از عباس قانع تا ساسی؛ مدیون مدیران رسانه‌ای عزیز
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
ادیب_1
اپیلاسیون نانا 3
ادیب_3
لاله زار مال_3
لاله زار مال_4
ادیب_4
اپیلاسیون نانا 4
اپیلاسیون نانا 2
لاله زار مال_2
ادیب_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۱۱۰۰۳۰۴
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
۲۲۹۵
شاید توضیحش برای غیرفوتبالی‌ها ساده نباشد، اما وقتی که از قهقرا در گزارشگری فوتبال صحبت می‌کنیم، تماشاگران حرفه‌ای، آنهایی که فوتبال را زندگی می‌کنند، خوب می‌دانند که از چه می‌گوییم.
سیامک رحمانی در خبرآنلاین نوشت: شاید توضیحش برای غیرفوتبالی‌ها ساده نباشد، اما وقتی که از قهقرا در گزارشگری فوتبال صحبت می‌کنیم، تماشاگران حرفه‌ای، آنهایی که فوتبال را زندگی می‌کنند، خوب می‌دانند که از چه می‌گوییم.
 
از عباس قانع تا ساسی؛ مدیون مدیران رسانه‌ای عزیز
 
عباس قانع به عنوان یکی از گزارشگران نوآمده فوتبال، متر و شاخصی برای سلیقه و اراده مدیران رسانه‌ملی در ایران است. گزارشگری که دانش و تخصص لازم را ندارد و تلاش می‌کند با هیجان دادن به لحن و بیانش، تماشاگر را به وجد بیاورد. اشتیاقی کاذب و ساختگی که حتی هیجان را در حساس‌ترین مسابقات مبتذل می‌کند. مبتذل به همان مفهوم فرهنگنامه‌ای‌اش؛ استفاده بیش‌ از اندازه‌ای که پیش پا افتاده می‌کند. مستعمل می‌کند و بی‌ارزش.
 
عباس قانع، محمد سیانکی، جواد خیابانی... موج مسلط گزارشگران حال حاضر فوتبال که ویترین کاملی هستند از آنچه مدیران‌شان می‌پسندند. به خصوص وقتی توجه کنیم که قانع زمانی میکروفن گرفته و این موج دز مقطعی دست بالا را پیدا کرده که گزارشگران حرفه‌ای‌تری مثل مزدک میرزایی و عادل فردوسی‌پور رفته‌اند یا کنار گذاشته شده‌اند. اما اهمیت موضوع فراتر از تحمل‌پذیر بودن یا نبودن گزارش فوتبال برای بینندگان آن است. واقعیتی که به آن توجه نمی‌شود، فرهنگسازی ناشی از این جایگزینی است. مدیران رسانه با نشاندن قانع روی صندلی عادل، در واقع نوعی از الگوسازی را رواج می‌دهند که نتیجه آن ترجیح ابتذال بر تخصص است. خودنمایی بر دانش. مدیر رسانه که از هوشمندی و تاثیرگذاری چهره برتر رسانه‌اش می‌ترسیده، آن را با جذابیت عوام‌پسندانه گزارشگرانی عوض کرده که ذهن نسل‌های جوان و فراتر از آن فرهنگ و سلیقه عمومی را مسموم می‌کنند. ترویج این باور که سطحی بودن و اعتماد به نفس بیهوده هم می‌تواند مایه موفقیت باشد. حاصل این روند در آینده بدون تردید نسلی روشن‌تر، سختگیرتر و پرتلاش‌تر نخواهد بود. نتیجه این فرایند الگوهایی باز هم بی‌مایه‌تر و مخاطبانی هر چه عامی‌تر خواهد بود.
 
اتفاقی که به گزارشگری فوتبال و ورزش محدود نیست. به هر طرف که نگاه کنید با تکثیر عباس قانع‌هایی مواجه خواهید بود که قرار است جای خالی فردوسی‌پورها را پر کنند. در سینما وقتی میدان برای بیضایی و تقوایی تنگ می‌شود، چه کسانی فرصت‌های فیلمسازی و سریال‌سازی را قبضه می‌کنند. در موسیقی با حذف و بایکوت شجریان، چه کسانی تبلیغ شدند. خوانندگانی که برای خوشامد مسئولان خواندند و یک‌شبه تبدیل ‌شدند به الگو. به ستاره. همان‌هایی که بعدا در فرودگاه و زیر دستگاه ایکس‌ری واقعیت‌شان از پرده بیرون افتاد. وقتی که دیگر دیر شده بود. اما کسی قرار نیست درس بگیرد. سیستم نمادسازی فرهنگی ما همچنان حامد زمانی و ده‌نمکی بیرون می‌دهد و انتظار دارد حاصل آن فرهیختگی باشد.
 
در دنیا، هنرمندان میان‌مایه که پرطرفدار و مورد توجه عموم باشند کم نیستند. احتمالا هر جامعه‌ای ساسی‌مانکن و تتلوی خودش را دارد. با این تفاوت که ما سال‌هاست داعیه فرهنگسازی داریم و دنبال اتوپیای غریب خود هستیم، اما یک ویدئوکلیپ از خواننده‌ای مطرود همه برساخته های ذهنی‌مان را به هم می‌زند. ناگهان مواجه می‌شویم با این واقعیت که زیر پوست جامعه میلیون‌ها جوان و نوجوان دارند چیزی را جستجو و دنبال می‌کنند که مطلقا نشانی از شر است. سرسام گرفته به زمین و زمان می‌تازیم، غافل از این که آبشخور آن میلیون‌ها فالوئر چه بوده. که چطور از ترس دانستگی، ابتذال به آنها تزریق کرده‌ایم. اگرنه، کی در همه این سال‌ها ساسی‌مانکن تبلیغ کرده و او چه رسانه و میکروفنی داشته که زمانی و زمانی‌ها نداشته‌اند.
 
در همین فقره اخیر و بحرانی که با ویدئوی ساسی‌مانکن به وجود آمد، با واکنش‌هایی مواجه بودیم که در نهایت بی‌ادبی و بی‌فرهنگی تلاش می‌کردند پاسخی باشند به خواننده آنور آب. ترانه‌موزیک‌هایی به شدت سخیف و حتی هتاکانه که فقط چون از دیدگاه رسمی مقبولیت داشتند، در رسانه‌های دولتی بازنشر شدند و تریبون داده شدند و انقلابی‌ها ستایش‌شان کردند. رفتن به جنگ ابتذال با شکلی متفاوت از ابتذال رسمی. تبلیغ اوباشیگری فقط با این توجیه و مجوز که قرار است در خدمت ما و علیه عنصر بیگانه باشد. داستان ابدی ازلی هدف و وسیله.
 
اگر جایی از تاریخ با ترویج فرومایگی و پیش‌پاافتادگی جامعه‌ای به رشد و تعالی رسیده، اینجا هم انتظار تکرارش را داشته باشیم. اگرنه، دل‌بستن به کاشت و ازدیاد چهره‌های رسانه‌ای و فرهنگی لاغر و محقر، در نهایت بستری خواهد بود برای رشد ساسی‌مانکن‌ها. افلا تعقلون.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
شرکت هوش و دانش سپهر_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
سفیر بار ساقدوش_3
شرکت هوش و دانش سپهر_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
شرکت هوش و دانش سپهر_4
سفیر بار ساقدوش_4
گروه تولیدی نیلوفر_4
شرکت هوش و دانش سپهر_2
سفیر بار ساقدوش_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
اورانوس_فوترموبایل2
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
دندانپزشکی تاج _ فوترموبایل2
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
دندانپزشکی تاج _ فوتر2
ترجمه زندگی_فوتر
شفا_فوتر
پارسیان طب - فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
تنورستان_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
آیلین_تزریق چربی
اورانوس_فوتر2
قالیشویی بانو_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
روشا فارمسی_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی ادیب_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
فنی آتل_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر