جاباما
۱۱۲۸۹۲۲
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

نگرانی از آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها

نشست مجمع عمومی نمایندگان انجمن داروسازان با حضور رئیس سازمان غذا و دارو درباره آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها برگزار شد.

شرق:‌ نشست مجمع عمومی نمایندگان انجمن داروسازان با حضور رئیس سازمان غذا و دارو درباره آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها برگزار شد.

محمدباقر ضیاء، رئیس انجمن داروسازان، در این نشست با اشاره به مشکلات به‌وجود‌آمده برای داروسازان در ماه‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به اینکه منافع بسیاری از افراد به خطر افتاده؛ به‌همین‌دلیل دشمنان زیادی پیدا کرده‌ایم. ما هنوز اجازه نداده‌ایم که دارو و مکمل‌ها در فضای مجازی به شکل افسارگسیخته‌ای به فروش برسند.

انکار نمی‌‌کنم که فروش دارو و مکمل در فضای مجازی به صورت جسته‌‌گریخته‌ وجود دارد که این کار از نظر ما یک کار غیر‌قانونی است. افراد بسیاری هستند که این سال‌ها از کنار واردات و توزیع مکمل‌های غذایی سودهای کلانی کسب کرده‌اند؛ اما هنوز راضی نشده‌اند و می‌خواهند مکمل‌ها از اختیار داروخانه‌ها خارج شده و خود اختیار آن را داشته باشند. تا امروز مراقبت کردیم که این اتفاق رخ ندهد؛ اما سرمایه‌داران برای این کار هزینه می‌کنند و فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند.

نگرانی از آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها

او با بیان اینکه باید از دستاوردهای داروسازان محافظت کرد، اظهار کرد: آیین‌نامه جدید اساس درستی ندارد و شک نکنید پنج سال دیگر از ابلاغ آن پشیمان می‌شویم. بارها گفته‌ایم پشت درهای بسته برای سرنوشت داروسازها تصمیم نگیرید. ضیاء با بیان اینکه آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه مطمئنا کار کارشناسی نداشته و ابلاغ آن یک بدعت خطرناک است، گفت: اگر امروز برخی‌ها مزد لشکرکشی‌های خودشان را با تدوین آیین‌نامه جدیدی دریافت می‌کنند که به کام سرمایه‌دارهاست، برای ما هم مقدور بود که قوی‌تر از آنها لشکرکشی کنیم؛ اما به این کارها معتقد نیستیم.

بارها به وزیر بهداشت گفته‌ایم پراتیک‌ها بسیاری از داروخانه‌های تهران را محاصره کرده‌اند. از سیستمی که ما را به این روز انداخته، گله‌مند هستیم. سرمایه‌داران سیری‌ناپذیری که دنبال سود بیشتر هستند، با این آیین‌نامه پر‌و‌بال می‌گیرند. امروز شرکت‌های دارویی هم در حال گرفتن نفس‌ داروخانه‌ها هستند، متأسفانه اغلب آیین‌نامه‌های انضباطی بر سر داروخانه‌ها هوار شده است.

او با تأکید بر اینکه باید آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها لغو شود، اظهار کرد: حتی داروسازان جوان هم از این آیین‌نامه آسیب خواهند دید و چند سال بعد متوجه خواهند شد که بزرگ‌ترین کلاه بر سر داروسازها به‌ویژه داروسازان جوان رفته است.

محمد‌رضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، در این نشست با اشاره به آخرین نشست خود با نمایندگان داروسازان اظهار کرد: روال همیشگی در تدوین آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها پیگیری شد، در آخرین جلسه معاونت‌های غذا و دارو با انجمن‌های داروسازان ایران و تهران به یک جمع‌بندی رسیدیم و همین جمع‌بندی را با اندکی تغییرات کوچک به وزارت بهداشت ارسال کردیم.

پس از ابلاغ آیین‌نامه جدید یکی از اعتراضاتی که به ما شد، این بود که چرا آیین‌نامه‌ای که در جلسه مذکور تدوین شده بود، ابلاغ نشد و دچار تغییر ساختاری شده بود، همان‌طورکه گفتم این آیین‌نامه با تغییرات اندکی به وزارت بهداشت ارسال شد؛ اما طبق روال هر وزارتخانه‌ای، آیین‌نامه را به معاونت حقوقی این وزارتخانه ارجاع دادند. آنها نمایندگان سازمان غذا و دارو را دعوت و ما از مبانی آیین‌نامه دفاع کردیم. تیم حقوقی وزارتخانه آیین‌نامه را پاسخ‌گوی ایرادات دیوان عدالت اداری، مراجع قضائی، شورای رقابت، هیئت مقررات‌زدایی و نمایندگان مجلس ندانست و این استدلال را مطرح کردند که این آیین‌نامه چه بسا موجب تصمیات تند و ساختار‌شکنی در داروسازی شود. سازمان غذا و دارو در پنج جلسه از آیین‌نامه دفاع کرد؛ اما به نتیجه نرسید و نهایتا با استدلال‌های ظریف حقوقی آیین‌نامه تغییر پیدا کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: این آیین‌نامه یک مبنای فکری و ایدئولوژیک دارد که هدف اولیه آن خدمت‌رسانی به مردم و به‌ویژه بیماران است. ما به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه داریم خدمت‌رسانی به مردم را به‌عنوان اولین هدف در نظر بگیریم و در آیین‌نامه این نوشته شود.

دومین مورد حفظ حیثیت و شأن داروساز به‌عنوان متخصص در علوم پزشکی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. سومین اصل هم استفاده از پتانسیل‌هاست؛ دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود، از یک سد محکم می‌گذرد و برای او از سوی دولت هزینه می‌شود و باید استعدادهای اینها به عرصه ظهور برسد و از پتانسیل‌های آنها استفاده شود. او با اشاره به اعتراضات داروسازان به آیین‌نامه جدید اظهار کرد: شکایت‌های مختلفی علیه سازمان غذا و دارو برای تغییر آیین‌نامه قبلی در دیوان عدالت اداری ثبت می‌شد. باید بگویم خاکریزهای دفاعی داروسازها یکی پس از دیگری از جانب افرادی که انتظارش را نداشتیم، فرو‌می‌ریزد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امروز برخی می‌خواهند جایگاه داروسازها را فتح کنند، گفت: در آیین‌نامه جدید سعی شده از حقوق داروسازان حمایت شود. تا کی می‌خواهیم داروساز‌های فارغ‌التحصیل از دانشگاه را پشت سد تأسیس داروخانه نگه داریم و چرا باید ٩٠ درصد موقعیت شغلی داروسازها در داروخانه‌ها باشد؟

او در ادامه با اشاره به اعتراض درمانگران مواد مخدر گفت: بسیاری می‌خواهند جایگاه‌های مرتبط با داروسازی را از داروسازان بگیرند. یک روز داروهای مخدر و روز دیگر داروهای آنکولوژی. وقت آن است که داروسازان به خود آیند و سخن و راه خود را برای رسیدن به نتیجه تغییر دهند. اگر می‌خواهیم توزیع اقلام انکولوژی و ترک اعتیاد به داروخانه بیاید و از محل خدمات، اقتصاد داروخانه بچرخد، باید بستر فیزیکی و محیطی را برای داروخانه آماده کنیم؛ بنابراین بستر شراکت را برای داروسازها جهت تأسیس داروخانه فراهم کردیم. او تأکید کرد: این آیین‌نامه زاییده فکرهایی طولانی‌مدت است و البته نمی‌گویم بی‌نقص است؛ اما چند سال بعد متوجه می‌شوید که چه آیین‌نامه بکری تدوین شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج