۱۱۲۴۰۰۹
۲۶ نظر
۵۰۷۰
۲۶ نظر
۵۰۷۰
پ

فرهاد مجیدی چرا برای آبی‌ها یک اسطوره است؟

فرهاد مجیدی یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ استقلال است. اما چرا فکر می‌کنیم که برای همیشه اسطوره آبی‌ها خواهد ماند.

برترین‌ها: برترین گلزن تاریخ لیگ آسیا در جمع بازیکنان ایرانی، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن آسیا در سال ۲۰۱۰، تنها بازیکن فوتبال ایرانی دارای عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا ، دومین گلزن برتر تاریخ باشگاه استقلال تهران از افتخارات فرهاد مجیدی است. به بهانه تولد این ستاره به کارنامه ورزشی او نگاهی می‌اندازیم.

فرهاد مجیدی چرا برای آبی‌ها یک اسطوره است؟

دوران بازیگری

فرهاد مجیدی دوران فوتبال خود را با تیم فوتبال صنایع پارچین که محل زندگی خود و کار پدرش در آنجا بود شروع کرد. در تیر ماه سال ۷۶ مجیدی که تنها ۲۰ سال داشت مورد توجه تیم استقلال تهران قرار گرفت و از تیم بهمن به استقلال تهران پیوست. مجیدی در اولین فصل حضور خود در استقلال تهران همراه با این تیم قهرمان لیگ آزادگان در فصل ۷۷-۷۶ شد. در فصل بعد حضور خود در این تیم به نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا، نایب قهرمانی جام حذفی، و همچنین نایب قهرمانی لیگ آزادگان دست یافت. بعد از بازی جنجالی استقلال تهران و فجر سپاسی در شیراز و محرومیت چند جلسه‌ای که نصیب وی شد، مجیدی راهی اتریش شد و به تیم راپید وین پیوست. مجیدی با پایان فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ لیگ اتریش بار دیگر به استقلال برگشت.

فرهاد مجیدی چرا برای آبی‌ها یک اسطوره است؟

او بار دیگر از استقلال جدا شد و به الوصل پیوست. تلویزیون دبی اسپرت در گزارشی، حضور مجیدی در این تیم را یکی از عوامل افزایش طرفداران الوصل دانست. مجیدی به الوصل امارات بازگشت و در نیم فصل دوم از فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ امارات این بار به صورت قرضی با قرادادی چهارماهه از الوصل به الاهلی امارات پیوست. مجیدی در تابستان سال ۸۶ برای سومین بار به استقلال بازگشت. در بازگشت مجدد خود به استقلال موفق شد به همراه این تیم قهرمانی در جام حذفی ۸۷-۸۶ و قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۸۸-۸۷ را بدست آورد.در نظرسنجی برنامه نود با رأی بینندگان به عنوان مرد سال ۸۹ فوتبال ایران انتخاب شد. فرهاد مجیدی سرانجام در ۷ آبان ۱۳۹۲ در بازی استقلال مقابل مس کرمان بعد از تعویض با نیکبخت واحدی (دقیقه ۸۸) غریبانه از دنیای بازیگری فوتبال خداحافظی کرد.

فرهاد مجیدی چرا برای آبی‌ها یک اسطوره است؟

خالق نماد هواداران مقابل حریف سنتی

یکی از عوامل محبوبیت بیش از حد مجیدی در استقلال زدن چهار گل در چهار بازی متوالی مقابل پرسپولیس در دربی‌های پایتخت بود که بعد‌ها به نماد هواداران استقلال مقابل حریف سنتی خود تبدیل شد، شاید مهمترین گل او به پرسپولیس در دربی ۶۹ اتفاق افتاد، جایی که مجیدی در دقیقه ۹۱ با پاس بی‌نظیر جباری با یک استارت فوق العاده شیث رضایی را جای گذاشت و توپ را به تور دروازه علیرضا حقیقی چسباند تا آبی‌ها پس از سال‌ها برنده دربی باشند.

فرهاد مجیدی چرا برای آبی‌ها یک اسطوره است؟

یکی از حاشیه‌های دوران بازی او در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ اتفاق افتاد، مجیدی که یکی از بازیکنان سابق استقلال به‌شمار می‌رفت و در الغرافه قطر توپ می‌زد در بازی جام باشگاه‌های آسیا بین تیم‌های پرسپولیس تهران و الغرافه قطر و در حضور بیش از ۹۰ هزار تماشاگر سرخ‌پوش بعد از این که با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد، پیراهن زرد رنگ الغرافه قطر را از تن خود خارج کرد و لباس آبی (همرنگ پیراهن استقلال تهران) را نمایان کرد و پس از بوسیدن آن، به تماشاگران پرسپولیس عدد۴ را به دلیل چهار برد پیاپی استقلال از پرسپولیس در شهرآورد تهران نشان داد، این حرکت مورد اعتراض هواداران پرسپولیس قرار گرفت.

دوران مربی‌گری

فرهاد مجیدی پس از خداحافظی در کلاس‌های مربیگری درجه C انگلستان شرکت کرد. اولین تجربه‌ی مربیگری او در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ از جانب مهدی تاج، رییس وقت فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی امید بود، اما زمان حضور او در تیم ملی امید زیاد نبود و پس از دو شکست در بازی‌های دوستانه مقابل ازبکستان از تیم ملی امید کناره گیری کرد.

فرهاد مجیدی چرا برای آبی‌ها یک اسطوره است؟

در لیگ ۱۳۹۸-۱۳۹۷ کادر فنی تیم استقلال در یک اقدام غیر قابل پیش بینی فعالیت‌های وینفرد شفر را تعلیق و او را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کردند. فصل بعد با حضور استراماچونی استقلال را ترک کرد، اما بازهم با رفتن استرا او به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد.

او امسال هم با صعود از مرحله مقدماتی در لیگ قهرمانان آسیا و حضور در کورس قهرمانی لیگ برتر، توانسته جایگاه خود را نزد هواداران حفظ کند و آنها را برای روزهای آینده امیدوار نگه دارد.

چرا او یک اسطوره است؟

مثل همه اسطوره‌ها، فرهاد مجیدی برای استقلالی‌ها در افتخارات و خاطره‌هایی که آفریده خلاصه نمی‌شود و نمی‌گنجد. او از سیاره دیگری آمده است. تبلور رویا‌ها و همه شیرینی‌هایی که در فوتبال می‌توان جستجو کرد. از سال ۲۰۱۰ که با اختلافی اندک آقایی آسیا را از دست داد، تا حالا که روی نیمکت برای کسب اولین قهرمانی و بالا بردن اولین جام آبی بی‌تابی می‌کند، هواداران او را نه به عنوان بازیکن یا مربی بلکه همچون فرشته‌ای نجات‌بخش ستایش کرده‌اند. مردی از جنسی متفاوت. بالاتر از ستاره‌های سال‌های دور و نزدیک استقلال. جایی در ابر‌ها در کنار نام‌هایی، چون جباری و حجازی و پورحیدری. اما اگر نسل جوان استقلالی‌ها خاطره‌ای از جادوی فوتبال جباری ندارند یا ندیده‌اند که حضور ناصر حجازی با بازوبند C در محوطه جریمه چه ابهتی به تیم می‌داد و چطور آبی‌ها را برای فتح هر میدانی به پیش می‌راند، فرار‌های مجیدی و توپ‌هایی که به قعر دروازه شلیک کرده برای همه آشناست. شادی‌های پس از گلش با مو‌های بلندی که در باد موج می‌خورد و مشت‌های گره‌کرده‌ای که انگار همه انگیزه و خشم و شادی میلیون‌ها هوادار را یک‌جا در خود جا می‌داد.
او هنوز هم همین فرهاد الهام‌بخش است. با اشتباهات انسانی و البته با جاه‌طلبی و تعصبی غیرقابل توصیف. همان لیدر جوانی که قرار است تیم را با خود تا دور‌ها و فراسو‌ها ببرد. مثل پپ برای بارسا یا زیدان برای رئال. مثل یک کلینزی جوان برای دوستاره‌ها.
هواداران ستایش‌اش می‌کنند که بعد از هر پیروزی به برد دیگری فکر می‌کند و پس از هر شکست، انگار دنیا برای ساعاتی برایش به پایان می‌رسد. ستایش‌اش می‌کنند که بازیگر تاثیرگذار تیم را با چارچوب‌های حرفه‌ای و اخلاقی کنار می‌گذارد و ایده‌ها و اصولش را فدای نتیجه نمی‌کند. او برای بزرگ شدن فرصت بسیاری دارد. این را اعداد شناسنامه‌ای و مسیری که آمده شهادت می‌دهند. اما حتی اگر روی نیمکت استقلال هم نماند، حتی اگر روزی با قهر و عتاب هواداران مواجه شود، بعید است نام و اعتبارش جایی جز در پانتون افتخارات باشگاه آبی داشته باشد. آن بالا. در میان بهترین‌ها. برای ابد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو قحطی اینجوری میشه خب خخخخ

      پاسخ ها

      • هومن

        اسطوره ؟مازیاد داریم چند نفر میخواین

      • تاج بااصلات :لنگی اگه میتونی خودت باش

        داری بدجورمیسوزی

      • بدون نام

        اسطوره خخخخخ

      • حرف حق

        خودشون هم نمیدونن چرا قهر ناز شده استورشون

    • شاهرخ

      خب ندارن‌دیگه مجبورن

    • سجاد خیاط

      خب لیگ تعطیل است مجبورید از جک تری دی اوسطوره بسازید

      پاسخ ها

      • sseed king

        کاش احترام به هم رو از بچگی بهتون یاد میدادن،
        همین حرفها و توهین‌های امثال شماها ست که پایه گذار بداخلاقیهای فراوان توی فضای مجازی میشه

    • بدون نام

      شاه فرهاد عشق است عشق

    • پسر تاجی

      تولدت مبارک شاه فرهاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه اسطوره ندارن بهترین بازیکنشون تو کشورهای عربی بازی کرده

      • بدون نام

        اخه اسطوره ندارن بهترین بازیکنشون تو کشورهای عربی بازی کرده

      • امیر

        ببخشید که علی کریمی اسطوره تون تو استیل آذین و تراکتور بالا پایین نمی‌رفت ...لااقل فرهاد تو ایران فقط استقلال بود

    • مرتضی

      سلطان دوپینگ خونی و پودرهای جک تری

    • حامد توسلی

      ای کاش از دوپینگاش و خدافظی وسط فصلش به خاطر ترس از فاش شدن دوپینگشم میگفتی ...
      میگفتی که برای کیسه کش ها از دبی جک تری دی میاره ( نقل قول امیرابادی کاپیتان خودشون)
      واقعا فقر اسطوره تو این تیم بیداد میکنع

    • وحید

      چقدر استقلال بدبخته که فرهاد مجیدی اسطوره اش است.فقر نداریه

    • شاکی قدیمی

      چرا ؟!!!
      چون توی حوضی که ماهی نباشه قورباغه سپه سالاره

    • آبی

      لنگیا یکشو هم ندارن نکنه دلتون به علی کریمی خوشه خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه هیچ تیمی نمیخواستش فقط استفلال بازی میکرد

      • بدون نام

        سلطان علی کریمی تکرارکن تو دنیا همه میشناسنش ولی اسم فرهاد جون رو بیار ببین کی میشناسه اسطوره

    • آبی

      . واقعا شاه فرهاد

    • بدون نام

      جک تری دی یادت رفت، استاد دوپینگ کشور،، ک در آخر با رسوایی بازی با شموشک از فوتبال انداختنش بیرون

    • رضا

      ازاین بهترنداره کیسه

    • بدون نام

      کی اسطوره شده که ما خبر نداریم،،خخخ

    • تا ابد آبی

      تولدت مبارک اسطوره خالق ۴+۶ لنگی سوز، منفورترین نزد لنگیا اخه داغ شیش تا رو کی تحمل می کنه؟ فیلمش هست ت چ کردی با این طایفه خخخخه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا واقعا وقتی اینا رو میخونم چقدر دلم خنک میشه که به چه توهماتی دل خوش کردین چقدر پست و ذلیل هستین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج