۱۱۰۵۱۲۲
۴۹ نظر
۵۰۰۸
۴۹ نظر
۵۰۰۸
پ

بورس، ارز، سکه و‌ طلا در انتظار «خبرِ وین»

با افزایش احتمال گفتگو پیرامون برجام، بازار‌های سرمایه‌ای داخل با نوساناتی همراه شدند. بورس طی روز‌های شنبه و یکشنبه در مجموع ۲۵ هزار و ۶۲ واحد سقوط کرد، نرخ دلار نسبت به آخر هفته گذشته نیز حدود ۱۵۰۰ تومان و قیمت سکه نیز ۴۰۰ هزار تومان ریزش داشته‌اند.

روزنامه اعتماد: با افزایش احتمال گفتگو پیرامون برجام، بازار‌های سرمایه‌ای داخل با نوساناتی همراه شدند. بورس طی روز‌های شنبه و یکشنبه در مجموع ۲۵ هزار و ۶۲ واحد سقوط کرد، نرخ دلار نسبت به آخر هفته گذشته نیز حدود ۱۵۰۰ تومان و قیمت سکه نیز ۴۰۰ هزار تومان ریزش داشته‌اند.

بورس، ارز، سکه و‌ طلا در انتظار «خبرِ وین»

هر چند برخی ادعا می‌کنند که تحولات صورت گرفته میان ایران و امریکا همچنین گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی از احتمال دیدار مقام‌های دو کشور، باعث کاهش قیمت در بازار‌ها می‌شود؛ اما آنچه نباید فراموش کرد، واقعیت اقتصادی کشور است که بر تورم تاثیر می‌گذارد؛ تورم ۳۶.۴ درصدی سالانه، نقدینگی ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در پایان آذر و البته تورم نقطه‏ای ۷/ ۴۸درصدی و البته عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف برای بهبود روابط مالی و بانکی با جهان است.

کارشناسان اقتصادی بر این باروند که نرخ دلار که مهم‌ترین عامل برای پیش‌بینی آینده اقتصادی کشور است، به کانال‌های زیر ۲۰ هزار تومان وارد نمی‌شود، چراکه اقتصاد طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ دلاریزه شده و هر جهش نرخ دلار مستقیما بر قدرت خرید ریال اثر می‌گذارد.

تاثیر بر بازار‌ها

بازار سرمایه بیشترین تاثیر را از خبر‌های برجامی گرفته و هر چه قیمت ارز مقاومت بیشتری برای کاهش قیمت و ورود به کانال‌های پایین‌تر دارد، شاخص بورس سقوط‌های چند ده هزار واحدی را تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد که یک حالت «تعلیق» و «انتظار» در بورس وجود دارد.

بورس، ارز، سکه و‌ طلا در انتظار «خبرِ وین»

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش صف‌های فروش در روز گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته و به ۳ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان رسیده در حالی که ارزش صف خرید ۱۰۴ میلیارد تومان بوده است. رقم شاخص در روز یکشنبه یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد گزارش شده است. هر چند بر اساس گزارش‌های آرشیوی شاخص بورس در ۱۴ فروردین ۹۷ حدود ۹۷ هزار و ۸۶ واحد گزارش شده بود.

با مقایسه شاخص بورس در فروردین ۹۷ و ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد عمده دلیل افزایش ۱۲۰۷ درصدی، نرخ دلار باشد. هر چند نباید از دخالت‌های گاه و بی‌گاه دولت در بازار سرمایه به خصوص از ابتدای سال ۹۹ غافل شد.
وضعیت در بازار سکه نیز افت قیمت‌هاست که برخی آن را به معنای تخلیه حباب قیمتی در نظر می‌گیرند. سکه تمام بهار آزادی در ۱۴ فروردین ۹۷، یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان معامله شد که در ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. جهش ۵۲۰ درصدی طی سه سال تنها در یک اقتصاد دلاریزه رخ می‌دهد.

در سوی دیگر، بازار ارز نیز مانند سایر بازار‌ها کاهش قیمت داشته هر چند به نظر می‌رسد دلار مقاومت زیادی برای ورود به کانال‌های پایین‌تر دارد که این امر می‌تواند از دو دیدگاه نشات گرفته باشد؛ اول بی‌اعتمادی به صحبت‌هایی که حول محور احیای برجام مطرح می‌شود.

تاکنون چندین بار از احیای برجام سخن گفته شده و به نظر می‌رسد اجماعی نسبی در فضای سیاسی کشور برای این موضوع شکل گرفته، اما صرف شکل گرفتن آن نمی‌تواند شرایط اقتصادی را بهتر کند. بهبود شرایط اقتصادی نیز به معنای تقویت قدرت خرید مردم است که این امر نیز در کوتاه‌مدت میسر نمی‌شود. مقایسه نرخ دلار بازار آزاد در فروردین ۹۷ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که قیمت دلار از ۵۱۴۰ تومان به ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده که به معنای افزایش ۳۷۹ درصدی است.

جهش نرخ دلار که بر هر کالایی تاثیر می‌گذارد در کنار بالا رفتن تورم همچنین افزایش‌های کم‌رونق دستمزدها، سبد مصرفی خانواده‌ها را بیش از پیش کوچک و قدرت خریدشان را نیز کمتر کرده است.

احیا در سایه مشکلات پولی و بانکی

هرچند هنوز هر گمانه‌زنی پیرامون احیای برجام زود است و ممکن است باعث سوگیری‌های شناختی شود، اما به نظر می‌رسد بازار‌ها نسبت به انتشار اخبار‌های خوش‌بینانه قدری مقاوم شده‌اند و آن‌گونه که پیش‌تر به آن واکنش نشان می‌دادند، واکنشی هیجانی نشان نمی‌دهند. این مورد به خصوص در مورد بازار ارز نمود بیشتری دارد. با وجود اینکه مقام‌های مسوول بار‌ها در خصوص «پذیرفتنی نبودن قیمت‌های فعلی ارز» سخن گفتند و احمد نوایی‌لواسانی، دبیر کانون صرافان نیز چند ماه پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر اموال بلوکه شده ایران آزاد شود، دلار به حدود ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

بورس، ارز، سکه و‌ طلا در انتظار «خبرِ وین»

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز نظری کمابیش مشابه دبیرکل کانون صرافان دارد و قیمت واقعی را ۱۴ هزار تومان می‌داند. با وجود اینکه قیمت واقعی ارز مدنظر مسوولان با آنچه روز گذشته در بازار اعلام شد، تفاوتی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومانی دارد، سوالی که مطرح می‌شود، این است که با وجود مشکلات در مبادلات بانکی و عدم تصویب لوایح fatf آیا صرف احیای برجام می‌تواند نرخ ارز را کاهش داده یا تثبیت کند؟ کارشناسان بر این باورند که نرخ ارز تعادلی نیز با فرض احیای برجام و البته باقی ماندن مشکلات بانکی با سایر کشور‌ها کمتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد بود.

هر چند نوسانات ریز و درشت مانند سال‌های ۹۸ و ۹۹ در اقتصاد مشاهده نخواهد شد که عمده دلیل آن نیز روی کار آمدن تیم بایدن در کاخ سفید است. اما ضمانت اجرایی پیمان‌ها، قرارداد‌ها و البته تفاهمنامه‌ها در سایه عدم پذیرش معاهده‌های بین‌المللی کاهش خواهد یافت.

احیای برجام تاثیری دارد؟

بازگشت امریکا به برجام می‌تواند بر فروش نفت کشور و البته آزادسازی دارایی‌های ایران در کشور‌های بلوکه‌کننده تاثیراتی بگذارد. با توجه به اینکه زمان بازگشت به «زندگی نرمال» برای هر کشور وابسته به واکسیناسیون است و تا پایان ۲۰۲۱ تعداد کمی از کشور‌ها می‌توانند به مصونیت همگانی دست یابند، تقاضای نفت نیز تا پایان سال جاری میلادی تقویت نخواهد شد.

بورس، ارز، سکه و‌ طلا در انتظار «خبرِ وین»

هر چند تصمیم اخیر اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید به منزله امید زیاد برای بازگشت اقتصاد به وضعیت پیش از شیوع کرونا باشد، اما شروع قرنطینه در برخی کشور‌های اروپایی، توصیف شکننده بودن شرایط فعلی است. در خصوص بازار انرژی باید به این نکته نیز توجه کرد که خرید مشتری‌های نفت ایران از سایر کشورها، می‌تواند روند بازگشت نفت ایران به بازار‌های جهانی را با مشکلاتی مواجه کند.

اینکه برجام بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد نیز یکی از موضوعاتی است که همواره محل منازعه کارشناسان بوده و با وجود اینکه محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور سخنان هفته نخست اسفند خود مبنی بر افزایش نرخ ارز به ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان را تکذیب کرد، اما به نظر می‌رسد نرخ ارز در داخل تعیین می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران باید به خاطر مردم به برجام برگردد
      مردم زیر فشار تحریم ها دارن لی می شود

      پاسخ ها

      • بی نام

        مردم ایران اونقدرراحت طلب وخوشگذرانن که با کوچیکترین فشار میرن زیر سلطه امریکا

      • بدون نام

        به 14:13
        مردک این کوچیکترین فشاره؟؟؟!!!
        مردم زیرفشار له شدن
        تو حرف نزنی بهترنیست؟؟!!

      • م م

        دوست عزیز تحریم خوانده میشه ولی دزدی دیده میشه ما به اسم تحریم به این روز افتادیم

      • بدون نام

        برسلی هم برسله بوده اولش ' اما زیر فشارو عدم بازگشت مسئولین به برجام شد برسلی

      • بدون نام

        کاش مردم مهم بودن

        یه عده خودشون هیچ مشکلی ندارن حرف از مقاومت می زنن

      • بدون نام

        آمریکا ما رو تحریم نکرد از داخل ما رو تحریم کردن وگرنه ۵ هزار آقا زاده تو آمریکا درس میخونن وزندگی میکنن

      • ناشناس

        پس شاخص بورس به 4 میلیون میرسه

      • بدون نام

        بازهم یک ربات اومد که بی کفایتی مسئولین رو بندازه گردن مردم

    • بدون نام

      ایران باید به خاطر مردم به برجام برگردد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۰۸۵۵ خوابی یا بیدار

    • بدون نام

      هر اتفاقی بیافته تو کشور ما فقط بالا میره

    • اسماعیل

      جالب اینجاست خود برجام قبل از خروج آمریکا چه تحریمی رو برداشت و یا کدوم گشایشی توی مملکت ایجاد کرد که احیا شدش بتونه کاری رو انجام بده دوباره خاله بازی شروع شد توی 8 سال کاری نتونستند بکنند جوری حرف می زنند که انگار توی سه ماه میتونند معجزه کنند(اگر دوست داشتید منتشر کنید اگر نه لاعقل خودتون بخونید)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما احتمالا از تحریم ها سود میبری که اینو میگی،

      • بدون نام

        کاسبان تحریم اگه بگذارن زندگی مردم خوب میشه

      • بدون نام

        ۱۱۰۰ دمت گرم حرف دل مردم زدی این چند تا هم از خودشونن پول میگیرن کامنت بزارن

      • بدون نام

        کاسبان تحریم جمع کنید این جمله کلیشه ای رو هر چی میشه کاسبان تحریم بابا دزد زیاد داریم در لباسهای شیک و کت و شلواری تحریم گوشه کوچکی از مشکلات هست وقتی دولت فقط به فکر جیبش هست مردم کیلو چند در ضمن هسته ای به باد فنا رفت کدوم برجام داداش

    • بدون نام

      بازار مالی غرب شرف داره به شرق و خاورمیانه ایران

    • بدون نام

      یواشکی رفتن وین مذاکره کنند با امریکا همین ها که میگفتن نه به مذاکره

    • بدون نام

      جیب همه رو تو بورس زدن لعنتی ها

    • بدون نام

      فقط ارز دیجیتال فارکس شرف و غیرت دارن مدیرانش

    • بدون نام

      اصلا سهم نخرید ببینیم کفش کجاست همه که تو ضرریم ببینیم کجا میخواد بره

    • بدون نام

      زودتر هم به برجام برگردید هم FATF رو تصویب کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم چشم منتظر دستور شما بودیم خخخخخخ

      • عامو

        کاربر محترم ۱۱/۱۲ خداوند عمرت دهد بفرما تا برجام و EFTF را قبول نکنند در این بیغوله همچنین بیخودی وول میخورند و چیزی عایدشان نمیشود، تنها راهکار درست همین است که سرکار میفرمایید و بس، تمام

      • بدون نام

        چشم برگشتم کجا رو دیگه بتن بریزیم بفرمایید

      • بدون نام

        عامو fatf اولندش دوم زرشک

    • وال سفید

      اینا دنبال چین و روسیه هستن ما بدبختیم

    • بدون نام

      واقعیت و گفتی اسماعیل، درود به شرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسماعیل کیه جعفر

    • بدون نام

      به برجام برگردید در شرایط کنونی امنیت واقعی روحی و روانی مردم بسته به کاهش تنش های سیاسی است لطفا به برجام برگردین اگرچه اسرائیل و ایران هراسان دلواپس ( چند کشور عربی منطقه ) خوششون نیاد و بر طبل ضد برجامی بکوبند

    • نیماکوشا

      بعضی ها نوشتن ایران باید به برجام برگرده؟
      لطفا خبرهای دنیارو بخونید...
      برجامو کدخدا پاره کرد...

      پاسخ ها

      • عامو

        نیما جان کوشا دوست نادیده من اگر هم برجام پاره شده باشد بین شش کشور یکی شان برگه آن را دارد،

    • بدون نام

      بابا چرت نگو پس ماشین چرا گرون شده؟...

    • نوید

      بابا جمع کنید این بساطو.

    • بدون نام

      انسان مگه چند سال عمر میکنه خسته شدیم زیر این فشار گرانی بدبختی خواهشا مذاکره کنید مذاکره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه نکردیم؟!

    • بدون نام

      ما بدبخت ها باید چوب دلال واسطه را بخوریم

    • بدون نام

      باید آمریکا به برجام برگردد و رابطه میان ایران آمریکا بر قرار شود مردم زیر با گرونی و تورم له شدن

    • بدون نام

      اگر همینجور خوشخیال باشن که مردم کاری از دستشون بر نمیا کاملا در اشتباه صد در صدی هستن.

    • بدون نام

      اصلاح طلبان باسیاست پیش میروند برای این که رای بیاورند قدری از تحریمها قبل از انتخابات برداشته خواهد شد وبا شعار اتمام کار که مابقی تحریمهارا بر می داریم جلو می آیند

    • فرخ انتظار

      دولت هر جا بتونه جیب مردمو خالی میکنه

    • بدون نام

      فقط شما اصلاح طلبان منتظرید!
      چون عادت دارید به آویزون بودن...

    • ع،ر

      اقتصاد‌کشور‌قربانی‌سیاستهای‌بی‌خردانه
      مسئولان‌کشور‌شده‌بعد‌ا‌به‌سرمایه‌گذاران‌
      خارجی‌شفارش‌سرمایه‌گذاری‌در‌کشور‌را
      می‌دهند

    • بدون نام

      لعنت خداوند کلا بر کلمه تحریم وهر کسی تحریم دوست دارد

    • بدون نام

      واقعا که

    • بهنام

      برجام هم احیا بشه پول های ایران ازاد نمیشه چندسال پیش برجام هم بود ولی امریکا یه دلار هم کف دست ایران نزاشت

    • شکسپیر

      آقایون‌چرا‌رفتید‌وین‌دور‌همی‌نرید‌کرونایه

    • بدون نام

      خودرو و مرغ و روغن یادت رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج