۱۰۹۶۹۷۷
۱۷ نظر
۶۴۱۵
۱۷ نظر
۶۴۱۵
پ

تنگسیر؛ شورش تک‌نفره زار ممد علیه ظلم

فیلم «تنگسیر» به کارگردانی «امیر نادری» بر اساس رمانی به همین نام نوشته «صادق چوبک» ساخته شد.

برترین‌ها: فیلم «تنگسیر» بر بستر احساس خشم و انتقام عاشقانۀ قهرمان داستان، سعی دارد حس قیام علیه وضعیت حاکم را به تصویر بکشد. این واقعه در سال شمار تاریخ بوشهر در سال ۱۳۰۲ خورشیدی - دو سال مانده به پایان قاجار- روی می‌دهد، و از آن رویداد نقل‌ها دهان به دهان گشته و داستان‌ها پرداخته و فیلمی ساخته می‌شود؛ اما حلقه واسط تاریخ، ادبیات و سینما در این ماجرا داستان است.
تنگسیر؛ شورش تک‌نفره زار ممد علیه ظلم
محسن حاجی پور در روزنامه شرق نوشت: نخست روایت شایع و شفاهی قصه در میان بوشهری‌ها سینه به سینه می‌گردد و در زمان کوتاهی گزارش آن در نشریه‌ای مکتوب می‌شود. «رسول پرویزی» سال‌ها بعد داستان کوتاهی با همین مضمون می‌نویسد و چندی پس از آن «صادق چوبک» رمان «تنگسیر» را می‌آفریند، آفریده‌ای که الهام بخش فیلمی اقتباسی از «امیر نادری» می‌شود.
هم رسول پرویزی در داستان «شیرمحمد» و هم صادق چوبک در رمان «تنگسیر» به شواهد تاریخی استناد می‌کنند، ولی بازهم در بازگفتن داستان اختلاف‌هایی مشروح، مشهود است.
تنگسیر؛ شورش تک‌نفره زار ممد علیه ظلم
البته روایت این قتل‌ها در نظر یک روزنامه نگار، عالمی روحانی، مال باخته‌ای مظلوم، مامور نظمیه، قاضی عدلیه، خویش قاتل، قوم مقتول و... تفاوت دارد و هر که با علاقه یا سلیقه خود دست به روایتی تاریخی می‌زند؛ حال در بیان تاریخ کدام یک از این روایت‌ها «واقعیت» رویداد رخ داده است؟
در هفته نامه «استخر» که از نوع تاریخ روایی است،ماجرا سلسله وار روایت شده، متن روانی که جاذبه داستانی اش خواننده را به خود می‌کشاند تا پیام خبرش را مخابره کند؛ اما به هرحال یک رویدادنامه است و روایتش بر مبنای «این و سپس آن سامان یافته».
تنگسیر؛ شورش تک‌نفره زار ممد علیه ظلم
در این گزارش تاریخی پنج شوال ۱۳۴۱ هجری قمری همان روزی است که زائرمحمد بوشهری خانه‌ای از میرزاعبدالکریم بزاز به چهارصد تومان رهن کرده، بزاز پولش را خورده و محمد به عدلیه متظلم و به محضر آقاشیخ ابوتراب رجوع می‌کند و ایشان به همراه دو نفر وکیل در مرافعه طرفین، محمد را از حق خود محروم و خسارتی به وی متحمل می‌شوند، تا این شخص مثل یک دیوانه مصمم به قتل بدهکار و قاضی و دو وکیل شود و در ادامه می‌خوانیم: «در دکان نان و مسقطی می‌گیرد و می‌خورد و قدری هم همراه برمی دارد و می‌آید در دکان بدهکار پس از اتمام حجت او را می‌کشد؛ از آنجا می‌آید در خانه شیخ بیچاره او را هم پس از قدری عتاب و خطاب مقتول می‌کند، مادر و دختر شیخ می‌خواهند او را بگیرند دختر را با تیر و مادر را با تبرزین مقتول و مجروح می‌نماید.
تنگسیر؛ شورش تک‌نفره زار ممد علیه ظلم
از آنجا مثل قابض الارواح، رو به خانه دو نفر وکیل روانه می‌شود. اول کربلایی محمد معروف به گند رجب، دویم آقاعلی عبدالنبی که در بستر ناخوشی بوده هر دو را پس از شمردن تقصیر آن‌ها مقتول می‌سازد». شعری که بوشهری‌ها درنگه می‌کردند چنین بود: «تفنگی داشتم یه بغل/ اول زدم شیخالی کچل/ دوم زدم گند رجب/ سوم زدم شیخ ابوتراب/ شیخ ابوتراب تو کله بی/ دسش تو او هندونه بی…».
تنگسیر میان این مولفه‌ها داستان خوش‌ساخت خود را روایت می‌کند، با دوربینی بر دوش قهرمان اصلی آن، کلمه‌ی قهرمان برازنده‌ی این شخصیت است، او از هر نظر یک قهرمان واقعی است، تصمیمی که او می‌گیرد تقریباً هیچ کس حتی جرأت فکر کردن به آن را ندارد، از نظر دیگران او دیوانه شده است، ولی او طبق قوانین و اعتقادات شخصی خود زندگی می‌کند.
تنگسیر؛ شورش تک‌نفره زار ممد علیه ظلم
بی شک پذیرش این شخصیت در اخبار نشریه‌ها و اسناد و استناد گزارش‌های تاریخی میسر نبود، تا ادبیات آن را تعین بخشیده، ماندگار کند و فرینش تازه‌ای از آن ایجاد کند. ما با خواندن رمان «تنگسیر» و نمایش رئالیستی واقعه، قرار نیست به یاد خاطره تاریخی شیرمحمد افتاده، چه خوب چه بد، چه با خوشی چه ناخوشی از آن یاد کنیم، بلکه گفتمان صدق و کذب چوبک در بازآفرینی این ماجرا با بهره بردن از مولفه‌های تاریخی و بازتاب دیدگاه مسلط و تعهد اجتماعی نویسنده‌ای است که همواره با ستمگران در جنگ است، همواره، چون «تنگسیر». امیر نادری سال‌ها پیش در نشستی در یک دانشگاه در توضیح چرایی ساختن «تنگسیر» گفته است: «من تنگسیر را ساختم به‌دلیل این‌که کودکی‌ام در بوشهر گذشت. وقتی پدرم کوچک بود «زائرمحمد» را با تفنگ در کوچه دیده بود.» با این حال در تاریخ سینمای ایران قصه‌های شفا‌هی زیادی از اختلاف‌نظر‌های علی عباسی (تهیه کننده)، نعمت حقیقی (مدیر فیلمبرداری) و بهروز وثوقی با امیر نادری نقل شده است. با این‌که امیر نادری با این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم سپاس را از آن خود کرد، اما پس از «تنگسیر» او برای فیلم ساختن از حرفه‌ای‌های سینمای ایران فاصله گرفت و به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت. کودکی همان قلب تپنده امیرنادری و سینمای اوست. بهروز وثوقی نقش زائرمحمد را بازی می‌کند و نوری کسرایی، عنایت بخشی، جعفر والی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احسان

      بهترین فیلمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یادمه ۱۶ سالم بود این فیلم رو دیدم الان چهل سالمه هنوزم اسمه زارممدو میشنوم به هیجان میام کاش هر گدوم از

      • بدون نام

        جزو فیلمهای خوبه

    • با

      حال و روز الان مملکت شبیه
      همان موقع است.......
      زار محمد کجایی؟؟؟؟؟
      هر ایرانی میتونه یک
      زار محمد باشه.....

      پاسخ ها

      • حسین

        آفرین.کِی و کجا موقعش برسه

    • بدون نام

      قیام علیه ظلم عالی این فیلم

    • بدون نام

      خوب حال مال مردم خور ها رو میگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک نفر دیسلایک معلومه چکاره اس

    • پاسلار

      زائرمحمد نماد ارتش تک نفره،مبارزه علیه ظلم و احقاق حق هست
      فیلم خوش ساخت و پر معنا که با گذشت نیم قرن دیدنیست

    • بدون نام

      نگو زارممد بگو شير ممد

    • بدون نام

      حال و روز الانه ماست ایران یه زار ممد میخواد یه کاوه آهنگر میخواد یه فریدون میخواد خدايا کی میان

    • بدون نام

      فقط به زور اسلحه تونست حقشو بگیره

    • بدون نام

      فیلم خوب با بازی خوب بهروز مظلوم علیه ظالم

    • بدون نام

      درود به شرفش

    • امیر

      حتما هر ایرانی ای باید یکبار این فیلم رو ببینه با بازی درخشان بهروز وثوقی

    • موسی

      اکثریت با حق خوری زندگی می کنند آه مظلوم رو زمین نمیمونه

    • بدون نام

      مال مردم خورها مال مردم رو میخورند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج