسامبر هم برای رشد و پرورش بازیکنان چینی و ممانعت از ایجاد حباب، سقف قیمت و دستمزد برای بازیکنان تعیین شد. رشد بازیکنان چینی در سال‌های گذشته خوب نبوده و این در حالی است که ژی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، رویای آن را دارد که چین در سال ۲۰۵۰ قدرت اصلی فوتبال دنیا شود. حالا بازیکنان خارجی سوپرلیگ چین بیشتر از ۳میلیون یورو در سال دریافت نخواهند کرد و این سقف برای بازیکنان داخلی هم ۵میلیون یوان (۷۶۵هزار دلار) پیش از کسر مالیات است. باشگاه‌ها نمی‌توانند در مجموع بیش از ۶۰۰میلیون یوان (۷۴/۹۱میلیون دلار) در سال به بازیکنان دستمزد بدهند و دستمزد بازیکنان خارجی یک باشگاه هم باید در مجموع ۱۰میلیون یورو باشد. از سال ۲۰۱۷ هم انتقالات گران‌قیمت خارجی صددرصد مالیات داشته است و این پول برای پرورش بازیکنان جوان خرج می‌شود.

باشگاه‌های سوپرلیگ چین ۱۰ برابر لیگ کره‌جنوبی و سه برابر لیگ ژاپن پول خرج می‌کنند اما تیم ملی چین بسیار عقب‌تر از این دو کشور است. به باور مقامات چینی، این حباب‌ها باعث می‌شود آینده فوتبال چین به مخاطره بیفتد. آیا انحلال جیانگسو به این معناست که حبابی که در لیگ چین شکل گرفته بود دارد می‌ترکد و باشگاه‌های دیگر هم دچار مشکل خواهند شد؟ یا اینکه این هشداری است که نشان می‌دهد گام‌های درست به‌موقع برداشته نشده‌اند و باید هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدام شود؟ تنها زمان پاسخ این سؤال را خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج