۱۱۲۷۹۳۲
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

حمایت از نامزدها؛ تضمین آینده یا کنش اجتماعی؟

روزنامه همدلی نوشت: یک لیست بالابلند از هنرمندان حامی آیت‌الله رئیسی منتشر شده که به جز اعلام حمایت از کاندیداتوری او، نیشتری هم به دولت حسن روحانی زده‌اند.

روزنامه همدلی نوشت: یک لیست بالابلند از هنرمندان حامی آیت‌الله رئیسی منتشر شده که به جز اعلام حمایت از کاندیداتوری او، نیشتری هم به دولت حسن روحانی زده‌اند. آنها بیانیه‌ای هم به نام‌های خودشان ضمیمه کرده‌اند که واقعاً خواندنی است. به نوشته یکی از خبرگزاری‌ها دوشنبه ۲۴ خرداد جمعی از هنرمندان کشور با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدار و حمایت خود از او را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کردند.

متن این بیانیه که به امضای حدود ۳۵۰ هنرمند رسیده، بدین شرح است: هنرمندان نیک می‌دانند دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل بی‌تدبیری قاطبه دولتمردانش، خاصه جناب آقای روحانی بذر ناامیدی را نه تنها در دل هنرمندان بلکه در دل اقشار مختلف جامعه شریف ایران کاشت. دولت آقای دکتر روحانی با عملکرد خود نشان داد هیچ دغدغه‌ای برای مسائل فرهنگی هنری ندارد و با استفاده ناصحیح از جایگاه و اعتبار فرهنگ و هنر، آسیب جبران‌ناپذیری به دست‌اندرکاران این عرصه در سطوح مختلف وارد نمود.

ما به دکتر سیدابراهیم رئیسی رأی می‌دهیم تا در کسوت ریاست جمهوری با به‌کارگیری مدیران و کارشناسان متخصص، مقتدر و دلسوز در عرصه فرهنگ و هنر و با ارائه برنامه‌ای مدون و اثربخش، عنصر تمدن‌ساز فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی را در تراز انقلاب اسلامی به دامان مردم متمدن، شریف و شهید پرور این مرز و بوم برگرداند.»

در ادامه این بیانیه نام‌های زیادی آمده که اگر برای کسانی که دست‌کم یک دهه در فضای فرهنگ و هنر کار کرده باشند، خوانده شود، بسیاری از آنان را نخواهند شناخت. بنابراین حمایت این دسته از افراد در عمل کارکردی شبیه به افتخاری از احمدی‌نژاد یا ژوله و اشرف‌زاده و سالار عقیلی و بسیاری دیگر از روحانی را ندارد.

به نظر می‌رسد این گروه از افراد با امضای بیانیه قابل بحث‌شان تلاش کرده‌اند تا در آینده از این نمد برای خودشان کلاهی ببافند. اما چند چهره شناخته شده در این لیست بیشتر مایه تعجب هستند؛ البته که برخی از این افراد در جناح‌بندی‌ها از پیش هم در دسته خاصی قرار می‌گرفته‌اند، اما چرا سرنوشت افتخاری و حمایت‌کنندگان از روحانی را درس عبرتی برای خودشان نمی‌کنند؟

چرا این روزها آدم‌های یاد شده تجربه‌ای را نمی‌بینند که می‌تواند به آنها کمک کند؟ چند سال بعد هم این گروه ناچارند به سوراخی بخزند و دم بر نیاورند و این برای هنرمند بدترین سرنوشت‌هاست. از سوی دیگر چرا اهالی هنر در سرزمین ما هنرمندان شناخته شده و سلبریتی‌های در قواره جهانی آمریکا را نمی‌بینند که از میانه‌های دولت ترامپ تاختن به او را آغاز کردند و در پایان هم همه تلاش خودشان را به کار گرفتند تا او دوباره رئیس جمهور نشود؟ آنها برای رئیس جمهور شدن بایدن کاری نکردند، کوشیدند تا ترامپ دوباره برنده نشود.

در کشور ما اما همیشه بسیاری از چهره‌های نامدار هنر زمانی به میدان می‌آیند که از پیروزی یکی از نامزدها در انتخابات اطمینان دارند؛ این شیوه هیچ قرابتی با کنشگری اهل هنر ندارد؛ چنین رویه‌ای بیشتر روش فرصت‌طلبانی است که به جای تلاش برای بهبود وضع جامعه، سرگرم بهبود وضعیت خود هستند.

شاید وجود چنین لیست‌هایی چه در دوره گذشته و چه در این دوره، زنگ خطری باشد برای وضعیت فرهنگ و هنر این سرزمین؛ کشوری که قرار بود فرهنگ و هنرش به الگوی جهان بدل شود حالا به وضعی افتاده که اغلب اهالی هنرش از بیم گرسنگی ترجیح می‌دهند آینده خودشان را تضمین کنند و با کنشگری اجتماعی هنرمند کاری ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مثل روحانی شدید شکایت پیش که بریم پدر جان

    • بدون نام

      خوب باشه مگه چیه؟

    • بدون نام

      چرا اسامی به قول خودتون هنرمندان رو نمیزنید که ما هم بشناسیمشون

    • بدون نام

      اصلا ما ۳۵۰ هنرمند داریم !!!!!؟ خخخخخ
      الکی یک چیزی نوشته اند که بگن هنرمندان رای میدهند
      اگر راست میگویید اسامی ۲۰ نفر که تا حدودی شناخته شده تر هستند را بزنید

    • بدون نام

      درود بر سید رییسی

    • بدون نام

      متاسفم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج