۱۱۳۱۵۷۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

پروژه دیوانه‌وار اردوغان؛ ساخت کانال استانبول

پروژه بزرگ کانال استانبول کلید خورد. رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود تاکید کرد:مراسم کلنگ‌زنی پل سازلی‌دره کانال استانبول را برگزار کردیم.

فرارو: پروژه بزرگ کانال استانبول کلید خورد. رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود تاکید کرد:مراسم کلنگ‌زنی پل سازلی‌دره کانال استانبول را برگزار کردیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه کلنگ آغاز پروژه بزرگ کانال استانبول را بر زمین زد.

اردوغان با انتشار توئیتی در توصیف این پروژه نوشت: « امروز صفحه جدیدی در تاریخ توسعه و پیشرفت ترکیه گشودیم.»

در تهیه این پروژه در مجموع ۲۰۴ کارشناس از جمله ۵۱ دانشمند از ۱۱ دانشگاه مختلف تحقیق انجام دادند. همچنین در روند مدل‌سازی آن نیز ۳۵۰۰ نفر از ۳۵ کشور مختلف حضور یافتند.

این پروژه که «به موازات» تنگه بسفر، دریای مرمره را به دریای سیاه متصل می‌کند، با مخالفت بسیاری از جمله شهردار استانبول روبه‌رو شده است.

پروژه دیوانه‌وار اردوغان؛ ساخت کانال استانبول

مرحله نخست این پروژه عظیم، با احداث پل سازه‌لی دره آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی اردوغان درباره اهداف و ضرورت پروژه کانال استانبول گفت: «در دهه ۱۹۳۰، سالانه به طور متوسط ۳ هزار کشتی از تنگه بسفر عبور می‌کرد، این رقم امروز به ۴۵ هزار فروند رسیده است. عبور هر ابرکشتی از تنگه بسفر خطر جدید برای شهر به شمار می‌رود. هر دو مسیر شمال، جنوب و شرق-غرب تنگه بسفر، ترافیک سنگینی از نظر تردد کشتی از هر کلاس و ظرفیتی وجود دارد در صورت تصادف کشتی‌هایی که از محصولات ارگانیک گرفته تا مواد نفتی حمل می‌کنند، حیات طبیعی دریاهای‌مان در معرض خطر قرار می‌گیرند.»

هدف اجرای این پروژه عظیم که شخص رجب طیب اردوغان آن را «دیوانه‌وار» توصیف می‌کند، کاهش حجم تردد در تنگه بسفر و سرریز ترافیک دریایی این آبراهه طبیعی به کانال جدید و جلوگیری از بروز خسارات زیست‌محیطی عنوان شده است. کانال استانبول قرار است به طول ۴۵ کیلومتر، عرض ۲۷۳ متر و عمق ۲۱ متر با بودجه حداقل ۱۵ میلیارد دلار ساخته شود.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت با اتمام بخش منطقه باشاک‌شهیر- باغچه‌شهیر- حادیم‌کوی این پروژه، انتشار کربن 32 هزار و 126 تن کاهش خواهد یافت و سالانه از نظر زمان و سوخت در مجموع 717,2 میلیون لیر صرفه‌جویی خواهد شد.

پروژه دیوانه‌وار اردوغان؛ ساخت کانال استانبول

تجمع مخالفان در اعتراض به ساخت کانال استانبول

منتقدان چه می‌گویند؟

با این حال این پروژه مخالفان جدی دارد. اکرم امام‌اغلو، شهردار استانبول و حزب جمهوریخواه خلق معتقدند این پروژه اکوسیستم دریایی فعلی را به خطر می‌اندازد و به‌علاوه کلان‌شهر را از شماری از منابع آب تازه محروم می‌کند.

تایفون کهرمان (قهرمان) از اعضای شورای شهر استانبول می‌‌گوید: «هدف واقعی کانال استانبول خلق سود نجومی برای بازیگران بخش خصوصی فعال در ساخت و راه‌اندازی این آبراه است. بزرگ‌ترین خیانتی که می‌شود در حق استانبول کرد.»

با این حال اردوغان در پاسخی تلویحی به منتقدان گفت: «کانال استانبول نه تنها در ترکیه بلکه در جهان عنوان برترین پروژه دوستدار محیط زیست را از آن خود خواهد کرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج