۱۱۲۷۸۸۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

بورل، بایدن را در جریان مذاکرات برجام قرار داد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان داشت که در جریان دیدار با رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس بروکسل، بحث برجام را پیش کشیده و گفته که مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران به توافق نزدیک شده است.

ایرنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان داشت که در جریان دیدار با رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس بروکسل، بحث برجام را پیش کشیده و گفته که مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران به توافق نزدیک شده است.

«جوسپ بورل» روز سه‌شنبه طی سخنانی در اندیشکده آلمانی «جرمن مارشال فاند» به جلسه مشترک امروز اتحادیه اروپا و آمریکا با حضور جو بایدن در پایتخت بلژیک اشاره کرد و گفت که بخش مهم نشست پیرامون مسائل امنیتی بود و برجام یکی از مسائل مورد علاقه مشترک بود.

بورل، بایدن را در جریان مذاکرات برجام قرار داد

وی با بیان این ادعا که اتحادیه اروپا و آمریکا با کمک هم در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما این توافق را ایجاد کردند افزود: امروز هم (با آمریکای بایدن) تلاش می‌کنیم تا آن را دوباره فعال کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه ایران و آمریکا در مذاکرات احیای برجام در وین به صورت مستقیم گفت‌وگو نمی‌کنند گفت: ما تلاش زیادی را انجام می‌دهیم که برجام احیا شود. افراد من در وین هستند و آن‌ها به دلیل عدم ارتباط مستقیم بین ایران و آمریکا نقش مهمی را (در راستای احیای برجام) ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیوستن و خروج از یک توافق بین المللی کار ساده‌ای نیست یادآور شد که ایالات متحده پس از ترک برجام، تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد و ایران هم در مقابل گام‌هایی را در راستای کاهش تعهداتش تحت برجام برداشت.

به گزارش ایرنا، ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«بایدن»، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

بورل می‌گوید که ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا به لحاظ اقتصادی خسارت زیادی را متحمل شده است. ایران به گفته او «طی دو سال گذشته نتوانست نفت صادر کند و از این منظر هزاران میلیون دلار ضرر کرد.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که آمریکا باید تحریم‌ها را رفع کند تا ایران به اجرای کامل برجام بازگردد.

وی با این حال این تحولات را حساس خواند و گفت که در جلسه امروز «به بایدن گفتم ما نزدیک توافق بر سر احیای برجام هستیم و نباید این فرصت را از دست بدهیم» بورل در پاسخ به سووال مجری که واکنش بایدن چه بود گفت: او لبخند زد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس توضیح داد که گره کار در مذاکرات وین، بر سر ترتیب و توالی احیای برجام است؛ اینکه به گفته او «تحریم‌ها یکجا برداشته شود یا به تدریج». او به مطالبه ایران درباره جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام و ادعای آمریکا برای مذاکره درباره توان موشکی ایران و سایر مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت که از نظر او «ابتدا باید به مرحله‌ای بازگردیم که ترامپ (توافق را) ترک کرد و بعد درمورد سایر مسائل گفت و گو کنیم»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا زمان برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در برجام را کوتاه ارزیابی کرد و یادآور شد که تفاهم میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی تکمیلی اجرای برجام سوم تیر به پایان می‌رسد. وی بیان داشت که تا پیش از این موعد باید از فرصت مذاکرات وین استفاده شود.

بورل گفت که به نتیجه مذاکرات خوش بین است اما «در عرض چند هفته دیگر متوجه می‌شویم کارها خوب به نتیجه می‌رسد یا نه.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج