۱۱۳۱۷۲۶
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

سرباز معلم‌ها فراموش نشوند

تصادف دو اتوبوس در جاده‌ها كه در دو روز متوالی رخ داد و یكی منجر به كشته‌شدن دو خبرنگار در حال مأموریت و یكی منجر به كشته‌شدن چهار سرباز معلم در ابتدا شد، از نظر بسیاری بار دیگر بحث حوادث جاده‌ای را مطرح كرده است.

شرق: تصادف دو اتوبوس در جاده‌ها كه در دو روز متوالی رخ داد و یكی منجر به كشته‌شدن دو خبرنگار در حال مأموریت و یكی منجر به كشته‌شدن چهار سرباز معلم در ابتدا شد، از نظر بسیاری بار دیگر بحث حوادث جاده‌ای را مطرح كرده است.

اینكه در ایران سالانه ۱۵ هزار نفر كشته و ۶۰ هزار نفر معلول می‌شوند؛ اما نكته دیگری نیز در‌این‌میان مطرح شد. اینكه چرا آن‌طور كه خبر كشته‌شدن دو خبرنگار مورد توجه قرار گرفت، خبر سرباز معلمان دیده نشد و درباره‌اش نگفتند. از نظر افكار عمومی پیگیری وضعیت سرباز معلمان به اندازه كافی نبوده است.

مثل همیشه این خبرنگاران بودند كه مقصر شناخته شدند؛ در‌حالی‌كه وقتی در خبرگزاری‌ها جست‌وجو می‌كنیم یا وقتی صفحات شخصی‌شان را مرور می‌كنیم، اتفاقا خبرنگاران بیش از همه در‌این‌باره نوشته‌اند. درباره زندگی این سربازان كه قرار بود از مهرماه برای تدریس به روستاهای مختلف سیستان‌و‌بلوچستان اعزام شوند، نوشته‌اند و درباره‌شان گزارش‌های مختلفي وجود دارد.

به‌ویژه جزئیاتی از وضعیت اتوبوسی كه حامل آنان بود. اینكه در طول مسیر بارها به علت خرابی ایستاده و شرایط مناسبی برای حمل‌ونقل نداشت. بسیاری از كاربران شبكه‌های اجتماعی خواستار برخورد با مسببان این حادثه شده‌اند و سؤال‌های متعددی را مطرح كرده‌اند؛ از‌جمله اینكه چرا چنین خودروهایی در ناوگان حمل‌ونقل فعالیت می‌كنند، چرا پادگان‌ها از این خودرو‌ها استفاده می‌كنند و چرا وضعیت ترمز این خودروها در معاینه فنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

سرباز معلم‌ها فراموش نشوند

همچنین در‌این‌میان سؤال‌های دیگری نیز درباره وضعیت سرباز معلم‌ها مورد پرسش قرار گرفته است؛ از‌جمله وضعیت استخدامی آنها. رئیس کمیته آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در‌این‌باره گفت: «این کمیسیون می‌خواهد معلمان وارد‌شده از سال ۹۱ تا ۹۹ را تعیین تکلیف کند؛ چراکه قانون استخدامی برای سال ۹۱ به بعد وجود ندارد».

مهدی اسماعیلی با بیان اینکه قانون برای استخدام معلمان حق‌التدریسی، خرید خدمات، پیش‌دبستانی و نهضتی تا ۲۶ مهر‌ماه ۱۳۹۱ تعیین تکلیف کرده است، گفت: «کمیسیون آموزش می‌خواهد معلمان وارد‌شده از سال ۹۱ تا ۹۹ را تعیین تکلیف کند؛ چراکه قانون استخدامی برای سال ۹۱ به بعد وجود ندارد. بر‌اساس‌این با تدوین دستورالعمل، تعیین تکلیف به صورت قانونمند انجام خواهد شد. حدود ۲۵۳ نفر از معلمان از تعیین تکلیف جا مانده‌اند که پس از تاریخ ۲۶ مهر ماه ۹۱ تا پایان همان سال یعنی از آبان ماه به بعد وارد این حوزه آموزش و پرورش شده بودند؛ در کمیسیون آموزش و تحقیقات طرحی را آماده می‌کنیم که این تعداد هم وارد همان گروه‌های پیشین شوند و تعیین تکلیف‌شان صورت بگیرد.

قرار شده با آقای احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی آموزش و پرورش صحبت کنیم و بررسی شود که آیا این ۲۵۳ نفر را می‌توان با معلمان قرآنی هم‌تاریخ کنرد یا نه. در حقیقت تجمیع این تعداد از معلمان همراه با ۷۰۰ نفر معلم قرآنی، مهرآفرین، جاماندگان و... که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجوز تعیین تکلیف‌شان را داد، بررسی می‌شود. اگر آموزش و پرورش چنین پیشنهادی را نپذیرد، ۲۵۳ نفر معلم یاد‌شده مشمول ماده ۲۸ خواهند شد».

این نماینده یادآور شده است: «بر‌اساس‌این هر‌ساله و بر مبنای ردیف بودجه سازمان امور اداری و استخدامی، تعدادی از افراد وارد وزارت آموزش و پرورش می‌شوند که امسال، با ۲۵ هزار نفری که جذب آموزش و پرورش می‌کنند، تقریبا تعیین تکلیف معلمان تا همان تاریخ مذکور در سال ۹۱ انجام خواهد شد».

كشته‌شدن چهار نفر در آن واحد، كشته‌شدن دو نفر دیگر در بیمارستان و وجود دو نفر دیگر در بخش مراقبت‌های پزشكی نشان می‌دهد كه وضعیت این سرباز معلم‌ها چندان مساعد نیست و حمایت پزشكی از آنها به طور كامل انجام نشده است. مثلا یكی از این افرادی كه در بیمارستان وضعیت مساعدی ندارد و در اینستاگرام درباره او نوشته‌اند «موسی کریم‌زایی» است كه سرباز معلم اهل روستای آشار شهرستان مهرستان با سطح هوشیاری بسیار پایین در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دکتر رهنمون بستری است.

برادرش عبدالوهاب می‌گوید: موسی آرزوی معلم‌شدن داشت، با سختی فراوان درس خواند. او در دانشگاه، ادبیات فارسی خوانده است. او 24 سال دارد و 28 روز پیش عروسی کرده است. شبی که در اتوبوس بودند، با برادرم حرف زدم. تمام مدت مکالمه، از وضعیت نامناسب اتوبوس شکایت می‌کرد و می‌گفت: حلالم کن برادر! امیدی به رسیدن نداریم».

هر چقدر وضعیت این اتوبوس فرسوده بوده و رفتار مسئولان پس از تصادف بی‌تفاوت بوده است؛ اما مردم به زخمی‌شدگان و مصدومان كمك كرده‌اند. این سرباز معلم‌ها از روستاهای صعب‌العبور و دور آمده‌اند و وقتی روبه‌روی پاسگاه دهشیر تصادف کردند، همه افرادی که در پاسگاه بودند، برای كمك آمدند. او اكنون در بخش مراقبت‌های پزشكی بستری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج