جاباما
۱۰۹۶۳۹۵
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

ارز دیجیتال در خانه‌ای روی آب

درحالی‌که بسیاری از سایت‌های خرید و فروش ارز‌های دیجیتال دارای نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه پرداخت معتبر هستند، مسئولان بانک مرکزی و شورای‌عالی فضای مجازی این معاملات را غیرقانونی می‌دانند.

روزنامه همشهری: درحالی‌که بسیاری از سایت‌های خرید و فروش ارز‌های دیجیتال دارای نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه پرداخت معتبر هستند، مسئولان بانک مرکزی و شورای‌عالی فضای مجازی این معاملات را غیرقانونی می‌دانند. درشرایطی‌که بسیاری از مردم با رشد ناگهانی قیمت رمزارز‌های مشهور ازجمله بیت‌کوین و وضع نامناسب بورس، سرمایه‌های خود را به سمت رمزارز‌ها منتقل می‌کنند، مسئولان بانک مرکزی از غیرقانونی‌بودن تبادل و خریدوفروش رمزارز‌ها بین مردم خبر می‌دهند. شورای‌عالی فضای مجازی هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که سایت‌های خریدوفروش رمزارز مجوز قانونی برای این فعالیت ندارند.

ارز دیجیتال در خانه‌ای روی آب

این در حالی است که بسیاری از خرید‌ها از طریق درگاه‌های بانکی و قانونی کشور صورت می‌گیرد. حتی تعدادی از سایت‌های خریدوفروش رمزارز دارای ای‌نماد هستند که نشانگر معتبر‌بودن این سایت‌هاست. همچنین برخی از این سایت‌ها از سوی شرکت‌هایی اداره می‌شود که سهامدار و سرمایه‌گذار اصلی آن‌ها شرکت‌های پی‌اس‌پی یا بانک‌های کشور هستند.

مجموعه این شرایط یک فضای ابهام و سردرگمی برای مردم ایجاد کرده که نیازمند شفاف‌سازی از سوی نهاد‌های ذیربط است.

اختلال پولی، استقبال مردمی

ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اعلام غیرمجاز‌بودن استفاده از بیت‌کوین در معاملات داخلی از سوی بانک مرکزی، می‌گوید: «این سیاست محدود به ایران نیست و بسیاری از کشور‌ها هم همین سیاست را اتخاذ کرده‌اند؛ چراکه رواج بیش از حد این معاملات در کشورها، باعث اختلال در روند پولی کشور می‌شود.»

ارز دیجیتال در خانه‌ای روی آب

او علت استقبال مردم از رمزارز‌ها را وجود موج‌های نقدینگی می‌داند که بسته به شرایط مختلف، به سمت بازار‌های گوناگون از جمله طلا، ارز یا مسکن هدایت می‌شود و الان هم شاهد این موج در حوزه رمزارز‌ها به‌ویژه بیت‌کوین هستیم. حکیمی تأکید می‌کند که «تن‌ها راه این است که هم دستگاه‌های ذیربط و هم رسانه‌ها این انذار و تبشیر را به مردم بدهند که معامله آن‌ها از حمایت قانونی برخوردار نیست و از نظر نهاد ناظر پولی کشور غیرمجاز است. در واقع درصورت ابلاغ بانک مرکزی، خریدوفروش یا نگهداری بیت‌کوین نزدیک به قاچاق تلقی خواهد شد.»

تکلیف مردم چیست؟

حکیمی با اشاره به اینکه پیش از اعلام موضع بانک مرکزی یک فضای ابهام‌آمیز برای مردم در مورد معاملات و خریدوفروش رمزارز‌ها وجود داشته است، ادامه می‌دهد: «مردم شاهد هیچ‌گونه ابلاغ قانونی در مورد بیت‌کوین نبوده‌اند.

ارز دیجیتال در خانه‌ای روی آب

اکنون هم وجود سایت‌های دارای ای‌نماد که اقدام به خریدوفروش بیت‌کوین می‌کنند، بر این ابهام اضافه کرده است.» به‌گفته حکیمی «با این حال، بانک مرکزی تلاش کرده است که این فضای ابهام را برطرف کند و پس از ابلاغیه بانک مرکزی، این سایت‌ها باید غیرمجاز تلقی شوند. به‌عبارت دیگر، باید نماد آن‌ها گرفته و درگاه پرداخت آن‌ها مسدود شود تا مجاز به فعالیت نباشند. در این صورت، اگر حتی بانکی هم به‌عنوان سهامدار شرکت‌های خریدوفروش بیت‌کوین وارد این جریان شده است، باید به این شراکت پایان دهد.»

پشت شمشادی‌شدن معاملات

حکیمی در مورد برخورد سلبی با رمزارز‌ها به‌عنوان نوعی فناوری و معاملات مردمی، می‌گوید: «این خریدوفروش متوقف نخواهد شد و به‌صورت زیرزمینی ادامه پیدا خواهد کرد. کما‌اینکه این نوع معاملات زیرزمینی یا به‌عبارتی «پشت شمشادی» در بازار ارز هم وجود دارد. اما مقرراتی که وضع می‌شود، امکان نظارت انتظامی و قضایی را با معامله‌گران فراهم می‌کند.»

حکیمی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که «احتمالا با ابلاغ بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌ها در آینده اجازه خریدوفروش بیت‌کوین را برای معاملات تجاری خارج از کشور مانند معامله ارز‌های فیزیکی خواهند داشت.»

پذیرش با شناخت ابعاد

حسن گلمرادی، کارشناس مسائل اقتصادی هم با اشاره به گسترش حوزه رمزارز‌ها به‌عنوان یکی از موضوعات نوین حوزه پولی و بانکی می‌گوید: «این اتفاق به یمن فناوری‌های نوین در حال توسعه است، اما چنانچه مدیریت نشود ممکن است زمینه خروج ارز و سرمایه از کشور و گسترش پولشویی را فراهم کند.» او تأکید می‌کند: «رمزارز‌ها یکی از نگرانی‌های بانک‌های مرکزی دنیاست، چراکه در نبود قوانین و مقررات و فقدان ابزار‌های نظارتی بر رمزارزها، عملا کنترل و مدیریت آن‌ها از حیطه نظارت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی خارج می‌شود.»

ارز دیجیتال در خانه‌ای روی آب

گلمرادی می‌گوید: «به همین دلیل کشور‌ها با این موضوع با احتیاط رفتار می‌کنند تا با گذشت زمان، ابعاد این پدیده به‌ویژه آثار اقتصادی و اجتماعی و حاکمیتی آن بیشتر روشن شود؛ بنابراین ضمن پذیرش این پدیده نوین، باید ابعاد مختلف آن را هم درنظر گرفت. شاید یک دلیل برخورد بانک مرکزی، ناشناخته‌بودن همه ابعاد و زوایای اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و قانونی و حاکمیتی این مسئله بوده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کار بیکار

      دست از سر مردم بردارید
      من اگه شده پولامو زیر بالشم بزارم به شماها اعتماد ندارم
      حتی بانک هاتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قانونی مجوز بدین صرافی داخلی مشکل پیش نیاد کاری نداره مردم که کار خودشون رو‌میکنند

      • بدون نام

        ایول.منم همینطور

      • بدون نام

        پس پول دارید ولی نق می زنید نداریم

    • بدون نام

      بهتر از بورس ایرانه که خانه ای روی عنکبوت. پول زحمت چندین ساله مردم تو بورس بالا کشیدید.

    • ستاره

      بانک های مرکزی کل دنیا از جمله ایران خیلی از گسترش رمز ارزها می ترسند چون باعث میشه کلا پول از دست دولتها خارج بشه، اما خب کشورهای دیگه خودشون رو با شرایط جدید دارن همراه میکنن به جای انکار
      امیدوارم توی ایرانز خیلی دیر نشه و طبق معمول از همه جا عقب نمونیم

    • ستاره

      بانک های مرکزی کل دنیا از جمله ایران خیلی از گسترش رمز ارزها می ترسند چون باعث میشه کلا پول از دست دولتها خارج بشه، اما خب کشورهای دیگه خودشون رو با شرایط جدید دارن همراه میکنن به جای انکار
      امیدوارم توی ایرانز خیلی دیر نشه و طبق معمول از همه جا عقب نمونیم

      پاسخ ها

      • غلامرضا خوشی

        صدر صد باید بترسند.

    • امین هستم

      خب بزارید نقدینگی بره به این سمت چه اشکالی داره بهتر از اینکه نقدینگی سرگردان بره سمت دلالی خونه و ماشین و دلار و سکه طلا و باعث حباب قیمتی بشه اتفاقا با سوق دادن نفدینگی به سمت ارزهای دیجیتال حجم نقدینگی کم میشه

    • بدون نام

      پول مردمو خوردید تو بورس باز ول کن نیستید،حالا چون پولی از ارز دیجیتال گیرتون نمیاد میخوایید جلوشو بگیرید، ...

    • غلامرضا خوشی

      بازار بورس ایران رمز ارز هردو خانه ساختن روی آب است.

    • بدون نام

      بورس دستوری افزایش عمدی نوسانگیری از هردو با پول مردم چی غیر قانونی نیست

    • بدون نام

      فارکس و ارز دیجیتال خیلی بهتر از بورس ایران باید حرفه ای بشی بعد

    • بدون نام

      پس چرا خود دولت و چین مزرعه دارند اگر بد غیر قانونی برای خودشون خوبه

    • بدون نام

      تا حالا هیچ کی از خرید قانونی ارز دیجی تا لی ضرر کرده اینا باید بورسو قیر قانونی میکردن که بجز دوبستو بیسی نفر سرمایه گذار اصلی همرو به خاک سیاه نشوند

    • بدون نام

      خود کله گندها از خریداران ارز دیجیتالیند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج