جاباما
۱۱۴۳۰۱۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تصویربرداری بهتر از چشم با کمک دستگاه رباتیک

مهندسان و چشم پزشکان دانشگاه دوک آمریکا یک ابزار تصویربرداری رباتیک ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به طور خودکار چشم‌های بیماران را اسکن کرده و حضور نشانگر بیماری‌های مختلف چشم را تشخیص دهد.

ایسنا: مهندسان و چشم پزشکان دانشگاه دوک آمریکا یک ابزار تصویربرداری رباتیک ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به طور خودکار چشم‌های بیماران را اسکن کرده و حضور نشانگر بیماری‌های مختلف چشم را تشخیص دهد.

به نقل از تی ان، این ابزار جدید که ترکیبی از یک اسکنر تصویربرداری با یک بازوی رباتیک است، می‌تواند به طور خودکار و در کمتر از یک دقیقه چشم‌های بیمار را ردیابی و تصویربرداری کرده و تصاویری با وضوح بالا مانند تصاویر اسکنرهای موجود در کلینیک‌‎های تخصصی چشم ایجاد کند.

تصویربرداری بهتر از چشم با کمک دستگاه رباتیک

پزشکان و محققان از روش مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی برای تشخیص بیماری‌های مختلف چشم از جمله آب سیاه، رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن استفاده می‌کنند، اما در این روش از سیستم‌های رومیزی بزرگی استفاده می‌شود که تنها افراد آموزش دیده و ماهر می‌توانند از آنها برای گرفتن چندین تصویر از چشم استفاده کنند و طی آن هم بیماران باید سر و چانه خود را محکم در جای مخصوص قرار داده و به منظور تصویربرداری صحیح سر خود را تکان ندهند که این موضوع کمی برای افراد دشوار است.

اما به گفته محققان دانشگاه دوک دستگاهی که آنها توسعه داده‌اند، به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد و برای کار با آن نیاز به حضور افراد متخصص نیست و به راحتی می‌توان از آن در مکان‌هایی مانند مطب‌های بینایی سنجی، کلینیک‌های مراقبت‌های اولیه یا حتی بخش اورژانس استفاده کرد.

برای استفاده از اسکنر بیمار به دستگاه نزدیک می‌شود و در مقابل بازوی رباتیک می‌ایستد. دوربین‌های سه بعدی که در سمت چپ و راست ربات قرار دارند، در یافتن بیمار به ربات کمک می‌کنند و دوربین‌های کوچکتر تعبیه شده بر روی بازوی رباتیک نیز چشم فرد را جستجو می‌کنند تا اسکنر را دقیقا مقابل آن قرار دهند. این سیستم قادر است هم ماکولا و هم قرنیه را به طور کامل اسکن کند.

اسکن هر چشم توسط این سیستم رباتیک کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و کل فرآیند در کمتر از ۵۰ ثانیه به پایان می‌رسد.

سیستم رباتیک مذکور بسیار ایمن است و از آنجا که بیمار تماس فیزیکی با سیستم ندارد، بنابراین استفاده از آن هیچ گونه نگرانی بهداشتی برای بیمار ایجاد نمی‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج