۱۱۳۳۱۶۸
۸۶ نظر
۵۲۸۶
۸۶ نظر
۵۲۸۶
پ

آهِ آن دخترکِ جنوبی، دامن همه‌ی ما را می‌گیرد

انتشار یک کلیپ از دخترکی اهل سیستان و بلوچستان و وضعیت اسف‌بار این استان که در محاصره‌ی انواع محرومیت‌ها هست، صدای فعالان شبکه‌های اجتماعی را درآورده، در واقع «کرونا» کمترین درد مردم این منطقه هست.

برترین‌ها: انتشار یک کلیپ از دخترکی اهل سیستان و بلوچستان و وضعیت اسف‌بار این استان که در محاصره‌ی انواع محرومیت‌ها هست، صدای فعالان شبکه‌های اجتماعی را درآورده، در واقع «کرونا» کمترین درد مردم این منطقه هست و‌ اصلا همین که این استان پس از حدود یک سال و نیم از گذشت کرونا، پیک نداده بود عجیب بود، چون نه آب آشامیدنی درست و‌ حسابی در آن منطقه هست و نه اصلا توان خرید ماسک را دارند، قطعی برق و محرومیت هم که بیداد می‌کند، در ابتدا کلیپ خبرساز را ببینید و بعد هم بخش‌های از گزارش «شهرآرا» را بخوانید.

آهِ آن دخترکِ جنوبی، دامن همه‌ی ما را می‌گیرد

کاربران برای سیستان وبلوچستان هشتگ راه انداخته اند و در روزهای کرونایی آمیخته با گرما و بی آبی و بی برقی، از زبان آن ها سخن می گویند.

آهِ آن دخترکِ جنوبی، دامن همه‌ی ما را می‌گیرد

کرونا در سیستان‌وبلوچستان کار مردم را از جست‌وجوی تخت خالی در بیمارستان‌ها، به جست‌وجوی قبر خالی در گورستان‌ها کشانده است. این، جمله آغازین گزارش الیاس براهویی‌نژاد، خبرنگار اهل سیستان‌وبلوچستان است. جمله‌ای که وضعیت بغرنج این روزهای سیستان‌وبلوچستان را آشکارا نشان می‌دهد. استانی که انگار قبل‌تری برایش وجود ندارد و از ازل هرزمان صحبت از سیستان‌وبلوچستان، زاهدان و تک‌تک شهرهای آن به میان آمده، تصویری از محرومیت، مهجوربودن و فقر هم با آن گره خورده است و هجوم می‌آورد به ذهنمان.

آهِ آن دخترکِ جنوبی، دامن همه‌ی ما را می‌گیرد

تصاویری از مردمی که با لباس‌های محلی خود، زیر گرمای آفتاب، در صف آب ایستاده‌اند و منتظر سررسیدن تانکر آب هستند تا جیره آب خود را بردارند، یا از ریزگردهای آزاردهنده‌ای که به سمتشان هجوم می‌آورد، می‌نالند، یا از هزارویک فقدانی که جانشان را به لب رسانده است. این روزها هم بدتر از همیشه. روزهایی که با داغی آفتاب تابستان آمیخته، سایه بی‌برقی هم بر سرشان افتاده است و کرونای جهش‌یافته که از آن با نام دلتا یاد می‌شود هم دارد با همه قدرت می‌تازد و جان می‌گیرد. ویروسی که به‌نظر سدی را برای ورود به کشورمان مقابل خودش ندیده و به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، از جنوب‌شرقی وارد کشور شده، خاستگاهش هند است و با توجه به وضعیتی که در افغانستان به وجود آمده، امکان سرایتش به دیگر شهرهای کشور کاملا مهیاست.

آهِ آن دخترکِ جنوبی، دامن همه‌ی ما را می‌گیرد

حرف زدن بس است، کسی کاری بکند

به نظر همین الان هم کار از کار گذاشته باشد. دیگر صحبت از هشداردادن نیست، یا اینکه پیشگیری کنید که کار به جاهای وخیم نرسد، یا اینکه مقام و مسئولی از راه برسد و با خواهش و التماس از مردم بخواهد تا نکات بهداشتی را رعایت کنند. حالا هشتگ های توئیتر، صحبت مسئولان محلی و آمار و ارقامی که اعلام می شود، همه و همه  دارد از یک فاجعه صحبت می کند. فاجعه ای که رخ داده و کاری کرده است که وضعیت همه شهرهای این استان به سیاهی بزند. فاجعه ای که می گوید این روزها بیشتر از حرف زدن مقابل دوربین و تلاش برای داخل کادر تصویربودن و خواهش و التماس برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی، به یک اقدام عملی نیاز است؛ حرکتی که بتواند وقفه ای را در انتقال زنجیره کرونا ایجاد کند تا شاید لابه لای این همه ترس و جو روانی منفی که ذهن اهالی سیستان وبلوچستان را پر و آشفته کرده است، کورسوی امید هم برایشان روشن شود.

مردمی که صدای سیستان وبلوچستان اند

مردم مثل همیشه به توئیتر پناه آورده اند و صدای سیستان وبلوچستان شده اند برای مردمی که هشتگ زدن هم برایشان مقدور نیست و با همه توان نام سیستان وبلوچستان را فریاد می زنند. کاربری نوشته است: «مردم صبور سیستان وبلوچستان در تب بی آبی و بیماری گرفتارند.» و دیگری پرسیده است: «چرا کسی دغدغه این مردم رو نداره؟ چرا همیشه دارن توی سختی زندگی می کنن؟» فرد دیگری گفت: «سیستان وبلوچستان رو دریابین. کرونا داره فاجعه درست می کنه توی این استان. وزیر بهداشت کجاست و چه می کنه؟ فقط موج های جدید رو اعلام می کنه؟» کاربری هم سؤالی را مطرح کرده است که به نظر کسی پاسخی برای آن ندارد: «مردمی که حتی آب آشامیدنی ندارن، چطوری ازشون توقع می ره که نکات بهداشتی رو رعایت کنن؟»

آهِ آن دخترکِ جنوبی، دامن همه‌ی ما را می‌گیرد

مریم طالشی خبرنگار هم در توئیتی نوشته است: «الان با یک پزشک در زاهدان صحبت کردم و گفت ۲هفته است ظرفیت بیمارستان ها پر شده است. ویروس جهش یافته دلتا داره مردم رو قتل عام می کنه. می گفت کسی صدای ما رو نمی شنوه.» در این میان بودند بسیاری افراد که از لزوم واکسیناسیون حرف زدند و از جای خالی آن در این بحرانی که هرچه بیشتر می گذرد، بیشتر جان می گیرد: «زندگی در خیلی از نقاط دنیا داره به حالت عادی برمی گرده. کاش ما هم با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی بتونیم به روزای عادی نزدیک بشیم.»

وقتی از فاجعه صحبت می کنیم، از چه چیزی حرف می زنیم؟

در میان هشتگ هایی که با اسم سیستان وبلوچستان گره خورده است، هشتگ فاجعه هم به چشم می خورد، اما وقتی از فاجعه صحبت می کنیم، از چه چیزی حرف می زنیم؟ نماینده مردم زاهدان در جلسه علنی مجلس می گوید: «روزانه بیش از ۱۲۰۰نفر از مردم سیستان وبلوچستان به کرونا مبتلا می شوند، اما وزیر بهداشت حتی جواب تلفن استاندار را نمی دهد و مدیریتی بر ستاد کرونای استان ندارد.» استاندار از این می گوید که ۱۰شهرستان سیستان وبلوچستان بیمارستان ندارد و نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش از ۱۰۰کیلومتر را طی کند و همین امر موجب شده است بیماران به علت دوری راه در وضعیت بدحال به بیمارستان مراجعه کنند.

آهِ آن دخترکِ جنوبی، دامن همه‌ی ما را می‌گیرد

آمارهای رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از این می گوید که تعداد مبتلایان جدید کرونا در این استان سه چهاربرابر موج قبلی است. معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام کرده که میزان بستری کرونا در سیستان وبلوچستان از میانگین کشوری فراتر رفته است. آمارهای دیگر می گوید ۴۴درصد مردم زاهدان حاشیه نشین هستند و درآمدی که دارند، به مراتب کمتر از آن است که بتوانند مرتب ماسک عوض کنند و مواد ضدعفونی کننده بخرند.

درنهایت اینکه مشخص شده که این استان با رعایت ۴۸درصدی آیین نامه های بهداشتی در اماکن عمومی، آخرین استان کشور شده است. نکته ای که هربار مطرح شده، انگشت اتهام مثل همیشه به سوی مردم نشانه رفته است که دست از برپایی مراسم و سنت های خود برنمی دارند، اما کسی به این پرسش مهم پاسخ نمی دهد که کدام نهاد و کدام مرجع وظیفه فرهنگ سازی و آگاهی رسانی را برای بومی های این خطه بر عهده داشته و انجام نداده است که حالا عده ای هرچه گلوشان را پاره کنند که تجمع نکنید و ماسک بزنید، نمی توانند قانعشان کنند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این همه تلاش مجلس برای فیلترینگ رو نمیبینین؟؟؟
      این همه تلاش مسئولین رو نمیبینین؟؟؟
      این همه تدبیر برای آسایش شماست ، چرا قدردان نیستید!
      باران رحمت از دولت است....سیل و زلزله از معصیت مردم...
      چه قدر متوقعیم ما مردم نانجیب و زیاده خواه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف برای گفتن زیاد داریم، اما چیزی نمیشه اینجا نوشت

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
        آنچه به جایی نرسد....

      • بدون نام

        هر که گرفتار شد از اعمال خودشه
        ما ایرانیها خودمان این هم مصیبت را بر سر خود آوار کردیم!

      • رسول

        دست مریزاد

      • بدون نام

        اینها را چرا پخش می کنید باعث ناراحتی مسئولان می شوید،

      • حامد

        احسنت ختم کلام

      • بدون نام

        سی سال دولت دست خودتون بوده عقده گشایی نکنید

      • nasermashang

        آهشون خیلی وقته ماواین دیارروگرفته اگردقت کنیم متوجه میشیم و آفرین

      • بدون نام

        اصلاحطلبها بلوچستان رو جدیدا کشف کردند؟ دولت دست کی بود این همه سال؟

    • نامnaser

      آهشون خیلی وقته ماواین دیارروگرفته اگردقت کنیم متوجه میشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

      • بدون نام

        آهش باید باعثشو بگیره نه مردم عادی رو ...

      • بدون نام

        همینو بگو... اهش باید مسیولین رو بگیره نه مردم رو چرا جمع میبیندین

    • بدون نام

      سپاه کمپ درمانی بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        باشه حتما

    • کامکار

      تنها دغدغه ای که دولت نداره بدبختیه مردمه . بچسب به بازسازي سوریه و عراق و......

    • آبادی سیستانم آرزوست

      تبعیض تا کی بی عدالتی تا کی؟؟ حتی از آب و برق ابتدایی ترین نیاز هر جامعه هم محروم اند.؟ ...

    • داش علی

      انشالله آهش دامن مسئولین بی لیاقت و بگیره نه مردم عادی

      پاسخ ها

      • دانیال

        امین.

      • بدون نام

        مسوولین هم گردنشون کلفت تر از این حرفهاست و هم خیلی وقته فهمیدن خرافاتی مثل آه و دامن و این چیزها مال قشر ضعیف و تنبلی هست که منتظرن یکی دیگه و از یه جا دیگه بیاد حقشونو بگیره واسه شون.

      • بدون نام

        مردم عادی هم کم بد دل نیستند

      • بدون نام

        شما تهرونیها حق اینها رو خوردید

      • بدون نام

        درد وبلاش بخوره تو سر تک نک مسئولان مفت خور بی وجدان

    • nakhoda

      این حرفا چیه!!! اهم واجبات مردم مظلوم و ستمدیده و تشنه لب و بی خانمان یمن و فلسطین و لبنان هستش، حالا ملت خودمون یه خورده کمتر غر غر بکنن نمیشه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناخدا این حرفت جدی گفتی یا شوخیه؟

      • بدون نام

        دل شماها برای انسانها نمی سوزه فقط عقده گشایی می کنید

    • تهران

      مردمی مهربان و ساده و همیشه مظلوم لعنت به زر و زور و تزویر

    • بدون نام

      متاسفانه مسئولامون کاربلد نیسن..
      فقط کافیه جلوی خانما رو بگیرن نتونن برن ورزشگاه
      دوچرخه سواری رو هم براشون حروم اعلام کنن
      مشکل کم آبی و بی آبی مناطق محروم خود ب خود حل میشه..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا مشکل از جایی شروع شد که دغدغه مسئولان اجرایی شد ورزشگاه رفتن زنها

      • بدون نام

        عقده یه چیز دیگه ای چسبوندیش به سیستان

    • حسین ح

      بعضی از مسئولین برن بمیرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه اشون دربست

      • علی خزائی

        انشاالله بعضی از مسئولین اینقدر ریاکار شدن که حدونصاب نداره.

    • امیر حسین

      نصف اون پولی رو که دادن ویلموتس مربی فوتبال خورد و رفت بدن به این مردم. فکر کنند دادن به یه مربی دیگه. یا نه به مردم بدن سر خودشون بی کلاه میمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد لفت و لیس خودشون رو شما میخوای چطوری جایگزین کنی؟ اون پول ویلموتس کلی لفت و لیس توش هست تو کمک به مردم که نمیشه لفت و لیس کرد.

    • دایی

      مجلس و نهادهای انقلابی به فکر مردم ایران و خصوصا مردم غیور و بدبخت مرزها باشن، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام..........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجلس فعلا مشغول فیلتر اینترنت تا این اخبار به گوش کسی نرسه

    • بدون نام

      انقدر بهشون رو دادن که یه بچه چقدر توقع داره تو امنیت زندگی میکنن دیگه چی می خواید حالا اب نخورید مگه چی میشه اگه همه نمی تونید جمع کنید از ایران برید

      پاسخ ها

      • قار‌پوزیان

        والله. !

      • زاهدان

        با این کرونا همه رفتنی هستیم

    • بدون نام

      آه این مردم بی پناه خیلی وقته دامن ما رو گرفنه نمیبینید خدایا خودت کاری کن

    • سپید

      اینها هم بندگان خدا هستن اما حداقل شرایط زندگی رو هم ندارند ، این همه پول زیردستتونه چیکار میکنید؟ روحانی خوابی هنوز؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • نامnaser

        به نظرشماقبل ازروحانی وضع اینهابهتربود؟

    • بدون نام

      نه به اینکه در تهران واطرافش اینقدر سبد معیشتی وماسک دادن که میآوردن میفررختن نه به ایننکه استان به این بزرگی را ازیاد بردن ی کم ازاون بسته ها را همراه آب معدنی به ای ن مناطق بفرستید والا جای دوری نمیره هموطن هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا کی به ما انقدر ماسک دادن که آوردیم فروختیم؟؟؟ خواب دیدی؟؟؟ والا ما هم عین بقیه دنبال یه لقمه نون میدویم...ضمن تینکه زندگی تو تهران هزینه هاش وحشتناکه

    • دکتر مسعود ایرانی

      استاندارش هم مثل وزیر بهداشت بیکفایتی

    • بدون نام

      الهی دورت بگردم عزیز دلم،،،از دست ما کاری بر نمیاد دختر زیبای من،،، ،،،،امید وارم فقط خدا به داد این ملت برسه

    • ستاره

      الهی بمیرم چطور اشک میریخت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فردا روحانی بلند میشه میگه منم صبح جمعه فهمیدم سیستان هم استانیه وبعد به ریش ما ملت میخنده انشاءالله خیر از بچههاوزندگیش نبینه

    • بدون نام

      تو همه مردمو دوست داری ولی کاری ازت بر نمیاد اونایی که همه کاره اند مردمو دوست ندارند برای همینه که شماها تواین وضعید

    • بدون نام

      رئیسی میاد درست میشه
      اندکی صبر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شب دراز است قلندر بیدار

      • بدون نام

        بله وقتی اشک مظلوم سرازیر شد آهش دامن همه را میگیره خیلی زود

      • بدون نام

        آره می بینیم . فقط امیدواریم بدتر نشه

    • بدون نام

      یه چیزایی به مسئولین میخوام بگم که نمیشه اینجا نوشت
      یه روزی نوبت ما هم میرسه

    • رضا

      بخدا قسم یک لحظه از سختی این مردم رو اگر آخرتی هست نمیتونن جواب بدن

    • فرخ

      نمایندگان مجلس عوض اینکه به فکرفیلترکردن وکارهای سیاسی باشند فکری به حال مردم ستمدیده وبدبخت بلوچستان بکنند

    • عبدالرحمن

      ببین اینو هم میتونی بندازی گردن مردم؟

    • بدون نام

      مشکلات مثل شکر که توی آب حل میشه حل میشن دیگه چرا زحمت بکشن

    • بسیجی مخلص

      چشم مسؤلین روش

    • بدون نام

      انشالله اه این دختر تمام مسولین مملکت رو می گیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وآه پسر پنج ساله من که ازعید تاحالا نتونستم براش میوه بخرم .فقط نفس میکشیم زندگی نمیکنیم

    • بدون نام

      اقا تهرانی حواست فقط به فیلتر اینستا باشه و فیلتر کردن و مبارزه با فیلتر شکن اینها جزو واجباته .اهِ مظلوم میگیره ها به ولله میگیره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا خودش شاخ اینستاگرامه ها همین آقا تهرانی

    • بلوچستانی

      ممنون از کسانی که به فکر سیستان و بلوچستان هستند.مسئولین که به فکر نیستند.ما خدا را داریم ما شما دوستان رو داریم پس غمی نداریم.کرونا رو هم ان‌شاءالله شکست می‌دهیم.رو سیاهیش واسه مسئولین استان و کشور
      خیلی ممنون که به واسه مردم بلوچستان انرژی مثبت میفرستین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخدا وقتی آب رو باز میکنم جگرم میسوزه برای هموطنام . اما مگر من میتونم کاری کنم من فقط میتونم صرفه جویی کنم و دعا کنم همین .

    • آرش

      واعظان کاین جلوه بر محراب و منبر می کنند چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند

    • امیر

      کی و چرا اینقدر بدشدیم

    • بدون نام

      ما خودمان انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنیم.ما خودمون انتخاب کردیم که کرونا بگیریم.ما خودمان انتخاب کردیم ......

    • امین هستم

      واقعا یه نفر نیست از این مسولین بپرسه اینهمه ادعا دارید نفت و گاز هم که دارید پس این چه وضع مملکت داریه

    • بدون نام

      بجای اینکه سران وقت شان را صرف آبادانی کشور کنند صرف جنگ می کنند جنگ هم فقر خرابی همراه خودش میاره.

    • بدون نام

      اگرهمان روز اول صلح را قبول می کردیم این همه زیان نمی دیدیم یک کشتی را که میزنند میتونه یک شهر را آباد کنه پول نان مردم را کلوله می کنیم به قلب شان میزنیم بس کنید دست ازاین جنگ ناخواسته بردارید نزارید اموالشان رانیم بها بدهند ومایحتاجشان راچند برابربخرند

    • فریاد بی صدا

      باید سیاستمداران شرمتده باشن. جز حرافی، کار که بلد نیستن. فقط یکی بیاد تحلیل کنه چگونه کشور نیمه خشک ظرفیت جمعیت بالا رو داره، نگین رو نفت و معدن ناپایدار حساب کردین که پذیرفتنی نیست مگر اینکه کیفیت براتون مهم نباشه.

    • بدون نام

      اگه بخوایم واقعیت ها رو بگیم ک شما پخش نمیکنید.پس هیچی نمیگم.خدا خودش بین ما و شما حکم کنه

    • بدون نام

      ما تو بوشهریم.پایتخت اقتصادی(عسلویه)اینجاست.یه ته لنجی بود ک اونم بستید تا راه برای وارد کننده های خودتون باز بشه.ته لنجی ها بازار رو متعادل میکرد.انتقدر از استان ما بردین و خوردین ک آمارش دست خودتون در رفته.منبع گاز و نفتیم بعدش آمار بیکاری و کودکان کارو قطعی برق و زیرساخت های ضعیف نصیب ما و پولا تو تهران و مابقیش تو یمن و سوریه و ...مرزنشینان همیشه در سختی بودند با وجود اینکه درآمد کشور از اینجاست.آلودگی و مریضی مال ما و پول و خوشی هاش مال شما

    • بدون نام

      سوریه و فلسطین و یمن و لبنان مهمتره اونا تو رفاه باشن

    • وطنم سیستان و بلوچستان

      سلام من از ایرانشهر پیام میدم تو شهر ما حالا نه تستی هست که مردمش بتونن بدونن کرونا گرفتن نه به هر مرکز بهداشتی که میریم میگن تست نداریم حالا فهمیدیم کرونا داریم داروخانه شهرستان مون هیچ کدوم سرم ندارن کپسول اکسیژن هم که کلا نیس حالا شما بگید وضعیت ما بهتره یا هندوستان که میخواستید بهش کمک کنید. بپرسید چقدر از مردم رو واکسیناسیون کردید تو بلوچستان

    • بی نام

      الان تو ابن وضعیت کرونا حاضر نیستن بهشون کمک کنن آه مردم مظلوم بلوچستان دامن شما مسولین رو میگیره

    • بدون نام

      خوب عرضه داری بجای این خبرهاکه اعصاب مامردم عادی روبهم میریزه شماکه صاحب رسانه ایدوصداتون شنیده میشه یه فریادی بزنید

    • بی درد

      لعنت خدا و رسول خدا بر مرفه هان بی درد

    • گناه بزرگ

      این بلاها از گناه بزرگی است که خودمان مرتکب آن شده ایم... پس حق مان است
      و جای شکوه و شکایت ندارد...

    • بدون نام

      نمی گیرد خیالتون راحت

    • ***

      اینجاست که شاعر میگه
      تا تو به داد من رسی. من به خدا رسیده ام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج