۱۱۴۳۱۱۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بارسای بدون مسی و نگرانی از بحران‌های بیشتر

خبر کوتاه بارسلونا و اعلام جدایی مسی شوکی بزرگ به دنیای فوتبال بود. لاپورتا که تنها چند ماه از حضورش روی صندلی ریاست باشگاه می‌گذرد، تلاش زیادی انجام داد تا به‌نوعی بتواند این بحران را مدیریت کند، اما بدهی یک‌میلیارد یورویی باشگاه مانع بزرگی بر سر راه او بود. بارتومئو، رئیس سابق باشگاه یکی از اصلی‌ترین دلایل وضعیت کنونی بارساست.

فرهیختگان: سرانجام اتفاقی که از تابستان گذشته باعث نگرانی هواداران بارسلونا شده بود، رخ داد و آنها از حالا باید دورانی را آغاز کنند که تصور نمی‌کردند به این زودی‌ها فرا برسد: بارسای بدون لئو. شوک بزرگ باشگاه کاتالانی به هوادارانش باعث شد فوتبال دنیا کاملا تحت‌تاثیر این زلزله بزرگ قرار گیرد. ظاهرا این‌بار دیگر کار لئو با آبی و اناری‌ها به پایان رسیده و باید منتظر عصر جدیدی در تاریخ این تیم اسپانیایی باشیم.

دورانی که باید بدون مسی لالیگا را آغاز کنند و شاید بسیاری از هواداران این تیم روزهایی که این ابرستاره آرژانتینی لباس تیم‌شان را به تن نداشت، به‌خاطر نیاورند. بخش عمده‌ای از موفقیت‌های بارسا در دوران مسی به دست آمد و برای طرفداران این تیم دیدن ستاره محبوب‌شان با لباس تیمی دیگر بسیار سخت خواهد بود. از پاری‌سن‌ژرمن به‌عنوان مقصد احتمالی او نام برده می‌شود اما هنوز تعدادی از هواداران این تیم امیدوارند تحلیل‌های برخی رسانه‌های اسپانیایی که می‌گفتند این اخبار، استراتژی باشگاه است تا لالیگا را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود درباره قوانین سقف دستمزدهای بازیکنان و رعایت قوانین فیرپلی مالی کند، درست باشد و او در دقیقه ۹۰ قرارداد جدیدی را با آبی و اناری‌ها امضا کند.

ناکامی در حفظ ستاره

درحالی‌که گفته می‌شد مسی و خوان لاپورتا، رئیس باشگاه به توافقی جدید دست یافته‌اند و ‌این ستاره آرژانتینی قراردادش را برای ۵ سال دیگر تمدید خواهد کرد اما پنجشنبه‌شب همه‌چیز تغییر کرد. خبر کوتاه بارسلونا و اعلام جدایی مسی شوکی بزرگ به دنیای فوتبال بود. لاپورتا که تنها چند ماه از حضورش روی صندلی ریاست باشگاه می‌گذرد، تلاش زیادی انجام داد تا به‌نوعی بتواند این بحران را مدیریت کند اما بدهی یک‌میلیارد یورویی باشگاه مانع بزرگی بر سر راه او بود. بارتومئو، رئیس سابق باشگاه یکی از اصلی‌ترین دلایل وضعیت کنونی بارساست که تابستان گذشته حتی به سراغ فروش مسی هم رفت اما درنهایت با کاپیتان تیمش به توافق نرسید و مسی ترجیح داد تا در این باشگاه بماند و سال آخر قراردادش را نیز با لباس این تیم سپری کند. لاپورتا در نشست خبری خود توضیح داد اگرچه او و تیم مدیریتی جدید از آمار و ارقام بدهی‌ها و وضعیت بد اقتصادی باشگاه خبر داشتند اما چیزی که عملا تحویل گرفتند به‌مراتب بدتر از اوضاعی بود که تصور می‌کردند و به همین دلیل آنها ترجیح دادند به‌جای حفظ بهترین بازیکن دنیا، باشگاه را از وضعیت کنونی نجات دهند؛ تصمیمی سخت که درنهایت لاپورتا مجبور به اتخاذ آن شد و منافع باشگاه را به مسی ترجیح داد.

حتی خود مسی دوست داشت همچنان در این باشگاه بماند و علاقه‌ای به ترک نوکمپ نداشت اما درنهایت شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که چاره‌ای جز اتخاذ این تصمیم باقی نمی‌ماند. حالا بارسا که مدتی پیش با پیوستن به پروژه سوپرلیگ اروپا در آستانه کسب درآمدی هنگفت از این تورنمنت تازه‌تاسیس و تحولی بزرگ در مسائل مالی خود بود، مجبور است به‌خاطر مشکلات اقتصادی قید تمدید قرارداد با یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال را زده و با ستاره‌های دیگری که در اختیار دارد فصل را آغاز کند. بارسا به‌تازگی با ممفیس دپای، سرخیو آگرو، اریک گارسیاو امرسون قرارداد امضا کرده و با رفتن مسی مسئولیت نفراتی چون گریزمان و دمبله برای پرکردن جای خالی این ستاره بدون جانشین بیشتر خواهد شد.

لاپورتا حتی تلاش کرد تا برخی بازیکنان این تیم ازجمله گریزمان، دمبله، اومتیتی و کوتینیو را بفروشد تا بودجه لازم برای تمدید قرارداد مسی فراهم شود اما در این راه هم توفیقی نداشت تا درنهایت جدایی مسی تنها چاره کار باشد. شماره ۱۰ بارسا تابستان قبل هم تا آستانه ترک نوکمپ پیش رفت اما درنهایت احتمال کشیده شدن کارش با بارسا به دادگاه سبب شد از این کار منصرف شود. در همان زمان هم از منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن به‌عنوان دو مقصد اصلی او نام برده می‌شد و در روزهای اخیر نیز دوباره نام این دو تیم شنیده می‌شود.

انتقاد از مدیریت باشگاه

جدایی مسی از بارسا مسلما به ضرر لالیگا هم خواهد بود و باعث افت اعتبار این لیگ می‌شود. با این حال خاویر تباس، رئیس این مسابقات اصرار به رعایت قوانین تازه‌ای دارد که در راستای حمایت از باشگاه‌های ضعیف‌تر و همچنین جلوگیری از انباشته‌شدن بدهی‌های باشگاه‌های بزرگ وضع شده است.

این تصمیم بارسلونا سوالات زیادی را در ذهن هواداران تیم به وجود آورده و آنها معتقدند شاید راهی برای حل این بحران بدون چنین تصمیمی وجود داشته است. ویکتور فونت، یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست باشگاه در زمستان گذشته درباره جدایی مسی می‌گوید: «مسی برای باشگاه همه‌چیز است. او بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است و سال‌ها بعد متوجه خواهیم شد غیبت مسی چه تاثیری روی باشگاه گذاشته است. قرار بود باشگاه فکری برای کاهش دستمزدهای بازیکنان داشته باشد تا بتواند مسی را حفظ کند اما چه اتفاقی افتاد؟ چرا وقتی ما بودجه لازم برای تمدید قرارداد بازیکنی همچون مسی را نداریم باید ۴ یا ۵ بازیکن جدید بخریم؟ امیدوارم در چند روز آینده پاسخی مناسب برای این سوالات دریافت کنیم.»

آنتون گریزمان، مهاجم فرانسوی بارسا از زمان حضورش در این باشگاه همواره با انتقاداتی مواجه بود و از طرف دیگر بارها شایعه اختلافش با مسی در رختکن این تیم مطرح شد اما او هم در واکنش به جدایی مسی متنی احساسی در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «بابت همه کارهایی که برای بارسلونا انجام دادی از تو ممنونم. تو در این باشگاه و این شهر همه‌چیز را تغییر دادی و من مطمئنم این یک خداحافظی نخواهد بود و به‌زودی دوباره درکنار این باشگاه خواهی بود. برایت بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و امیدوارم خود و خانواده‌ات در هر کجا که هستید، خوشحال باشید. تو همیشه و در همه زمینه‌ها یک الگو برای من هستی.»

بارسلونا در جام خوان گامپر که هرساله برگزار می‌کند به‌زودی به میدان خواهد رفت و پس از ۱۷ سال برای نخستین‌بار نام لئو مسی در فهرست نفرات این تیم برای این جام دیده نمی‌شود. جالب اینکه درحالی که به نظر می‌رسید قرار است پس از مدت‌ها مسی و رونالدو در یک مسابقه رودرروی هم قرار گیرند اما حالا با جدایی مسی تنها شاهد حضور ستاره پرتغالی در این دیدار که در ورزشگاه یوهان کرویف و با حضور ۳هزار هوادار برگزار می‌شود، خواهیم بود. در لیست رونالد کومان برای دیدار امروز نام ممفیس دپای، سرخیو آگرو، آنسو فاتی و کوتینیو هم دیده می‌شود. برای فصل جدید پیراهن شماره ۹ باشگاه به دپای رسیده و آگرو نیز شماره ۱۹ را به تن خواهد کرد اما شماره ۱۰ آبی و اناری‌ها هنوز به بازیکن جدید نرسیده است.

ناراحتی آگرو

سرخیو آگر‌و، دوست صمیمی مسی با این پیش‌فرض که قرار است درکنار هموطن خود در نوکمپ بازی کند، پیشنهاد حضور در بارسا را پذیرفت و به‌عنوان بازیکن آزاد با این باشگاه قرارداد امضا کرد اما حالا اوضاع کاملا تغییر کرده و پس از انتشار خبر جدایی مسی، رسانه‌های اسپانیایی از تلاش او برای فسخ قراردادش خبر می‌دهند. ظاهرا آگرو از اوضاعی که در این باشگاه به وجود آمده، راضی نیست و به وکلای خود اعلام کرده به‌دنبال راه‌حلی برای فسخ قرارداد با بارسلونا باشند. البته با توجه به بندهایی که معمولا در قرارداد بازیکنان گنجانده می‌شود بعید است او بدون توافق دوستانه بتواند با بارسا فسخ کند، آن هم در چنین شرایطی که کاتالان‌ها دوست ندارند یکی‌دیگر از ستاره‌های خود را به راحتی از دست بدهند.

از اینترمیلان به‌عنوان مقصد احتمالی این ستاره آرژانتینی نام برده می‌شود. با توجه به اینکه روملو لوکاکو در مسیر بازگشت به چلسی قرار دارد، سران این باشگاه آگرو را جانشینی مناسب برای مهاجم بلژیکی خود می‌دانند تا با قراردادن او درکنار لئوتارو مارتینز یک زوج کاملا آرژانتینی در خط حمله تشکیل دهند.

رسانه‌های اروپایی دقایقی پس از انتشار بیانیه بارسلونا مبنی‌بر جدایی مسی، گمانه‌زنی‌های خود را درباره مقصد احتمالی این ستاره آغاز کردند که بیشتر حول سه تیم پاری‌سن‌ژرمن، منچسترسیتی و چلسی بود و البته شانس کمی نیز برای منچستریونایتد قائل بودند. سال قبل وقتی خبر جدایی مسی از بارسا جدی شد، سیتی به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه برای حضور او معرفی می‌شد. حضور پپ گواردیولا روی نیمکت این تیم و رابطه خوب مسی با او این گمانه را تقویت کرده بود که او به احتمال زیاد راهی اتحاد خواهد شد. این‌بار اما شرایط کاملا تغییر کرده و بعید است در شرایط کنونی این باشگاه به سراغ خرید مسی برود.

گواردیولا در این تابستان دو ستاره انگلیسی را به‌عنوان خریدهای اصلی خود مدنظر داشت که فعلا با یکی از آنها قرارداد امضا کرده است. جک گریلیش با ۱۰۰میلیون پوند به این تیم پیوست و با پیراهن شماره ۱۰ باشگاه نیز عکس یادگاری گرفت تا تقریبا مشخص شود که مسی جزء گزینه‌های پپ نیست. از طرف دیگر او تصمیم دارد هری کین را نیز به ترکیب تیمش اضافه کند و در این شرایط این باشگاه توان مالی پرداخت دستمزد بالای مسی را نخواهد داشت. به این ترتیب عملا آنها از بین گزینه‌ها کنار می‌روند و چلسی هم اگرچه بارها برای خرید مسی تلاش کرده اما حضور این ستاره آرژانتینی در استمفوردبریج چندان محتمل به نظر نمی‌رسد و توماس توخل هم ظاهرا بیشتر روی خرید روملو لوکاکو از اینترمیلان تمرکز کرده است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای لئو حضور در لیگ فرانسه و بازی برای تیم پاریسی است که می‌تواند فصل آینده اصلی‌ترین مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان باشد و با تیم پرستاره‌ای که در اختیار دارد کمتر تیمی توان رقابت با آنها را خواهد داشت.

به‌جای امباپه یا کنار او؟

حضور نیمار در پاریس و دوستی دیرینه او با مسی می‌تواند یکی از اصلی‌ترین‌ انگیزه‌های او برای رفتن به این باشگاه باشد. جالب اینکه در چند سال اخیر همواره بحث بازگشت ستاره تکنیکی برزیلی به نوکمپ مطرح بوده اما حالا ظاهرا داستان برعکس شده و قرار است تا او با مسی در تیم فرانسوی هم‌بازی شود. از نکات جالب دیگر این انتقال حضور سرخیو راموس در این تیم است که سابقه تقابل و حتی درگیری با مسی را در ال‌کلاسیکو داشته و بارها در این دیدار جذاب رودرروی هم قرار گرفته‌اند و اگر مالکان قطری باشگاه بتوانند مسی را نیز به خدمت بگیرند در فاصله کوتاهی دو کاپیتان رئال و بارسلونا را به‌عنوان بازیکن آزاد و با کمترین دردسر به ترکیب تیم خود اضافه کرده‌اند.

منابع متعددی در فوتبال اروپا از قطعی شدن این انتقال خبر داده و معتقدند پاریسی‌ها طی روزهای آینده رسما خبر خرید مسی را اعلام خواهند کرد. دیروز نیز خلیفه بن‌حمد آل‌ثانی، یکی از اعضای خاندان سلطنتی قطر که رابطه نزدیکی با ناصر الخلیفی، مالک باشگاه فرانسوی دارد در توئیتر خود از توافق نهایی طرفین خبر داد و اعلام کرد مسی را باید بازیکن جدید پاریسی‌ها دانست. اگرچه باشگاه فرانسوی به سرعت واکنش نشان داد و گفت هنوز توافقی در این زمینه صورت نگرفته است اما شواهد حاکی از این است که باید مسی را فصل آینده با لباس پی‌اس‌جی ببینیم.

حالا در پاریس بحث بر سر این است که با آمدن مسی، سرنوشت کیلیان امباپه چه خواهد شد. برخی معتقدند در این شرایط باشگاه دیگر اصراری به تمدید قرارداد با ستاره فرانسوی خود نخواهد داشت و او می‌تواند پس از سال‌ها به آرزوی خود که بازی در ترکیب رئال‌مادرید است، برسد. البته اگر رئالی‌ها بتوانند بودجه لازم برای خرید او را فراهم کرده و رقم درخواستی پاری‌سن‌ژرمن را پرداخت کنند. از سوی دیگر برخی رسانه‌های فرانسوی می‌گویند که با حضور مسی و افزایش قدرت این تیم حالا دیگر امباپه ترجیح می‌دهد تا در این باشگاه بماند. شاید این فصل پاریسی‌ها بیش از هر زمان دیگری به قهرمانی در اروپا نزدیک باشند و با مثلث مسی، نیمار و امباپه کمتر خط دفاعی می‌تواند برابر این تیم مقاومت کند. مائوریتسیو پوچتینو، سرمربی آرژانتینی این تیم معتقد است حضور احتمالی مسی به معنای جدایی امباپه نخواهد بود: «فعلا نمی‌‌خواهم درباره خرید مسی صحبت کنم اما اگر او به اینجا بیاید به معنای رفتن امباپه نیست. باشگاه مشغول بررسی گزینه‌های پیش‌رو است و باید دید درنهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد. فعلا باید روی دیدار اول‌مان در لیگ تمرکز کنیم.»

پوچتینو در این تابستان به خوبی نقاط ضعف تیمش را برطرف کرده و در هر پست بازیکنانی دراختیار دارد و می‌توانند قدرت تیم را تا حد زیادی افزایش دهند. او در خط دفاعی راموس و اشرف حکیمی را به ترکیب تیمش اضافه کرده و حتی صحبت از خرید تئو هرناندز از میلان نیز مطرح است و با اضافه شدن واینالدوم به خط میانی، تجربه تیمش در این بخش از زمین هم بالاتر رفته است. با انبوه ستاره‌هایی که تیم پاریسی در اختیار دارد، قهرمان نشدن در هر یک از جام‌های پیش‌رو می‌تواند شکستی بزرگ برای پوچتینو و شاگردانش باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج