جاباما
۱۱۱۹۳۵۱
۱۹ نظر
۵۰۱۰
۱۹ نظر
۵۰۱۰
پ

احتمال برگزار نشدن مناظرات انتخاباتی

یکی از جذابیت‌های رقابت‌های انتخاباتی مناظرات است؛ طی انتخابات ریاست جمهوری دو دوره اخیر، با توجه به کثرت و تنوع کاندیداها، مناظرات انتخاباتی با شکل و شمایل جدیدی برگزار شده است.

مدارا: یکی از جذابیت‌های رقابت‌های انتخاباتی مناظرات است؛ طی انتخابات ریاست جمهوری دو دوره اخیر، با توجه به کثرت و تنوع کاندیداها، مناظرات انتخاباتی با شکل و شمایل جدیدی برگزار شده است.

در انتخابات پیش‌رو نیز پیش‌بینی می‌شود ۸ نامزد از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند؛ روز گذشته، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد از ۵۹۰ فرد ثبت‌نام‌کننده برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، تنها حدود ۴۰ داوطلب طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند؛ بنابراین صرفا فرایند بررسی صلاحیت پیرامون این ۴۰ نفر صورت می گیرد؛ که البته با توجه به سابقه شورای نگهبان و سازوکار نظارت استصوابی، به نظر نمی رسد بیش از ۸ نفر از صافی شورای نگهبان عبور کنند.

اگر فرض را بر تایید صلاحیت ۸ نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بگیریم، در آن صورت قطعاً نحوه مناظرات همانند دو دوره گذشته خواهد بود و از مناظرات دوبه‌دو به سبک و سیاق سال ۸۸ خبری نخواهد بود. با تایید صلاحیت ۸ کاندیدا، احتمالا صداوسیما یک مجری - کارشناس را در یک استودیو در مقابل ۸ کاندیدا قرار خواهد داد و احتمالا در سه مناظره سه ساعته، سوالاتی را در باب اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجی، فضای مجازی و غیره از کاندیداها پرسیده خواهد شد تا آنها برنامه های خود را در این حوزه ها برای مردم تشریح کنند.

برآوردها حاکی از آن است که کسر قابل توجهی از مردم، هنگام پخش مناظره‌ها پای تلویزیون می‌نشینند؛ ۴ سال پیش در سال ۹۶، پس از برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که در روز جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶ برگزار شد و از تلویزیون بصورت زنده پخش شد، مرکز پژوهش و سنجش افکار رسانه ملی از میزان قابل توجه مخاطبان این برنامه خبر داد و اعلام کرد: میزان بیننده اولین مناظره زنده در سطح ملی بیش از ۶۰ درصد در کل کشور بوده است؛ این میزان در دو مناظره بعدی نیز افزایش یافت.

برای انتخابات پیش رو، شنیده شده است که با توجه به تبعاتی که مناظره زنده در انتخابات ریاست جمهوری دارد، احتمالا مناظرات انتخابات ریاست جمهوری زنده نباشد و با چندین ساعت فاصله زمانی ضبط و پخش شود.

چندی پیش نیز خبری در محافل سیاسی و فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه تیم رسانه‌ای و اتاق فکر یکی از مهم ترین نامزدهای ریاست جمهوری فشار چند جانبه به صداوسیما را برای حذف مناظره های زنده ریاست جمهوری آغاز کرده است.

ظاهرا همراهان این نامزد چنین برآورد دارند که شخصیت موردنظرشان پیشتاز انتخابات است، بر همین اساس نمی‌خواهند بواسطه مناظرات، این نامزد صدر جدول را به سبب گاف‌های احتمالی از دست دهد. اتاق فکر نامزد مورد نظر از طریق سازوکارهای قانونی (شورای نگهبان، هیات نظارت بر صداوسیما) و همچنین ساختارهای فراقانونی اقدام به فشار سنگین به صدا و سیما کرده است. اطرافیان این نامزد معتقدند با توجه به شخصیت جدید این فرد که طی چهار سال اخیر ساخته شده ممکن است در مناظره های ریاست جمهوری حرف هایی زده شود که به شخصیت ایشان و جایگاه حساس فعلی او آسیب برساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون گندکاری هم را لو میدهند

      پاسخ ها

      • دادخواه

        دقیقا

      • بدون نام

        باید باشه گند کارها رو میشه

      • بدون نام

        بایدن و ترامپ که دیگه گندشو در آوردن

      • بدون نام

        سانسور به مناظرات هم رسید ،ملت نامحرم ،

    • بدون نام

      رای بی رای

    • خسرو خان

      رای بی رای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه کامنت کافیه داداش

    • علی

      چون ابرو همتون میره

    • نسل سوخته

      رای بی رای

    • بدون نام

      از آقای جهانگیری ترسیدید

    • بدون نام

      رای ما به آقای جهانگیری

    • غیرت

      بهتره مناظره باشه، آگه نباشه مردم بیشتر دلسرد میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم دلگرمم مگه داريم ؟! خخخخخخخخ

    • برنده

      خدا خیرتون بده مناظره نباشه هر چی ندونیم اعصابمون راجت تره

    • عبدالله

      عجب شفافیتی!

    • بدون نام

      اگر احمدی‌نژاد بیاد مناظره‌ها جذاب میشه ،بقیه هیچ

    • مردم

      آخه چیزی برای گفتن ندارن مجبورا قطعش کنن..وگرنه بد جوری گندش درمیاد

    • بدون نام

      حیف شد مزه اناخابات به سیرک مناظره ای هست یکم بخندیم به دروغها و وعده و وعیدها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج