جاباما
۱۱۰۲۱۹۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

کشف موجوداتی که ۵۰سال زیر یخ پنهان بودند

حدود دو هفته‌ی پیش کوه یخی عظیم‌الجثه‌ای از یخسار قطب جنوب جدا شد و به آرامی در دریای ودل شناور (Weddell Sea) شد. اکنون محققان توانستند نگاهی به حیات موجود در زیر این کوه یخ بیاندازند که بعد از ۵۰ سال در معرض دید است.

ایسنا: حدود دو هفته‌ی پیش کوه یخی عظیم‌الجثه‌ای از یخسار قطب جنوب جدا شد و به آرامی در دریای ودل شناور (Weddell Sea) شد. اکنون محققان توانستند نگاهی به حیات موجود در زیر این کوه یخ بیاندازند که بعد از ۵۰ سال در معرض دید است.

به نقل از لایوساینس،کشتی تحقیقاتی آلمانی به نام پولاراسترن (Polarstern) با گذر از مسیر باریک بین کوه‌یخ به تازگی آزاد شده به نام "A-۷۴" و فلات یخ برانت (Brunt) در شمال قطب جنوب ساعت‌ها فیلم و هزاران تصویر از موجوداتی که ۱۸ مایل (۳۰ کیلومتر) زیر سطح آب زندگی می‌کردند ثبت کرد. محققان گزارش دادند که توانستند جامعه‌ی پرجنب و جوشی از نرم‌تنان، پالیده‌خواران، ستاره‌های دریایی، خیار دریایی و حداقل پنج گونه ماهی و دو گونه‌ی ماهی مرکب کشف کنند.

محققان موسسه‌ی تحقیقات قطبی و اقیانوسی آلفرد وینگر(AWI) در آلمان که مسئول ماموریت پولاراسترن بودند در بیانیه‌ای گفتند:اولین تصاویر از کف اقیانوس سطح شگفت‌انگیزی از تنوع زیستی را در منطقه‌ای که با یخ قطور برای دهه‌ها پوشیده شده بود نشان داد.

کشف موجوداتی که ۵۰سال زیر یخ پنهان بودند

یافتن حیات دریایی در نزدیکی کف اقیانوس قطب‌جنوب موضوع عجیبی نیست. صدها گونه‌ی دریایی در آب‌های یخ زده زندگی می‌کنند و گاهی در مکان‌هایی واقعا غیرمنتظره می‌توان آن‌ها را دید.

ماه گذشته محققان گروهی از اسفنج‌های دریایی و پالیده‌خواران را یافتند که بر روی سنگی ۹۰۰ متر پایین‌تر از یخ‌های فلیچنر رون(Filchner-Ronn) به یک تخته سنگ چسبیده بودند. این کشف مانند کشف جدید پولاراسترن کمی دانشمندان را گیج کرد، علت اصلی آن وجود پالیده‌خواران بود. این حیوانات که شامل اسفنج‌ها و مرجان‌ها است در یک مکان مستقر می‌شوند و منتظر می‌مانند تا مواد غذایی که معمولا نوعی فیتوپلانکتون هستند (نوعی جلبک دریایی میکروسکوپی) به سمتشان بیایند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج