جاباما
۱۱۱۰۵۰۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ابزار جدید تصویربرداری که در مغز کاشته می‌شود

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، ابزار جدیدی برای تصویربرداری ابداع کرده‌اند که در مغز کاشته می‌شود.

ایسنا: یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، ابزار جدیدی برای تصویربرداری ابداع کرده‌اند که در مغز کاشته می‌شود.

به نقل از ساینس‌دیلی، تقاضا برای ابزاری که به متخصصان علوم اعصاب امکان می‌دهد تا فعالیت‌های مغز را ثبت کنند، بسیار زیاد است. پژوهشگران به طور سنتی، از روش‌هایی مانند "تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی" یا "اف‌ام‌آرآی"(fMRI) استفاده می‌کنند اما این روش نمی‌تواند فعالیت عصبی را با وضوح مکانی بالا یا در افراد در حال حرکت ثبت کند.

ابزار جدید تصویربرداری که در مغز کاشته می‌شود

در سال‌های اخیر، یک فناوری موسوم به "اپتوژنتیک"(Optogenetics)، موفقیت قابل توجهی را در ثبت فعالیت عصبی حیوانات نشان داده است. ابزارهای اپتوژنتیک، از نور برای کنترل نورون‌ها و ثبت سیگنال‌ها در بافت‌هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده‌اند، استفاده می‌کنند تا به بیان پروتئین‌های فلورسنت و حساس به نور بپردازند. با وجود این، فناوری‌های موجود برای تصویربرداری از سیگنال‌های نور مغز، با مشکلاتی در اندازه، سرعت تصویربرداری یا کنتراست همراه هستند که کاربرد آنها را در حوزه علوم اعصاب محدود می‌کند.

یک فناوری موسوم به "میکروسکوپ فلورسانس ورق سبک"(LSFM)، برای تصویربرداری سه‌بعدی از فعالیت مغز با سرعت و کنتراست بالا، امیدوارکننده است. در این روش، یک ورقه سبک نازک، به ناحیه مورد نظر از بافت مغز هدایت می‌شود و واکنش‌ بافت‌های مغز با انتشار سیگنال‌های فلورسانس مشخص می‌شود که میکروسکوپ می‌تواند آنها را تشخیص دهد. اسکن کردن یک صفحه سبک در بافت مغز، امکان تصویربرداری از مغز را با سرعت و کنتراست بالا فراهم می‌کند.

در حال حاضر، استفاده از روش فلورسانس ورق سبک برای تصویربرداری از مغز موجوداتی مانند موش، به خاطر اندازه دستگاه دشوار است. پژوهشگران در آینده باید برای انجام دادن آزمایش روی حیوانات، بسیاری از عناصر سازنده دستگاه را کوچک کنند.

یکی از عناصر اصلی برای کوچک ساختن دستگاه، مولدی است که باید در مغز قرار بگیرد. این مولد باید آن قدر کوچک باشد که از جابه‌جایی بیش از اندازه بافت مغز جلوگیری کند. یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، یک مولد کوچک یا کاوشگر عصبی نوری ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را در مغز یک حیوان زنده قرار داد.

هنگامی که کاوشگر در مغز موش‌های مهندسی شده ژنتیکی به کار رفت، به بیان پروتئین‌های فلورسنت در مغز آنها پرداخت و به پژوهشگران امکان داد تا تصاویری با وضوح بالا ثبت کنند. به علاوه، سطح کنتراست تصویر نیز نسبت یک روش جایگزین موسوم به "میکروسکوپ اپی‌فلورسانس"(epifluorescence microscopy)، بهتر بود.

"وزلی ساچر"(Wesley Sacher)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این فناوری جدید قابل کاشت، بسیاری از محدودیت‌های کاربرد تصویربرداری فلورسانس ورق سبک را برطرف می‌کند.

این پژوهش، در مجله "Neurophotonics" به چاپ رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج