اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۱۶۲۰۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

صعود یوز‌ها در گروی شکست بحرین

انصراف کره‌شمالی از رقابت‌های انتخابی جام جهانی می‌تواند شرایط گروه‌ها در این منطقه را پیچیده کند.

فرهیختگان: انصراف کره‌شمالی از رقابت‌های انتخابی جام جهانی می‌تواند شرایط گروه‌ها در این منطقه را پیچیده کند. این کشور به بهانه کرونا و هراس از اینکه بازیکنانش درگیر این ویروس شوند، تصمیم گرفته‌ از ادامه این مسابقات کنار بکشد و با وجود اینکه تاکنون نتایج چندان بدی هم در این مسابقات کسب نکرده‌اند و همچنان برای صعود به دور سوم شانس دارند اما بعید نیست درنهایت این تصمیم خود را عملی کنند. کره‌شمالی در گروه H مسابقات درکنار کره‌جنوبی، ترکمنستان، لبنان و سریلانکا قرار دارد و به جز تیم ضعیف سریلانکا که هر ۵ مسابقه خود را باخته است ۴ تیم دیگر بختی تقریبا مساوی برای صعود دارند.

در انتظار رای کمیته انضباطی

در این گروه اگرچه همسایه جنوبی این تیم شانس اول صعود محسوب می‌شود اما در شرایط کنونی فعلا ترکمنستان صدرنشین این مسابقات است و البته کره‌جنوبی یک بازی کمتر از سایر تیم‌ها انجام داده و در صورت برتری در این دیدار می‌تواند صدر جدول را از حریف آسیای میانه خود پس بگیرد. کناررفتن کره‌شمالی می‌تواند در سرنوشت تیم‌های صعود‌کننده از این گروه و حتی دیگر گروه‌ها هم تاثیرگذار باشد. درحالی‌که ترکمنستان در تنها دیدار خود مقابل این تیم به تساوی رسیده است، لبنانی‌ها نیز یک باخت و یک تساوی در کارنامه دارند و دیدار دو کره در مسابقه رفت هم با تساوی به پایان رسیده است.

در این شرایط کره‌شمالی ۸ امتیازی است و باید دید درنهایت فیفا چه تصمیمی درباره شرایط این گروه اتخاذ خواهد کرد. در آیین‌نامه مسابقات که توسط فیفا منتشر شده است در چنین مواردی جریمه مالی برای کشورهایی که در میانه رقابت‌ها از بازی‌ها کنار می‌کشند در نظر گرفته شده است و تصمیم نهایی در این زمینه با توجه به شرایط و دلایلی که باعث این اتفاق شده با کمیته انضباطی فیفا خواهد بود.

در شرایط کرونایی و درحالی‌که دلایل کره‌ای‌ها برای کنارکشیدن از مسابقات تا حد زیادی منطقی است، فیفا نمی‌تواند جرائم سنگینی همچون محرومیت از تورنمنت‌های بعدی را برای این تیم در نظر بگیرد و احتمالا به همان جریمه نقدی بسنده خواهد کرد. البته کره‌شمالی نخستین تیمی نیست که از این مسابقات کنار می‌کشد و پیش از این جزیره کوچک «سنت‌لوسیا» در دریای کارائیب که در مرحله مقدماتی انتخابی در منطقه آمریکای مرکزی و شمالی حضور داشت نیز تصمیم گرفت در این رقابت‌ها حاضر نشود. با این تفاوت که آنها پیش از شروع مسابقات‌شان این تصمیم را عملی کردند و به این ترتیب جدول گروه دچار تغییری نشد.

البته فیفا دلیل این تصمیم را اعلام نکرده است اما با توجه به اینکه آنها عملا شانسی برای صعود از گروه خود که نیکاراگوئه و هائیتی نیز در آن حضور داشتند، برای خود متصور نبودند احتمالا در این شرایط کرونایی ترجیح دادند تا بازیکنان خود را با خطر ابتلا به این بیماری روبه‌رو نکنند. کره‌ای‌ها اما درحالی‌که تنها سه دیدار آخر خود را باید برگزار می‌کردند از مسابقات کنار رفتند و این اتفاق تغییرات زیادی را در این گروه ایجاد خواهد کرد.

تاثیرگذاری روی همه گروه‌ها

درنهایت باید دید فیفا چه تصمیمی برای این گروه خواهد گرفت اما با توجه به اینکه تعداد کمی از مسابقات این تیم باقی مانده است شاید این دیدارها ۳ بر صفر به سود حریفان اعلام شود که این اتفاق به سود کره‌جنوبی و ترکمنستان و به ضرر لبنانی است که دو دیدار خود را برابر این تیم برگزار کرده و از این شرایط به‌شدت متضرر خواهد شد. از سوی دیگر حذف تمامی نتایج این تیم می‌تواند با اعتراض دو تیم دیگر روبه‌رو شود و البته در هردو صورت تیم‌ها می‌توانند مدعی باشند که حق آنها پایمال شده است.

در این شرایط فیفا کار سختی برای تصمیم‌گیری در این‌باره دارد. اگر سه امتیاز سه دیدار آخر به حساب رقبا واریز شود به این ترتیب ترکمنستان ۱۲ امتیازی خواهد شد و بازی رودرروی این تیم برابر لبنان می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد؛ چراکه کره‌جنوبی از حالا تقریبا از ۶ امتیاز دو مسابقه خود برابر سریلانکا و کره‌شمالی مطمئن است و کسب امتیاز از دو تیم دیگر برای این تیم قدرتمند آسیایی کار سختی نخواهد بود.

شیوع کرونا باعث شد کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم بگیرد ادامه مسابقات را به صورت متمرکز و در یک کشور برگزار کند که در این گروه قرعه به نام کره‌جنوبی افتاد. به این ترتیب آنها در خانه می‌توانند به راحتی صدرنشینی خود را قطعی کنند و در این شرایط ترکمنستان و لبنان باید به دوم‌شدن در گروه فکر کنند. در شرایطی که از گروه‌های هشت‌گانه ‌تنها ۴ تیم برتر دوم می‌توانند شانس حضور در دور بعد را داشته باشند این سه امتیاز راحت برای ترکمنستان می‌تواند مزیت بزرگی برای این تیم باشد تا در میان تیم‌های صعود‌کننده قرار بگیرد.

البته به شرطی که در مصاف با لبنان بازنده نباشند و بتوانند در دیدار رودررو با رقیب اصلی خود امتیاز کسب کنند. در چنین وضعیتی سایر گروه‌ها هم با این تصمیم کره‌شمالی دچار چالش می‌شوند و تیم‌های مدعی صعود باید تلاش بیشتری را برای کسب امتیازات داشته باشند. اگرچه خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی از قطعی بودن کنار کشیدن کره‌شمالی خبر داده است اما هنوز مشخص نیست آیا این کشور درنهایت روی تصمیم خود خواهد ماند یا تهدیدات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث خواهد شد تا در تصمیم خود تغییراتی ایجاد کرده و به رقابت‌ها برگردند. البته با توجه به اینکه مسابقات همچون رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تحت‌تدابیر شدید بهداشتی و با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد بعید است مشکلی برای بازیکنان ایجاد شود.

تلاش برای صدرنشینی

یکی از تیم‌هایی که درحال حاضر شرایط خوبی در جدول گروه خود ندارد و شاید درنهایت مجبور شود تا به‌عنوان تیم دوم راهی دور بعد شود تیم ملی ایران است. شکست برابر بحرین و عراق در دور رفت مسابقات باعث شده شرایط برای یوزهای ایرانی سخت شود و حالا در ۴ مسابقه باقی‌مانده خود محکوم به برد هستند تا بتوانند راهی مرحله سوم انتخابی شوند. البته تیم ایران برای رسیدن به رتبه دوم گروه خود باید برابر بحرین به برتری برسد و با توجه به اینکه هنگ‌کنگ و کامبوج نیز رقبای سرسختی برای شاگردان دراگان اسکوچیچ نخواهند بود و می‌توان روی ۶ امتیاز این دیدارها حساب کرد، تیم ایران تا پیش از مسابقه آخر خود مقابل عراق باید ۱۵ امتیاز اندوخته باشد.

از سوی دیگر تفاضل گل ایران نیز نسبت به ترکمنستان در شرایط بسیار بهتری قرار دارد و در بازی برگشت برابر کامبوج می‌توانند این تفاضل را افزایش دهند و به این ترتیب اگر اتفاقات عجیبی در گروه H رخ ندهد و ایران هم بتواند امتیازات لازم را کسب کند می‌تواند امیدوار باشد که در صورت عدم‌کسب امتیاز مقابل عراق به‌عنوان یکی از تیم‌های دوم گروه‌ها راهی مرحله بعد شود. البته تمام این پیش‌بینی‌ها براساس قدرت تیم‌ها و اتفاقاتی است که معمولا در فوتبال رخ می‌دهد و اگر شگفتی‌های دور رفت همانند توقف کره‌جنوبی برابر لبنان یا دو شکست پیاپی ایران مقابل بحرین و عراق تکرار شود شاید کار اصلا به جدال برای رده دوم هم نکشد.

تیم ایران البته اگر بتواند هر ۴ دیدار دور برگشت خود را با برد پشت‌سر بگذارد می‌تواند به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شود و بدون اما و اگر حضور بین ۱۰ تیم برتر آسیایی را تجربه کند. البته با توجه به اینکه قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی نیازی به کسب سهمیه برای این مسابقات ندارد و در صورت صدرنشینی یا دوم شدن این تیم در گروهش که بسیار محتمل است از این گروه تنها یک تیم راهی دور بعد خواهد شد، عملا شانس تیم‌های بزرگ برای صعود به مرحله بعد به‌عنوان تیم دوم هم زیاد خواهد بود و به این ترتیب تنها سه تیم دوم به دور بعد نخواهند رفت. در چنین شرایطی تیم ایران اگر در گروه خود کارش را به خوبی انجام دهد و مهم‌ترین دیدار پیش‌روی خود که مصاف با بحرین است را با برتری پشت‌سر بگذارد امید خوبی برای صعود به دور بعد خواهد داشت.

شرایط سخت برای شاگردان اسکوچیچ

البته کار ایران در این ۴ مسابقه اصلا آسان نخواهد بود. تیم اسکوچیچ پس از مدت‌ها دوری از میادین دو مسابقه دوستانه برابر بوسنی و سوریه برگزار کرد و در شرایطی که تیم نیاز به آماده‌سازی مناسب برای حضوری موفق در مرحله مقدماتی جام جهانی دارد، شرایط کرونایی در بدترین زمان باعث شد تا تیم اوضاع مناسبی از این نظر نداشته باشد. از سوی دیگر AFC با اعطای میزبانی مسابقات به بحرین نشان داد که علاقه زیادی ندارد تا ایران را در دور بعدی ببیند و شیخ سلمان ترجیح می‌دهد کشورش با کسب میزبانی این ادامه این مسابقات شانس بهتری برای صعود داشته باشد. تا اینجا اعتراض ایران به این انتخاب به جایی نرسیده و بعید است اتفاق مثبتی هم در این زمینه رخ دهد.

به این ترتیب ایران باید برای انجام ۴ مسابقه دشوار خود در این مرحله راهی بحرین شود و برای صعود نه‌تنها با تیم‌های گروه خود بلکه با کنفدراسیون فوتبال آسیا، برنامه فشرده بازی‌ها و همچنین شرایط نه‌چندان مساعد آب و هوایی بجنگد. دیدارهای این گروه در گرمای منامه قرار است ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ به وقت محلی برگزار شود که شرایط را برای تیم ایران که چندان به این وضعیت عادت ندارد دشوار خواهد کرد. البته بحرینی‌ها دیدار مستقیم خود برابر ایران را در ساعت ۱۹:۳۰ برنامه‌ریزی کرده‌اند و دیدار آخر گروه نیز که باید به صورت همزمان برگزار شود در همین ساعت انجام خواهد شد تا دو مسابقه دشوار ملی‌پوشان در ساعت نسبتا بهتری انجام شود.

شاید تنها نکته مثبت این مسابقات تغییری است که در برنامه بازی‌ها ایجاد شده و برخلاف دور رفت که دو مسابقه دشوار تیم ایران در دو روز آخر برگزار شد، این‌بار شاگردان اسکوچیچ ابتدا با هنگ‌کنگ دیدار می‌کنند و سپس به مصاف بحرین خواهند رفت. سومین مسابقه این تیم هم برابر کامبوج خواهد بود که به این ترتیب هم بین دو مسابقه سخت خود و برنامه فشرده بازی‌ها فرصتی برای استراحت دادن به نفرات اصلی خود خواهد داشت و هم اینکه در‌صورتی‌که در دیدار برابر بحرین محرومیتی نصیب بازیکنان ایران شود، اسکوچیچ برای مصاف حساس روز پایانی بتواند تمام ستاره‌های خود را در اختیار داشته باشد. ایران تنها تیمی است که در آن برهه ۴ بازی انجام خواهد داد و در شرایطی که سایر تیم‌ها سه بازی دیگر تا پایان این مرحله دارند فشار کمتری را در این بخش متحمل خواهند شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج