جاباما
۱۱۰۹۸۳۶
۲۰ نظر
۵۰۱۰
۲۰ نظر
۵۰۱۰
پ

زیدآبادی: اتفاق بزرگی در حال رقم خوردن است

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در روزنامه آرمان ملی نوشت: آنچه در وین جریان دارد، بسیار بیش از بحث تعهدات برجامی و رفع تحریم‌هاست. در آنجا اتفاق بسیار بزرگی در حال رقم خوردن است!

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در روزنامه آرمان ملی نوشت: آنچه در وین جریان دارد، بسیار بیش از بحث تعهدات برجامی و رفع تحریم‌هاست. در آنجا اتفاق بسیار بزرگی در حال رقم خوردن است!

زیدآبادی: اتفاق بزرگی در حال رقم خوردن است

شاید به همین دلیل، برخی از جریان‌های اصطلاحا تندرو داخلی، به رغم مواضع صریح مسئولان بلندپایه نظام برای ادامه مذاکرات، خواهان قطع سریع مذاکرات وین هستند. آنها ظاهرا بو برده‌اند که در انتهای این مسیر، جای قرص و محکمی در صحنه سیاست جمهوری اسلامی برای‌شان باقی نخواهد ماند. مسأله اما این است که همان چینی‌هایی که تندروها با این تصور که چرخش به سمت آنان، سبب تقویت‌شان خواهد شد، ابتکار عمل ورود ایران به دوران تازه را به دست گرفته‌اند! باور ندارید؟ پس به متن زیر که بخشی از مصاحبه چانگ هوآ سفیر چین در تهران با یکی از خبرگزاری‌های داخلی است، خوب دقت کنید. او می‌گوید: «وانگ ئی وزیر امور خارجه چین، در سفر اخیر خود به شش کشور منطقه از جمله ایران، یک طرح ۵ ماده‌ای را برای دستیابی به امنیت و ثبات در خاورمیانه پیشنهاد کرد: اول، حمایت از احترام متقابل. خاورمیانه، سرزمین تمدن‌های منحصر به فردی است که سیستم‌های اجتماعی و سیاسی خاص خود را پرورش داده است.

باید به خصوصیات، الگوها و روش‌های خاورمیانه احترام گذاشت. مهم است که به جای دیدن منطقه از دریچه رقابت جغرافیایی، ذهنیت سنتی تغییر یابد و کشورهای خاورمیانه را به عنوان شرکایی برای همکاری، توسعه و صلح در نظر بگیریم. حمایت از کشورهای خاورمیانه در کشف مسیرهای توسعه خود و همچنین حمایت از کشورهای منطقه و مردم آنها در ایفای نقش اصلی در پیگیری حل و فصل سیاسی موضوعات داغ منطقه‌ای مانند سوریه، یمن و لیبی مهم است. ترویج گفت‌وگو و مبادلات بین تمدن‌ها برای دستیابی به همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام در خاورمیانه مهم است. چین برای این منظور به نقش سازنده خود ادامه خواهد داد. دوم، رعایت عدالت. هیچ چیز بیش از یک راه‌حل درست برای مسأله فلسطین و اجرای جدی آن، عدالت و انصاف را در خاورمیانه نشان نمی‌دهد. ما از میانجیگری فعال جامعه جهانی برای دستیابی به این هدف و برگزاری جلسه معتبر بین‌المللی در این زمینه در شرایطی که شرایط مهیا باشد حمایت می‌کنیم.

چین در ریاست دوره‌ای خود در شورای امنیت سازمان ملل در ماه مه سال جاری، شورای امنیت را تشویق می‌کند تا در مورد مسأله فلسطین برای تائید مجدد راه حل دو کشور کاملا تعمق کند. چین از حضور نمایندگان فلسطین برای مذاکرات مستقیم با چین استقبال می‌کند. سوم، دستیابی به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای. بر اساس محاسن موجود در تکامل مسأله هسته‌ای ایران، طرفین مربوطه باید با اقدامات مشخص در همان جهت حرکت کرده و نقشه راه و بازه زمانی را برای ایالات متحده و ایران بحث و تدوین کنند تا موافقت با برجام را از سر بگیرند.

وظیفه اصلی این است که ایالات متحده اقدامات اساسی برای لغو تحریم‌های یک جانبه خود علیه ایران و همچنین تعمیم آن به طرف‌های ثالث را انجام دهد و ایران نیز باید در تلاش برای دستیابی هرچه زودتر به توافق، تعهدات هسته‌ای متقابل خود را از سر بگیرد. در عین حال، جامعه بین‌المللی باید از تلاش‌های کشورهای منطقه در ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی پشتیبانی کند. چهارم، تقویت مشترک امنیت جمعی.

برای ارتقای امنیت و ثبات در خاورمیانه، نگرانی‌های قانونی همه طرف‌ها باید برآورده شود. تشویق گفت‌وگو و مذاکره برابر، درک متقابل و سازگاری و بهبود روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مهم است. مبارزه قاطعانه با تروریسم و پیشرفت در ریشه کن کردن این موضوع نیز ضروری است. در این راستا، کشور چین پیشنهاد می‌کند که یک کنفرانس گفت‌وگوی چندجانبه برای امنیت منطقه‌ای در منطقه خلیج فارس برای بررسی ایجاد مکانیسم اعتماد خاورمیانه با موضوعاتی مانند اطمینان از ایمنی تأسیسات نفتی و خطوط حمل و نقل و ایجاد گام به گام چارچوب برای امنیت جمعی، جامع، مشارکتی و پایدار برگزار شود. پنجم، تسریع در همکاری‌های توسعه‌ای. پایداری صلح و امنیت در خاورمیانه مستلزم توسعه، همکاری و یکپارچگی است.

لازم است برای شکست ویروس کرونا و دستیابی به بهبود اقتصادی و اجتماعی در اسرع وقت گرد هم آییم. کمک به کشورهای جنگ زده برای بازسازی، حمایت از تنوع بیشتر در رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده نفت و کمک به سایر کشورهای خاورمیانه در دستیابی به توسعه و احیای مجدد، با توجه به منابع کشورهای مختلف منطقه از اهمیت برخوردار است. چین برای افزایش اشتراک تجارب حکمرانی با کشورهای خاورمیانه به برگزاری «مجمع اصلاح و توسعه چین و عرب» و «مجمع امنیتی خاورمیانه» ادامه خواهد داد. چین آماده است تا در ابتکار عمل پنج ماده‌ای با همه طرف‌ها در ارتباط نزدیک باشد و از نزدیک برای ارتقای صلح، امنیت و توسعه در خاورمیانه همکاری کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ اتفاقی پیش نمی یاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بسیار بیشتر از هسته ای یعنی چی؟ موشکی رو هم می خواید تقدیم کنید؟ یعنی فاتحه ایرانو بخونیم دیگه .چه فتوحاتی کردید شماها تو این 8 سال

      • عقابها

        بله حاجی جان باید بگردیم احتمالا پرتقال و نارنج و لیمو فروش پیدایش گنیم ببینم چی میشه
        یا حق

    • بدون نام

      بدبخت شدیم باز کجای ایران میخوان بفروشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چین وروسیه همه راربردن دیگه چیزی نموند

    • بدون نام

      برو این دام در جای دگر نه

    • بدون نام

      یا خدا فاجعه در پیشه

    • هوای پاکم آرزوست

      در حرف قشنگه تا در عمل چی بشه؟!

    • بدون نام

      لعنت به چین ، همین

    • سعید فیاض

      ما که نفهمیدیم نویسنده روزنامه آرمان بالاخره منظورش چی بود؟ فقط یک متن سیاسی و بلند بالا را نقل قول کرد و بی

    • مردم

      منظورت گند بزرگ دیگه؟ از برجام بدتر؟

    • بدون نام

      خبر خیلی خوبی است برای ایران و جهان

      جهان از جمله آمریکا و انگلیس محتاج ایران هستند و به ایران و ایرانی ها نیاز دارند

      منتها بازارگرمی میکنند و از خداشون هستش با ایرانی ها مذاکره کنند

      درود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تمام جزیره قشم کیش فروختن به چین مگه خبر ندارید

      • بدون نام

        آخه اونا چه احتیاجی به ایران دارند؟ ایران اصلا جزئی از اقتصاد جهان حساب میشه؟؟؟

    • بدون نام

      خدا کنه خیر باشه انشاالله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط به خاطر اینه که یه چند سال دیگه همه رو مشغول کنن

    • بدون نام

      فعلا که ملت توسفره شون چیزی رو ندیدند،هروز کوچک تر از دیروز ،کشور بااین همه منابع و سرمایه خدادادی،فقیروفقیرتر !!!

    • بدون نام

      زیادخوش بین نباش

    • بی نام

      خدا رحم کند تصیم درستی گرفته شود تا استقلال را که با خون عزیزان وطن به دست آمده ازدست نرود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بابا خدا خودش همه چیز رو درستش میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج